הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור ספורט ותזונה
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

באחד הראיונות עם אדי מרקס לפני כמה שנים, כאשר היריבות בין אולריך לארמסטרונג עלתה לגבהים חדשים. התבטא מרקס כי הוא חושב שאולריך הוא ספורטאי כישרוני יותר מארמסטרונג. ההבדל הוא מה אולריך עושה עם הכישרון שלו.... סיפורי ההשמנה של הנ''ל בתחילת העונה ובמהלכה כנראה והיתה לו לרועץ, שלא לדבר שבסופו של דבר נמצא כרמאי שהשתמש בסמים. מה הקשר אלינו ? סמים ? תזונה ? דיאטה ? כוח ? מהירות ?
מאת:  אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
2/11/2008, 11:18

                

   

 אנחנו כספורטאי סבולת, 
לא חשוב במידה ואנחנו שחיינים, רצים, רוכבי אופניים או טריאתלטים....חובבים, ננסה למצוא את הדרך הפשוטה והקצרה ביותר כדי להשתפר, כדי להיות יותר מהירים. 'הסמים שלנו' צריכים להיות 'חוקיים' בהתאם לחוק כמובן, לנורמות ולמנטאליות של חברינו לספורט. 'הסמים החוקיים' של הספורטאים החובבים הוא ציוד התחרויות והאימונים.
ככל שהספורט פשוט יותר (ריצה) כך גם 'הסמים החוקיים' מעטים יותר. לפני כחצי שנה כאשר ביקרתי בחדר החמצן בווינגיט יצא לי להתבונן מעבר לזכוכית בטריאתלט שביצע אימון אינטרוולים בחדר חמצן. הוא היה לבוש במיטב האופנה של 'המילה האחרונה' בתחום, אופניו היו איזה אופני בוטיק שיובאו ביבוא אישי לישראל, רגליו מגולחות למשעי....רק משהו אחד שלא הבנתי עדיין מהתבוננות מהצד לא היה בסדר....
כשהבנתי זאת, ניסיתי לבלוע מהר את הצחוק, הבחור מתאמן פעם-פעמיים בשבוע באוהל חמצן (מסגרת אימונים של 14 יחידות אימון), עובד ע"פ שעון וואטים – המילה האחרונה בתחום, משקיע הרבה כסף באימוניו....אבל הוא לא שם לב שהוא רוכב על אופניים שלא מתאימות לו בגודל !!!
ה BASIC שלנו הרבה פעמים לקוי. מרוב גד'טים וכספים שאנחנו זורקים לכל הכיוונים, אנחנו שוכחים לפעמים שספורט הוא דבר פשוט...מאוד פשוט.
בסיום עונה, ספורטאי צריך לעשות עם עצמו חשבון נפש. במה הוא טוב ובמה הוא לא טוב.
מה היו המרוצים או התחרויות בהם הוא הצטיין ומה היו התחרויות שלא וחשוב יותר מהכל מה הדברים שהביאו אותו לידי כך (לטוב ולרע).


 יציבות 
הרבה ספורטאי מסטרס בענף האופניים וקרוב ל 30-50% בקרב רוכבי העלית נמצאים במצב של השמנה (ברמה של מסטרס – מעל 12-22% שומן) וברמת עלית (מעל 8-12%).
רוכב אופניים ברמת עלית (שלא מתחרה אך ורק במישור !!!) צריך לשאוף ל 5-8% שומן כאשר הוא בכושר טוב. תנו מבט בצילומים של מקצה הבנות בטריאתלון בגביע העולם שנערך באילת ב2007 ותוכלו להבין מה ההבדל בין המקום הראשון ולאלה שהגיעו כ 10 דקות מאוחר יותר.
כאשר היסודות רעועים, קשה להעלות מעלה את הרמה...אפשר להשקיע בגלגלים, באופניים קלים יותר...בחדר חמצן וכיו"ב, אבל הרבה פעמים אנחנו לא נוגעים בנקודה האמיתית והפשוטה.

אחד מהספורטאים בקבוצתי, אביחי גרינברג, יש לי הרבה ביקורת כלפיו, אבל ייאמר לזכותו מספר דברים חשובים :
במהלך העונה, בעקבות מחלת השפעת, הוא הפסיד בסך הכול כ 3-4 ימי אימונים. המשקל שלו, כמו האימונים זז מעלה למטה בלא יותר מחצי עד אחד קילו במשך כל העונה (אחוזי השומן הם בין ה6 ל 7 וחצי). (כמוהו בדיוק גם בן עמי צ'אושו). ושניהם במהלך מרבית העונה לא עוברים את ה 14 שעות אימונים בשבוע !
מאמן 'אוהב' בעיקר ספורטאים שעובדים קשה ושומרים על יציבות. זהו למעשה הבסיס החשוב והעיקרי להתקדמות. ספורטאי שאינו יציב לא יתקדם.
(לאלה שעומדים 'לקפוץ' כי 5-7% שומן זה לא דבר בריא ורגע אחד – 'מי אמר שספורט הישגי זה דבר בריא' ???)


 לא סתם אהבתי את אחד מהתבטאויותיו של יהודה גרשוני : 
איזה מסר אתה באופן אישי רוצה להעביר לרוכבים צעירים בישראל שרוצים להצליח?
"קחו כל תוכנית אימונים של רוכב צמרת, כולן טובות. רכבו בכל מרוץ. התמידו במשך עשר שנים. היו כישרונות גדולים, אבל כולם פרשו אחרי מכסימום חמש שנים. בישראל אמרו שאני נזיר. בין רוכבי אירופה הקשיחות שלי נחשבת לממוצעת".


כיצד אנחנו שומרים על משקל ? או כיצד מורידים ?
מאוד פשוט – אוכלים פחות ונכון. שוחחתי לפני מספר שנים עם מסאז'יסט, עולה חדש מברה"מ לשעבר, שהיה אלוף העולם לנוער 'במכשיר הטבעות' (התעמלות – אולם). "נורא פשוט" הוא אמר. היה לי מאמן שאמר לי, אתה לא אוכל מוצרים שיש בהם יותר מ 1-% שומן !" פה זה נגמר ופה זה מתחיל. משפט אחד וזהו.
-"אבל מה עם קצת עוגייה על הבוקר וסוכרייה פה ושם, סנוויץ עם חמאה טובה ובריאה...." – הכל אחלה
והאמת, גם הכול טעים, אבל זה לא משהו שקשור לספורט, או ספורט הישגי.
"אבל שומן זה בריא !" – נכון שומן זה בריא וחשוב....בספורט הישגי למי שחורג במשקל כלפי מטה בצורה מסוכנת !

יהודה גרשוני
יהודה גרשוני

 התאוששות 
אותם הדברים בנוגע להתאוששות, רוכב מסטרס שמתאמן כ12-14 שעות בשבוע וישן רק 6 שעות בלילה מגיע לאימונים הרבה פעמים עייף ומותש ומופתע כי הוא לא מצליח להתקדם, למרות האימונים הקשים. זה לא דבר פשוט לישון 8 שעות בלילה, זה לא דבר שניתן לקום ולהחליט עליו יום אחד, בדיוק כמו התזונה. זה דבר שאנחנו צריכים להתאים ולסדר את מסגרת החיים שלנו. שינוי הרגלי השינה מ 6 ל 8 שעות שינה מצריך חודש ימים בשביל להתרגל אליו (במיוחד ואף יותר האנשים הסובבים אותנו). זהו שינוי באורח החיים שלפעמים אנחנו לא מוכנים או יכולים לעמוד בכך. התרבות ואורח החיים הישראלי, אולי והיא המכשלה הגדולה ביותר בנושא זה. רבים מספורטאים ברמות הגבוהות ביותר סובלים מהתאוששות לקויה. (אחד מבעיות החברה הישראלית כי המחשבה ששנת צהריים ושנת לילה מעל 8-9 שעות נחשבת במרבית הפעמים לבטלה).

אז רגע אחד ?
לא דיברתי כאן בכלל על אופניים – מהירות ? כוח ? סבולת ?
נכון, לא דיברתי, תוסיפו עוד שעתיים שינה בממוצע לכל לילה, תורידו (כמובן במידה וצריך) 2 ק"ג מהמשקל שלכם.... ואז תשאלו בנוגע לסל"ד, כוח ומהירות.

פגרה נעימה !!!!!!!!!!

אלעד פלטין
מאמן קבוצת סגל-מומנטום.
0523-541563.
elad.momentum@gmail.com

נבחרת הנוער באופני כביש - שוודיה
נבחרת הנוער באופני כביש - שוודיה
 
 לדעת לסובב את הסוויץ'...
לדעת לסובב את הסוויץ' בבואנו לתחרות אופניים, ריצה או טריאתלון, יכולת הריכוז או הפוקוס שלנו צריך להיות גבוה. ככל שהמקצה קצר יותר, כך המיקוד והפוקוס חשובים יותר ולהיפך. לדוגמה – במקצועות הקרב (גו'דו, ריצת 100 מטר, וולדרום וכיו''ב) הרי להמשך
 פגרה במטרה להתפגר? או במטרה להשתפר ?...
פגרה במטרה להתפגר? או במטרה להשתפר ? ''פגרה היא מיתוס. ואני לא מתכוון ללקיחת חופשה מרכיבה לשבוע-שבועיים שזה דבר טוב בהחלט. הכושר האירובי של רוכבי אופניים מבוסס על 'מיכל הדלק והמנוע' של הרוכב, אלה יכולים להבנות בצורה נהדרת במהלך הסתיו והחורף'' (קרי להמשך


לפורום ספורט ותזונה
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
מצפון, התאוששות ותזונה נכונה – איך עושים בדיוק את השינוי ?
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 31    דרוג כללי: 4.12

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019