הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

בזמן רכיבה בשטח, לפעמים כדאי להצליב הילוכים ... למה ? מתי ? ומדוע ?
קרדיט: רובין סימור
הועלה על-ידי: 
אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
29/10/2005, 17:19

                

   

 ראשית, מה זה הצלבת הילוכים ? 

במרבית אופני השבילים, קיימים 21-27 הילוכים, 3 גלגלי שיניים מקדימה ו 7 עד 9 גלגלי שיניים מאחור.
הצלבת הילוכים מתרחשת כאשר השרשרת מוצלבת בין 'שתי מערכות ההילוכים' – 'הקדמית' 'והאחורית'.
ככל שהשרשרת נמצאת בזווית  קהה יותר, כך ההצלבה גדולה יותר, דבר זה גורם לעומס על השרשרת, גלגלי השיניים, בלאי מיותר, ו...איבוד כוח.

לכן, תמיד אומרים כהמלצה כללית וגורפת, נהג/י לרכב ולהשתמש כמה שיותר בגלגל השיניים האמצעי, מקדימה.
בעליות חדות מאוד ניתן להשתמש ב'גרני-גיר' (הילוך סבתא) – קריא גלגל השיניים הקטן. ובמישורים מהירים, או ירידות – בגלגל שיניים הגדול.


גלג"ש קדמי גדול ומאחור - שלישי מלמעלה
גלג"ש קדמי גדול ומאחור - שלישי מלמעלה

 הילוך 9/2 (גלגל שיניים אמצעי מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור) 


 גם זאת הצלבה.
הצלבה זו אינה קריטית, אך במקומם עדיף לרכב, לדוגמא : הילוך 7/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שביעי מלמעלה מאחור.

הילוך 9/1 – (גלגל שיניים קטנטן מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור) זאת ההצלבה בהתגלמותה.
ניתן לראות את השרשרת נוגעת באחד מגלגלי השיניים הקטנים של המעביר האחורי. לא מומלץ בהחלט להגיע
ברכיבה למצב בו ההילוכים במצב זה.


הילוך 9/1 – (גלגל שיניים קטנטן מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור)
הילוך 9/1 – (גלגל שיניים קטנטן מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור)

 הילוך 2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שלישי מלמעלה מאחור) האם זאת הצלבה ? 
כן, במידה מסוימת. אך זאת אחת ההצלבות שצריכים 'לדעת לרכב עימה'.
איפה ?
בסינגלים מהירים מאוד, אנחנו מעוניינים בשני דברים (מי שאוהב לרכב מהר בסינגלים...) :
1- להמשיך במהירות הגבוהה.
2- השרשרת תישאר יציבה על האופניים.
כאשר אנחנו רוכבים בסינגל מהיר, סינגל טכני או סינגל טכני/מהיר, קשה לנו לדווש מכיוון שאנחנו לרוב, מוצאים עצמנו עומדים על הפדלים (בעיקר אם אנחנו רוכבי ז"ק). כאשר ההילוכים משולבים על הילוך קשה יחסית ולא קל, מכת דיווש אחת וחזקה מאיצה בזריזות את האופניים, במקום... דיוושים רבים ומהירים שגורמים לנו להיות פחות יציבים על האופניים (הסל"ד הגבוה גורם לנו להתנועע על האופניים ומאריך את זמן הישיבה על האוכף בזמן שאנחנו צריכם לעמוד על הפדלים).
הילוך כוח בתנאי שטח קשים עדיפים  על הילוכי סיבובי רגליים מהירים (כמובן, הכוונה לירידה או מישור במגמת ירידה).
בהצלבת הילוכים, בסינגל טכני כאשר האופניים קופצות, השרשרת נמצאת במצב מתוח ולא תצליח ליפול מהיכן שנמצאת.

