הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

פעמים רבות עולה השאלה לגבי רכישת אופניים משומשים – יתרונות מול חסרונות, מה לבדוק ואיך בודקים וכיו''ב. הכתבה הזו איננה מתיימרת להפוך את המתחיל למומחה. אני עובר על הסעיפים החשובים בעיני, בצורה המיועדת לרוכב המנוסה. אין בכתוב להלן בכדי לותר על בדיקה מקצועית של מכונאי מנוסה.
מאת:  איתן ברמן לאתר של איתן ברמן
28/7/2009, 17:14

                

   

 

למה בכלל לרכוש אופניים משומשים?

אופניים מודרניים הם אביזר מותרות יקר, ולרובנו מהוה הרכישה הראשונית השקעה שאיננה מבוטלת.
גם אופני כניסה באלפי שקלים בודדים, וגם אופניים מתקדמים באלפים רבים של שקלים ניתן להשיג במחיר זול בהרבה כמשומש מאשר כחדש.
רבים הסיפורים על רכישות מוצלחות שכאלה, ואנשים רוכבים על אופניים ברמה גבוהה, לאחר ששילמו עליהם כמחצית ממחיר חדשים, ואפילו פחות.

 

למה לא לרכוש אופניים משומשים? 

אם כך, למה לא לרכוש משומשים, או - למה חוששים רבים כל כך לקנות אופניים משומשים?

ראשית לכל, מרבית היצרנים מבטיחים אחריות לרוכש המקורי בלבד. כל בעיה שתתגלה ואפילו היא בעיית ייצור מובהקת, לא תכובד אלא אם בעל האופניים הוא הרוכש המקורי. ישנם יוצאים מן הכלל לכלל הזה ואם כבר לרכוש משומש - כדאי מאוד להעדיף אותם.
בנוסף על כך, אופניים מודרניים הם מכונה מורכבת מאוד, בעלת חלקים רבים ומורכבים, שעומדים בעומסים גדולים, ונשחקים (ואף נהרסים) גם בשימוש ראוי.
תמיד קיימת הסכנה שבעל האופניים המקורי עשה בהם שימוש שאינו על פי הוראות היצרן, מה שיעלה את הסיכוי לנזקים - גלויים או נסתרים.
לא לכל רוכב, ובודאי לא לרוכב המתחיל, יש את הידע הדרוש לבדוק אופניים אפילו בדיקה שטחית - שלא לדבר על כך שישנן מערכות שללא פתיחה אין אפשרות לדעת את מצבן לאשורו, כמו מיסבים שונים (טבורי גלגלים, ציר מרכזי, מערכת ראש, צירי מתלה), בולמים וכיוצא באלה.


 אז איך, בכל זאת? 

אעבור על המרכיבים העיקריים אחד אחד, ואציע דרכים לבדיקתם. ההנחה הבסיסית היא שמדובר באופניים נוסעים ומתוחזקים ברמה סבירה. אם מדובר באופניים ש"שכבו במחסן שנתיים", סביר להניח שיידרשו כיונונים שונים, שימון וגירוז, ואף החלפת חלקים שונים (צמיגים ופנימיות, למשל). במקרה כזה מרבית הטיפים שלי לא יעזרו, וצריך לדרוש אחד משניים:
או הנחה משמעותית ביותר על האופניים, שתשאיר מרווח שיספיק לטיפול תחזוקה מקיף, כולל טיפולי בולמים, החלפת כבלים/מובילים/רפידות, צמיגים ופנימיות חדשים, טיפולים לכל המיסבים באופניים וכיו"ב. כדאי לקבל הצעת מחיר לטיפול מקיף שכזה מחנות אמינה, ולהניח שמרבית הטיפולים האלה יידרשו - ואולי גם יותר. למשל, אם מערכת ההילוכים איננה עובדת בצורה חלקה, יתכן שמדובר בכיונון פשוט וזול, אבל יתכן שיש צורך בהחלפת שרשרת, קסטה ואולי אפילו ידיות או מעבירי הילוכים - הוצאה שעלולה להגיע למאות שקלים.


 בדיקה כללית 

בדוק בראיה את האופניים. חפש עיוותים ומעיכות בשלדה (דנטים) שיעידו על מכות שחטפה, חפש סדקים לאורך הצינורות. אם יש אבק - נקה אותו וודא שהשלדה נראית שלמה. שריטות ברמת צבע קבילות באופניים משומשים, אבל חריצים עמוקים עשויים להיות בעייתיים. בדוק חזותית גם את הבולמים. כל עיוות במבנה החיצוני, שריטות - אפילו קלות - על הרגל הפנימית, עלולים להסתיר תקלות.
לחץ על ידית הבלם הקדמי בכוח, ונדנד את האופניים קדימה ואחורה. אם ישנן נקישות או תקתוקים בקצב הנדנוד - ייתכן שישנו חופש במערכת הראש, בציר הגלגל הקדמי או במזלג. יתכן שהגלגל הקדמי איננו מהודק היטב. ודא זאת ונסה שוב. הנח את כף ידך בקלות סביב מיסבי הראש (אחד בכל פעם), חזור על הנדנוד ובדוק אם הינך מרגיש חופש תנועה בין הרכיבים. בדוק באותה צורה את נקודות ההשקה של רגלי הבולם הפנימיות עם החיצוניות. גם שם לא אמור להיות חופש כלשהו.

הפוך את האופניים.
סובב את הגלגל הקדמי במהירות, והנח לו להסתובב. הסיבוב אמור להיות שקט, ללא קרקושים וללא חריקות. בדוק בראיה שאין תנועה לצדדים של הגלגל (שמיניות). תנועה כזאת פירושה צורך באיפוס הגלגל, אבל גלגלים טובים שהיו בשימוש נכון אינם אמורים לפתח שמיניות, בודאי לא יותר ממילימטר אחד לכל כיוון - וייתכן שיהיה צורך ביותר מאיפוס. הנח לגלגל להאט מעצמו לכדי עצירה. האם הוא נעצר בחדות, או שלאחר עצירתו הוא מתסובב מעט לאחור? על פי רוב הגלגל איננו מאוזן באופן מושלם, ולאחר העצירה יחזור מעט, ולו מילימטרים ספורים. זה מראה שאפילו המשקל הזעום של הונטיל מספיק כדי להזיזו - טוב מאוד.
נסה לנדנד את הגלגל שמאלה וימינה (בניצב לכיוון הגלגול הטבעי שלו) לא אמור להיות חופש כלל. תיתכן גמישות מסויימת, אבל אם יש חופש (תיקתוקים) פירוש הדבר שיש צורך בטיפול לציר הגלגל (נאבה) או למזלג.
העבר את אצבעותיך בעדינות על פני החישורים, בניצב (טרררררר). המתח שלהם אמור להיות דומה. חישור משוחרר בגלגל מאוזן פירושו שהחישוק מעוות, ויש צורך במתח לא אחיד של החישורים כדי להביאו לאיזון. ימיו של גלגל כזה ספורים.

בדוק באותה צורה ועם אותם סעיפים את הגלגל האחורי. בנוסף:

שים לב שבעת גלגול קדימה ישמעו נקישות ממערכת הגלגול החופשי של קסטת ההילוכים. זה אמור להיות תקתוק אחיד, לפי מהירות סיבוב הגלגל. לא אמורים להשמע קולות חריקה כלשהם או גריסת חול...
בעת סיבוב מהיר של הגלגל בדוק שאין תנועה בקסטה. זה מצביע על עיוות בציר הגלגל עצמו, או במנגנון הגלגול החופשי. יצריך טיפול ואולי החלפה של חלקים שונים במערכת.
עוד בעת סיבוב הגלגל, הזרועות הפדלים אינן אמורות להסתובב. יתכן שבסיבוב מהיר תיוצר תנועה בפדלים בכל זאת, אבל בצורה איטית והדרגתית. אם הפדלים ממהרים "ליישר קו" עם תנועת הגלגל סימן שמערכת הגלגול החופשי איננה פועלת כשורה. לפעמים יתלוו לתופעה הזאת קולות גריסה וחיכוך...
אם יש מתלה אחורי לאופניים:
שחק בו בעדינות מעלה ומטה. לא אמור להיות חופש בכיוון הזה - למעט תנועת המתלה עם הבולם. כל חופש שיורגש משמעותו טיפול, וכנראה החלפת מיסבים או תותבים.
נסה להניע את חלקו האחורי של המתלה (באיזור ציר הגלגל האחורי) ימינה ושמאלה. כאן לא אמור להיות שום חופש בכלל. גם מתלה בעל קשיחות צידית עלובה לא יאפשר תנועה צידית בכוח הידיים. אם יש חופש כלשהו - יש צורך בטיפול, ואולי גם החלפת מיסבים.


נדנד את זרועות הקראנק בניצב לציר המרכזי. הזרועות אינן אמורות לנוע כלל ביחס לשלדה. כל חופש כזה חשוד בהרס של הציר או הזרוע.

הפדלים צריכים להסתובב בחופשיות סביב ציריהם. אולי לא כמו גלגלים (המאסה קטנה רבה יותר), אבל אם תתן תנופת סיבוב לפדל, הוא אמור להסתובב ולעצור בהדרגה, אם יעצור בחטף - יש בעיה עם המיסבים שלו. יתכן שטיפול בלבד יספיק - אבל לא בטוח.

צמיגים ופנימיות הם אביזרים מתכלים. אם לא מדובר בציוד חדש, עם שחיקה מזערית וללא סדקים הנובעים מהתייבשות הגומי - קח בחשבון שתצטרך להחליף בקרוב.


 צא לסיבוב 
לא, לא רכיבת מבחן - סיבוב קצר ואיטי בחניה:

עלה על האופניים וצא לנסיעה איטית. אם אתה מנוסה בזה - נסה לרכוב ללא ידיים. ישנם אופניים שבשל הגיאומטריה יהיו נוחים פחות לפעלול כזה - אבל במהירות גבוהה מספיק לא צריכה להיות בעיה - למי שרגיל בכך - לרכוב ללא ידיים. כישלון מוחלט עלול לרמז על חוסר איזון כלשהו באופניים. ייתכן שאחד הגלגלים איננו יושב טוב במקומו, אבל ייתכן גם שהשלדה מעוותת. אם אין לך כלים ונסיון לאתר את התקלה, והבעלים לא מצליח לגרום לאופניים להתנהג היטב ברכיבה ללא ידיים, ותר על האופניים.

בלום בעזרת כל בלם לחוד - האחורי אמור להינעל בנסיעה על כביש בלחיצה תקיפה - ובודאי שאם אינו ננעל גם עם מאמץ מיוחד משהו איננו תקין. הקדמי אמור לעצור בחדות - ואם אתה מורגל בזה - נסה להרים את הגלגל האחורי בבלימה (סטופי). גם בלמי חישוק באיכות בסיסית אמורים להיות מסוגלים לכך.
בעיה כלשהי בבלימה מרמזת על צורך בכיונון, אולי בהחלפת כבלים ומובילים, ואולי גם החלפת רפידות - כולם רכיבים מתכלים ואינם יקרים במיוחד, אבל זה מצטבר...

החלף הילוכים. השתדל לעבור על כל ההילוכים כולם - (הזהר בהצלבות אם המעביר האחורי בעל כלוב בינוני או קצר!!!). כל ההילוכים אמורים לעבור חלק לשני הכיוונים. בעיות בהחלפת הילוכים יתכן שינבעו מכיוונים לא מוצלחים, אבל גם מבעיות כבלים ומובילים - וגם מבעיות במעבירים, באוזן ואפילו בידיות (שהן המרכיב היקר במערכת ההילוכים).
בהילוך גבוה יחסית, לאחר שעבר ודיוושת בו מספר סיבובים (כדי לודא שהכל עבר נכון), דווש בכוח רב, בעמידה. החלקת שרשרת במצב זה אינה מבשרת טובות לגבי מצב השרשרת וגלגלי השיניים. גם בלאי מוגזם של מערכת הגלגול החופשי (פריילוף) יתבטא כאן בבירור.

בנסיעה איטית בעמידה בצע כעין קפיצות על האופניים מבלי לנתק את הגלגלים מן הכביש. הבולמים אמורים להגיב היטב, בצורה חלקה. כל תקיעה או גרוע מזה - אי תגובה, צריכה הסבר (הבולם נעול?). בדוק את כל האפשרויות שיש לבולם - נעילה, ריבאונד, שינוי עומס ראשוני. אם הבולם מאיכות בסיסית, אל תצפה ליותר מדי - ועדיין, הבולם צריך להגיב. בבולמים איכותיים הבולם צריך להגיב היטב.

 סיכום 
אופניים הם מכשיר יקר, מורכב ועדין, שרבים הכשלים האפשריים בו.
פירטתי כאן כמה טיפים שיאפשרו לרוכב בעל נסיון מסוים לבדוק בדיקה שטחית יחסית. לבדיקה זו יש להתייחס בערבון מוגבל:
אם נתגלו יותר מכשל אחד, כדאי לשקול את מחיר התיקונים. מה שנתגלה בבדיקה כזו מראה על קיומה של בעיה - ולא על עומקה. במרבית המקרים אי אפשר להסתמך רק על הבדיקות שתיארתי כדי לקבוע אם מספיק טיפול מקצועי או שיהיה צורך בהחלפת חלק - שעלולה להיות יקרה מאוד. יש לקחת בחשבון את הגרוע מכל כשמדברים על רכישה - או על הנחה בהתאם.

בכל מקרה של ספק כדאי מאוד לגשת לחנות מקצועית ואמינה, ולבקש בדיקה מקיפה. אין לי מושג מה עלותה של בדיקה כזאת, אבל באופניים בינוניים ומעלה אין ספק שהיא תשתלם.

בהצלחה
 
 סיפורו של בולם אחורי...
סיפורו של בולם אחורי הארדטייל תוצרת בית להמשך
 העמסת אופניים על רכב פרטי...
העמסת אופניים על רכב פרטי ההיבטים החוקיים והמעשיים של העמסת אופניים על רכב פרטי, וסקירת היתרונות והחסרונות של סוגי ההעמסה המקובלים להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איתן ברמן...
 לתצוגת פורום
טיפים לקניית אופניים משומשים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 25/11/2009 :23:16 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  amos עם תוכן  מחפש מגן בוץ קדמי לקנונדייל "לפטי" פרופט5


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 38    דרוג כללי: 3.94

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017