הקדמה
לאחר רכיבות מרובות הרגשתי שהבלימה כבר לא כשהיתה בקנית האופניים. הבלימה נהיתה מעורפלת ודרשה יותר כוח. הזרועות של הבלם לא היו מכוונות ונסיון כיוון לא הצליח יותר. הבלימה השמיעה רעשים ממכלול הבלם. החלטתי לטפל בבלם באופן עצמאי. המכלול לא נראה מסובך וחוץ מרפידות גם אין חלקים מתכלים.
הכלים והחומרים הדרושים לביצוע המשימה נמצאים כמעט בכל בית 1. אולר מפתחות ייעודי לאופניים 2. נייר ליטוש. 3. גריז מהמוסכניק המקומי
המלצה: טפלו בכל זרוע של הבלמים בנפרד ושמרו על הפרדה מוחלטת בין החלקים. |
פירוק הבלם
פירוק הבלם מתבצע באופן פשוט. פתיחת שלושה ברגים תאפשר את הוצאת זרועות הבלמים מהתושבות בשלדת האופניים. בורג אחד מהדק את הכבל המגיע מידית הבלימה לזרוע הבלם. שני ברגים, בורג אחד בכל זרוע מחבר אותה להברגות בשילדה.
|
1. פתיחת בורג חיבור הכבל 2. שיחרור הבלם מתושבת הבלם בשילדה
|
פירוק צירי הזרועות
לאחר שפירקנו את זרועות הבלמים נפרק את מכלולי צירי הזרועות. בשלב זה נגלה חול מכל קצוות הארץ שסבון ומים לא היו מוציאים לעולם.
1. נשלוף את מכלולי הצירים. 2. מכלול הציר מורכב מארבעה חלקים: ציר חלול, טבעת כיוונון, קפיץ ישר עם טבעת פתוחה בקצה וטבעת פלסטית. 3. נניח את החלקים האחד ליד השני וננסה להבין איך הם מתחברים למכלול אחד. ביצוע שלב זה חשוב למניעת טעויות בהרכבה.
|
1. הוצאת מכלול הציר והקפיץ 2. המכלול מחוץ לזרוע 3. המכלול המפורק
|
הטיפול ברפידה
ברפידה שלא נשחקה עד תום קיימים חריצים. אם החריצים נעלמו ונשחקו לחלוטין הגיע הזמן להחליפם. במקרה והרפידה לא דורשת החלפה אבל היתה בשימוש לאורך זמן, סביר להניח שהיא לא במצב אופטימלי. ניתן לשפר את מצב הבלימה על ידי הפחת חיים במשטח הבלימה. נניח נייר ליטוש על שולחן ו"ננגב" את הרפידה באופן שווה לכל שיטחה. אם לא נבצע ליטוש על משטח ישר, סביר להניח כי הרפידה לא תהיה שטוחה והבלאי יואץ. |
1. מראה של רפידה חלקה ומבריקה 2. ליטוש עדין של רפידה על משטח 3. הרפידה לאחר ליטוש וניקוי
|
ניקוי, גירוז והרכבה
את כל החלקים נקח למקלחת לניקוי :-)
נשמן בשמן ממיס נחכה 30 שניות ונשטוף במים חמים. המכלולים יתנקו באופן מדהים. לא יהיה זכר לכל הכתמים והחול. השלב הבא הוא ליבש את המכלולים על-ידי ניגוב בנייר סופג. נשתמש במברג עטוף בנייר לניקוי פנים הציר.
גירוז החלקים הנעים יתבצע רק על ציר השילדה ועל חלקו המקביל במכלול הבלם. גריז נוסף לא נחוץ.
נרכיב את החלקים חזרה האחד לשני וכמו בתמונה הבאה נרכיב על זרועות הבלם: 1. הפין אליו מתחבר הקפיץ. 2 הקפיץ. 3. פין טבעת הכיוונון - נכנס לחריר הממוספר ב-1 בתצלום הפיסקה הבאה. 4. בורג הכיוון. 5. בורג כיוון וחיבור הרפידה לזרוע. 6. הרפידה. 7. ציר הזרוע.
הנה הבלם לאחר הניקוי היסודי ולפני ההרכבה חזרה למקומו בשילדה. הבלם נראה כחדש, להסתכל ולהתפעל!!! |
הרכבת הבלם על ציר הבלם בשילדה
בהרכבת הבלם על ציר הבלם בשילדה נצטרך לדאוג להחדיר את הפין (3) מהתמונה הקודמת לאחד החרירים בתושבת הבלם שבתמונה הבאה ממוספר ב-1. רצוי לבחור בחריר המרכזי וצריך להכניס את הזרוע הבלם השניה לחריר המקביל לחריר שבחרנו. כמובן שיש לנקות את התושבת בנייר ניגוב ולגרזה (הכותב התעצל לצלם שוב).
2. פה צריך לנקות ולצלם שוב אבל נגמרו הסוללות במצלמה :-).
3. ציר הבלם עליו נלביש את מכלול הבלם לאחר ניקוי וגירוז.
4. הבלם השמאלי לאחר פירוק ולפני הניקוי.
5. הבלם הימני לאחר פירוק ולפני הניקוי.
|
1. שלושה חרירים 2. הבלמים לפני הפירוק והניקוי
|
הטיפול בחישוק הגלגל
המהדרין ינקו את חישוק הגלגל בעזרת "סקוטש ברייט". לצורך כך ניתן לפרק את הצמיג אבל ניתן לבצע את הפעולה ללא קושי גם עם הצמיג הלא מפורק. פשוט ננגב בחוזקה את משטח הבלימה בחישוק הגלגל בעזרת "סקוטש ברייט" לכלים. אני פסחתי על השלב הזה. |
1. איזור נגיעת רפידת הבלם כאן ננקה ולכאן נכוון את הרפידה בהמשך
|
חיבור וכיוון
השלבים הבאים בתהליך הם: 1. חיבור וכיוון הכבל. בידית הבלם שבכידון נסגור את בורג הכיוון אליו נכנס הכבל כמעט עד הסוף כך שנשארת מעט הברגה גלויה. נכניס את הכבל לתושבת ההידוק שלו בזרוע הבלם. נמתח את הכבל בעזרת היד ונחזיק את זרועות הבלם כמעט סגורות לחלוטין על חישוק הגלגל. בתחילה נהדק את בורג הכבל מעט. לאחר שנרגיש שמהלך ידית הבלימה נראה לנו נוח נהדק את הבורג חזק יותר.
2. כיוון הרפידות. את הרפידה נכוון באופן דומה למודגם במספר 1 בתרשים הבא. הרפידה אמורה לגעת רק באיזור המיועד לכך בחישוק. בחישוקים מסוימים יש סימון, באחרים ישנה דופן מחוספסת וישנם חישוקים בהם אין סימון כלל. כיוון נוסף שיש לעשות הוא כיוון מרחק הרפידה מהחישוק. ככלל הרפידה לא אמורה לגעת בחישוק אלא רק בזמן הבלימה. בכל זרוע קיים בורג שהידוקו מרחיק את הזרוע מהחישוק ושחרורו מקרב את הזרוע לשילדה. הברגים פועלים בשיווי משקל והפרש הכוחות הפועל משפיע על מיקום הזרועות. כאשר מהדקים בורג אחד רצוי לשחרר מעט את הבורג השני. כך נאפשר כיוון עדין של המרחק. חשוב לציין שוב, שבהידוק הבורג הזרוע תתרחק והזרוע השניה תתקרב וההיפך. יש רוכבים שמכוונים רק באופן בו מתייחסים רק לתנועת הזרועות וזו טעות במקרים בהם רפידה אחת נשחקה יותר מהשניה הזרועות לא יראו מקבילות גם אם הבלם מכוון כיאות. אם כיוון הברגים לא מביא את הבלם למצב הרצוי ניתן לשחרר את זרוע הבלם ולהעביר את פין הפין הנמצא במכלול הבלם לחריר בו הקפיץ יותר מתוח יותר.
סיימנו!!!
לאחר רכיבת מבחן נוכל לכוון שוב את מתיחות כבלי הבלמים. |
1. רפידה המכוונת נכון 2. רפידה לא מכוונת
|
רכיבת מבחן
לאחר הטיפול, הבלמים פועלים באופן שקט וחזק. ישנו שלב בבלימה שהתחושה בידית הבלימה חזרה לחיים. הגלגל ננעל לי פעמיים מוקדם מדי כי אני רגיל להשקיע יותר מאמץ.
הכתבה בוצעה והודגמה על בלמים פשוטים מסוג ProMax. ביצוע טיפול לבלמים מסוגים שונים אמור להיות דומה וההבדלים לא אמורים להיות משמעותיים.
בהצלחה!!!!!!!
אזהרה: החומר המובא בכתבה זו כולל טיפול בבלמי V. הכותב ביצע את הטיפול בהצלחה, אך הכתבה מובאת רק כחומר לקריאה ולא כהמלצה ליישום. טיפול לא נאות בבלמים יכול לגרום לאיבוד יכולת הבלימה ולסכן את הרוכב. הטיפול בבלמים הינו על אחריות המטפל. |
|