הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מהלך ארוך לרוכבי קרוס קאנטרי רציניים
קרדיט: מאת: ריצ'ארד קאנינגהם, כתבה זו התפרסמה בגליון אוגוסט 2006
הועלה על-ידי: 
דרור סופר לאתר של דרור סופר
20/9/2006, 09:14

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.


החודש אנחנו בוחנים את הגירסה הכי עדכנית של ה-5.5 EVP, אופניים שהיו מחלוצי הטרנד ששיכתב את החוקים עבור אופני קרוס קאנטרי בסיסיים המצויידים בשיכוך מלא. Intense קלטו את הדרישה לנישת אופני קרוס קאנטרי שהם גם אופני שבילים. מדובר כמובן  באופניים בעלי מהלך ארוך ומשקל נמוך. זה היה הרבה לפני שהרעיון השתרש במוחות רוכבי המיינסטרים שבשטח. היום, אופני שבילים עם מהלך מתלה אחורי של  140 מ"מ (5.5 אינץ') הם לא סיפור גדול, אבל כשהיצרן הקטן מטמקולה שבקליפורניה פיתח לראשונה את ה-5.5, מייסד Intense, ג'ף סטבר, עשה מאמצים רבים לא להיתקל ברוכבי "דרופים גדולים", חובבי כח משיכה, שראו בכל שלדה בעלת מהלך של יותר מ-4 אינץ' משהו שמיועד לדאון היל. ארבע שנים מאוחר יותר, ה-EVP 5.5 נשארו כסטנדרט לפיו נמדדים כל אלה  שבאו אחריהם.

 טיול סביב ה-EVP 5.5
מצויידים ברכיבי Shimano XTR ו-Easton, ל-5.5 יש פרופיל מרשים. בעוד ש-Intense שמרו על הקווים המקוריים של ה-5.5, רק היבטים מעטים אחרים של השלדה נשארו ללא שינוי. צינורות השלדה הם מתוצרת Easton, כאשר כל אחד מהם נושא צורה ועיבודים כגון התרחבות, התחדדות או אובליות, על-מנת לתת חיזוק נוסף בצמתים קריטיים ולהפחית את הצורך להוסיף אלומיניום באזורים משמעותיים העומדים בעומסים גבוהים. זרוע המתלה האחורי של האופניים עוצבה מחדש כדי להתאים לצמיגי 2.5 אינץ' מאסיביים, על-ידי הרחבת החיבור התחתון וביטול הגשר העליון. חלק מרכזי בעל עיצוב מיוחד מחזיק את זרוע המתלה האחורי כנגד גמישות צידית וחיבור ה-VPP העליון עשוי כעת מחלק יחיד, נוקשה יותר. פחות נראים לעין הם מיני צירים, ברגים וחלקים קטנים אחרים אשר Intense מייצרים בעצמם בעזרת מגוון מכונות ממוחשבות.

Intense 5.5

באמצעות מבחני עומס על-ידי הטחות (thrash testing) וטכניקת בחינה ממוחשבת (FEA – Finite Element Analysis) הצליחה Intense לשדרג כל חלק על-מנת לחסוך קצת משקל או לחזק את השלדה. החברה היא בין יצרניות האופניים הבודדות בארה"ב שעדיין יוצרים ומרכיבים את המוצר שלהם בעצמם. יש להם אפילו תנורים משלהם, לטיפול טרמי. התוצאה היא אופניים שחלקיהם מתמזגים בשלמות זה בזה, מצמיג ועד צמיג.

הערות על מתלה ה-5.5
Intense אימצו גרסה שונה במקצת של מערכת ה-VPP (נקודת ציר וירטואלית – Virtual Pivot Point), תוך שיתוף פעולה עם Santa Cruz. המתלה האחורי של ה-VPP משתמש בזוג חיבורים קשיחים שנעים בכיוונים הפוכים כדי לנענע את המשולש האחורי של המתלה. בשילוב של מתח שרשרת וטווח ההילוכים המתאים, תצורת החיבורים של המתלה מקנה לציר הגלגל נתיב המספק פלטפורמת דיווש נוקשה. זו משתחררת היטב במפגש עם שטח רצוף מהמורות. אותיות ה-EVP של ה-5.5 מייצגות "Enduro Virtual Pivot" – וללא ספק מדגישות את העובדה שפלטפורמת הדיווש שופרה לטובת ההאצה על חשבון רכיבה סופר-רכה, ש- 140 המ"מ (5.5 האינץ') של מהלך הגלגל האחורי, יכלו לספק במקרה אחר.
חיבור ה-EVP מפעיל בולם אחורי מסוג 2007 Fox RP23 ומוצמד למזלגFox Float RLC  שנת 2006. ניסיון קודם עם ה-Intense 5.5 הראה שהמתלה האחורי נוטה להתרומם גבוה ברכיבה, כך שכיוונו את קפיץ האוויר של המזלג קצת גבוה מהרגיל ובדקנו פעמיים את המתלה האחורי כדי לוודא שאנחנו מקבלים SAG מלא של 25-30 אחוזים, כפי שהרופאים מ-Intense כתבו במרשם. בצורה כזו קיבלנו אופניים מאוזנים במעבר מעל מהמורות, ושמרנו שזווית הראש של 70 מעלות לא תהפוך תלולה מדי בעצירה במדרון.

לקחת את ה-5.5 EVP לסיבוב
חיבורי נדנדה חסונים וצינורות שלדה מוגדלים נותנים לרוכב על ה-Intense תחושת ביטחון כשמגיע הרגע לטפס בעלייה. האופניים נעים במהירות כשמדוושים עליהם, ויכולים להחזיק הילוך די קשה בעלייה ארוכה. המבחן שלנו עבר בשטח טכני ומסולע, שם המתלה נכנס לפעולה באותה מידה בעליות ובירידות. כאשר חוגת ה-ProPedal מכוונת לאמצע, על החריץ השני, קיבלנו פלטפורמה מספיקה בהחלט ועדיין המתלה האחורי יכול היה להגיב בצורה חלקה למדרגות אבן ובולדרים יוצאי דופן, שהיו יכולים לעצור את רוב הרוכבים. בעליות חלקות על שבילי עפר, בהן לעיתים חלק ממתלי ה-VPP נותנים תחושת עמימות בפדלים, ה-Intense מקבלים ציון מכובד. אפשר לפדל עליהם בצורה חלקה, בלי תחושה שיש איזה כוח המופעל בין המתלה והקראנק, וכל עוד המזלג מוקשח מספיק בעומס או נעול, הם מאיצים טוב גם ברכיבה מחוץ לאוכף.
ביצועי המתלה: יחס המינוף של מתלה ה-EVP הופך את הכיוונון לסיפור קצת מורכב, בגלל שנראה שהקצב יורד בחלק הראשון של המהלך (stroke). בהתחלה נראה שהמתלה קשיח, אבל בהמשך גילינו שאנחנו צריכים להוסיף 25 psi יותר ממה שחשבנו שנדרש, כדי לשמור שהבולם לא יעבור את השליש הראשון של המהלך שלו. ברגע שתיקנו את זה, מתלה ה-5.5 נתן תחושת קשיחות, יחד עם צייתנות. אם אתם לא רוכבים על הפלטה האמצעית או הקטנה יותר, ה-5.5 יגרמו לכם להרגיש בדיוק מה עובר מתחת לצמיגים שלכם. אבל, ברגע שצוברים מהירות, המתלה נכנס לקצב ורק המהמורות הגדולות באמת ממשיכות להתקיים עבור הרוכב. רוכבי דאון היל עשויים לחשוק ברכיבה חלקה יותר על גבי ה-Intense, אבל התחושה היא זו שרוכבי שבילים בעלי נטייה לקרוס קאנטרי אוהבים: מוצקה, אבל אף פעם לא קשיחה מדי.


מיומנויות טכניות: עם זווית ראש של 70 מעלות, התחושה על ה-5.5 הכי דומה לשלדת קרוס קאנטרי ולא לקרובי משפחה אחרים. ההרגשה היא של אופניים מהירים שמגיבים היטב בהיגוי, וזה כייף לרכיבות בסינגלים. אבל, כשהשיפוע במורד מקבל זווית תלולה ומפחידה, הרוכב צריך להשקיע על-מנת להישאר בשליטה. עבור רוכב קרוס קאנטרי המחפש אופניים בעלי יכולת התמודדות גבוהה יותר מדובר במעבר מושלם, היות שזה מה שהאופניים באמת יתנו ברוב תנאי השטח. רוכב מנוסה לא יתקשה להתמודד עם דרופים מתונים או ירידות תלולות על גבי ה-5.5. למרות שבתחום ההיגוי הם תלולים במעלה מהמקובל, השלדה מאוזנת היטב ויכולת התמרון שלה מצויינת.
עצירות: עם רוטורים של 7 אינץ' (178 מ"מ), מעצורי ה-Shimano XTR סיפקו כוח עצירה מספק לגמרי כדי לשמור את ה-Intense במצב תקין בירידות. ידיות מעצורי הDual-Control שלהם אולי לא מתאימים לתפקידם כמומחים לשבילים טכניים, משום שהתנועה האנכית הקלה של ידיות המעצורים/מעבירים גרמו לעייפות של האצבע. הנטייה של ה-5.5 למצב גבוה ברכיבה של החלק האחורי זכתה לפיצוי במורדות, כשמשקל גופנו הוטה מעט לאחור. ברגע שהתרגלנו, הטכניקה הביאה לתחושת אופניים קלילים וזריזים, שיכולים לבחור את דרכם מטה בשבילים בעלי פניות חדות (switchbacks) או בולדרים, ללא החלקה בשביל.

דו"ח רכיבים: יכולנו להשתמש בהילוך נמוך יותר כדי לנצל את האחיזה הטובה של הצמיגים והמתלה, שמתגלגל בקלות. במשקל של 12.5 ק"ג (27.7 פאונד) אלה הם אופניים קלים יחסית לבעלי "רגליים ארוכות", אך עדיין אפשר היה לראות את ההבדל בין קסטה עם 32 שיניים לקסטה עם 34 שיניים, בהצלחה מול כישלון, כשהשיפוע הפך למזעזע כלפי מעלה כמובן. מעבר לכך, הכיפוף והנטייה לאחור של כידון ה-Monkey Lite XC של Easton לא אפשרו לנו למצוא שום תנוחה נוחה. אולי זה מתאים לירידות אגרסיביות, אבל אין שום נקודה בה כפות הידיים והזרועות יכולות להירגע בזמן דיווש של קרוס קאנטרי. אנחנו היינו מחליפים לכידון Race Face Next, שיש לו כיפוף קלאסי לאופני שבילים. לבסוף (וזו הייתה הכוונה המקורית של Intense), היינו מתים לנסות את ה-5.5 עם מזלג 2007 Fox 32 float X עם מהלך ארוך יותר. תוספת האורך של המזלג הייתה ממתנת קצת את זווית הראש של השלדה ומביאה את שני קצוות השלדה למהלך גלגלים של 140 מ"מ מלאים (5.5 אינץ').

מי יאהב את ה-Intense 5.5 EVP?
אלה הם אופני השבילים המושלמים לרוכב טכני מנוסה שרוצה את כל היתרונות של שלדה בעלת מהלך מתלה ארוך, אבל אינו רוצה להתפשר על ביצועי קרוס קאנטרי. Intense לא סטו מהצהרת המטרה של ה-EVP כשהם שדרגו את ה-5.5 השנה. אופניים אלה הם בין אופני השבילים הנדירים שהתמרון שלהם והדיווש עליהם דומים לאלה של שלדת קרוס קאנטרי בעלת מהלך קצר, אבל מסוגלים לנחות מדרופ או קפיצה או לתת בראש בדאון היל מחוספס ללא כל קושי.


קרדיט: מאת: ריצ'ארד קאנינגהם, כתבה זו התפרסמה בגליון אוגוסט 2006
 
 לרקוד עם חזירים...
לרקוד עם חזירים מה כל כך מושך מספר רב של רוכבים מכורים לעניין, לשוטט בלילה, ביער חשוך ושוקק בחיות בר? להמשך
 מחפשים ידיד נאמן...
מחפשים ידיד נאמן אופני הDawg Supreme של Kona להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של דרור סופר...
 לתצוגת פורום
Intense 5.5 EVP
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 32    דרוג כללי: 3.60

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות