הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בבואנו לתחרות אופניים, ריצה או טריאתלון, יכולת הריכוז או הפוקוס שלנו צריך להיות גבוה. ככל שהמקצה קצר יותר, כך המיקוד והפוקוס חשובים יותר ולהיפך. לדוגמה – במקצועות הקרב (גו'דו, ריצת 100 מטר, וולדרום וכיו''ב) הריכוז והפוקוס של מתחרה יכולים להכריע קרב שלם.
קרדיט: קבוצת סגל מומנטום
הועלה על-ידי: 
אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
26/8/2008, 11:36

                

   
במרוץ אופניים ארוך או מקצי סבולת ארוכים מדברים בצורה אחרת. יש הקורים לזה ZONE . כניסה לאותו 'אזור סבל' אכזרי לאורך זמן. בעוד במקצועות הקרב, הראווה, או כלל הענפים האנאירובים (ענף שנמשך מ 10 שניות ועד מספר דקות) עיקר היכולת המנטאלית היא להגיע לריכוז מרבי וגבוה לאורך זמן קצר מאוד. במקצועות הסבולת – חשוב להיות מרוכז לאורך זמן ארוך (מ 30 דקות בריצת 10,000 מטר ועד 6-7 שעות במקצה קלאסי של רכיבת אופניים).

למרות שהמילה בעברית – סבולת, דומה לסבל, בשפה האנגלית – סבולת=ENDURENCE. באנגלית נראה שפירוש המילה הקרובה ביותר לסבל הוא– Suffering.

כנראה שזאת הסיבה שהחלק המנטאלי ברכיבת אופניים קלאסית, היא מהקשות ביותר כענף אולימפי, היא דומה מאוד לסבל של רץ מרתון, או רץ 10,000. ענף הטריאתלון ושחייה ל 10 ק"מ במים פתוחים דומה מאוד גם כן ביכולת המנטאלית הגבוהה של אותם ספורטאים.

טועים רוכבים תחרותיים או ספורטאי סבולת בכלל, לחשוב שעם יכולת מנטאלית 'טובה' או 'רעה' נולדים – טועים לחשוב שזה משהו 'שאי אפשר לשנות'. גישה זו למעשה שמה ללעג בצד את כל נושא פסיכולוגית הספורט. (טיפשי לחשוב כך – לא ?) מצד שני, זה גם אחד התחומים הקשים ביותר לשיפור.

מה אתם חושבים שלאנס ארמסטרונג היה תמיד 'חזק בראש'? שהוא ניצח מהמרוץ הראשון שהשתתף בו ? כנראה שלא. כמו שגם ספורטאים גדולים אחרים שלפעמים נשברים מנטאלית.
כיצד אנחנו כספורטאים, יכולים לשפר את יכולתנו המנטאלית ללא עזרה מיוחדת ?
ראשית, בגישה שלנו בבואנו למרוצים :
1. תרכוב בשביל לנצח ! לא בשביל 'לא' להפסיד.
2. עמוד על קו הזינוק, במחשבה (אמיתית וכנה) שהתאמנת בצורה הטובה ביותר מכל האחרים (מצד שני - אל תחיה בסרט)
3. קיום הדמיית מרוצים, או 'סימולציות מרוץ' שם ניתן להביא את ה'סבל' וההתרגשות לרמה הקרובה ביותר למרוץ אמיתי. ככול שתקיימו אימונים רבים כאלה (הכול בהתאם לרמה ומומלץ לא יותר מפעם אחת בשבוע) כך המוכנות למרוץ אמיתי תהיה גדולה יותר.



 לדעת לסובב את הסוויץ´ 
לפעמים, הדבר הקשה ביותר לספורטאים הוא לדעת לסובב את הסויץ': בין חיינו האישיים לעולם הספורט התחרותי. דבר שלפעמים גם איננו אפשרי (הכול בהתאם לעומס המופעל מבית ולרמה המנטאלית הבסיסית שלנו). עומס החיים המנטאלי בו אנו שרויים ישפיע על העומס המנטאלי בו נגיע לתחרות. התמיכה שנקבל מהורינו, או בני או בנות הזוג שלנו ישקף את המוכנות המנטאלית שלנו לקראת התחרות. אולי ההבדל העיקרי והבולט ביותר ברמה המנטאלית, בין ספורטאים חובבים למקצוענים, הוא ביכולת לבצע את הסויץ'. לסובב את הסויץ' בין החיים האישיים שלנו לעולם התחרותי והאימונים. ברמה החובבנית, ניתן אולי לעשות את ההפרדה בין אלה שעומדים על הפודיום דרך קבע ואלה שלא.

כמאמן, אני נוהג לבקש מהספורטאים שלי, כי יגיעו לכל תחרות במטרה להתחרות בכיף, כאילו זה משחק כדורסל או כדורגל שכונתי ביום שישי בערב. מצד שני אני מבקש באותה נשימה כי יתנו את כל כולם בתחרות כאילו זאת אליפות העולם האחרונה בה הם עומדים להשתתף. מתנגש אחד בשני ? פארדוקס ? בהחלט ! מצד אחד אני דורש מספורטאי להגיע למעין 'משחק שכונתי', אבל מהצד השני מבקש שיתייחס למרוץ כאילו זאת היתה אליפות עולם. בכך, אני מנסה לקשור את 'הכיף' 'והסבל' ביחד. מוזר נכון ? בוודאי, לא סתם אומרים שספורטאי סבולת הם קצת מזוכיסטים.
לאחר תקופת זמן של הרגל לאותם מרוצים, קורה שהחששות לקראת מרוצים יורדת והנתינה בכל מרוץ ומרוץ עולה מעלה. יחד עם זאת, צריך לזכור לא ללמד ספורטאי לסבול במטרה לסבול, זאת אינה המטרה ! לסבול כמטרה הוא דבר שלילי, אנחנו צריכים ללמד אותו לסבול בשביל מטרה חיובית !
לסבול בשביל לנצח, לסבול בשביל לשבור את השיא, לסבול בשביל לסיים בפעם הראשונה את התחרות ! לסבול בשביל להרגיש טוב עם עצמי בסיום התחרות שנתתי מכולי הכול !
או במילים מקצועיות יותר – נתתי מכל כולי בכדי לממש בצורה הטובה ביותר את הפוטנציאל האמיתי.
המיקום או הפודיום איננו חשוב !

קבוצת סגל מומנטום מאחלת לניר זוהר, המשך עבודה קשה בבלגיה
והרבה הצלחה, תמשיך לנשוך שפתיים ותשלב את הכיף בתוך הסבל (או להיפך)

ניר זוהר
ניר זוהר

קרדיט: קבוצת סגל מומנטום
 
 פגרה במטרה להתפגר? או במטרה להשתפר ?...
פגרה במטרה להתפגר? או במטרה להשתפר ? ''פגרה היא מיתוס. ואני לא מתכוון ללקיחת חופשה מרכיבה לשבוע-שבועיים שזה דבר טוב בהחלט. הכושר האירובי של רוכבי אופניים מבוסס על 'מיכל הדלק והמנוע' של הרוכב, אלה יכולים להבנות בצורה נהדרת במהלך הסתיו והחורף'' (קרי להמשך
 שיפור תוכנית האימונים שלנו...
שיפור תוכנית האימונים שלנו אליפות ישראל באופני הרים מתקרבת. התאמנו היטב כל העונה וכעת אנחנו רוצים לשפר עוד יותר את הכושר להמשך


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
לדעת לסובב את הסוויץ'
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 18    דרוג כללי: 3.16

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2018