הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ביוגרפיה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בסיום מחנה האימונים שערכנו באמצע אפריל לקבוצת רוכבים מקנדה, שאל אותי פאולו סלדנהה : ''נו, מה דעתך להגיע לביקור במונטריאול בקיץ הקרוב, תלמד אולי ''דברים חדשים, אפילו אני חושב שיש לי תקציב לכך.... למען האמת זה נשמע מעניין, אבל למען האמת לא ידעתי כמה זה יהיה מעניין. כנראה ולא יכולתי בדיעבד לקבל הזדמנות פז מאין זו - לעבור השתלמות 'מאמן ואטים' במרכז POWERWATTS במונטריאול.
קרדיט: סילואן אדמס ופאולו סלדנהה
הועלה על-ידי: 
אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
20/7/2010, 00:47
Tara Whitten אלופת עולם ומדליסטית אולימפית
                

   

 היה לי שבוע לארגן את החודשים הבאים. 

להזמנה המדהימה שקיבלתי מסילואן אדמס ופאולו סלדנהה (אותם אירחתי בישראל באפריל האחרון) לא יכולתי לסרב. לאחר התלבטויות קשות בישראל והקושי להיפרד מן הרוכבים שלי לאחר השקעה וטיפוח במשך חודשים רבים לקראת שיא העונה והאליפות. התלבטויות אלו הובילו אותי לשוחח על כך עם הרוכבים עצמם. הופתעתי לגלות כי רובם בכלל תומך בכך שאסע לקנדה. נדהמתי מרמת הפרגון והתמיכה שקיבלתי. לא האמנתי שהם רוצים בהתקדמותי המקצועית אפילו על חשבון תקופה ארוכה שבה יהיו לבד או תחת מאמנים מחליפים. "אלעד! מה שיקדם אותך יקדם בסופו של דבר אותנו! זו השקעה לטווח ארוך", אמר לי חבר בקבוצה. לא היה לי יותר מידי זמן להתלבט והזמנתי כרטיס טיסה לשבוע קדימה. יאאלללה...הזדמנות כזאת לא נופלת לי כל יום מהשמיים.

היה לי שבוע לארגן את החודשים הבאים. להמשך התקין של האימונים, הייתי חייב לדאוג למאמנים אחרים שעזרו לי מאוד (ועל כך – תודה רבה לנתאל ים, אנדרי סיקורן, ניר זוהר ורותם ארמן), וכמובן – תודה ענקית לכל אחד מרוכבי קבוצת מומנטום, שגילו הבנה ותמכו בי שם מכאן ושמרו על הקבוצה שאני אוהב כפי שהיתה.

ואטים....מונטריאול...פאולו סלדנהה.

Paulo Saldanha - הוא פיזיולוג מאמץ וקיזנויולג בהכשרתו האקדמית. הוא החל לפתח את שיטת העבודה של PowerWatts כבר בתחילת שנות התשעים, בשלהי הפרישה שלו מהספורט המקצועני ברכיבת אופניים, טריאתלון ואיש ברזל. (כדי להיות איש ברזל מקצוען בשנות התשעים, היה צורך גם 'לעבוד' כרוכב אופניים מקצוען). כמו רבים אחרים, פאולו היה Mileage Junky – "נרקמון אימוני-נפח". בשיא האימונים שלו, הוא הגיע למחזורים שבועיים של למעלה משלושים שעות על האופניים. לאן זה הוביל אותו בזמנו? ראשית, פאולו הבין מן השטח ולאחר מכן בעזרת המעבדה שאימוני הנפח פשוט גורמים לו להיות עייף יותר ולא בהכרח מחזקים אותו. הוא הבין שמה שחשוב באמת הם אימוני העצימות האיכותיים, הם אלה שלמעשה עושים את ההבדל. "לרכב הרבה ולאט – כל אחד יכול, השאלה כמה מהר רוכבים..." ואומר זאת ספורטאי שהחזיק בשלב מסויים, באחד מזמני האופניים המהירים ביותר בהסטוריה של איש הברזל. (4:27 באופניים בקייפ קוד ו- 4:45 בהוואי – למרחק של 180 ק"מ בשנות ה- 80. התוצאה אינה רשמית, כך שאברר שוב פעם, ברשותכם).

לאחר שחזרתי לישראל שמעתי חלק גדול מהספורטאים שלי, אשר טענו בפניי ובצדק, הרי אמרת תמיד כי:"מי שרוצה להתאמן עם מד ואטים, או להשתפר בעזרתו, צריך לרכב לפחות 40 קמ"ש ל- 10 ק"מ". אוקיי, אז אמרתי, ואני עדיין עומד לא מעט מאחורי מה שכתבתי, אבל!

