הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי

נופים מרהיבים של עמק רפאים ורכס שורק, טיפוסים בריאים (אך לא קשים מדי), ושני סינגלים משובחים. מה עוד צריך לרכיבה שתתאים גם לחום של הקיץ?
מאת:  שחר פאיאנס לאתר של שחר פאיאנס

אורך המסלול בשעות: ארבע שעות
מפת סימון שבילים: 9

הקדמה
הבחנתי שדווקא אחד האזורים היפים ומטיולים בארץ, חסר תיאורי מסלול לטיולי אופניים, לכן החלטתי לתעד מסלול שבצעתי עם הקבוצה שלי. המסלול מבוסס על מסלול שרכבתי בהובלתו של יורם חן מחברת "בוץ", אני ניפחתי והוספתי, וככה נוצר מסלול שלדעתי הוא אידיאלי לימי הקיץ החמים.

במידה ומתחילים בשעות הבוקר המוקדמות, רב הטיפוסים מוצלים, מהר מאוד מגיעים לגבהים בהם הטמפרטורה נוחה ואין כמו טבילה בעין לבן כדי להתרענן בסיום הרכיבה.
כמתבקש, הרכיבה מכילה את כל הדרוש על מנת להוות את חווית הרכיבה המושלמת: נופים מרהיבים של עמק רפאים ורכס שורק, טיפוסים בריאים (אך לא קשים מדי), ושני סינגלים משובחים.

הנופים של ערוץ נחל רפאים

תיאור המסלול
1. נקודת התחלה – גן החיות התנ"כי בירושלים 514101 706015 (UTM)
נקודת ההתחלה נמצאת בחניון התחתון של גן החיות התנ"כי בירושלים. מהחניון נצא ברכיבה עם מערבה עם סימון שבילים כחול לאורך ערוץ נחל רפאים ומסילת הרכבת. לאחר כ- 2.7 ק"מ הסימון הכחול מתחלף לסימון שחור, עימו אנחנו יורדים לתחתית הערוץ. הקו המנחה הוא לשמור על הקו הנמוך ביותר בצמוד לפסי הרכבת במגמה כללית מערבה.

2. מתחילים לטפס 513015 702650
כ- 4.7 ק"מ לאחר היציאה מהחניון, משנה השביל השחור מגמה צפונה ומתחיל לטפס – אנחנו מטפסים איתו בטיפוס מתון למדי.

3. ימינה לסמ"ש ירוק 513417 702025
בדיוק ק"מ אחד מתחילת הטיפוס מגיעים לצומת, ירוק שחור. אנחנו נבחר באופציה הימנית – להמשך טיפוס עם הסימון הירוק. השביל מתעקל ימינה (צפונה).

4. ישר לסמ"ש שחור 514145 702285
לאחר 900 מטר נגיע לצומת ירוק שחור נוסף, הפעם ממשיכים ישר עם השביל השחור, אשר שומר פחות או יותר על אותו קו גובה וממשיך לאורך השלוחה, תחילה המגמה היא צפונה, אך במהרה השביל מתעקל שמאלה ומקבל מגמה מערבה.

. ימינה לסמ"ש אדום 513880 700965
כ-2.4 ק"מ מהצומת מגיעים לצומת שחור - אדום. אנחנו פונים ימינה (צפונה) עם הסמ"ש האדום שוב במגמת טיפוס. תחילת הטיפוס קצת תלול, אך במהרה השיפוע מתמתן והופך ל"ספרינט בעליה".

