הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טור אישי
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

האם יום אחד יוכלו רוכבים תל-אביביים לרכוב מיפו לרמת אביב בביטחון וללא הפרעה? אנשי ''מסה קריטית'' מאמינים שכן. הם גם סבורים שמדובר באינטרס של כל הרוכבים באשר הם. אחרי שיחה ארוכה והצטרפות לרכיבת ''מסה קריטית'' ברחובות העיר, התחלתי אפילו אני להיות אופטימי
מאת:  ארז שפר לאתר של ארז שפר
30/6/2003, 11:32

                

   


אחת המילים היפות בעיני בשפה העברית היא "חוללות". מילה נידחת, אמנם, אבל מלאה בעוצמה. באנרגיה. חוללות, כשמה כן היא: היכולת לגרום לשינוי. כאשר רכבתי, בצהרי יום שישי קיצי עם חבורת המזדמנים והקבועים של "מסה קריטית", למדתי על בשרי מהי חוללות. או לפחות, מהו הפוטנציאל של החוללות.
הרכיבה בקבוצה מלוכדת הפועלת למען מטרה, צלילי המשרוקיות לאורך כל הדרך, המוסיקה האלקטרונית הרועשת שבקעה מרמקול שנגרר אחרינו, המבטים המשתאים של עוברי האורח, ואפילו צוות ניידת הצילום של ערוץ 1 שהוזמנו לאירוע והחליטו להכניס אותנו למהדורת החדשות  – כל אלו עשו את הרכיבה לחוויה אמיתית.
וכל זה, למרות החום הכבד, למרות תנועת כלי הרכב העצבניים ולמרות שהחברים במצעד הגאווה קצת גנבו לנו את ההצגה.

 


מתכוננים לרכיבה, בכיכר רבין. משרוקיות, מוסיקה ומבטים משתאים
מתכוננים לרכיבה, בכיכר רבין. משרוקיות, מוסיקה ומבטים משתאים


בכל אופן, בשעה 13:00 בכיכר רבין, בין כל הדמויות הצבעוניות של מצעד הגאווה שנהרו צפונה, החלו להתאסף הרוכבים לצד דוכן ההחתמה והמידע של תאב"א. רוכבים מקצועיים וחובבים מכל הסוגים, ילדים וקשישים, אופניים של מיליון דולר ואופניים של שקל וחצי. כולם מוזמנים, כולם שווים.
חלק הצטיידו במשרוקיות, חלק בשלט "תנו לרוכבים לחיות", חלק בפלייארים שיחולקו לעוברים ושבים, וכמובן – בלונים צבעוניים בלי סוף. בשעה 13:30 הופעלה המוסיקה בפול ווליום, בעזרת רמקול שהונח על עגלה שנגררה אחרי זוג אופניים. בשעה 14:00 יצאנו לדרך. בגלל מצעד הגאווה הוחלט על מסלול מקוצר הפעם: מכיכר רבין לשדרות בן-גוריון, שמאלה לבן יהודה, שמאלה לבוגרשוב, ישר עד "הבימה", ושמאלה חזרה לכיכר. 3-4 ק"מ של מוסיקה אלקטרונית והרבה-הרבה תחושה של חוללות.
אבל אי אפשר בלי קצת רקע הכרחי. עמותת תאב"א (תל אביב בשביל אופניים) נוסדה ב-1994 על ידי קבוצה של רוכבי אופניים תל-אביביים שמאסו בקשיים שבהם נתקלים רוכבי אופניים בעיר המטורפת הזאת: מצד אחד אין תשתית לרכיבה בטוחה, ומצד שני, ישנו שפע של עוינות וחוסר התחשבות מצד נהגים, וגם אדישות מצד הרשויות.
המטרה העליונה היא להפוך את תל אביב לעיר ידידותית לאופניים. בדיוק כמו ערים רבות בעולם המערבי. זה אומר הכנת רשת שבילי אופניים בין מוקדי פעילות בעיר אשר יספקו תנאי רכיבה בטוחים ונוחים, עידוד רכיבה למטרות שונות (מעבודה ועד פנאי), ולהגביר את המודעות לרכיבה ולזכויות הרוכבים. רק לשם השוואה עם העולם הגדול – בערים אירופאיות, 30% מהנסיעות העירוניות מתבצעות באופניים. בתל-אביב, קוצצו השנה 90% מתקציבי פרויקט האופניים. ככה זה – אצל היהודים הכל חייב להיות הפוך.
נכון, ישנם כיום שבילי אופניים בתל-אביב, אך מדובר במעין רסיסי רשת מקוטעת של שבילים קצרים שמתחילים בשומקום ונגמרים בשומקום.
מעבר למטרות אלו, כמו בכל ארגון, גם לתאב"א יש זרוע מבצעית: "מסה קריטית". זהו שמן של רכיבות-הפגנה הנערכות מדי יום שישי האחרון של כל חודש (כמו בערים רבות באירופה ובארה"ב). רוכבים בצירי תנועה ראשיים בעיר, מחלקים פלייארים, עושים שמח ומגבירים מודעות. כל אחד, כמובן, מוזמן לרכיבות אלו.