שואלים אותי לאחרונה, אבל מה השתנה? ולא רק בהקשרים של מדי ואטים ואופניים.

השתנתה השיטה שהכרתי. למדתי שיטה חדשה שאותה פיתח פאולו. בתחילה, רק הכרתי אותה מהשיחות שהיו לנו במחנה אימונים בישראל. פאולו דיבר על כך, שמכיוון שבמחצית השנה בקנדה, הרכיבה בחוץ כמעט ובלתי אפשרית, הוא חייב היה למצוא שיטה מסודרת וטובה יותר מבעבר כדי להתקדם ברכיבה בתחילת העונה. אצלו זה הגיע מצורך. מעבר לכך, השיטות שהיו קיימות עד היום, כמו אימוני CROSTRAINIG מסורתיים, אימוני משקולות, וולדרום (שאיננו קיים במונטריאול בחורף) ומרוצי סייקלקורס – אינם רלוונטים כ"כ לספורטאי מסטרס.


פאולו בטור של קליפורניה - ברגע של כיף (לא תחרות)
פאולו בטור של קליפורניה - ברגע של כיף (לא תחרות)

 מה שונה בשיטה של פאולו מאשר שיטות האימון האחרות ? 
לשאלה זו יש שתי תשובות. ראשית, כנראה שלא כל המחקרים שנעשו אודות ואטים פורסמו עדיין במלואם. אלה שכן פורסמו ברבים ומוכרים (כריס כרמייקל, ג'ו פריל) מעט מיושנים ובצורה כזאת או אחרת ניסו 'להעתיק' את שיטת העבודה עם מד הדופק למד ההספק (אמנם לא באופן גורף, אבל מספיק בכדי שלא לנצל בצורה מקסימאלית את האימונים עם מד הספק):

1.      התורה שפרסמו לא היתה ממוקדת מספיק.

2.      אולי היתה להם סיבה לא להסביר אותה לפרטי פרטים.... (?)

3.      ייתכן שהתורה שהם בנו התאימה יותר לספורטאי עלית ומקצוענים ופחות לספורטאי מסטרס.

ספר מצויין נוסף שפורסם לא מזמן (2006) Training and Racing with Power Meter - ספרו של Hunter Allen & Andrew Coggan הוא אולי אחד המקיפים והמעמיקים, שנכתבו ופורסמו בזמן האחרון.

אך אליה וקוץ בספר הנ"ל, או יותר נכון – 2 אליות ו- 2 קוצים. קוץ ראשון – למרות שהספר האחרון נכתב כאחד שמיועד לכלל הרוכבים, ולא רק לרוכבים מקצוענים ומאמנים מוסמכים, נראה כי הוא מסובך ואקדמי מדי. אלאן הנטר הוא רוכב מקצוען לשעבר, אנדרו קוגן לעומתו פיזולוג מאמץ. למרות הרקע העשיר של הנטר ברכיבת כביש, הספר מסביר את התורה יותר ברמת התיאוריה, הוא אינו מספיק ממוקד ויורד לתכלס של הרכיבה (אבל עדיין יותר מפורט מהשניים הקודמים). הקוץ השני - מכיוון שהוא כזה, הוא מתאים יותר לספורטאי עלית, או אפילו ספורטאים מקצוענים אשר יש להם ידע נכבד באימון, או ניסיון רב, או כמובן – מאמנים.

 אז מה ההבדל בגישתו של פאולו לתחום הואטים מן האחרים?

ראשית, הגישה שלו בנוגע לאימונים העצימים לעומת אימוני הנפח והסבולת הממושכים. סלדנהה שם דגש רב על עצימות, התחום האנאירובי ותחום סבולת חומצת החלב. מעבר לכך ובניגוד למאמנים אחרים ידועי שם, סלדנהה מתייחס לאימון בספקטרום אחר. הוא אינו מונוטוני כמו האחרים, האימונים כ"כ מגוונים, עד כי לאימון ספרינט של 15 שניות, ניתן לבנות כ- 20-30 מערכי אימון נפרדים ושונים. על פי שיטה זו במרכז PowerWatt בבנק האימונים הממוחשב, משתמשים בלמעלה מ- 1000 מערכי אימון שונים!! בקיצור, זה קצת יותר מסובך ומעניין מהספר של Andrew Coggan, בלשון המעטה.

מה היתרון של שיטת האימון הזאת ?