6. שמאלה לכניסה לסינגל IMBA 514570 701035
כ-1.4 ק"מ מהכניסה לסמ"ש האדום, נפנה שמאלה לכביש סלול – קטע קצר של כ-200 מטר בעליה תלולה. בקצה העלייה רחבה, בצידה הימני (צפון מזרח) ניתן לזהות מגרש כדורסל. בקצה השמאלי (צפון מערב) נזהה שלט אדום עם ציור של אופניים והמספר 53. זוהי הכניסה לסינגל IMBA (ראה הערה לגבי הגרסא המלאה של הסינגל), אשר אומץ ע"י קק"ל כחלק ממסלול אופניים מס' 53. המסלול מתחיל כדרך רחבה בירידה, לאחר כ- 150 מטרים נזהה שוב את השילוט של קק"ל המורה על הכניסה לסינגל. כאן מתחיל הקטע הראשון של הסינגל שהוא החלק היותר זורם, למעט דרופון אחד לקראת סופו אין בו חלקים טכניים. חלק זה מסתיים במפגש עם דרך, המשך הסינגל בפניה ימינה בעקבות השילוט של קק"ל. כאן מתחיל החלק הארוך והיותר טכני של הסינגל, בהתחלה יש קצת מדרגות סלע, ואח"כ התמודדות עם סלעייה ודרדרת תוך כדי תמרון בסרפנטינות – רק תנמיכו כסאות ותיהנו מאחד מהסינגלים המשובחים באזור.
* הערה לגבי הגרסא מלאה של הסינגל – סינגל IMBA מתחיל גבוה יותר בקטע שקק"ל לא סימנה. משמאל לרחבה ממנה התחלנו, קצת גבוה יותר מהשילוט של קק"ל, יוצא שביל נוסף, המסומן כשביל להולכי רגל. זו תחילתו של סינגל IMBA, מדובר בשביל, מתוחם באבנים. השביל קצת לא ברור, אך אם מתאמצים אפשר לעקוב אחרי התוואי שלו, בסוף השביל יש פניה ימינה – גם היא קצת נסתרת – אם תפספסו אותה, אז מהר מאוד יגמר לכם השביל. לאחר הפניה פשוט יורדים עם הסינגל, עד שחוברים לחלק המשולט ע"י קק"ל.

7. ימינה לסמ"ש אדום ומיד ימינה לסמ"ש שחור 514580 699725 (הנ"צ מתייחס ליציאה מהסינגל)
הסינגל מסתיים במפגש עם סמ"ש האדום. נפנה ימינה (צפון מערב) על הסמ"ש האדום ובמהרה נגיע למפגש עם הסמ"ש השחור, נפנה ימינה (מזרחה) לסמ"ש השחור ונתחיל לטפס לכיוון חרבת סעדים.
לאחר 2.2 ק"מ, באזור חרבת סעדים, הופכת הדרך לכביש סלול. אנחנו מטפסים עם הכביש המתפתל לכיוון יד קנדי. בקצה סרפנטינות, פוגשים בכביש המגיע מעמינדב, אנחנו פונים ימינה (דרומה) למאמץ אחרון עד להגעה ליד קנדי.

8. יד קנדי 514620 702180
יד קנדי נועד להנציח את זכרו של JFK, נשיא ארה"ב שנגדע בטרם, בהשראה זו בנויה במקום ה"יד", עשויה 51 עמודים, עמוד לכל מדינה בארה"ב.
זהו מקום נהדר להפסקה, סיימנו כמעט לחלוטין את הטיפוסים וכעת אפשר להכין קפה וליהנות מהאוויר הטוב והנוף המרהיב.

ביד קנדי

מתחלים לרדת
9. מתחילים בירידה – ימינה לסמ"ש ירוק 514710 702245
נגלוש חזרה בכביש הגישה ליד קנדי – עד לצומת. מימין (בדיוק מול הדרך עימה הגענו כשטיפסנו) נזהה כניסה לסמ"ש ירוק, ניקח אותו ונתחיל לאבד גובה – רכיבה בכיוון מזרח. השביל מתעקל ימינה, ומקבל מגמה דרומית. לאחר כ-500 מטר מתמזג עם שביל רחב יותר, עימו אנחנו ממשיכים – עדיין על הסימון הירוק.

10. שמאלה לסמ"ש כחול 513665 702255
לאחר 1.25 ק"מ, נגיע לצומת עם הסמ"ש הכחול – אליו נפנה שמאלה (מזרחה), במגמת טיפוס מתון. לאחר כ – 0.95 ק"מ, קצת לפני הכביש פונים ימינה למצפה, במידה והגעתם לכביש, חיזרו לאחור ומיד תזהו את הפניה.

