הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מי ייצר אופניים בלי פדלים? מדוע כונו אופני העץ ''משקשקי העצמות''? כיצד הומצא הצמיג המתנפח? מה היה היתרון של הגלגל הקדמי הענק? על מה רכבו גברים עדינים? ומהו הקשר בין אופניים לפמיניזם?
מאת:  ברוז' ש לאתר של ברוז' ש
21/7/2003, 12:42

                

   


משנה לשנה הופכים האופניים למשוכללים יותר, הן מבחינת המערכות המתוחכמות, הן מבחינת החומרים מהם עשויה השילדה והן מבחינת אביזריו האישיים של הרוכב. כמו בתחומים רבים אחרים, אנחנו נוטים לשכוח את השורשים, אז הנה, למי שמעוניין – היסטוריה מקוצרת של תולדות האופניים (וגם כמה אנקדוטות משעשעות).

 


הדגם הראשון: מכונת הליכה

בשנת 1817 המציא הברון וון דראיי מעין מכונת הליכה מעץ שתאפשר לו להגיע אל הפינות היותר-מרוחקות בגנים המלכותיים שלו. שני גלגלים באותו גודל, כאשר הגלגל הקדמי סגור במסגרת וניתן להזיזו לצדדים. הייצור המוזר הזה הונע על-ידי כוח הרגליים שנעו על הקרקע, בעוד הרוכב ישוב על כיסאו (הפדלים עדיין לא הומצאו). התנועה נראתה כמו מעין הליכת-גלישה (ראו תמונה).
ימיהם של אופניים אלו היו ספורים בלבד, מאחר ו"פרקטיות" לא בדיוק היתה מילת המפתח.


האופניים של דראיי. "פרקטיות" לא היתה מילת המפתח
האופניים של דראיי. "פרקטיות" לא היתה מילת המפתח


"משקשק העצמות"

הדור הבא של מכונות הרכיבה הדו-גלגליות הופיע בשנת 1865, כאשר לצדי הגלגל הקדמי נוספו פדלים. כינוי החיבה שדבק באופניים אלו היה "משקשק העצמות" (Bone Shaker). הסיבה: השילוב של אופניים הבנויים מעץ, גלגלים ו"צמיגים" ממתכת וגם דרכים משובשות – עשו את הרכיבה לתענוג מפוקפק. גם אופניים אלו פינו את מקומם מעל במת ההיסטוריה במהירות רבה.

 


"משקשק העצמות". עשויים מעץ
"משקשק העצמות". עשויים מעץ


אופני גלגל גבוה (High Wheel)

בשנת 1870 הופיעו לראשונה אופניים העשויים מתכת. הפדלים עדיין היו צמודים לגלגל הקדמי, וקצות הגלגלים נעטפו בצמיגים מגומי קשיח. החידוש הטכנולוגי היה גלגל קדמי עצום-ממדים שאיפשר רכיבה רכה ונעימה יותר. ככל שהלך וגדל הגלגל הקדמי, כך הלכה וגברה יעילות הרכיבה. כלי זה קיבל לראשונה את השם Bicycle ("שני גלגלים").
אופניים אלה נהנו מפופולאריות עצומה בקרב צעירים בני המעמד הגבוה בלבד (מחירם עמד על סכום השווה למשכורת ממוצעת של חצי שנה). מאחר והרוכבים ישבו גבוה, מעל למרכז הכובד, כל מכשול קטן יכול היה לגרום להתהפכות: אבן קטנה, חריץ בשביל או כלב רודף.

 


אופני גלגל גבוה. זהירות על המפרקת!
אופני גלגל גבוה. זהירות על המפרקת!


תלת-אופן: לנשים ולגברים עדינים

בעוד שרוכבים רבים סיכנו את מפרקתם בגלל האופניים בעלות הגלגל הגבוה, נהגו גברות מכובדות לרכוב על תלת-אופן בשבילי הגנים. מבנה אופניים אלו התאים גם ללבוש של אותן גבירות: שמלות ארוכות ורחבות. גם גברים שנחשבו עדינים, כגון בעלי מקצועות כרופאים ואנשי כמורה נהגו לרכוב על תלת אופן. מעטים יודעים כי המצאות רבות מתחום הרכב הממונע הומצאו על בסיס תלת האופן: מערכות היגוי, דיפרנציאל, סוגים של בלמים ועוד.

 


תלת-אופן. בסיס להמצאות עתידיות
תלת-אופן. בסיס להמצאות עתידיות


האופניים מקבלים צורה

התפתחויות טכנולוגיות בתעשיית המתכת של סוף המאה התשע-עשרה ותחילת המאה העשרים אפשרה לייצר אופניים קלים ועמידים, והחשוב מכל: בממדים המתאימים לפרופורציה של גוף האדם. כך למעשה חזרו לאופנה האופניים בעלי שני הגלגלים הזהים, ועתה הם כללו גם שרשרת. עם זאת, הרכיבה לא היתה נוחה, בעיקר בגלל צמיגי הגומי הקשיח. אופניים אלו סימלו את סוף עידן הגלגל הגדול.

 


אופניים עם צמיגים מתנפחים. בזכות וטרינר אירי
אופניים עם צמיגים מתנפחים. בזכות וטרינר אירי


צמיגים מתנפחים!
הצמיגים המתנפחים היו המצאה של וטרינר אירי שביקש לעשות את האופניים של בנו ליותר נוחות. שמו של הרופא הצעיר היה Dunlop. נשמע מוכר?
מרגע זה, נוחות ובטיחות התכנסו לחבילת רכיבה אחת, ולא היה עוד צורך לבחור בין הגלגל הגבוה הנוח והמסוכן, לבין שני הגלגלים הזהים, שסיפקו בטיחות אך חוסר נוחות. בתחילת המאה העשרים החל לרדת מחירם של האופניים ונוספו שרשראות עמידות. רבים מהאופניים שנמכרו יועדו לתחבורת פועלים למקום עבודתם, כמו גם לרכיבות הנאה. כלומר, לכלי התחבורה החדשני והזול היתה גם השפעה חברתית וכלכלית. גם נשים יכלו עכשיו לרכוב בביטחה ולקבל מעט עצמאות. בשנת 1896 אמרה פעילה חברתית בשם סוזן אנתוני: "האופניים סייעו לעצמאותן של הנשים יותר מכל דבר אחר בעולם".

 


סוף עידן ההתהפכויות ממכשולים זעירים
סוף עידן ההתהפכויות ממכשולים זעירים


כבר החל מסוף המאה ה-19 החלו רוכבים לדרוש סלילת דרכים נוחות ובטוחות יותר, דבר שהיווה בסיס לכבישים שייסללו עבור המכוניות העתידיות.
מכאן ואילך - גם בזכות שתי מלחמות העולם - הלכו והשתכללו האופניים (למשל, בשנות החמישים הופיעו אופניים בעלי שלושה הילוכים). ממרומי שנת 2003, נראה כי ההתקדמות עדיין לא הגיעה לשיאה, ולנו לא נותר אלא להמתין להתפתחויות מרתקות.

חלק מן המידע והתמונות בכתבה זו נאסף מהספר Collecting & Restoring Antique Bicycles by G. Donald Adams ובחסות אתר Pedaling History.

 

 
 טיפים וטריקים (2)...
טיפים וטריקים (2) טיפים וטריקים לרוכבים מתחילים: כיצד להתמודד ביעילות עם עליות מפרכות, כיצד ליפול נכון ומספר שיטות לרכיבה בתוך נחל. כתבה שנייה בסדרה להמשך
 כך תלמד את ילדיך לרכוב...
כך תלמד את ילדיך לרכוב רכבנו כשהיינו רווקים, רכבנו יום אחרי החתונה, ועכשיו הגיע הזמן להמשיך ולהעביר את המורשת לדור הבא: מספר טיפים מועילים ללימוד רכיבה נכונה בשלבים להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של ברוז' ש...
 לתצוגת פורום
ההיסטוריה המקוצרת של האופניים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 16/1/2004 :14:27 משתמש אנונימי  רותם עם תוכן  שלום...
 8/2/2005 :17:20 משתמש אנונימי  חסוי עם תוכן  תיכנסו
 23/7/2003 :22:24 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  מצויין
 23/7/2003 :14:52 משתמש אנונימי  ארז אמסלם עם תוכן  טוב לדעת
 22/7/2003 :20:11 משתמש אנונימי  דניאלה ללא תוכן  אהבתי
 22/7/2003 :12:01 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  תומר ספקטור עם תוכן  ישר ולעניין
 21/12/2003 :15:26 משתמש אנונימי  טל עם תוכן  מצויין, אבל...
 21/12/2003 :15:47 משתמש אנונימי  גיורא המלך עם תוכן  הם כתבו שהחומר נלקח משם


[ ]
לפרסום זה יש: 8 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 102    דרוג כללי: 3.21

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2020