בניית מתקן ללוחית הרישוי ותאורה
עם מעט יכולת טכנית, ידע קל בחשמל (או חשמלאי רכב המוכן לתת עצה) ובעלות של כחצי דו"ח של שוטר על העבירות האלה, ניתן להכין פאנל למספר הרכב הכולל תאורה.
רשימת קניות
המחירים בסוגריים הם אלה שאני שילמתי בחנויות המובאות לדוגמא.
אפשר כמובן לאלתר ולקנות פריטים תואמים ולהתאים לצרכיכם
• זוג פנסים אחוריים לנגרר, בעלי 3 נורות כ"א (אור רגיל, וינקר, אור בלם), ר' תמונות בהמשך [ 2X25 ₪ בחנות חלפי רכב].
• 6 נורות תואמות את הפנסים הנ"ל [6X3 ₪].
• [נורית תאורת לוחית רישוי – אם אתם רוצים להיות יותר קתולים מהאפיפיור. אני ויתרתי.].
• תקע תואם לשקע החשמל של וו הגרירה [20 ₪ בחנות הנ"ל].
• "תעלה" מפלסטיק לחיווט חשמלי, (כזו שמקבעים לקיר ומריצים בתוכה חוטים) ברוחב כ-5 ס"מ (או כל רוחב שיתאים להתקנת הפנסים שתיקנו כפי שיתואר בהמשך) [אייס/הום-סנטר משהו כמו 40 ₪, לא זוכר במדויק לתעלה באורך כ-2 מ' שתספיק לשני סטים או לשימוש ביתי אחר]. כאן נגדיר את מבנה התעלה שצורתה האות "ח" והיא בנויה משתי דפנות (רגלי ה-ח') וקרקעית (הגג). בשתי הדפנות יש מסילות אליהן משתלב הכיסוי של התעלה.
• חוט חשמל 3 גידים, 5 מ'.
• 2 פחוית בצורת אומגה המיועדות לקיבוע צנרת לקיר, בקוטר מתאים לעוביים של ה"קרניים" במתקן הנשיאה עליהם אתם מניחים את האפניים. בערך 2.5 ס"מ [אייס/הומסנטר, שקלים בודדים, ר' תמונה].
• קלמרות לחיבורי חשמל – 7 במספר [שקלים בודדים].
• ברגי מתכת קצרים בעובי שבא לכם ואומים תואמים, לקיבוע האומגות הנ"ל לתעלת החיווט ולקיבוע לוחית הזיהוי לפאנל.
כלי עבודה
• מקדחה + מקדחים בקטרים שונים (מקדחים לעץ ולמתכת).
• מברג, טסטר, קאטר מספריים חזקות סכין יפנית וכו'.
תהליך הבניה
1. ראשית יש למדוד את האורך הכולל של שני הפנסים + לוחית הרישוי (כאן המקום להוסיף כי אם ברצונכם להתקין גם נורית תאורת מספר, יש לחשב ולהוסיף את גדלה גם כן).
2. חיתכו מתעלת הפלסטיק אורך לפי התוצאה לעיל. במרכז התעלה שחתכתם, קידחו חור בקרקעית בקוטר כ-10 מ"מ [להעברת חוטים בהמשך].
3. את הפנסים יש להכניס (ולא לקבע בינתיים) לתוך התעלה. הפנסים שאני השתמשתי, רחבים במעט מרוחב התעלה ולכן יש לעשות חריץ קטן בשפתי התעלה, מעל ומתחת לפנס. החיתוך צריך להעשות רק בשפתי התעלה, מסילות חיבור הכיסוי בלבד (ר' עיגול אדום). משמעות החיתוך תובן בהמשך.
4. להוציא את הפנס מהתעלה, לשחרר את הפלסטיק הצבעוני מהבסיס השחור, ולקדוח חור בדופן הצר שלו, זו הפונה למרכז הפאנל (שימו לב לאלכסונים של הפלסטיקים בדופן הרוחבי שיהיו באותו כיוון), החור צריך להיות בגודל החור הקיים בדופן הארוכה, וישמש להעברת החוטים למרכז. אם תצליחו – העבירו את הגומי מהחור המקורי לחור החדש.
5. שימו את הפנסים במקומם, וסמנו בקרקעית התעלה את מיקום הבורג לקיבוע, קידחו חור בהתאם וקבעו את בסיס הפנס (השחור) לקרקעית התעלה.
6. חיווט המערכת: יש בפנים חוט המחבר את שלושת בתי המנורה. אל חוט זה יש לחבר את חוט ה"0" [שאלו חשמלאי אם לא מובן. הוא גם יעזור לכם לאתר בשקע החשמל של וו הגרירה איזה מהפינים שייך לאיזו נורה]. אח"כ חברו חוט לכל בית מנורה מהשלושה. רצוי לחבר בשני הפנסים את החוטים לפי אותו מפתח של צבעים. למשל: צהוב/ירוק הולך לוינקר, חום לאור-בלם, וכחול לאור חניה. אורך החוטים צריך להיות עד למרכז התעלה (+ קצת עודף ליתר ביטחון). את שני חוטי ה"0" משני הפנסים נחבר במרכז אחד לשני באמצעות קלמרה, ואת שלושת החוטים הבאים מכל פנס נקבע באמצעות שלישית קלמרות. את הקלמרות המחווטות נדביק לקרקעית התעלה. בסופו של חיווט ה תעלה תראה כך.
7. הנקודות השחורות הן הקלמרות המחווטות – שתי שלישיות משני צידי החור המרכזי, ואחת נוספת – חוט ה-0 מימין למעלה.
8. אל הדופן העליונה של התעלה יש לחבר את שתי האומגות, באמצעות שני ברגים, לאחר קידוח חורים מתאימים בתעלה (ראה בתמונה לעיל וכן להלן).
9. את האומגות יש לקבע במרחק (ביניהן) השווה למרחק שבין "קרני" מנשא האפניים, ובעצם עדיף מספר מ"מ פחות, כך הפאנל הזה לכשיורכב על מנשא האפניים, יהיה לחוץ למנשא, ולא תסתכנו בלאבד אותו בדרך.
10. עכשיו יש להתקין את מנשא האפניים במקומו, לדמיין איפה יהיה פאנל התאורה ולמדוד את המרחק אל השקע החשמלי. וכמובן להוסיף מקדם ביטחון.
11. לחתוך שני חוטי חשמל (מאלה עם 3 הגידים) באורך הנ"ל (לא לשכוח להוסיף מקדם ביטחון!), לחשוף את הקצוות ולהשחיל את הקצוות דרך החור המרכזי. לחבר כל שלישית חוטים לשלישיה של קלמרות בהתאמת הצבעים. סמנו בקצה השני של החוט איזה מתחבר לפנס ימין ואיזה לשמאל.
12. לקלמרה של ה-0 יש לחבר חוט נוסף באורך הנ"ל.
13. לאגוד את כל החוטים ביחד כדי שלא יתברברו (אזיקונים, סרט בידוד, או – כמוני – להשחילם בתוך צינור רחב דיו כמו למשל שארית של צינור השקייה, או צינור שרשורי (להוסיף לרשימת הקניות).
14. את הקצוות החופשיים של החוטים יש לחבר לתקע החשמל שקניתם, לפי הוראות חשמלאי לאחר שזיהה את הפינים השונים וזיווגם לנורות השונות [אפשר בעצמכם עם טיפה ידע בחשמל וטסטר מתאים].
15. מידדו את המרחק בין שני הפנסים המקובעים לתעלה, וחיתכו מכיסוי התעלה חתיכה באורך זהה, אליה תקבעו באמצעות שני ברגים קטנים את לוחית הרישוי. את הכיסוי תקליקו למסילה הייעודית בדפנות התעלה. (עכשיו יבוא לידי ביטוי החיתוך הקטן שעשיתם בסעיף 3 – הדפנות הצמודות לפנס ישארו טיפה מורחבות, ואילו הדפנות במרכז יהיו ברוחב המקורי ויתאימו לכיסוי).
המוצר המוגמר נראה כך
וכשהוא מותקן על הרכב הוא נראה כך
ומה עושה מי שאין לו וו גרירה וכזה חשמל? ניתן להשתמש בכבל מאריך ולהשתמש בשקע המצית כמקור מתח עבור תאורת מספר ונסיעה בלבד. לא נוכל להפעיל את תאורת הבלמים והאיתות. במקרה כזה מומלץ להשתמש בכבל עמיד שיוכל להתגבר על נזקים העלולים להגרם מסגירת הדלתות על הכבל.
בהצלחה!
קישור לכתבתו של שי. ב.