11. סינגל 513725 702900
המצפה נמצא כ – 60 מטר, מתחת לפניה ממנה הגענו, מצידו השמאלי של המצפה נזהה סינגל (אני בטוח שיש לו שם, אבל אינני מכיר אותו) המתחיל לרדת. ננמיך אוכפים וניקח אותו. החלק הראשון קצר ומסתיים בשביל. חוצים את השביל להמשך הסינגל, זהו סינגל בתולי למדי, גם הוא בדומה לסינגל IMBA, מאתגר אותנו בפיתולים תוך כדי התמודדות עם דרדרת קלה.

12. סוף הסינגל 513290 703020
הסינגל מסתיים על שביל ג'יפים, אנחנו פונים ימינה (מזרחה) על השביל.
לאחר כ- 800 מטר, נגיע לצומת, נפנה ימינה (למטה בכיוון דרומה) בצומת עד לצומת הבאה בשלב זה, נזהה ממערב לנו את עין אל בלד – מעין עם בריכה נחמדה. מי שמעוניין יכול לעצור לטבילה קלה, אך מכיוון שמכאן לעין לבן הדרך די קצרה, אני ממליץ להתאפק עוד קצת.

13. עין אל בלד 513735703360
נמשיך על שביל ממנו באנו, במגמה דרומה, עד לכביש. על הכביש נפנה ימינה מזרחה. נמשיך על הכביש קטע קצר, באורך כ- 500 מטר, עד שנזהה מולנו סמ"ש כחול הממשיך במגמה מזרחה.
נמשיך על הסמ"ש הכחול כ- 1.3 ק"מ במגמת טיפוס קלה, עד שנזהה מימיננו את עין לבן.

14. עין לבן 514675 704555
עין לבן מגיח מתוך נקבה חצובה ומימיו זורמים בתעלה לתוך בריכה גדולה . הבריכה וטרסות נוספות לצידה שוקמו לאחרונה ע"י חברי קיבוץ ראשית במימון רשות הטבע והגנים הלאומיים. אנחנו יכולים רק להודות לאנשים הטובים ששחזרו את הבריכה ולהתרענן במים הקרירים של הבריכה.

15. חזרה לרכבים
לאחר שהתייבשנו נחזור לשביל הכחול, היורד דרומה אחרי המעיין ומתחבר במהרה לקטע ממנו התחלנו בבוקר – מרחק של 1.8 ק"מ עד לרכבים.

קבצי Ozi Explorer ו Google Earth בעמוד הרכיבה באתר הקבוצה שלי.

פרופיל גבהים

השועלים של Team Makineta
צילומים: איציק רמרז (שלא מופיע בתמונה הקבוצתית, נחשו למה...)

Team Makineta

רכיבה בעמקים...
רכיבה בעמקים רכיבה בשטחים פתוחים להמשך
 נחל כנף, נחל סמך, מצפה אופיר, קרן עין-גב...
נחל כנף, נחל סמך, מצפה אופיר, קרן עין-גב ההמסלול מכיל כל מה שצריך כדי להוות את חווית הרכיבה המושלמת: נופים מרהיבים של מורדות רמת הגולן והכינרת, טיפוסים קשים אך בדיוק במידה, ירידות מטריפות וכמובן הסינגל היורד ממצפה אופיר לקרן עין - גב. להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של שחר פאיאנס...
 לתצוגת פורום
מסלול ברכס לבן לימי הקיץ החמים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 9/6/2008 :18:51 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ניר ההה עם תוכן  נקודה חשובה!
 13/4/2008 :22:57 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  Y K עם תוכן  האם אפשר לקבל קובץ או מפה?
 3/5/2008 :08:02 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  לירון בון עם תוכן  מה עם אתר מפה ?
 13/4/2008 :23:22 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שחר פאיאנס עם תוכן  יש קבצי אוזי וגוגל
 14/4/2008 :22:12 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  Y K עם תוכן  תודה
 26/8/2007 :09:09 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דרור עם תוכן  סיפור דרך חרא!!!
 10/8/2007 :00:27 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איציק הובר עם תוכן  אני לא מוצא אף שביל במפת סימון מ 2002 -
 10/8/2007 :13:53 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שחר פאיאנס עם תוכן  לא אמורה להיות בעיה