ראשית, היא מעניינת ומדוייקת ברמה שלא תיאמן. היא יכולה להתאים ללאנס ארמסטרונג בדיוק כמו לעקרת הבית או לשחקן ההוקי שכלל אינם רוכבים בחוץ על אופניהם. השיטה מגוונת ומעניינת. היא לא דורשת הרבה זמן מהספורטאי, מכיוון שאינה מתבססת על אימוני נפח ארוכים. התוכנית מתבססת על 1-4 אימוני הספק איכותיים במהלך השבוע (תלוי ברמה הרוכב, כישרון, עומק ועוד). 

גם אם את אלופת עולם זה לא אומר שאת אלופת קנדה .....
גם אם את אלופת עולם זה לא אומר שאת אלופת קנדה .....
אז רגע אחד, לא עניתי כלל לשאלה הראשונה?

מה השתנה? למה שינית את דעתך? - "מי שרוצה להתאמן עם מד ואטים, או להשתפר בעזרתו, צריך לרכב לפחות 40 קמ"ש ל-10 ק"מ?"

השיטה, אשר מעבר לכך שמתאימה לכולם, מתאימה לספורטאים חסרי זמן, קרי – במיוחד ספורטאי מסטרס אשר מתאמנים בין 6-10 שעות שבועיות. שתי המגבלות העיקריות של ספורטאי המסטרס הוא זמן פנוי לאימונים (קרי – זמן רכיבה), מנוחה והתאוששות מועטה ו...תזונה לקוייה (מרביתם סובלים מעודף משקל) מאמר שפורסם לפני יותר משנה מסביר בדיוק למה שיטתו של סלדנהה כ"כ מתאימה להם: בריאות, פרופורציה ואימון ספורטאי מסטרס מזווית אחרת.

שיטתו של סלדנהה מחפה על המחסור באימוני הנפח. הדוגמה הטובה והברורה ביותר לכך, היא שלמחנה האימונים בישראל הגיעו באפריל חמישה רוכבים קנדים מקבוצת PowerWatt, כולם לא רכבו יותר מפעמיים מחוץ למרכז האימון של POWEWATT  לפני המחנה. במחנה האימון ברצף של שלושה ימים הם רכבו בבמוצע 155-190 ק"מ ביום, כאשר הם לא היו החלשים שבחבורה.
 
היתרון היחיד באימוני הנפח הוא שבעזרתם ניתן לשרוף שומן. מצד שני – סילואן אדמס (אלוף קנדה הטרי בגילאי 50-59) נמצא בעודף משקל של 5-7 ק"ג והוא אחד הרוכבים החזקים ביותר בקנדה (הוא מתחרה ע"פ שיטתו של סלדנהה).

ע"פ שיטה זו, השנה בלבד באליפות קנדה שנערכה לפני מספר שבועות הגיעו במקומות הראשונים:

Bruno Langlois - מקום שלישי – קלאסי – גברים (ספיידר-טק).

Tara Whitten - מקום שני – נשים עלית קלאסי + שלישי ב TT  (מדליסטית אולימפית ואלופת עולם באומניום – וולדרום).

סילואן אדמס - מקום ראשון מסטרס גברים 50-59 + מקום 3 ב TT.

ושוב תודה על חודשיים אירוח בביתו.
 

 
ליצירת קשר - elad.momentum@gmail.com  0523-541563

סילואן אדמס - במקום הראשון באחד המרוצים
סילואן אדמס - במקום הראשון באחד המרוצים

קרדיט: סילואן אדמס ופאולו סלדנהה
 
 מה הקשר בין מונטריאול, בריאות וחשיפה לשמש ?...
מה הקשר בין מונטריאול, בריאות וחשיפה לשמש ? לפני פחות משבוע חזרתי ממונטריאול קנדה, הבדלים רבים קיימים בין כאן לשם, חלקם קטנים, חלקם גדולים. אנסה להתמקד באחד משמעותי כדי להסביר על ההבדל. להמשך
 סיפורי אביחי והח'ברה - תהליכי שיקום לקראת אליפות ישראל...
סיפורי אביחי והח'ברה - תהליכי שיקום לקראת אליפות ישראל העונה כבר יצא לי לפגוש את הכביש… יותר מידי פעמים! 2 דקות איבוד הכרה בטור ד'יזראל, פילינג גוף יפה באשדוד ועכשיו ההתהפכות המיותרת הזאת. לוקח לי 2-3 שניות לחזור לעניינים, מכה קטנה בקסדה. להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
אימוני ואטים בישראל – ברמה אחרת
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 20/7/2010 :06:57 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין --Momentum-- עם תוכן  לינק שבור לכתבה אודות אימוני ספורטאי מסטרס
 20/7/2010 :06:11 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין --Momentum-- עם תוכן  סרטון אודות Tara Whitten


[ ]
לפרסום זה יש: 2 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 6    דרוג כללי: 4.66

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017