ראשית, מה זה הצלבת הילוכים ?
במרבית אופני השבילים, קיימים 21-27 הילוכים, 3 גלגלי שיניים מקדימה ו 7 עד 9 גלגלי שיניים מאחור. הצלבת הילוכים מתרחשת כאשר השרשרת מוצלבת בין 'שתי מערכות ההילוכים' – 'הקדמית' 'והאחורית'. ככל שהשרשרת נמצאת בזווית קהה יותר, כך ההצלבה גדולה יותר, דבר זה גורם לעומס על השרשרת, גלגלי השיניים, בלאי מיותר, ו...איבוד כוח. לכן, תמיד אומרים כהמלצה כללית וגורפת, נהג/י לרכב ולהשתמש כמה שיותר בגלגל השיניים האמצעי, מקדימה. בעליות חדות מאוד ניתן להשתמש ב'גרני-גיר' (הילוך סבתא) – קריא גלגל השיניים הקטן. ובמישורים מהירים, או ירידות – בגלגל שיניים הגדול. |
גלג"ש קדמי גדול ומאחור - שלישי מלמעלה
|
הילוך 9/2 (גלגל שיניים אמצעי מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור)
גם זאת הצלבה. הצלבה זו אינה קריטית, אך במקומם עדיף לרכב, לדוגמא : הילוך 7/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שביעי מלמעלה מאחור.
הילוך 9/1 – (גלגל שיניים קטנטן מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור) זאת ההצלבה בהתגלמותה. ניתן לראות את השרשרת נוגעת באחד מגלגלי השיניים הקטנים של המעביר האחורי. לא מומלץ בהחלט להגיע ברכיבה למצב בו ההילוכים במצב זה. |
הילוך 9/1 – (גלגל שיניים קטנטן מלפנים וגלג"ש הכי קטן מאחור)
|
הילוך 2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שלישי מלמעלה מאחור) האם זאת הצלבה ?
כן, במידה מסוימת. אך זאת אחת ההצלבות שצריכים 'לדעת לרכב עימה'. איפה ? בסינגלים מהירים מאוד, אנחנו מעוניינים בשני דברים (מי שאוהב לרכב מהר בסינגלים...) : 1- להמשיך במהירות הגבוהה. 2- השרשרת תישאר יציבה על האופניים. כאשר אנחנו רוכבים בסינגל מהיר, סינגל טכני או סינגל טכני/מהיר, קשה לנו לדווש מכיוון שאנחנו לרוב, מוצאים עצמנו עומדים על הפדלים (בעיקר אם אנחנו רוכבי ז"ק). כאשר ההילוכים משולבים על הילוך קשה יחסית ולא קל, מכת דיווש אחת וחזקה מאיצה בזריזות את האופניים, במקום... דיוושים רבים ומהירים שגורמים לנו להיות פחות יציבים על האופניים (הסל"ד הגבוה גורם לנו להתנועע על האופניים ומאריך את זמן הישיבה על האוכף בזמן שאנחנו צריכם לעמוד על הפדלים). הילוך כוח בתנאי שטח קשים עדיפים על הילוכי סיבובי רגליים מהירים (כמובן, הכוונה לירידה או מישור במגמת ירידה). בהצלבת הילוכים, בסינגל טכני כאשר האופניים קופצות, השרשרת נמצאת במצב מתוח ולא תצליח ליפול מהיכן שנמצאת. |
הילוך 2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שני מלמעלה מאחור)
|
ראוי לזכור כמה דברים :
להתאים את כושר הרוכב לצורת הרכיבה. במידה והצלבת הילוכים של 2/3 – (גלגל שיניים גדול מלפנים וגלג"ש שלישי מלמעלה מאחור) קשה מידי – אל תשתמשו בהם, אלא בהילוכים אחרים, מתאימים. לא לשכוח, הטכניקה הזאת מצריכה תרגול רב. ומתאימה יותר לרוכבים מיומנים בלבד ! במידה ובסופו של הסינגל מחכה עלייה גדולה, צריכים להכין הילוכים בהתאם, ו... מהר ! באופן כללי הצלבות גורמות לבלאי גבוה ושחיקה של גלגלי השיניים. מצד שני, במידה ומחליפים שרשרת בזמן (כל 1500 ק"מ / חצי שנה מינימום + בדיקות תקופתיות בחנות טובה לאיכות השרשרת), אזי אין ממה לחשוש. במידה ובזמן 'ההצלבה הטובה' השרשרת נוגעת באחד המעבירים (קדמי או אחורי) ועושה רעש מרושע, לא לשלב להילוכים המדוברים. או כמובן כהמלצה גורפת - לא לרכב במצבי הילוכים שגורמות לשרשרת לגעת במעבירים (אחורי או קדמי). הכותב הוא מאמן רכיבת אופניים. מתחרה בקטגורית עלית, ברכיבת הרים וכביש.
קרדיט - רובין סימור |
דרור פקץ´ מצליב באליפות ישראל - צילם אופיר בהר
|
|