כתבות > מדור טיולים בחו"ל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!

27/12/2008, 19:46
paso di fedaia 2050

תכנון ובחירת המסלול
יצאנו באוקטובר (יום כיפור + סוכות) לשבועיים טורינג באיזור האגמים והדולומיטים. הנחיתה היתה במילאנו ומשם מונית לכפר brunet (הסמוך לעיר קומו שעל אגם קומו), ממנו התחלנו לדווש.

כללים מנחים פחות או יותר:
* לא מטפסים יותר מ-1000 מ' רצוף ועדיף גם לא לעבור את ה- 1500 מ' מצטבר ליום
* ק"מ ממוצע ליום 50-60-70
* בדיקת אפשרויות שינה בצימרים/קמפינגים התבצעה מהארץ באינטרנט, כדי לא להתקע ללא קורת גג.

המסלול תוכנן בעזרת מספר גורמים:

* google earth

נוף דולומיטים טיפוסי

יום מספר 1
בשדה התעופה הצלחנו למצוא (די מהר) מונית ford galaxy גדולה בא ניתן היה להכניס את ארגזי האופניים ללא בעיה (נשאר מקום לנהג + שני נוסעים בלבד). עם המונית הגענו לכפר ברונט (45 דקות נסיעה) שנמצא כ-500 מ' מעל העיר como. זהו כפר תיירותי קטן ומרשים הנישא במתלול מעל אגם קומו ואליו ניתן להגיע גם באמצעות חשמלית ישנה ותלולה (fanicular).
מצאנו את המלון שהוזמן מראש בקלות ונפלנו להשלמת שעות השינה החסרות.
אחה"צ הוצאנו את האופניים מהארגזים, הרכבנו אותם ויצאנו לשוטט בכפר המרשים.
את הארגזים נשאיר במלון ונאספם לאחר שבועיים.

ארגזי האופניים - הגיעו שלמים ובריאים

יום מספר 2 (67 ק"מ) brunet - bellagio - leco
כיאה ליום כיפור אנו יוצאים לטיול אופניים.
פתחנו את היום בקפוצ'ינו (נו אין ברירה) והתגלגלנו מ-brunet למטה לכיוון העיר como ממנה התחלנו לרכב צפונה לאורך האגם לכיוון העיירה התיירותית bellagio (25 ק"מ) הממוקמת על שפיץ יבשתי המוקף באגם. הדרך מישורית ועוברת בין כפרים צבעוניים ועתיקים מהם נשקף נוף האגם התכול. ב-bellagio הסתובבנו בסמטאות, וערכנו ארוחת צהריים עם קינוח של גלידה איטלקית ראשונה.
המשך היום במישור על האגם לכיוון העיר leco ממנה המשכנו עוד מספר קילומטרים דר' מזרח עד כפר קטן בו מצאנו מלון נחמד הממוקם בסמוך למנזר אליו עולים לתצפית על הנוף.

אגם קומו

יום מספר 3 (48 ק"מ) leco - serina
לאחר ארוחת בוקר מפנקת (ככה זה באיטליה) עלינו ברגל למנזר ממנו נשקף נוף על העמק, פגשנו נזיר שהגיע מהפיליפינים ו"תקוע" כבר 10 שנים במנזר על צווארו הוא עונד את לוחות הברית בכתב עברי ומשוויץ על ידיעת קריאת השפה.
רוכבים באיזור מישורי חקלאי- עירוני עד לפרברי העיר bergamo ממנה התחלנו לטפס בערוץ brmbo לכפר zongo שממנו באמת התחלנו לטפס בתוך נקיק זורם ומקסים לכיוון הכפר ההררי serina בו התמקמנו ללילה.

הנקיק בדרך לסרינה

יום מספר 4 (62 ק"מ) serina - pisogno
קמנו לבוקר קריר, נהנים מצלצולי פעמוני עדרי הבקר והכבשים. לאחר התארגנות מתחילים לטפס לכיוון מעבר zamballa הנמצא כ-400 מטר בהמשך הכביש המתפתל במתינות ועובר דרך עוד שני כפרים הררים. לאחר המעבר אנו מבחינים בזוג גולשי סקי קרוס-קאנטרי שבעקבות העדר השלג מחליטים לטפס למעבר בעזרת גלגליות מיוחדות ומקלות תומכים. הירידה מהירה ובאחד הכפרים נתקלנו בתזמורת המחכה שהחתן והכלה יצאו מהכנסיה ואז תחל המסיבה. הירידה ממשיכה עד לעיירה nossa שם עלינו על דרך יעודית לאופניים כ-12 ק"מ עד לכפר clusone ממנו ממשיכים בירידה על הכביש לכיוון אגם iseo על גדותיו סיימנו את היום בעיירה pisogno. הפעם מ"חוסר ברירה" במלון 4 כוכבים מפנק.

