הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בחו"ל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

5,250 ק''מ ועוד, על אופניים מתקפלים של ברומפטון בטשקנט אוזבקיסטן
קרדיט: משה כ''ץ, קיבוץ אפק
הועלה על-ידי: 
משה כ"ץ לאתר של משה כ
11/7/2010, 13:26
צ'אפאן - בגדי חתן אוזבקי
                

   

 למה טשקנט ומדוע אופני ברומפטון? 

בסוף קיץ 2008 יצאתי לטשקנט בירת אוזבקיסטן לשליחות הדרכה חקלאית מטעם מש"ב (משרד החוץ) וסינדקו (משרד החקלאות) כמדריך יועץ לחוות בקר לחלב, במסגרת פרוייקט של שלוחת האו"ם לפיתוח פרויקטים UNDP באוזבקיסטן.
כשליח ישראלי שיוצא בגפו לארץ זרה החיים מתחלקים לשני חלקים עיקריים, העבודה בנושא השליחות, והחיים אחרי העבודה. בתחילה תכננתי להתרכז בלמידה מקצועית של תנאי הבקר לחלב באוזבקיסטן ובפרויקט בו אני עובד ולגבש את תוכנית העבודה ורק מאוחר יותר להתארגן על הזמן הפנוי העומד לרשותי בערבים ובסופי שבוע.
לכן החלטתי לא לקחת את אופניי בשלב הראשון, מאחר והידע שלי לפני הנסיעה על המקום שאף לאפס ולא הצלחתי להבין האם יהיה אפשר לקיים רכיבות באופן סדיר בסופי השבוע, כפי שעשיתי כשיגרה מזה כ- 15 שנה כרוכב אופניים ותיק ו"מכור".
בחודשים הראשונים בטשקנט החלפתי את זוג הגלגלים בזוג רגליים. בסופי שבוע (ימי שבת וראשון) יצאתי לצעדות ארוכות של כ- 12 ק"מ ליום ברחבי טשקנט, מצוייד במפת העיר ברוסית ומצפן. אך הגעגועים לאופניים הלכו וגברו בד בבד עם התפתחות של כאבים עזים בעקב רגל שמאל למה שמכונה "דורבן", בגללם נאלצתי לצמצם את מרחקי ההליכה.
זמן מה אחרי שהגעתי ונכנסתי כראוי לתפקיד, התחלתי לתכנן איך אני חוזר לרכיבות האופניים האהובות עלי. מתוך כמה חלופות בחרתי להתמקד בחיפוש אחר אופניים מתקפלים באיכות גבוהה המתאימים בו זמנית גם לשימוש יומיומי וגם לרכיבות טיול ארוכות בעיר ובסביבותיה בסופי שבוע.
על אופניים מתקפלים אפשר לשמור בקלות מגנבות ע"י קיפול זריז ונשיאתן לדירה בקומה השניה בבית הדירות בו אני גר, ולהחזיק אותן באופן קומפקטי במשרדי הפרויקט אליהם אני מגיע ברכיבה מידי יום. טשקנט היא עיר ענקית בת ארבעה מיליון תושבים, אורך הכביש הטבעתי הגדול המקיף אותה הוא כשבעים ק"מ, כך שיש דרכים רבות לרכב בעיר וגם מחוץ לה.
בחיפושים באינטרנט מצאתי שני דגמים העונים על הדרישות, האחד אופני בירדי (Birdy) והשני אופני ברומפטון. יתרונות הבירדי: 24 הילוכים, מותאמים לטורינג (טיולים ארוכי טווח). חסרונות הבירדי: לא ניתנים לקנייה בארץ, מחיר יקר.
יתרונות הברומפטון: בנויים טוב, קיפול מהיר ויעיל, אפשר לקנות אותם בארץ. חסרונות הברומפטון: 6 הילוכים מקסימום, מחיר יקר (קצת פחות מהבירדי).
התייעצתי ארוכות בדוא"ל עם דרור סופר מנהל אתר וחנות "הרים", ועם טל קציר שרכב על הברומפטון אלפי ק"מ במסגרת הכנות בארץ והשתתפות ברכיבות ברווט Brevet בצרפת, וגם כותב על כך בבלוג מעניין ב"תפוז". לבסוף, סעיף הקנייה בארץ הכריע אצלי את הכף לטובת הברומפטון, למרות מספר ההילוכים הנמוך.
במרץ 2009 הגעתי לחופשת המולדת השניה שלי. במהלך החופשה רכשתי מדרור סופר בחנות "הרים" את אופני הברומפטון מדגם P6R עם סבל מובנה, ארזתי אותן בתיק נסיעות אורגינלי וחזרתי לטשקנט.
התחלת הרכיבה, כמו כל התחלה, לא היתה פשוטה. צריך להתרגל לאופניים הבלתי שיגרתיים לשילדה המיוחדת והגלגלים הקטנים - 16 אינץ'.
שיטת ההילוכים שונה לחלוטין מהמקובל. מנגנון שלושת ההילוכים הראשיים ממוקם בנאבה האחורית, לכל הילוך ראשי פנימי יש 2 הילוכי מישנה גבוה ונמוך המופעלים ע"י שני גלגלי שיניים חיצוניים על הנאבה האחורית. מזכיר קצת את הילוכי ה- High ו- Low בטרקטורים הישנים למי שמכיר וזוכר. כוונון ההילוכים מיוחד במינו ומבוצע ע"י התאמת אורכה של שרשרת קטנה היוצאת מתוך הנאבה האחורית ומתחברת לכבל העברת ההילוכים ע"י הברגה. למעשה כל מנגנון ההילוכים יושב על הגלגל האחורי.
הגלגלים מהודקים לשילדה ע"י אומי הברגה של 15 מ"מ על הצירים האחורי והקדמי ולא בחיבור מהיר כמקובל באופניים מקצועיות. לפיכך יש להצטייד באופן קבוע במפתח ברגים בגודל המתאים לארועי תקר. התחלתי את הרכיבות במנות קטנות של 20 – 30 ק"מ ודי מהר הגעתי לשיגרת רכיבה של 80 – 100 ק"מ בשבוע מחולקים בין שני ימי הסופ"ש שבת וראשון. הרכיבה בטשקנט לא קלה בכלל. רק חלק מהכבישים באיכות המאפשרת רכיבה חלקה ומהירה. הרבה מהכבישים, בייחוד ברחובות הלא ראשיים, משובשים ברמה כזאת שהכפר הכי נידח בישראל היה מתבייש בה. על תרבות הנהיגה בטשקנט יש הרבה מה לספר. את כל המלינים על נהגי ישראל אני מזמין ליום רכיבה בטשקנט שלאחריו יראו באיזה תנאי גן עדן יחסיים רוכבי הכביש הישראלים רוכבים בארץ. הנהגים פה לא רואים אותי מס"מ, הרמזורים מהווים המלצה כללית לא מחייבת, נסיעה במכונית בשולי הכביש בכוון הפוך לתנועה לא נדירה בכלל, נהגי מוניות עוצרים מ"מ לפני האופניים כדי לאסוף נוסע ונהגים חונים בצד הכביש ויוצאים לנסיעה מהחניה לכביש בדיוק כשאני רוכב במקביל למכונית. לצמתים, קודם נכנסים במהירות ורק אחר כך מעיפים מבט לבדוק אם הצומת פנויה. לאור זאת אני רוכב בזהירות מירבית ולא לוקח שום סיכון על הכביש, כי כידוע מכונית יכולה לדרוס אופניים אבל אופניים לא יכולים לדרוס מכונית. בקיצור רק להיות חכם על הכביש - הצדק לא חשוב.
בתקופה הראשונה סבלתי מתקרים זעירים שרובם היו מגורם לא מפוענח. לאחר הצטיידות במשאבת היד המתאימה המאפשרת מילוי אוויר בלחץ של 100 PSI, החלפת צמיג אחורי ומילוי הפנימיות של שני הגלגלים בנוזל אטימה (ג'יפה), הבעיה נפתרה.
מזג האויר בטשקנט הוא צפוני, יבשתי, קיצוני עם ארבע עונות שנה ברורות. בקיץ מגיעות הטמפרטורות ל- 40 מעלות בצל ויותר בצהרי היום כך שהרכיבה חייבת להסתיים מבחינתי עד 10 בבוקר לכל המאוחר. בחורף יורדות המעלות עד מינוס 12 בלילות ובמשך שבועות מספר העיר מכוסה שלג אך בד"כ לא כבד. פעם אחת נסיתי לרכב בזמן שלג, אבל פתיתי שלג ובוץ נתקעו בשרשרת ולא איפשרו העברת הילוכים תקינה לכן החלטתי לקצר ולסיים הרכיבה אחרי 12 ק"מ בלבד.
במשך כמה סופי שבוע יצאתי לרכיבה במינוס ארבע מעלות בשמונה בבוקר וחזרתי באפס מעלות ב- 11:00 בצהריים. ברכיבות אלה לבשתי חמש שכבות של בגדי אופניים החל מגופיה טרמית וכלה במעיל פליז ועליו מעיל גשם קל לרוכבים, מחממי אוזניים, שני זוגות כפפות ומכנסי רכיבה ארוכים.
במסלולי הרכיבה שלי בטשקנט אני משתדל לגוון כמה שניתן, מרבה לרכב על הכבישים הטבעתיים הגדול והקטן. מידי פעם אני רוכב מהעיר טשקנט 25 – 30 ק"מ צפונה עד העיר צ'ירצ'יק או דרומה לעיר יאנגיול. באחד מימי ראשון רכבתי צפונה עד לאחרי העיר גאזאלקנט כ- 58 ק"מ, אחרי שסיכמתי עם אפי משגרירות ישראל שיאסוף אותי עם רכבו ונמשיך בטיול רכב ודיג באזור.
ממרץ 2009 עד מאי 2010 רכבתי על הברומפטון כ- 5,250 ק"מ. כ- 85% רכיבות טיול וספורט בסופי שבוע והיתר רכיבות למשרד וחזרה וסידורים. המהירות ממוצעת לכל הרכיבות טיול\ספורט היתה 16 קמ"ש, איטי יחסית למה שאני רגיל לארץ, אני מניח שהרכיבה העירונית הזהירה שלי, הכבישים המשובשים והאופי הגיבעי של העיר גורמים להאטת הקצב, אך לא מפחיתים מהנאת הרכיבה שלי.
האופניים מתקפלות בקלות ע"י רצף זריז של 9 פעולות שנמשך פחות מ- 30 שניות, לחבילה יציבה וקומפקטית. כדרך שיגרה אני מבצע את הפתיחה והקיפול פעמיים ביום, כאשר פותחים יש בעיה לא פתורה של התאמת גובה האוכף כל פתיחה מחדש. לאחר כמה חודשים של בדיקת הגובה המדוייק המתאים לרכיבות ארוכות, סימנתי ע"י מברג חריצון על מוט הכידון את הגובה המתאים לי.
את תחזוקת האופניים אני מבסס על סמך הידע הטכני המצומצם שלי, משום שאין טכנאים, חלקים, כלים ושמנים מתאימים בטשקנט. שמנים, פנימיות, שרשרות וכד' אני מביא איתי מהארץ בחופשות או מזמין בדואר אצל דרור סופר משופ הרים. עד כה כאשר נתקלתי בבעיות טכניות מסובכות מידי בשבילי, יצרתי קשר בדוא"ל עם דרור וקיבלתי ממנו הדרכה מדוייקת בכתב או בסרטון, שבעזרתם הצלחתי לפתור את הבעיות.

לקחי הברומפטון שהייתי רוצה\ממליץ לשנות ולשפר לאור נסיוני:
1. חיבורים מהירים לגלגלים ולשני מיפרקי הקיפול במקום חיבורי הברגה.
2. סרגל שנתות במוט האוכף שיאפשר התאמה זריזה של הגובה המתאים לרכיבה.
3. הגדלת מספר ההילוכים, עד כה בעליות לא היתה לי שום קושי לזחול ב- 5–6 קמ"ש, אך בירידות עדיין לא הצלחתי לעבור את ה40- קמ"ש, לכן אני חושב שיש לשפר את העניין.
4. אפשרות להתקנת ראי צד, דבר חיוני לרכיבה עירונית ובכלל.


הצג מפה גדולה יותר 


הצג מפה גדולה יותר


הצג מפה גדולה יותר

 


  סיור בטשקנט על אוכף האופניים 
טשקנט עיר של ידידות ושלום.
כתובת על גג בניין בדרך מנמל התעופה למרכז העיר.
נמל התעופה ממוקם בדרום טשקנט, כששה ק"מ ממרכז העיר.


 טשקנט בכתב רוסי (קרילי), בכניסה הדרומית לעיר. 

 פסל לכבודה של משפחת אחמודוב. 
פסל של נפח אוזבקי ואישתו, שאימצו 15 יתומי מלחמה שהגיעו לטשקנט במלחמת העולם השניה. מוצב בכניסה הדרומית לעיר. אני אוהב את הפסל הזה המעיד על האופי הלאומי האוזבקי: סובלנות, אהבת האדם, הכנסת אורחים לבבית ועוד תכונות טובות.


 הברומפטון על רקע פסל משפחת אחמודוב. 

 ביקור בבית משפחת קרימוב בעלי הדירה השכורה בה אני גר.  
מימין לשמאל: תאחיר, חאלידה, אני.
מזג האוויר הקריר הכתיב 4 שכבות של ביגוד: גופיה טרמית, חולצה קצרה, ארוכה ומעילון גשם.


 אחת מפינות המנוחה שלי. 
ליד בקטמיר (מחוז בדרום העיר טשקנט) בלב שדות ליד הכביש דרומה מהעיר.


 בפינת המנוחה ליד בקטמיר.  
ברקע השדות הסמוכים. צילום עצמי.


 גשר על שלוחת הנהר הצ´ירצ´יק  
בכניסה לעיר צ'ירצ'יק.


 שער הכניסה לתחום העיר צ´ירצ´יק. 

 אתר הנצחה  
לחללי מלחמת העולם השניה בעיר צ'ירצ'יק.


 מנוחה ליד אתר ההנצחה בצ´ירצ´יק.  
כ - 28 ק"מ צפונה מהדירה בטשקנט. צילום עצמי.


 כניסה לתחום מחוז קיבראיי  
בפרובינציה טשקנט.


 מרכז העיירה קיבראיי 
כ - 17 ק"מ מהדירה בטשקנט. הפסל מסמל את האם האוזבקית, פסלים במתכונת דומה מוצבים באתרי זיכרון ואתרים לאומיים בטשקנט העיר והעיירות הסמוכות בפרובינציה.


 פסל לכבוד אמיר טימור (לנג)  
בכיכר אמיר טימור במרכז העיר טשקנט. טימור לנג היה האמיר של אמירות סמרקנד במאה ה -14, שכבש באכזריות חלקים נרחבים במרכז ומערב אסיה. הוא אומץ כגיבור לאומי לאחר יציאת אוזבקיסטן לעצמאות מבריה"מ ב- 1991.
מספר חודשים לאחר הצילום נכרתו מרבית העצים בני למעלה מ- 100 שנים מסביב לפסל וברחבי הכיכר למורת רוחם הרבה של תושבי טשקנט הותיקים.


 בכניסה למשרד הפרויקט במשרד החקלאות. 

 בדרך הביתה מהמשרד. 

 הברומפטון במשרד. 

 אני הצל והברומפטון.  
במנוחה קלה בחלק הדרומי של הכביש הטבעתי הגדול.


 שפירית נחה על הגלגל הקדמי,  
על שפת אגם באחט בדרום מזרח הכביש הטבעתי הגדול.


 לאחר שחיה באגם באחט. 

 כניסה לתחומי מחוז זינגטה,  
בפרובינציה טשקנט , צפון הכביש הטבעתי הגדול המקיף את העיר טשקנט.



 פסל האם האוזבקית המבכה את בניה,  
בבית הקברות לפצועי מלחמת העולם השניה שנשלחו מהחזית לטשקנט להחלמה ולצערנו לא הצליחו לשרוד את הפציעה. ממוקם בדרום העיר.


 בבית הקברות,  
פסל לזכר אחד הגנרלים הקבורים במקום.


 מסגד חאסט אימום. 
המסגד המרכזי של טשקנט.


 מסגד קוקצ´ה,  
ליד הכביש הטבעתי הקטן.


 כניסה לתחומי העיירה יאנגיול.  
מדרום לעיר טשקנט.


 מהדירה בטשקנט ליאנגיול 25 ק"מ על השעון. 

 בדרך מיאנגיול חזרה לעיר טשקנט. 
שדה כותנה מושקה בשיטת ההצפה בתלמים.


 סכר על הנהר צ´ירצ´יק.  
על הסכר עובר אחד הכבישים לעיר צ'ירצ'יק.


 צילום עצמי על רקע הסכר. 
נקודת הצילום כ 37 ק"מ צפונה מהדירה בטשקנט.


 ברכיבה צפונה מהעיר טשקנט, 
שלט כניסה לעיר גאזלקנט.


  49.74 ק"מ על השעון, 
מהדירה בטשקנט לגאזלקנט.


 מבט אל ההרים המושלגים  
בדרך צפונה לאגם צ'ירוואק ולהרי צ'ימגאן.


 מנוחה ליד האגם בפארק אלישר נאווי,  
לא רחוק ממרכז העיר טשקנט.


 האגם בפארק אלישר נאווי. 
אלישר נאווי המשורר הלאומי האוזבקי חי במאה ה-15,
על שמו נקראים מקומות רבים: רחוב מרכזי בטשקנט, תיאטרון האופרה, פרובנציה (אזור) באוזבקיסטן, עיר גדולה, מספר כפרים ועוד, אלישר הוא גם שם פרטי נפוץ מאוד לבנים באוזבקיסטן.


 בפארק נאווי. 

 בפארק נאווי. 
פסל של הסופר האוזבקי עבדולה קדירי.


 פסל פושקין,  
המשורר הרוסי הידוע. רחוב פושקין אחד הרחובות המרכזיים בעיר. לאחרונה שונה שמו לרחוב מוסטאקליק (רחוב העצמאות), אבל כולם ממשיכים לקרוא לרחוב בשמו המקורי.


 פסל של מירזה אולגבק,  
נכדו של אמיר טימור לנג, מלומד חשוב ואסטרונום ידוע שהיה גם האמיר של אמירות סמרקנד במאה ה- 15. פסל זה מוצב כמובן ברחוב מירזה אולגבק.


 פסל של שותא רוסטבלי 
המשורר הגאורגי הנודע שכתב את הפואמה "עוטה עור הנמר" , חי שנים רבות בירושלים במנזר המצלבה במאה ה-12. רחוב רוסטבלי הוא אחד המרכזיים בטשקנט.
שגרירות ישראל בטשקנט נמצאת במרחק של 4 דקות הליכה מהפסל.



 שלג בטשקנט. 
חורף 2010, רכיבה בשלג. ברקע תעלת אנחור במרכז העיר.


 טשקנט, חורף 2010,  
אני הברומפטון והשלג בפארק אלישר נאווי.


 מפעל המטוסים בטשקנט. 
בתקופה הסובייטית קצב היצור היה של מטוס ליום, כיום המפעל בשלבי גסיסה. זאת דוגמה להיבטים הלא נחמדים של האופי הלאומי האוזבקי, לא כל כך אוהבים לייצר, מעדיפים את המסחר, כך לפי אחד ממכרי בטשקנט, יהודי דובר עברית רהוטה החי בעיר שנים רבות.


 דגם המטוס מקרוב. 

 אופניים עובדות. 
הבחור אינו רוכב להנאתו. במגש העץ הרחב המיוצב על הכידון הוא מוביל לפיושקות. לפיושקה היא הלחם האוזבקי, דמויית פיתה גדולה מלאה, שבלעדיה לא מתקיימת אף ארוחה. באוזבקית נקראת נאן.
שימו לב לשרידי השלג על המדרכה והעצים.


  קויילוק באזאר, 
הבאזאר ממוקם ליד הכביש הטבעתי הגדול. צילום מהגשר על הנהר צ'ירצ'יק בדרום העיר טשקנט. בזמן הרכיבה סביב לעיר יש לעבור מידי פעם בכביש ליד אחד הבאזארים. אני קורא לזה בביטוי הצהלי "מעבר הכרחי", כלומר אין ברירה חייבים לעבור שם. הרכיבה ליד הבאזארים אליהם נוהרים המוני אדם לבצע את קניותיהם השגרתיות, מחייבת זהירות מיוחדת כפולה ומכופלת.


 חליבה יד. 
מרבית הפרות באוזבקיסטן נחלבות עדיין ביד.
צולם באחת מחוות הפרויקט.
שמתי לב שרבות מן הנשים האוזבקיות אוהבות לבוש אדום, בעיר וגם בכפר.


 חלוקת תחמיץ. 
הבחור מחלק תחמיץ לעגלות ולפרות בעזרת עגלה רתומה לחמור.
כמובן שקודם לכן התחמיץ נכרה מהבור והועמס על העגלה בעבודת יד.


 חלוקת תערובת מזון מרוכז.  
שלוש התמונות האחרונות מראות שענף החלב באוזבקיסטן אינו מפותח מבחינה טכנולוגית. זה ענף חשוב מאוד למדינה, בכוונתה לקדם ולפתח את הענף בשנים הקרובות במרץ רב.


 לסיכום 
טשקנט היא עיר המשלבת ניגודים: חדש וישן, נהלי חיים מתקדמים וכאלה שהזמן עצר בם מלכת, שילוב תרבויות מהמזרח והמערב, יופי ומוזנחות.
תנאי הרכיבה בטשקנט לא קלים, מסוכנים, אך גם מאוד מעניינים. הרכיבה על אופניים היא חלק אינטגראלי מחיי, לא יכול לוותר אליה, לכן כדי לרכב אני מתאים עצמי לתנאים המקומיים ומטייל בעיר וסביבותיה כאוות נפשי. עמיתי האוזבקים טוענים שאני מכיר את העיר כבר יותר טוב מהם.
אופני הברומפטון עומדים יפה במשימה שהטלתי עליהם.
אני והברומפטון צוות לעניין.

קרדיט: משה כ''ץ, קיבוץ אפק
 
 הרפתקאות בגאורגיה...
הרפתקאות בגאורגיה מסע אל היופי להמשך
 שבועיים טורינג בדולומיטים ואיזור האגמים (צפון איטליה)...
שבועיים טורינג בדולומיטים ואיזור האגמים (צפון איטליה) אגמים, שלכת וצוקי גרניט מרשימים משולבים באירוח איטלקי מפנק להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של משה כ"ץ...
 לתצוגת פורום
על אופניים מתקפלים בטשקנט
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 4/4/2011 :22:18 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דני עם תוכן  אוזבקיסטן ושאר העולם
 4/4/2011 :22:17 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  דני עם תוכן  אוזבקיסטן ושאר העולם
 25/9/2010 :21:38 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  רון האיש הזקן עם תוכן  כל הכבוד משה
 27/9/2010 :18:21 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  תודה
 3/1/2012 :08:32 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אבי עם תוכן  שאלה למשה כ"ץ


[ ]
לפרסום זה יש: 5 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 29    דרוג כללי: 4.27

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017