 


רוכבים בשדרות בן-גוריון. ההבדל הדק בין ישראל ואירופה
רוכבים בשדרות בן-גוריון. ההבדל הדק בין ישראל ואירופה


חוללות אמרנו? אחרי הרכיבה האמנתי גם אני, ציני שכמוני, כי אולי יום אחד כל תל אביב תהיה מרושתת בשבילי אופניים. "אני אופטימית" אומרת טל, אחת מהפעילות הנמרצות בתאב"א. "בסוף זה יגיע. זה פשוט חייב להגיע. וחוץ מזה, העניין שלנו צריך לעניין את כל הרוכבים מחוץ לתל-אביב, כי הכל קשור לזכויות הרוכבים באשר הם. זה מאבק כללי על מודעות וסובלנות".
לדבריה, התכנית כבר אושרה בעבר בעיריית ת"א, אבל קשיים תקציבים עצרו את התנופה. בכל אופן, בעקבות פניות של תאב"א לעירייה, הוקמו ועדת הגוי וועדת תכנון לפרויקט האופניים. בוועדות משתתפים חברי מועצה, אנשי עירייה, נציג משרד התחבורה, ראש הרשות לתנועה ותחבורה במנהל ההנדסה בעירייה, מתכננים ופעילי תאב"א עצמם. הביאו אפילו מומחה מאמסטרדם.
על-פי סקר שערכה תאב"א, הסיבה השכיחה ביותר לאי שימוש באופניים הוא החשש מפני המפגש עם כלי הרכב. תושבים רבים אחרים פשוט אינם מודעים ליתרונות האופניים, ולפוטנציאל הגלום בהם ככלי תחבורה עירוני.
העיר עצמה מהווה שטח קלאסי לאופניים. היא שטוחה, מנשבות בה בריזות, והחשוב מכל – היא קומפקטית: 10 ק"מ אורך על 3 ק"מ רוחב. נסו להגיע מנקודה אחת לשנייה בתל אביב באוטובוס, ברכב או אופניים. אתם תופתעו מהתוצאות. מה גם שאין צורך להתעצבן בפקקים או לחפש חנייה. ועוד לא דיברנו על העניין הבריאותי ועל הנושא האקולוגי (הפחתת הזיהום)...

 


צוות ערוץ 1 מנציח את האירוע
צוות ערוץ 1 מנציח את האירוע


לרכיבת יום שישי הגעתי מפרברי רמת גן לכיכר רבין. הרבה יותר מהיר ממכונית. מצד שני, סכנת נפשות אמיתית. אין כבוד, אין זהירות, רק לחץ של נהגים שיושבים כלואים ברכבים שלהם.
באמצע רכיבת "מסה קריטית", בעודנו עומדים ברמזור ברחוב בוגרשוב, הבטתי סביב, אל טור המכוניות המצפצפות ומעלות הפיח שעמדו בפקק. מהאוכף שלי זה נראה הזוי. מיותר לחלוטין. ואם אני נשמע קצת כמו פלייאר פרסומי – תסלחו לי, אבל ככה בדיוק הרגשתי.

למעוניינים, רכיבת "מסה קריטית" הבאה תתקיים ביום שישי, ה-25 ביולי 2003. יוצאים מכיכר רבין בשעה 13:30. מומלץ בחום!
פרטים נוספים על העמותה, רקע, מטרות ופעילויות – באתר תאב"א.לפרטי התקשרות ושאר עניינים טכניים – באתר "מסה קריטית".

 
 סכנה בפארק...
סכנה בפארק למרות החוק, השילוט, והסכנות, ממשיכים קטנועים ומכוניות לדהור בשבילי פארק הירקון ולסכן את רוכבי האופניים. מה קורה כאשר נפגשים יחדיו חוסר כבוד וחוסר אכיפה? אתם יכולים להשפיע! להמשך
 אורח לרגע...
אורח לרגע אתה יוצא לרכיבה לבד ואז מצטרף אליך... להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ארז שפר...
 לתצוגת פורום
אופטימיות זהירה (והרבה מוסיקה)
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 6/7/2003 :13:50 משתמש אנונימי  דיזי ריידר עם תוכן  הכתבה ביומן מצ"ב
 3/7/2003 :10:44 משתמש אנונימי  shvil עם תוכן  איזה כייף לראות מבטיח להיצטרף
 1/7/2003 :10:12 משתמש אנונימי  הרוכב הלוהט עם תוכן  רכיבה לוהטת
 30/6/2003 :22:29 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  תומר אינהורן עם תוכן  כל הכבוד!!


[ ]
לפרסום זה יש: 4 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 58    דרוג כללי: 3.67

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2018