הילוך 2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שני מלמעלה מאחור)
הילוך 2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שני מלמעלה מאחור)

 ראוי לזכור כמה דברים : 

להתאים את כושר הרוכב לצורת הרכיבה. במידה והצלבת הילוכים של  2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שלישי מלמעלה מאחור) קשה מידי – אל תשתמשו בהם, אלא בהילוכים אחרים, מתאימים.

לא לשכוח, הטכניקה הזאת מצריכה תרגול רב. ומתאימה יותר לרוכבים מיומנים בלבד ! במידה ובסופו של הסינגל מחכה עלייה גדולה, צריכים להכין הילוכים בהתאם, ו... מהר !

באופן כללי הצלבות גורמות לבלאי גבוה ושחיקה של גלגלי השיניים. מצד שני, במידה ומחליפים שרשרת בזמן (כל 1500 ק"מ / חצי שנה מינימום + בדיקות תקופתיות בחנות טובה לאיכות השרשרת), אזי אין ממה לחשוש.

במידה ובזמן 'ההצלבה הטובה' השרשרת נוגעת באחד המעבירים (קדמי או אחורי) ועושה רעש מרושע, לא לשלב להילוכים המדוברים.
או כמובן כהמלצה גורפת - לא לרכב במצבי הילוכים שגורמות לשרשרת לגעת במעבירים (אחורי או קדמי).

הכותב הוא מאמן רכיבת אופניים.
מתחרה בקטגורית עלית, ברכיבת הרים וכביש
.

קרדיט - רובין סימור


דרור פקץ´ מצליב באליפות ישראל - צילם אופיר בהר
דרור פקץ´ מצליב באליפות ישראל - צילם אופיר בהר

קרדיט: רובין סימור
 
 העברת הילוכים נכונה - ...
העברת הילוכים נכונה - אחת הבעיות הבסיסיות של רוכב מתחיל היא העברת הילוכים בצורה לא נכונה. לחלק מהרוכבים כאן, זה יראה אולי דבר רגיל בהחלט, חלק אחר יחשוב שהוא יודע להעביר הילוכים בדיוק כמו שצריך... אבל יגלה אולי שהוא טועה. להמשך
 מתקן לפלאפון...
מתקן לפלאפון מדריך להתאמת נרתיק פלאפון לאופניים להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
אז מתי כן מצליבים הילוכים ?
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 4/11/2005 :21:42 משתמש אנונימי  shalom עם תוכן  עוד מצב שאני מוצא את עצמי מוצלב בו
 4/11/2005 :11:02 משתמש אנונימי  אלון עם תוכן  טעות קטנה במאמר
 3/11/2005 :08:54 משתמש אנונימי  מינו עם תוכן  זוית חדה ? הצלבה = זוית קהה . !!
 30/10/2005 :16:18 משתמש אנונימי  :) עם תוכן  איך 28, איך??
 30/10/2005 :21:58 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין עם תוכן  צודק, כנראה טעות בהקלדה ולא בחשבון
 30/10/2005 :16:44 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אייל מירון ללא תוכן  3 פלטות וקסטה של 9
 30/10/2005 :16:57 משתמש אנונימי   עם תוכן  איפה למדת חשבון - אם בכלל
 30/10/2005 :16:59 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אייל מירון ללא תוכן  אופס......חחח
 29/10/2005 :20:24 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אסף .א. עם תוכן   ערב טוב ...לכותבי המאמרים מתי יהיה מאמר על
 29/10/2005 :19:25 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  ליאור כהן עם תוכן  הצלבת מחסן
 6/11/2005 :09:32 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  מסבים
 29/10/2005 :19:36 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין עם תוכן  יש לי אופני כביש שהמעביר האחורי בהם הוחלף רק
 29/10/2005 :19:16 משתמש אנונימי  ערן k2 עם תוכן  יש לציין שאצור ומסוכן להצליב !!!...
 29/10/2005 :19:24 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אלעד פלטין עם תוכן  מצטער, אך לא נכון


[ ]
לפרסום זה יש: 14 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 62    דרוג כללי: 3.38

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות