הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בין אם אתם נווטים מדופלמים או אבודים בחלל כמוני – כדאי לקחת אתכם לרכיבת השטח GPS.GPS בשטח יכול להראות לכם את הדרך חזרה לאוטו, להצביע לכם את כיוון המסלול שתכננתם מראש לרכב בו, כמה זמן עד לחושך נותר לכם, להחליף לחלוטין את מחשב האופניים ועוד ועוד. מאמר זה מסביר איך ניתן להתאים סוג מסוים של GPS – Garmin etrex במיוחד לאופני הרים.
קרדיט: עידו בר-תנא
הועלה על-ידי: 
עידו בר-תנא לאתר של עידו בר-תנא
24/5/2002

                

   

 מבוא 
בין אם אתם נווטים מדופלמים או אבודים בחלל כמוני – כדאי לקחת אתכם לרכיבת השטח GPS. שני בחשיבותו רק לסלולרי, GPS בשטח יכול להראות לכם את הדרך חזרה לאוטו, להצביע לכם את כיוון המסלול שתכננתם מראש לרכב בו, לסמן פניות לפניכם, להראות לכם את קצב ההתקדמות וכמה זמן עד לחושך נותר לכם, להחליף לחלוטין את מחשב האופניים בכל הנוגע למהירות רגעית, ממוצעת, מקסימלית מרחק וכו´. בנוסף, עם חזרתכם הביתה ולמסך המחשב, ה- GPS יכול לספר לכם בדיוק של מדע-בדיוני איפה הייתם, מתי, כמה גובה צברתם/איבדתם ובאיזו מהירות. ניתן לפרוק את המסלולים ובעתיד לטעון אותם חזרה ל- GPS וכך לחזור שוב בדיוק על אותו מסלול בשטח חודשים אח"כ בבטחה מלאה. בשטח ניתן להכניס לו במיידית נקודות ציון מעניינות ולחזור אליהן אח"כ. בקיצור – בובה של מכשיר, וקצרה היריעה מלשבח אותו.
מאמר זה מסביר איך ניתן להתאים סוג מסוים של GPS – Garmin etrex במיוחד לאופני הרים. לפירוט רב יותר על ה- etrex בכלל, כדאי לבדוק את האתר שלי שמוקדש כולו למכשיר הצהוב הקטנצ´יק הזה (קישור גם בסוף הכתבה). באתר יש הרבה מידע טכני עליו גם בקטע ההפעלה וגם בקטעים יותר טכניים ל´האקרים´ ושאר סקרנים.
במאמר זה אתמקד בכמה נושאים – כולם רלוונטיים לאופני הרים, פחות או יותר מהקל לכבד:
- איך להצמיד את ה-GPS לאופניים ולדאוג לכך שיעמוד בטלטולי השביל.
- איך להאריך את זמן הסוללה לפי שלוש בערך – כי ללא חשמל, גם ה- GPS החכם בעולם הופך למשקולת.
- איך לשנות את התכנה הפנימית שלו כך שבגרפיקות ובסמלים יופיעו תמונות וסמלים מחיי רוכב אופני ההרים, ואיך לשנות כל טקסט על מסכי המכשיר. מיועד במיוחד ל´האקרים´ וסקרנים נועזים, אם כי מי שטען פעם עדכון firmware ל-etrex יוכל לטעון את מה שבניתי באותה קלות בדיוק.

 הצמדת GPS לאופני הרים 
למזלנו, ניתן להשיג ל-etrex מחבר אינטגרלי המתאם אותו לאופני הרים. הוא מחליף בעצם את מכסה תא הסוללות במכסה אחר שמתחבר בהקלקה לחבק שמתלבש על הכידון. ניתן לרכוש דרך האינטרנט או דרך חבר טוב בחו"ל – למיטב ידיעתי לא נמצא בארץ עדיין. הנה קישור אחד מיני רבים . להבדיל מכבל חיבור למחשב, כאן כדאי לא לבנות לבד, לדעתי, כי האיכות של המחבר חשובה – GPS זה לא הדבר הראשון שתרצו לאבד בדרך.

מתאם etrex לאופניים
מתאם etrex לאופניים
אך זה לא סוף הסיפור. אופני הרים בשטח זה לפעמים דבר די קופצני וכתוצאה מכך, לעיתים לשבריר שניה, הסוללות ב-etrex מנתקות מגע. מספיק שבריר שניה כזה וה-etrex כבה. בדרך כלל אני מגלה זאת לאחר זמן מכיוון שכשזה קורה, אני עסוק מאד בלשרוד קפיצות ומכשולים ואין לי כל-כך ראש להעיף מבט במכשיר. כשאני מגלה זאת, כל קטע הדרך מהניתוק ועד ההפעלה מחדש הלך לאיבוד.

הפתרון הוא הידוק קפיצי המגע בתא הסוללות: פיתחו את תא הסוללות וצפו את המגעים בנייר אלומיניום, כל אחד בתורו ותוך כדי וידוא ששום דבר לא מתקצר שם. הסוללות יכנסו כעת קצת יותר בלחץ, אבל יישארו מחוברות למעגל גם בקטעי השטח שבהם אתם תרגישו שהנפש דווקא נוטה להינתק מהגוף.
לבסוף, מומלץ להכניס את ה-etrex לחליפת הגנה. ניתן אמנם לרכוש משהו ספציפי אליו – אבל אני מצאתי שנרתיק עור ישן של נוקיה 6120 עם מגן הפלסטיק השקוף טוב בהחלט. שימו לב שתצטרכו לחתוך מאחור פתח כדי להכניסו לחבק שעל הכידון.

 הארכת זמן הסוללה 
כמו בסלולרי, אין דבר יותר מעצבן מההודעה ´הסוללה התרוקנה´. ה-etrex בנוי לזמן סוללה של 11 שעות באופן פעולה נורמלי ו-22 שעות במצב ´שמירת סוללה´ אך בפועל מצאתי עצמי לא פעם מרוקן. טוב, תמיד אפשר לקחת זוג רזרבי, זה ברור. אבל האמת היא, שרוב הסיכויים הם שכבר יש לכם רזרבת חשמל קרובה מאד ל-etrex – פנס האופניים. עם חיבור פנס האופניים, זמן ההחלפה בין הסוללות יוכפל פי שלוש לפחות. וטוב מזאת, אם בכל זאת תפעילו את הפנס, הוא יתנתק אוטומטית מה-GPS

 החלקים הדרושים: 
- Etrex כמובן, עם מחבר לאופניים כמומלץ למעלה.
- פנס על הכידון. לא כל פנס מתאים לעבודה!! זהירות, זה חשוב. הפנסים המתאימים היחידים הם מהסוג שעובדים על שתי סוללות בגודל C. המסובכים והיקרים שעובדים על 6 וולט לא מתאימים וסביר מאד להניח שישרפו את המכשיר. הפנס שלי נראה משהו כמו בתמונה. הבדיקה הבטוחה: הוא משתמש בזוג סוללות מסוג C. פנס כזה ניתן לרכישה בכל חנות אופניים – אפילו העלובות (ת´אמת – הסיכוי למצוא אותו שם אפילו גבוה יותר מהבוטיקים מלאי הפוזה)

פנס פשוט
פנס פשוט
- מחבר ל-etrex. ניתן לרכוש זוג מחברים כאלו בדואל באתר זה.

פלאג
פלאג
לא תאמינו, הוא ישלח לכם אותם בחינם (!) ורק אם ימצאו חן בעיניכם תשלמו כראות עיניכם - מקובל 10 דולר. אתם יכולים לבחור אפילו את הצבע (שלי צהוב, באופן טבעי). הבחור חביב מאד (מאורגון, ארה"ב) ותרשו לי בקשה אישית – אם אתם מבסוטים מהפלאג – שלמו לו. בואו לא נוציא שם רע לעצמנו. אחד ישמש אתכם לבניית כבל חיבור למחשב במקום הכבל הסופר-יקר ש-garmin משווקת (50$ רחמנא ליצלן), כמתואר בפירוט באתר שלי, ובשני תוכלו להשתמש לצורך החיבור לפנס. דיל מצוין, לדעתי.
- חוט חשמל דו גידי, רצוי מהמסולסלים כמו של שפופרת טלפון או הכי טוב – כמו מחבר כוח של פלאפון לאוטו. אורך שיספיק לחבר את הפנס ל-GPS. הגידים צריכים להיות צבועים, כך שתבדילו בין פלוס למינוס.

 אופן ההכנה: 
1. פתחו את הפנס והוציאו את הסוללות. פרקו את החלק המחבר את הפנס למעטפת – שני ברגי הפיליפס בתמונה.
2. קידחו חור קטן במעטפת לחוט. כדאי להעביר את החוט בלחץ קצת מאשר להשאיר שם חור גדול שדרכו עלול להיכנס אבק. שימו לב שמיקום החור לא יפריע לתושבת הפנס כשאתם מרכיבים אותו לכידון.
3. הלחימו זוג חוטים מהקטבים של הסוללות אל החוט המסולסל כנראה בתמונה. בדקו שההלחמות תפסו טוב – הרי העסק יקפץ וידלג על סלעים באיזשהו שלב. צד אחד של הסוללות מקוצר (הפלוס של אחת למינוס של השניה). אתם רוצים לחבר את הצדדים האחרים, כך שבחוט יהיה מתח של 3 וולט. הקפידו על הקוטביות. בעולם החשמל מקובל שפלוס לאדום ומינוס לשחור.

4. חברו את החוט לפלאג, לפי ההוראות שבאתר שלי לבנית כבל למחשב, רק שכאן אתם מחברים רק את גידי המתח – פינים 1 ו-4.
5. הכניסו סוללות ובדקו שאתם מקבלים 3 וולט בקיטוב נכון בפלאג.
6. הפעילו את הפנס ותראו שאתם מקבלים 0 וולט בפלאג.
7. אם הכל בסדר, סגרו את הפנס ושימו קצת סופרגלו מסביב לקדח בתחתית הפנס. התוצר הסופי נראה בערך כמו בתמונה למטה

8. בדקו שוב את הקוטביות והמתח שבפלאג. אם הכל בסדר, בדקו שוב. אם (ורק אם) הכל שוב בסדר, חברו את הפלאג ל-GPS ועברו למסך מערכת. שימו לב לסמל בתחתית המסך משמאל. במקום סוללה הסמל הוא תקע, מה שאומר שה-GPS מקבל חשמל מבחוץ כמו בתמונה למטה. יופי! כעת הפעילו את הפנס, ושימו לב שהסמל עבר להיות סוללה – כלומר ה-GPS עובד על הסוללה הפנימית שלו. אם כך, אתם מסודרים. אם לא, נתקו וחיזרו לשלב 3 לבדיקת ההלחמות והחיבור לפלאג.

כל מה שנותר כעת זה לתרגל חיבור של ספק הכוח החיצוני החדש שלכם תוך כדי דיווש בעליה מטורפת.


 החלפת הגרפיקה והטקסט ב-etrex 
טוב, הפרק הבא מיועד לפריקים והאקרים אבל גם סקרנים. למרות שניסיתי את כל הכתוב כאן (מה זה ניסיתי – המצאתי את זה) – אני לא לוקח אחריות לתוצאה. טעינת firmware היא קטע די עדין כי טעינה שגויה יכולה להפוך את הGPS ללא תקין. אז הכל באחריותכם. מי שטען פעם עדכון לfirmware התהליך כאן זהה, פרט לכך שה-firmware ´טופל´ על-ידי.

אחרי שסגרנו את סיפורי עורכי-הדין, לענייננו: כמו הצלצולים בסלולרי שנותנים איזו תחושה של התאמה אישית, ניסיתי גם כאן להעביר את העובדה שה- etrex שלי הוא לא סתם עוד אחד – אלא אחד ששייך לרוכב הרים. איך זה בא לידי ביטוי? – בכמה צורות:
- החלפתי את הגרפיקה של סימון נ"צ מהאיש השמן עם הדגל לזו שבתמונה מטה. עשיתי עוד שינויים גרפיים, אבל אני שומר אותם כהפתעה למי שהולך על זה.

- החלפתי את מרבית הסמלים של הנ"צ מכאלו הקשורים לעולם הים והאוויר לאלו הקשורים לעולם אופני ההרים. כך למשל יש לי כעת סמלים לסינגל ודבל, עליה וירידה, פניות ימינה ושמאלה, פסגה, הצטלבות ואפילו אחד לסימון ´למטורפים בלבד´. טבלת ההחלפה המלאה בתמונה.


 איך מחליפים 
ניתן לטעון לתוך הGPS מה שנקרא firmware שזו בעצם התכנה הפנימית של ה-GPS. מפעם לפעם garmin מפרסמת עדכון לתוכנה וניתן להשיגו, איך לא, באתר שלי לנושא. אז בעצם כל מה שצריך לעשות זה לטעון את ה-firmware שעשיתי בו שינויים כמפורט וזהו. לאלו שאף פעם לא טענו firmware יש תיאור מפורט איך עושים זאת באתר שלי. תצטרכו כבל חיבור למחשב, וזה הכל בעצם.


אז מה שנותר הוא להפנות אתכם לאתר שלי ושם, תחת etrex modifications תמצאו קובץ זיפ עם כל החומר הדרוש ותאור מפורט איך לעשות את ההורדה (שוב, התוצאה על אחריותכם בלבד).

מי שרוצה להחליף לגרפיקות שהוא עצמו יצר – ניתן לעשות גם זאת – זו המדרגה הבאה בסולם הנועזות. וגם ניתן לשנות את הטקסטים. אני למשל החלפתי את הודעת הפתיחה והכנסתי את שמי ואת מספר הטלפון ואפילו כתבתי ´פרס למשיב´ למקרה, חלילה וחס, שה-GPS יאבד. אוקיי - אני יודע שאני נאיבי. שיניתי גם את הכיתובית ´ready to navigate’ ל- ´!ready to bike´ ועוד כאלו שטויות.
מכיוון שקצרה היריעה לתיאור מפורט איך לעשות זאת, נסתפק בזה. כל הפרטים באתר.

מה שנחמד, שלא ניתן לשנות את ההודעות הנ"ל דרך כפתורי המחשב.

קרדיט: עידו בר-תנא
 
 ערכת קפה אולטרה-קומפקטית לאופני הרים...
ערכת קפה אולטרה-קומפקטית לאופני הרים במאמר זה נתאר ערכת קפה (תה/מרק – מה שתרצו) - המותאמת במיוחד לאופני הרים. הערכה קטנה מספיק כדי להיכנס לתוך תיק כסא להמשך
 איך למנוע את החלקתו של מוט האוכף...
איך למנוע את החלקתו של מוט האוכף המאמר עוסק בטיפול פשוט למוט אוכף שמחליק לתוך השילדה להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של עידו בר-תנא...
 לתצוגת פורום
GPS מותאם במיוחד לאופני הרים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 21/2/2008 :11:31 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  yosi adler עם תוכן  gps
 13/1/2003 :21:11 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אסף שדה עם תוכן  הכל קיים בארץ
 9/1/2003 :21:24 משתמש אנונימי  אלי שטרית עם תוכן  כיוון gps
 10/1/2003 :22:41 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  שחר שטייף ללא תוכן  http://groups.yahoo.com/group/Magellan_Meridian/
 9/8/2002 :03:45 משתמש אנונימי  אייל ללא תוכן  אחלה כתבה!!!!!
 17/7/2002 :23:40 משתמש אנונימי  דוד ללא תוכן  ניתן להשיג מחבר לאופניים בארץ
 14/7/2002 :15:55 משתמש אנונימי  ארנן עם תוכן  גדול! אבל כמה עולה?
 13/7/2002 :23:25 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דוד עם תוכן  יותר פשוט


[ ]
לפרסום זה יש: 8 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 60    דרוג כללי: 3.35

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019