הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טור אישי
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

לא סתם לאורך כל השנים הרוכבים הטובים ביותר הגיעו מכפרים נידחים ולא ידועים, בהם כל עתידו של הנער טמון ביכולותיו וכישרונו''. לכן כנראה שגם כאן אצלנו הישועה תגיע דווקא מאותם ישובים קטנים בצפון, בהם אין לאותם הנערים הסחות דעת ומותרות. בהם העליות לא נגמרות והתנועה דלילה.
קרדיט: כתב : עדי פיליפ
הועלה על-ידי: 
אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
29/7/2009, 00:17
טור דה לימוזין 1984, מלך ההרים
                

   

 כיצד הכל התחיל ? 

באחד הימים קיבלנו מייל מאלעד- "בחמישי בערב יש מפגש עם הרוכב האגדי יהודה גרשוני שבא לביקור בארץ, ניפגשים בערב בנמל, זמן ומקום ישלחו בהמשך".

כך התאספנו מספר חברים מהקבוצה, קבוצת סגל מומנטום, לגמוע מסיפוריו של יהודה גרשוני ולנסות ללמוד ככל הניתן, על שהיה בעבר במטרה להפיק מסקנות לגבי העתיד.

בתחילה שוחחנו קצת בסגנון הידוע של הרוכבים- על הטור כמובן ועל עתידו של לאנס וקונדטור, היום כולנו כבר יודעים כמובן איך ניגמר הטור דה- פראנס, אך באותו הערב הכול היה בגדר השערות וספקולציות. האם לאנס יעמוד בזה, האם קונדטור הוא לאנס החדש וכדומה.

בהמשך, עם הגשת הסלטים והבירות הגיע שלב השאלות. נתנו לגרשוני להנות קצת מהסלט והבירה לפני שהתחלנו לאט לאט לחלוב ממנו מידע. ברור שהיו דברים רבים עליהם כבר שמענו וקראנו אבל אין תחליף למידע ממקור ראשון. כך לאט ובמתינות טפטף לנו יהודה את משנתו, ואת סיפור רכיבותיו. הוא התחיל בהסבר על צעירותו, כיצד הכל התחיל וכיצד היה יחסית קטן ולא מפותח פיזית ביחס לאחרים בקבוצה, הוא תיאר כי עוד כשהיה בערך בן 16 ניראה צעיר יותר לפחות בשלוש שנים ואילו רק בערך בגיל 17 הגיעה ההתבגרות הפיזית גם אליו ואיתה השיפור ברכיבה.



 רכיבה זה לא רק ברגליים, זה גם ובייחוד בראש 
מסתבר כאמור, כי זה לא הכול ברגליים. הרכיבה היא בראש ובראשונה בראש, בראשו של הרוכב, ורצוי שזה יהיה ראש צעיר ועמוס במוטיבציה.
גרשוני גולל כיצד עברו עליו אימונים מפרכים, עמוסי קילומטרים על סל"ד גבוה בתקופת החורף, ושבועות שלמים שבהם רכב עם חבריו אחרי הקטנוע של המאמן בחמישים קמ"ש כשבסוף לא נותר דבר פרט ל"שחור בעיניים".
לא קלים הם חיי הרוכב הצעיר, אך דבר אחד חוזר ואומר גרשוני המנוסה- אם ברצונך לגדל רוכב אתה צריך להתחיל איתו בגיל צעיר- רצוי בגיל 14 או 15, אם יתמיד הוא עשר שנים אז כבר תדע שיש לו סיכוי טוב באירופה.
יהודה המשיך בהסבריו, כך לאט בין טעימה מהסלט והבירה הצוננת, תיאר את האימונים ומה שביניהם, את התחרויות, הטקטיקות הקבוצתיות וכיצד גרם לכל רוכבי אותה התקופה להבין שלא יעזור להם- הוא וחבריו הם ששולטים בפלטון התחרותי באותן השנים.
לדעתי אחד התיאורים הטובים ביותר המביאים אותנו להבין מיהו אדם העמוס במוטיבציה, אותה אחת שתביא אותו לרמות הגבוהות של רכיבה בעולם הוא סיום יום הרכיבה שלו- מסתבר כי בסוף כל תחרות או אימון, היו צריכים גרשוני וחבריו לטפס שוב חזרה מעפולה לנצרת. מסתבר גם, כי לא משנה מה היו תוצאות אותו היום- מדליית זהב או מקום אחרון, כאשר היו מתחילים כולם את העלייה לנצרת, היה זה יהודה שהיה חייב לסיים אותה ראשון. במידה ומישהו הצליח לסיימה לפניו היה הדבר מייסר אותו עד לבלי די- וזאת ללא קשר כמובן להצלחות הבוקר- כי הרי זה פחות קריטי מהניצחון של אותה עלייה מסורתית- העלייה חזרה הביתה.

בתמונה מטה טור דה סוויס 17 בקטע הראשון 20 בסיכום הכללי (היה הקריטריון לרכיבה בטור דה פרנס) אחרי השבוע הראשון אך בגלל הצטננות בימים האחרונים ירידה למקום ה-60.


טור דה סוויס 17 בקטע הראשון 20 בסיכום הכללי
טור דה סוויס 17 בקטע הראשון 20 בסיכום הכללי

 אם לא נתחיל בגיל צעיר לא נוציא מישראל רוכב לעולם 
בהמשך שאלנו אותו מהן לדעתו הדרישות שצריכות להיות על מנת שבבוא הימים יצא מישראל רוכב לאירופה ויסיים במקום מכובד ברמה העולמית.
לדבריו, קודם כל זה טמון כמובן בדברים הבסיסיים-
גיל הרוכב- כאמור, כדי להגיע רחוק צריך להתחיל בגיל צעיר, 15 לפחות. במידה ורוכב יתחיל בגיל מאוחר של 20 ומעלה, כאשר הוא יגיע להתחרות באירופה הוא כבר יתקשה מאוד לסגור את הפערים בהבדלים- את הפרשי המהירויות הנהוגים בתחרויות ואת עומס התחרויות לאורך כל העונה- אצלנו מתחרים בערך פעם בחודש, באירופה מתחרים לפחות פעמיים בשבוע.
מוטיבציה- לרוכב צריכה להיות מוטיבציה גבוהה מאוד על מנת להתקדם, רק נער צעיר וממוקד יצליח להתפתח, להתבלט ולבסוף לצאת מישראל הקטנה לאירופה. אותם רוכבים שייצגו אותנו בעתיד צריכים להיות מרוכזים רק בלימודים ובאימונים ובמטרת העל שלהם. במהלך אותה התקופה צריכים להקטין ככל האפשר את הסחות הדעת שיצרה הקידמה- האינטרנט והבילויים. ברור כמובן גם, שלאותו הרוכב דרוש הכישרון להצליח בתחום, אך לעיתים מוטיבציה גבוהה ומסירות תעפיל על נתונים טבעיים והנער יתפתח ויבנה לאורך השנים.
כמות התחרויות בעונה- על מנת להעלות את מהירות הפלטון הישראלי חייבים להוסיף יותר תחרויות לאורך העונה. במידה והרוכבים ימשיכו להתבסס על כ- 10 עד 15 תחרויות בעונה בחיים לא נצליח להעלות את הרמה ולהוציא מכאן רוכב לפלטון המיקצועי העולמי.
קידום ודירוג ע"פ הישגים- הרוכבים כיום נהנים לעיתים קרובות מקידום ודרישות לספונסר ללא הוכחת הישגים משמעותיים. לדעתו רק מדד של זמנים קבועים וברורים לאורך השנים יעלו את הרמה ואת המהירות בפלטון. רוכב שלא יעמוד בזמן מוגדר בנג"ש גם לא ראוי לתמיכה וקידום. נכון שהרכיבה בנויה ממספר מרכיבים כדוגמת יכולת נג"ש, טיפוס וספרינט, אך יכולת נג"ש היא המדידה ביותר והמדרגת ביותר ביחס לשנים קודמות. שמירה על מסורת של תחרויות נג"ש לאורך כל העונה היא שתביא להרמת הרמה בפלטון. גם גרשוני כאשר רכב באירופה קודם על בסיס הישגיו בתחרויות והזמנים שלו בקטעי נג"ש בתחרויות.
יציאת רוכבים לאימונים בחו"ל- לאורך השנים, בתקופת הקיץ ניתן לשלוח את הרוכבים המוכשרים למחנות אימונים באירופה, בעדיפות לאזור בלגיה, באותם מחנות אימונים הרוכבים יתחרו בתחרויות השבועיות המתקיימות בבלגיה ויקבלו מדד של אופי התחרות והרמה הנדרשת מהם וכך ישמרו על אותה הרמה עד לסיום התיכון. במידה ובסוף התיכון יוכיחו הישגים גבוהים בחו"ל יש לדאוג להמשך תקופות אימון ארוכות ותחרויות בחו"ל עד לבניית מסה קריטית של רוכבים מקצוענים שיוכלו להעלות את רמת הרוכבים גם בארץ.
בנוסף, לגבי לנסיעת רוכבים כיום לתחרויות ברמה עולמית, הדגיש כי צריך להתחיל במתינות ולאורך שנים ולא "לירות" את הרוכבים מהרמה בארץ ישר לרמות הגבוהות ביותר בעולם, המטרה שלנו היא לבלוט ולהוציא הישגים, רק לסיים מרוץ לא תמיד נחשב כמדד להצלחה.
 

ניצחון במירוץ בינלאומי בצרפת 1982
ניצחון במירוץ בינלאומי בצרפת 1982

 מהצפון תבוא הישועה 
אחרי כל הדברים שנאמרו המשכנו עם השאלות ויהודה המשיך עם תיאורי האימונים והתחרויות המפרכות לאורך השנה וכיצד התקבל לקבוצה המקצוענית skill בהנהגתו של שון קלי האגדי, כיצד ניצח תחרויות קשות ובזכות הביצועים והזמנים קיבל זימון לקבוצה- מה ששוב מצביע שרק הישגים וזמני נג"ש מוגדרים צריכים להוות מדד לקידום רוכבים צעירים- כפי שקיים באירופה.
לסיכום ישבנו והסתכלנו על הים והטיילת, על הנערות הצעירות המהלכות לאורכה, וכך עלתה האמירה אולי החשובה ביותר לאורך הערב הזה- "מה שבטוח הוא, שמעיר כמו תל אביב לא יצא רוכב מקצועי, כמות הפיתויים העומדים בפניו פשוט גדולה מידי. לא סתם לאורך כל השנים הרוכבים הטובים ביותר הגיעו מכפרים נידחים ולא ידועים, בהם כל עתידו של הנער טמון ביכולותיו וכישרונו". לכן כנראה שגם כאן אצלנו הישועה תגיע דווקא מאותם ישובים קטנים בצפון, בהם אין לאותם הנערים הסחות דעת ומותרות. בהם העליות לא נגמרות והתנועה דלילה.
נקווה שבעתיד, יתחילו אותם הרוכבים לרכב בכביש בגיל צעיר, ובנוסף נקווה שבשנים הבאות נהנה מעוד תחרויות בכל סוף ואמצע שבוע לאורך העונה. כי ניראה שרק כך בבוא היום נישמע את התקווה מתנגנת על הפודיום בפריז.


 דברים נוספים, מרוכבים נוספים בקבוצה 

להלן דבריהם של רוכבים וספורטאים נוספים בקבוצת סגל מומנטום :

עופר פוזנר - בן 55 (רוכב אופני כביש וטריאתלט) :

ההבדל בינינו למקצוענים הינו דרמטי. אין אנו יכולים וגם לא רוצים להיות מקצוענים ,אין לנו את הזמן והיכולת האירובית הנדרשת. אבל מה שברור זו שהמוטיבציה שלנו כנראה זהה, אך גורמת בעיות גדולות. כלומר המוטיבציה  הזו מסוגלת לפצוע אותנו מבחינת אימון היתר.

"לראות שחור בעיניים  פעמיים בשבוע" לא מתאים לי בכלל וזה משפט שחזר הרבה פעמים בשיחה ,אנחנו לא שם. אבל אהבתי את הטרוף בעיניים,

אהבתי את הקצב,

אהבתי את הרצון.

 

ליטל ברנשטיין (בת 23) רוכבת אופניים וטריאתלטית :

 נפגשנו עם גרשוני ביום חמישי, לשמוע קצת, באמת שקצת. אזהרה קטנה לפני שתשמעו את ההתרשמות שלי,כרוכבי מאסטרס, אל תנסו בכלל לחשוב על לנסות ולסגל את "תוכנית האימונים של המקצוענים" כי אין אחת כזאת, יש "מרוצים, מרוצים ועוד מרוצים". אל תנסו גם להתווכח עם האיש שהיה שם וראה איך מקצוענים חיים, כי הוא יודע, אנחנו עוד לא. "מקצוענים רוכבים בשביל החיים שלהם", זה אולי היה המשפט הכי חשוב שגרשוני אמר בערב, רק ככה אפשר להבין את כמות הסבל שמסוגל להכיל בן אדם (או שמא על-אדם) בתחרות או באימון אחרי אופנוע שטס על 50-60 קמ"ש ואתה צריך להילחם על החיים כדי לתפוס את מי שבדרפט אחריו. אין להם מקום אחר, זה המקצוע, האופניים לרוב הצילו אותם, הוציאו אותם מהמקום הקודם שבו הם היו. גרשוני סיפר דברים שדי דומים לסיפורים ששומעים היום על רכיבה ישראלית, כאילו כלום לא השתנה. אבל פעם בעשור אחד או שניים יש מישהו שמצליח לפרוץ את גבולות המדינה ולהיות מקצוען אמיתי. אין שום תירוצים, אם גרשוני בתור חייל הצליח להתברג במקומות הראשונים בתחרויות בחו"ל, ואפילו לנצח שלבים במרוצים, אז כל אחד שבאמת רוצה יכול, ושום תירוץ כמו "אין כאן תמיכה", "אין כאן מספיק רוכבים איכותיים", "אין ואין", לא יעזרו. כי הוא הצליח. הוא ועוד כמה חברים הלכו למרוץ ראשון בבלגיה כשהיו בנוער, בקושי סיימו אם בכלל. אבל הם חזרו ולא בכו, הם למדו. אז כששאלתי את גרשוני איך הוא מסביר את השינוי של מקום אחרון בנוער למוביל במקצוענים, הוא בקושי הבין מה אני רוצה, כי לו הדרך שעבר הייתה ברורה: אם אין בארץ מרוצים במהירות ממוצעת מתאימה, נרכב אחרי אופנוע, אם אין במרוצים אתגר, ניצור אחד כזה משלנו, ואם באמת רוצים משהו, משיגים אותו. ובצל אופטימיות זו עובדה אחת, לא ברורה, עובדה שלא השתנתה קצת העיבה, היחס של הישראלים, של הרוכבים, של האיגוד אולי אפילו של המדינה, לספורטאים המוכשרים והמקצוענים שלה פשוט לא השתנה. במקום "לנצל" את הכישרון של גרשוני כשהציע זאת ביוזמתו לקדם את ענף הרכיבה, הייתה פשוט דחייה, ניכור. בדיוק כמו שיש היום, וככה באמת אי אפשר להמשיך. חייבים לזכור שכל ישראלי גם אם הוא מתאמן כל הזמן בחו"ל הוא עדיין ישראלי.

 

 


מנצח מירוץ הגליל הבינלאומי 1987
מנצח מירוץ הגליל הבינלאומי 1987

 עוד תגובות  

 

אביחי גרינברג (אלוף ישראל הטרי 2009)

"מרבית הדברים אני חושב שאמרו...ציפיתי לפגוש אדם קשוח, לא מתפשר ואפילו אולי קצת מתנשא (בעיקר מהתכתובות בפורום אופני כביש) להפתעתי פגשתי אדם שקט, נינוח, קשוב וצנוע שפשוט לא מעגל פינות, בעיקר בכל הנוגע לעצמו. כנראה וזה הכוח הכי גדול  שלו ! זה מה שעשה ממנו הרוכב הכי טוב שפגשתי בחיי. בהחלט שאיש מרתק.אני חושב שאין לי עוד הרבה מה להגיד, זה היה מפגש מדהים וחשוב עבורי, אני מקווה שבאמת שמצאתי (ואמצא)הרבה דברים משותפים ביני לבינו ולדברים שהוא משדר. אני בטוח שקיבלתי הרבה מאוד מהמיפגש החשוב הזה".

יובל שיין, רוכב בסגל מומנטום : אישית, יצאתי קצת המום. זה לא פשוט לעקל את ה – GAP העצום שיש בינינו החובבנים למקצוענים. בעיקר יושב לי במוח כל הזמן המשפט "רואה שחור בעניים". היכולת הזו לשהות באזור השחור וללמוד לחיות איתו היא מיוחדת לספורטאי עילית. היה ערב מרתק. לראשונה הבנתי מה זה אומר באמת להיות בקצה. איזו הקרבה עצומה זה דורש. מאיזה חומר עשויים האלופים. הרבה שאלות עלו לי אח"כ. - למה לא השתתפת ב TDF? - מה אכלתם, מה שתיתם, האם עבדתם עם תזונאי? מה הוא הציע לכם? - איך הסביבה הקרובה קיבלה את השיגעון? - מה היה הגובה והמשקל שלך בתקופה שרכבת עם הקבוצה הגרמנית? - כמה שעות התאמנתם בשבוע? - האם סוגי האופניים שינו את היכולת שלך? האם קבלת למשל סוג מסוים של אופניים שאהבת במיוחד, או שכל אופני הקצה הם אותו דבר ואין הבדל באמת? - בדיעבד, האם אתה חושב שמיצת את היכולת שלך או שהיית יכול להשיג יותר? מה עשית נכון ומה לא עשית נכון? היה מרתק ולמדתי המון.

אלעד פלטין (מאמן קבוצת סגל מומנטום) "למען האמת, מלבד מספר דברים מסויימים בנוגע לאימונים מנטאלים מעניינים, גרשוני לא חידש דברים נוספים (לאחר שיחות ארוכות אחרות שכבר היו לנו בעבר). השפה שלו היא אותה השפה, הברק בעיניים הוא אותו הברק. המילים כמו הספורט הקשה הזה, כל כך פשוט". מה שאני כבר ידעתי מגרשוני, משיחות טלפון ארוכות ואין ספור מיילים, רציתי שהספורטאים בקבוצתי ישמעו את הדברים בגוף ראשון, בלי הרבה שיווק, בלי הרבה רעש וצלצולים, בדיוק כמו שגרשוני יודע לעשות הכי טוב - בשקט...בשקט...

המפגש 'והמנטרה' שהציג גרשוני הזכירו לא מעט את התבטאותו של פיליפ מיהגרה (אלוף העולם לשעבר באופני הרים): 

"  When racing it's only about racing, you don't have any other thing...."

תודה רבה ליהודה גרשוני

שהסכים להפגש ולפתוח את הלב לרווחה, אני בטוח שהרוכבים בסגל מומנטום קיבלו לא מעט, ובטח שגם כאן, באתר הרים.

מצ"ב לינק לכתבה אודות יהודה גרשוני שהתפרסמה לפני מספר שנים

 

 


הרוכב האגדי - שון קלי מנצח ה TDF
הרוכב האגדי - שון קלי מנצח ה TDF

גזרי עיתונות מהימים ההם
גזרי עיתונות מהימים ההם

קרדיט: כתב : עדי פיליפ
 
 לקראת טריאתלון נשים - ראיון עם נינה פקרמן...
לקראת טריאתלון נשים - ראיון עם נינה פקרמן כל אחת מתרגשת בזינוק, אז אם את מתרגשת את לא היחידה (אל תדאגי גם המנוסות שלידך) ההתחלה בים צריכה להיות רגועה – להתחיל ותוך כדי השחייה להגביר בהתאם להרגשה. אסור לפתוח חזק מדי, גם לא ברמות הגבוהות.... לעומת זאת להמשך
 אלוף ישראל באופני הרים: רותם ישי...
אלוף ישראל באופני הרים: רותם ישי בטור אישי על חוויותיו בקבוצתו החדשה JAMIS להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
מסתבר שברכיבה זה לא ''רק ברגליים''...
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 19    דרוג כללי: 4.05

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2019