לקראת סוף שנות התשעים החל לצבור תאוצה תת ענף חדש בניווט הספורטיבי – ניווט רכוב. במקום לרוץ או לנווט על מגלשי סקי, הותקן לוח למפה על כידון האופניים ונולד ספורט חדש לעולם. השנה התקיימה אליפות העולם השלישית בניווט אופני הרים בעיר Banska Bystrica שבמרכז סלובקיה. לאליפות הגיעו משלחות מ 25 מדינות כולל מתחרים מיפן, אוסטרליה וניו זילנד הרחוקות. כמו כן, הגיעו הנבחרות החזקות בהרכב מלא. הפייבורטיות לזכייה היו כמובן הנבחרת הפינית והצ'כית, מדינות בעלות נסיון ומסורת בניווט הרכוב. |
מפת ניווט ספורטיבי עליה התאמנו
|
ההכנות
ארז וגל הגיעו לאזור שבוע טרום התחרות על מנת להתאמן בניווט על מפות שסופקו ע"י המארגנים. האימונים נערכו באתרי סקי ובאיזורים כפריים בפאתי העיר וכך יכולנו להתרשם מאופי השטח, היער הסלובקי ומהשיפועים בהם אנו עתידים להיתקל בתחרות עצמה. מגורנו ומרכז התחרות בתקופה זו היו מעונות סטודנטים באוניברסיטה המקומית. חוקי הניווט הרכוב כוללים חוק האוסר על רכיבה שלא על שבילים ביער, וזאת משתי סיבות עיקריות: הראשונה- איכות הסביבה, כלומר שלא יווצרו שבילים חדשים, וכמובן מסיבות בטיחות הרוכבים. בשטח עצמו לא נתקלנו בשבילי רכב רבים אלא בעיקר בשבילי סקי, סינגלים מהנים ומשטחי אחו שופעים דשא המותרים לרכיבה, דבר שלא מוכר בארץ. מארגני האליפות המקומיים השכילו לערוך גם תחרות הכנה לאליפות עצמה תחת הכותרת אליפות סלובקיה הפתוחה. התחרות התקיימה בעיירת סקי קטנטנה בשם Krahulee, במרחק כ45 דקות נסיעה מ- Banska Bystrica . התחרות נפרשה על פני יומיים- ביום הראשון תחרות למרחק קלאסי (כ-25 ק"מ) וביום השני תחרות איסוף חופשי, בה הנווט נדרש לאסוף את כל התחנות שעל מפה על פי סדר שהוא בוחר בעצמו. חברי הנבחרת הגיעו למקום טוב באמצע, בהתחשב במתחרים החזקים שהגיעו מהמדינות השונות ובעצם העובדה שזו היתה להם התחרות הבינלאומית הראשונה. |
|
אליפות העולם
אליפות העולם בניווט הרכוב מתחלקת למספר מקצים: תחרות למרחק בינוני (כ-20 ק"מ, 60 דקות לזמן מנצח), מקצה מוקדמות למרחק הארוך (כ-30 ק"מ, 100 דקות), כאשר 60 הראשונים במוקדמות עולים לגמר (כ-40 ק"מ, 110 דקות למנצח), ומקצה שליחים שבו כל מדינה מעמידה שלישית רוכבים שיוצאים, כל אחד בתורו , לניווט של שעה (כ-18 ק"מ). אגב, יש לציין שהמרחקים למקצה הנשים קצרים ב 30 אחוז, אך גם הן יזיעו בעליות, ולא מעט... האליפות עצמה החלה במסלול מודל, בו כל אחד מהרוכבים יוצא בקצב אישי לרכיבה בשטח הדומה לשטח התחרות (שהוא אסור לכניסה על פי חוקת הניווט). זאת על מנת להתרשם מהיער, איכות השבילים ומאיכות המפה. המסלול כלל כ 12 תחנות, חלקן ביער וחלקן בכפר קטן, ודרש גם ניווט זהיר בין כבישים צרים וחצרות בתים וגם ניווט בתוך יער ורכיבה בסינגלים צרים וארוכים. |
בערב אותו היום התקיים טקס הפתיחה בכיכר המרכזית
למחרת הגיעה התחרות הראשונה, תחרות המרחק הבינוני. פרופיל המסלול האידיאלי (ללא בירבורים) כלל כ-20 ק"מ וכ- 750 מטרים של טיפוס מצטבר. בתחרות עצמה מזנק כל רוכב בזמן משלו (בדומה לזינוקים בתחרות כביש נגד השעון), ויוצא למסלול מצויד בכרטיס אלקטרוני. בכל תחנה בשטח ישנה קופסה עם מגרעת לכרטיס האישי של הרוכב. הכנסת הכרטיס למגרעת תיחשב כניקוב התחנה מכיוון שהמעגל האלקטרוני בתוך הכרטיס "זוכר" את התחנה. בסיום פורקים את הכרטיס למחשב וכך יודעים המארגנים שהמתחרה עבר בכל התחנות ולפי הסדר, והמתחרה עצמו יודע את זמני הביניים שלו בין תחנה לתחנה וכך גם את הזמנים של מתחריו, כדי לנתח את הטעויות אחרי הניווט. בתחרות עצמה לא הגענו להישג מרשים. עידו הגיע 97 וארז למקום 109 מתוך 134 מתחרים. לגל גם לא הלך מכיוון ששבר את השרשרת כבר בדרך לתחנה הראשונה. בערב אותו היום התקיים טקס הפתיחה בכיכר המרכזית, כחלק מאירועי חגיגות 750 שנים שמלאו לעיר. השתתפנו במצעד עם שלטי המדינות והדגלים והתרשמנו מהופעות בסגנון הפולקלור המקומי.
|
סיום שליחים
|
עם תחושת החמצה מסוימת יצאנו ליום מנוחה
ביום הבא נערכה תחרות המוקדמות למרחק הארוך. הרוכבים חולקו לשלושה מקצים בעלי פרופיל דומה (כ-30 ק"מ, 1100 מ' טיפוס), 20 הראשונים בכל מקצה יעלו לגמר. תכנון לקוי של המסלול גרם לכך שרוכבים עלו וירדו באותם שבילים צרים והיו מקרים רבים של כמעט התנגשות. בסופו של ניווט ארוך ומתיש התברר שהיינו במרחק נגיעה מהגמר מאחר וגל כהן סיים במקום 23 במקצה שלו. הישג מרשים מאוד לישראלי באליפות עולם בניווט, שבארץ נחשב כספורט עממי בלבד. עם תחושת החמצה מסוימת יצאנו ליום מנוחה והתכוננו לתחרות השליחים. במירוץ השליחים מזנקים הראשונים מכל שלישיה בזינוק המוני ומסלול הניווט שלהם דומה אך שונה כדי למנוע מרוכבים לעקוב אחרי אחרים. הכינוס היה ליד עיירת סקי Donovaly, וסיום המסלול נבנה כך שכל מתחרה יעבור ליד הכינוס כ-5 דקות לפני שהוא מסיים כדי לאפשר לרוכב הבא להתכונן לחילוף. הניווט עצמו היה קל יחסית עקב מיעוט שבילים ואפשרויות לבחירת ציר. כך יצא שרוב הרוכבים בחרו מסלול ניווט דומה. המסלול עבר בשטחי אחו ירוקים, בתוך כפר קטן וגם בתוך סינגלים מלאי שורשים בולטים ומעצבנים בתוך היער.הנבחרת הישראלית סיימה במקום 19 מתוך 25 נבחרות, בהקדימה את הקבוצות מספרד, לטביה ואסטוניה. |
סיום של ארז באליפות סלובקיה הפתוחה
|
ביום האחרון התקיים גמר המרחק הארוך
זה נחשב ליוקרתי מבין המרוצים. הכינוס נערך בעיר עצמה, ליד המוזיאון הלאומי של תנועת ההתקוממות הסלובקית נגד הנאצים. בזמן הכיבוש הנאצי פעלה מחתרת סלובקית באיזור ואף קיבלה סיוע מחמישה צנחנים יהודים שצנחו באיזור. ארבעה מהם נתפסו והוצאו להורג מאוחר יותר. הנבחרת שלנו, שנווטיה לא עלו לגמר, קיבלה זכות להשתתף בגמר ב'. המסלול (40 ק"מ, 1400 טיפוס). במירוץ עצמו שוב גל כהן הרשים כשהצליח להגיע שמיני (מתוך 59) בגמר ב, בתוצאה שהיתה ממקמת אותו במקום 40 בגמר א. בגמר עצמו ניצח שוב הרוסי (117 דקות) שניצח במרחק הבינוני והוכתר לספורטאי של האליפות. בנשים הצליחה רוכבת פינית להציל את כבוד הנבחרת שלה לאחר הכשלון בשליחים ולנצח בהפרש של פחות מדקה (לאורך 30 ק"מ) את שתי הגרמניות שזכו בכסף ובארד.
|
גל כהן - בעל התוצאה הטובה ביותר
|
לסיכום
אפשר לקנא בסלובקים על כך שיש להם מדינה יפיפיה וזולה, שיש להם איפה לרכוב כאוות נפשם, ושהבחורות שם נראות מעולה. אבל יש לנו, לדעתי, אפשרויות דומות בארץ. צברנו נסיון רב בניווט עם האופניים ובהחלט הבנו כיצד מתייחסים לספורט הניווט במדינות אחרות. בנוסף הייתה זו חוויה יוצאת דופן לייצג כך בכבוד את המדינה והיעד הבא הוא אליפות העולם שתתקיים בפינלנד ביולי 2006, ובינתיים נמשיך להשתתף בתחרויות הניווט הרכוב בארץ, שמאורגנות ע"י מועדוני הניווט המקומיים. תודה לאיגוד הניווט על התמיכה וכן ליחידה לספורט בטכניון על הסיוע שנתנו.
|
למרות שגל כהן הוא הנווט חסר הניסיון מבין השלושה
|