כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!

עונה מומלצת: אביב וסתיו
גובה אנכי מירבי: 500 מטרים
אורך המסלול: 91 ק''מ
מפת סימון שבילים: 15 הנגב התיכון; 17 הערבה התיכונה ומזרח הר הנגב; 18 מערב הר הנגב

שנת 2002 מתקרבת לסיומה ונשארו לי עוד מספר ימי חופש לא מנוצלים. אין ספק שטיול אופניים יפתור היטב את בעיה. בטלפון קצר לרענן אני זורק את רעיון טיול האופניים בנגב, שמתקבל לעיון ברוח חיובית. עוד שבוע עובר, העיון נגמר בתשובה חיובית גם לו יש כמה ימי חופש מיותרים. סגרנו על ביצוע בחצי השבוע שמתחיל ב 16 לנובמבר. לאחר עיון בספר של אלי סט ובאתרי האינטרנט הנוכחי ו"באופן אחר" גיבשנו מספר מסלולים אפשריים באזור שדה בוקר ומצפה רמון.
בבוקר שבת 15 לנובמבר רענן הגיע לביקור מולדת בקיבוץ אפק. בצהריים הצטיידנו במזון ליומיים במחסני מזון שפרעם. אחר הצהריים העמסנו את האופניים שלי על המנשא, יצאנו לת"א לאסוף את האופניים של רענן והשכנו דרומה ללינה אצל משפחת שחף בחוות השחפים ליד צומת טללים ומו"פ נגב.

חניה בחוות השחפים

יום ראשון 16 נובמבר 2002.
נפרדנו ממשפחת שחף. נסענו למדרשת שדה בוקר והתארגנו לרכיבה. המסלול המתוכנן: עין זיק, עין עקב, עין עובדת וחזרה למדרשה.
התחלנו לרכב בדרך השחורה מצפון למדרשה, גלשנו בתלילות במורד מעלה צין לנחל צין . בהמשך עברנו לדרך הירוקה וס"ה כ 10 ק"מ נוחים יחסית עד לעין זיק ועוד כק"מ לעין שביב. בשני המעיינות צמחייה עשירה של עצים ושיחים המתבססת על מי תהום גבוהים אך לא רואים מים על פני השטח. לאחר ארוחת בוקר קלה בחנו את האפשרות להמשיך ברכיבה בשביל הרגלי הכחול לכוון עין עקב עליון, אך מראה השביל המטפס בתלילות על הרכס הוציא לנו את הרעיון מהראש, הרי הגענו כדי לטייל על האופניים ולא שהאופניים יטיילו עלינו.

רענן בדרך לעין זיק

משה בדרך לעין זיק
חזרנו בדרך הירוקה לנחל צין והמשכנו בדרך הכחולה לעין עקב, דרך קצת יותר גלית וקופצנית שאפשר להגדיר אותה ברמת קושי בינוני מינוס לרכיבת אופניים בכל אופן מהנה מאוד לרכיבת שטח. לעין עקב מראה קלאסי של מעיין מדברי. נביעה קטנה מזרימה את זרזיף המים לבריכה קטנה במעלה הצוק ממנו נופלים המים במפל לבריכה גדולה ועמוקה, על קירות המפל הרבה שערות שולמית (מין שרך החי בסביבה רווית מים). בעין עקב חניה ארוכה בחברת קבוצה חביבה של צעירים\ות בשנת שרות לפני הצבא.

על רקע הבריכה והמצוק בעין עקב

טיפוס קל מעין עקב לחניון
מעין עקב חזרנו ברכיבה לנחל צין והמשכנו לעין עובדת. הצורך לשלם עבור הכניסה (גן לאומי בתשלום) הרתיע אותנו מהכניסה לעין, לכן הסתובבנו ושמנו פעמינו חזרה למדרשה בטיפוס מפותל במעלה הסרפנטינות לרחבת הקבר של בן גוריון ואשתו.
פה הסתיים יום הרכיבה הראשון אחרי 40 ק"מ של רכיבה נינוחה.
העמסנו האופניים על האוטו ונסענו ללינת לילה בבית ספר שדה מצפה רמון.

רענן לפני עין עובדת

ברחבת קבר בן גוריון ברקע חוד עקב

יום שני 17 נובמבר 2002.
התכנית להיום להיצמד למסלול רמון המתואר בספר של אלי סט "יום טיול באופני הרים". כ 19 ק"מ ראשונים רכבנו מעל ובצמוד למצוק הצפוני של מכתש רמון על הדרך השחורה, תוך מספר עצירות לתצפית ומנוחה. החלק המזרחי לכוון מעלה מחמל הולך ונעשה קופצני טכני וקצת מעצבן.

רענן בתצפית על מכתש רמון ברקע הר ארדון

יעל בדרך למעלה מחמל
הירידה למכתש במעלה מחמל היתה בדיוק כמו שאלי סט מדריך בספרו: "לוקחים את האופניים ביד ויורדים ברגל לאט לאט. גם כך זה קשה. עדיף להתקדם לא בדרך החלקה אלא בדרדרות, כי יש בהן נקודות אחיזה לרגל."

הירידה במעלה מחמל לאט לאט ובזהירות
ההמשך במכתש נראה מבטיח וקל, אך לא, הקטעים החוליים בציר הנפט מאיטים ההתקדמות ומעיקים. בק"מ ה 30 למסלול החלטנו להפרד מתאור הדרך המקורי ולהמשיך ישירות בדרך האדומה (הסלולה) לעין סהרונים.
ליד עין סהרונים אותו מייצגת צמחיית מי תהום עשירה בערוץ הנחל נמצא מצד (חאן) סהרונים. לאחר מנוחה במצד המשכנו בדרך הירוקה לכביש מס. 40 ומכאן ברכיבת כביש של 13 ק"מ למצפה רמון אליה הגענו לאחר טיפוס מרהיב של כ 360 מטר אנכי מתחתית המכתש בקטע הכביש הנקרא מעלה העצמאות המתפתל ממש על קירות המכתש. במצפה השלמנו את רכיבת היום של 51 ק"מ בינונית עד קשה אך מהנה.

רענן במצד סהרונים

משה במצד סהרונים
אחרי התארגנות של החלפת בגדים, העמסת האופניים ואכילת שווארמה במרכז המסחרי הפלגנו בנסיעה לילית צפונה.

להתראות נגב בטיול הבא.

קרדיט: משה ורענן כ''ץ

חוויות מחוצה גולן 2002...
חוויות מחוצה גולן 2002 נקודת התארגנות בנווה אטי'ב, נרשמים, חולצה, קפה, תה, מתוקים, חברים חדשים וותיקים. כולם עולים על האופניים ומתחילים לפאדל ... להמשך
 נחל גרר...
נחל גרר אם בא לכם לעשות טיול בנוף קצת אחר (כמה כבר אפשר לראות את הכרמל, וחרשנו כבר את הרי ירושלים) מסלול נחמד, לא מעגלי בנחל גרר הוא בדיוק בשבלכם להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של משה כ"ץ...
 לתצוגת פורום
טיול אופניים בנגב
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 1/1/2003 :00:32 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אורי רימון עם תוכן  אשמח לקבל מידע על המקורות שציינתם למסלולים...