הם בהחלט יותר דפוקים מאתנו

יום מספר 5 (77 ק"מ) pisogno - barghe
הבוקר קמנו קצת יותר מוקדם, יום לא ברור לפנינו ואולי כדאי שנהיה חרוצים. יצאנו לדרך בכיוון עליה בשיפועים קשים וללא מושג כמה באמת צריך לטפס כי הפס הזה לא מופיע במפה. לאחר 300 מ' טיפוס פוגשים מפה ומספר רוכבי כביש קולניים באחת הצמתים ומבינים כי יש עוד יותר מ-1000 מטר לטפס, בהחלטה מהירה ללא מתנגדים ונמנעים מתלבשים חם ומסתובבים חזרה אחורה לירידה "נעשה את הדרך לאורך האגם היא הרבה יותר יפה". הגענו חזרה ליעד המוצא pisogno ולאחר שוקו סמיך וחם מתחילים לרכב על שביל אופניים מהנה 20 ק"מ לאורך אגם iseo יחד עם רוכבי כביש רבים כי זה יום ראשון בבוקר ונדמה שיש יותר אופניים בדרך ממכוניות על הכביש. בעיר שנקראת על שם האגם פונים מזרחה ומתחילים לטפס 480 מ' בעליה נופית נחמדה ובפאס נשכבים לפיקניק על המזרן (כדי שלא סתם נסחוב אותו). ירידה מהנה לעיכול האוכל ועוד טיפוס של 450 מ' עד לפאס מרובה מנהרות ממנו מתגלגלים לכפר barghe ובו פנסיון כתום הזועק לנו כבר מרחוק "חבר'ה מספיק להיום". יושבים במרפסת על בירה עד שהחדר יהיה מוכן ומקווים שמחמם המגבות יעבוד ואז בכלל נכריז על המקום כמושלם ("צנועים").

אי קטן ובו טירה באגם iseo

יום מספר 6 (76 ק"מ) barghe - ville de monte
ניצלנו את מייבש המגבות לייבוש הכביסה ואת מייבש השיער לייבוש הקסדות ויצאנו לדרך לכיוון העיירה nozza בעלייה מישורית בעמק רחב עד לאגם dldro לאורכו רכבנו. בקצה האגם עולים על עוד דרך אופניים לאורך נחל עד לכפר storo. מהכפר עליה מרהיבה של 410 מטר בתוך קניון עם נחל ומפלים שבקצהו עמק עם כפרים שלווים. הפסקת צהריים על אגם lrdro (כן השמות פה קצת דומים) ממנו מתגלגלים מהר והרבה עד לאגם di garda שלאורך כל הירידה מלווה אותנו הנוף המרשים של האגם. כדי להימנע מכניסה למנהרה של 3 ק"מ אנו פונים ונכנסים לסינגל שיורד עד לעיר rive de garda התיירותית השוכנת על חופו הצפוני של האגם ונחשבת למרכז רוכבי האופניים של האגם, ניצלנו את המעמד ונכנסנו לחנות אופניים (אחת מרבות) להחלפת רפידות במחיר מזעזע. לאחר התלבטות קלה אם להעביר פה את הלילה (עדיין קצת מוקדם, ויש לנו כח) אנו מחליטים להתחיל לטפס לכיוון אגם lago de teno סה"כ 450 מ' טיפוס שבתחילתו נמצאים מפלי ורונה היושבים בתוך נקיק מרהיב ובהחלט שווים ביקור. מתקתקים את העלייה תוך כדי חיפוש צימרים בכפרים הסובבים עד שמוצאים אחד פתוח מעל פיצריה (אותה ניצלנו בהמשך) כ-2 ק"מ לפני האגם אותו נראה רק מחר. תקעו אותנו בקומה הרביעית של המלון בחדר עם גג אלכסוני שמיועד לגמדים ומצריך אותי להשתין בישיבה (דווקא נוח).

אחו ירוק לפני אגם ledro

יום מספר 7 (70 ק"מ) ville de monte - lavis
התעוררנו במלון הגמדים לאחר שינה לא רציפה, ב-2:00 שמענו קולות של רכב מסחרי עוצר מתחת לחלון, מעמיס משהו ועוזב במהירות, משום מה היה ברור לנו שמדובר באופניים ומרגע זה שנתנו נדדה. בשש בבוקר הגרמנים בחדר הסמוך הרעישו בקולי קולות, אך הצלחנו לנמנם עד 8. אמא אווזה של המלון דואגת לנו לארוחת בוקר ואנו חיש מהר יוצאים לדרך (לא באמת הייתה סיבה לדאוג לאופניים כל הלילה). לאחר 7 דקות רכיבה עוברים בסמוך לאגם detano הקטן שצבע מימיו תכלת מנצנץ וכמה חבל שלא המשכנו לפה כבר אתמול. ממשיכים לפס בכפר קטן ושקט שעדיין מנמנם ומשם יורדים במהירות ל Punta Arche, עורכים קניות לטובת היום ומתחילים בטיפוס ארוך צפונה לכיוון אגם molveno המרהיב שעל גדותיו עיירה תיירותית הנושאת את שם האגם, ארוחת צהריים על גדות האגם והמשך טיפוס דרך העיירה בתקווה למצוא גלידה (לא מצאנו) לכפר הסקי andalo בגובה 1042 מטר, ממנו גלשנו בירידה למזוקורנה שבגובה 227 מטר, בדרך מתפתלת ומהירה. ממזוקורנה מישור לעיר lavis בה תיכננו ללון. בעיר רק מלון אחד כך שישנו במלון 4 כוכבים עם ספא מפנק אותו ניצלנו בשמחה.

הרי brenta ואגם molveno, הפסקת צהריים שקשה להמשיך ממנה

יום מספר 8 (60 ק"מ) lavis - predazzo
צפוי לנו ים שכמעט כולו בעלייה שרובה מתונה סה"כ 1100 מ' טיפוס. אנו מתחילים את היום בטיפוס מ-lavis לכיוון cembra בירת מחוז היין הנושא את שם הכפר, מטפסים בכביש צר בתוך גן עדן של גפנים, מדי פעם מבחינים ביקב, לאורך הדרך כפרים קטנים המתפרנסים מתעשיית היין. בשלב מסויים אנו מבחינים כי נגמרו הכרמים והדרך הופכת למישורית ומפותלת גבוה מעל ערוץ נחל היוצא מאגם מאורך ללא שם (על המפה). קצת בחוצפה אנו מתיישבים על ספסל בסמוך לבית הנראה קצת נטוש וסועדים את סנדוויץ הצהריים. בקצה האגם מתחילה דרך אופניים סלולה ומקסימה בעמק גבוה (שברקע הרי הדולומיטים הגבוהים באמת) הלוקחת אותנו בעלייה מתונה מ-cavalese לעיירה predazzo שם נעביר את הלילה בעיירה מרובת קונדיטוריות וחנויות לתיירים. מחר צפוי לנו עוד יום טיפוס מפרך ואנו נערכים קולינרית וקלורית בהנאה רבה.

עמק cembra גפנים עד האופק

יום מספר 9 (50 ק"מ) predazzo - alleghe
ישבנו בארוחת בוקר עם קבוצה של נערים סינים (אולי יפנים) שנראה כי יצאו למחנה אימונים באיזה שהוא ספורט, מלצרית ארוחת הבוקר לובשת לבוש אותנטי (שמלה של היידי בת ההרים) ומחייכת בנדיבות. אנו מתחילים (גובה 1018 מטר)בטיפוס מתון בשביל אופניים סלול ורואים מימין מקפצה של סקי, עליה 2 אנשים שקופצים (מתעופפים 100 מטר באויר) ונוחתים שלמים ובריאים למרות שאין שלג. מהעיירה moena אנו פונים מזרחה לטיפוס קשה למעבר pellegrino (גובה 1918 מטר) העליה מתחילה בתלילות ומתמתנת עם המרחק. הקור (8 מעלות) חודר ואפילו מאמץ העלייה לא מצליח לחמם אותנו, העליה בגובה מביאה עימה צבעי שלכת עזים, ועדר של סוסים צוהל לקראת הגעתנו. מגיעים למעבר וישר נכנסים לאחד המלונות באתר הסקי הנראה נתוש בכדי לאגור קצת חום, שותים ספל שוקו חם ומפנק, מתלבשים במעילי ה-gortex חוסמי הרוח ויורדים בירידה מטורפת ומקפיאה העוברת בין כפרים אלפיניים עד לפיצול ערוצים בגובה 773 מטר בעיירה cencenighe משם מטפסים בקלילות לכפר alleghe(גובה 979 מטר) המקסים השוכן על גדות אגם.בכפר המון מלונות ובגלל העונה (לא קיץ ולא חורף) רק מלון אחד פתוח. ההגעה המוקדמת מאפשרת לנו זמן להסתובב בכפר ולערוך קניות בחנות ציוד טיולים. בלובי האכסניה גילינו כי הערב נערך בכפר משחק הוקי קרח של הקבוצה המקומית בליגה הראשונה באיטליה ואנו מצטרפים למאות האנשים באיצטדיון השוכן ממש מתחת לחלונינו, ניצחנו והשמחה רבה.

הדרך העולה למעבר pellegrino

יום מספר 10 (33 ק"מ) alleghe - alba
התעוררנו בעצלתיים לחצי יום החופש המתוכנן. רצינו לרכב עד לרכבל העולה לפסגת הר המרמולדה (3343 מ') ההר הגבוה בדולומיטים שמכוסה בקרחון לאורך כל ימות השנה. בעל המלון הסביר כי בתקופה זאת של השנה (אוקטובר) כל הרכבלים בשיפוץ ואין סיכוי שהרכבל עובד ושהמלונות פתוחים. ליתר בטחון בדקנו זאת גם בטוריסט אינפורמיישן והתאכזבנו בשנית. החלטנו שנמצא מקום לישון כבר בירידה אחרי הפאס (זהו הפאס הגבוה בטיול מעבר fedaia בגובה 2057 מ'), מה שאומר שצפויים לנו 20 ק"מ של עלייה סה"כ 1078 מ' טיפוס. הדרך מתחילה לאורך אגם alleghe, עלייה מתונה, כמעט בלתי מורגשת כ-6 ק"מ עד לכפר rocca pietore ממנו באמת מתחילים לטפס אך עדיין לא בתלילות. לאחר עוד כ-8 ק"מ בנוף הררי מדהים מגיעים לרכבל התחתון ב-ciapela בגובה 1450 מ'. מתבוננים בתדהמה על כבלי הרכבל המתרוממים למעלה הרחק, הרחק עד שנעלמים על צלע ההר, ואוכלים קצת פירות כדי להתכוננן לדבר האמיתי: 600 מ' טיפוס על 6 ק"מ (זווית ממוצעת של 10 מעלות) לא נעים בכלל. מעבירים להילוך הקל ביותר ומדי פעם, כשהתמרורים לצידי הדרך זועקים(זווית של 15 מעלות)נאלצים להמשיך את הדיווש בעמידה. עולים מעל קו העצים וממשיכים לעלות בנוף צחיח וגבוה,את הכביש חוצים מסלולי סקי ורכבלים לא פעילים. לאחר חציית המעבר מתגלה בשיא יופיו אגם fedaia הקטן בצבעי תורכיז שברקע הר המרמלדה המושלג. עוצרים לארוחת צהריים על ספסל בגדת האגם ונהנים מלהיות "אחרי" ומהנוף המרשים הסובב מכל עבר. משפחה ישראלית טיפוסית עוצרת את הרכב, מצלמת, מקטרת כמה קר פה, נכנסת לרכב וממשיכה למטה. אנו מתלבשים היטב ויורדים בעוד ירידה מטורפת ארוכה ומהנה לכיוון הכפר alba, בו מוצאים את הפנסיון הכי מדליק בטיול שמחלונינו נשקף הר המרמלדה. ההסקה המרכזית בפנסיון עובדת ואנו מקנחים את היום בניוקי מרובה פחמימות.

העלייה שלא נגמרה לאגם fedaia והר marmolada על הכביש כתובות עידוד ל-GIRO

יום מספר 11 (55 ק"מ) alba - bolzano
מתחילים עוד בוקר קסום בממלכת הדולומיטים. מגלים כי רפידת הברקס האחורי גמורה וחייבים חדשה. בעיירה canazei מוצאים חנות ציוד סקי שבעליה מחנה את אופניו בגאון מחוץ לחנות, מסבירים לו את הבעייה והוא בשמחה + 20 יורו מחליף את הרפידה "שבמקרה יש לו בדיוק את אותה אחת באופניו", מביעים את תודתינו הרבה וממשיכים בירידה מתונה בעמק fassa רחב השוליים עד לכפר giovanni ממנו מתחילים בטיפוס של 500 מ' למעבר costalunga בגובה 1750 מ'. הטיפוס מסתיים לפני הפאס ואנו מוצאים את עצמנו במישור גבוה ומקפיא עד לפאס עצמו. נכנסים למסעדה לשתיית "שוקו המעברים המפורסם" והמחמם ומתחילים בירידה ארוכה של 25 ק"מ היורדת לכיוון העיר bolzano הנמצאת בגובה 266 מ'. כן זו לא טעות, 1500 מ' של ירידה שבתחילתה עוצרים לתצפית וטיול קצר באגם carezzo הקטנטן והמרשים. בהמשך הירידה הטמפ' עולה והכביש נכנס לתוך מנהרות. אנו פונים לדרך עוקפת ישנה המתפתלת בתוך נחל קניוני צר אשר מצידיו צוקי גרניט גבוהים. מגיעים לבולזנו מרובת שבילי האופניים, מוצאים מלון במרכז העיר ויוצאים לתור את אזור הכיכר המרכזית, היום יום ראשון ובמרכז העיר יש שוק איכרים עם המון ערמונים והמון תיירים.

עמק fassa רחב השוליים

יום מספר 12 (40 ק"מ) bolzano - malcesine
פתחנו את הבוקר בדיווש קל לכיוון תחנת הרכבת עלינו עם האופניים (תשלום מיוחד של 3.5 יורו ליום לכל זוג אופניים, לא משנה המרחק). לרכבת שנוסעת לכיוון וורונה וירדנו בעיירה mori כ-10 ק"מ מזרחה לפינה הצפונית של אגם גארדה. הרכבת דוהרת דרומה בעמק רחב שמשני צידיו צוקים גבוהים ואנו נהנים מהנוף הסובב. מ-mori ממשיכים בדרך אופניים שבשלב מסויים הופכת לדרך לא סלולה המביאה אותנו עד trobole עיר תיירות אופניים מרכזית בצפון האגם. עושים צהריים על שפת האגם וממשיכים דרומה לאורך האגם עוד כ-15 ק"מ עד לעיירה malcesine. הדרך חותכת צוקים ממש על שפת האגם ומדי פעם נכנסים למנהרה, באגם מיפרשיות רבות ושמש חמימה מנצנצת על האופק. בעיירה נמצא רכבל העולה מגובה 90 ל-1780 מטר עליו ניתן וממולץ לעלות עם אופניים וקיימות מספר דרכים לרדת גם בסינגלים מטורפים. לאחר ששמענו שהירידה לוקחת 4-5 שעות ויתרנו על הרעיון ופינקנו את עצמנו בבגדי רכיבה חדשים של nalini בחנות האופניים הסמוכה. בעיירה סמטאות ציוריות מלאות בחנויות וגלידריות שברקע תמיד ניתן לראות את האגם מבצבץ בין הבתים.

צהריים באגם גארדה

יום מספר 13 (47 ק"מ) malcesine - perschiera d. garda - como
לאחר התלבטות האם לעלות ברכבל עם האופניים או להמשיך דרומה לאורך אגם garda החלטנו להמשיך על האגם עד לקצהו הדרומי בכדי שנוכל לקחת רכבת עוד היום חזרה לקומו, החלטה זו תמנע מאתנו גם להגיע לחצי האי sirmione אבל אנחנו מעדיפים להגיע לקומו בנחת שישאר מספיק זמן לסידורי האריזה. הרכיבה לאורך טיילת על האגם בהחלט מהירה ומדי פעם נגמרת הטיילת וצריך להיכנס לרחובות הכפרים השקטים בשעות הבוקר המאוחרות. השמש כבר עלתה מזמן אך עדיין קריר. לקראת perschiera d. garda אנו מבחינים כי אחד ממוטות הסבל נשבר (למרות שהם חדשים ומיועדים ל-25 ק"ג) ומנסים להאט את הקצב ולהימנע מקפיצות. מגיעים בשלום לתחנת הרכבת המיוחלת, קונים כרטיס לקומו (החלפה אחת בלבד במילאנו), אוכלים משהו זריז ועולים לרכבת, הפעם בניגוד לאתמול אין קרון מיוחד לתליית האופניים ואנו נאלצים למקמם בחצי קרון ריק הצמוד לקטר ומיועד לחבילות שונות.ב-como אנו מוצאים מלון פשוט הקרוב לחשמלית העולה לכפר brunet בו השארנו את ארגזי האופניים במלון בו לנו בלילה הראשון. למרות שכבר מתחיל להחשיך אנו עולים לbrunet להביא את הארגזים. הפקיד במלון נזכר בשמחה בזוג המוזר וחיש מהר אנחנו בדרך למטה למקלחת חמה וסיבוב לילי למציאת מסעדה ראוייה לסעודת סוף הטיול.

קרון מיוחד ברכבת בו  ניתן לתלות את האופניים (לתשומת לב רכבת ישראל)
קרון מיוחד ברכבת בו ניתן לתלות את האופניים (לתשומת לב רכבת ישראל)

יום מספר 14 ואחרון (30 ק"מ) como - monte bisbino -como
היום התחיל מעונן והחלטנו לקחת את האופניים לסיבוב בעיר. נכנסנו לאינפורמיישן וקיבלנו הצעות למסלולי אופנים מסביב לעיר. שיטוט קצר בתחנת מוניות הביא למציאת מונית מתאימה איתה קבענו למחר ב-7 בבוקר לשדה התעופה. העננות התפזרה ואנו מחליטים לטפס ל-monte bisbino המשקיף על אגם קומו מגובה 1325 מ'. מתחילים ברכיבה צפונה לאורך גדתו המערבית של האגם עד לעיירה cernobbio ממנה מתחיל טיפוס אמתני רווי סרפנטינות עד לפסגת ההר. הטיפוס ללא התיקים הכבדים שהושארו בקומו מהיר ומהנה ואנו מטפסים כ-500 מ' עד לכר אחו ירוק ומזמין בו סועדים כריך צהריים. לאחר המנוחה מחליטים לרדת ולא לעלות לפסגת ההר, מקנחים בגלידה איטלקית אחרונה.
הגיע שלב אריזת האופניים המצער, הפעם אנו כבר מתורגלים, חלוקת התפקידים ברורה ובעל המלון עוקב בפליאה.

מטוסים ממריאים ונוחתים באגם como, תחבורה מהירה באיזור האגמים

סיכום
הנופים מדהימים,האנשים נחמדים, שבילי האופניים מעולים וכך גם היחס של הנהגים בכביש לרוכבי האופניים. עם מזג האויר היה לנו מזל גדול והוא היה מעולה (בהיר וקר ללא גשם), אבל הוא לא תמיד כזה בעונה זו.
אוקטובר הוא אחרי תיירות הקיץ וקצת לפני תיירות החורף ולכן מקומות רבים סגורים (קמפינגים, צימרים ומלונות, רכבלים) אין בעיה להסתדר אבל קחו זאת בחשבון.
הוצאה כספית ממוצעת לזוג ליום 100 יורו כולל לינה, אוכל ושאר סידורים (מלונות 2-4 כוכבים).
ניתן להשכיר אופניים טובות באגם גארדה במחיר 15 יורו ליום.
אשמח לעזור בפרטים נוספים, 054-5507020 ערן.

דרך המוות - בוליביה...
דרך המוות - בוליביה טיול יום ב''דרך המוות'' - בוליביה, דרום אמריקה להמשך
 רומניה - שבועיים ברכס הקרפטים...
רומניה - שבועיים ברכס הקרפטים טיול אופניים של זוג בנופים הררים, שדות איכרים ואגמים כחולים. ספטמבר-אוקטובר 2007 להמשך

לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של eran lerner...
 לתצוגת פורום
שבועיים טורינג בדולומיטים ואיזור האגמים (צפון איטליה)