הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בחו"ל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

יומן טיול אופניים באזורי ההיילנדז של סקוטלנד יוני 2005
מאת:  משה כ"ץ לאתר של משה כ
17/2/2006, 18:24
אני הכותב בתנוחה אופיינית. התמונה צולמה ברכיבה לכנרת.
                

   

 מבוא:  

לאחר תקופה של שינויים בחיי עם סיום תפקיד וחזרה לעבודה מקצועית ניהולית הגיע מבחינתי הזמן לצאת לטיול אופניים נוסף בחו"ל, השלישי במספר.
הראשון היה לנ"ז וסיפורו בקישור: כאן
והשני לצרפת שסיפורו בקישור: כאן.
כהרגלי נמשכו ההכנות מספר חודשים:
א. בחירת היעד, לאחר צרפת העדפתי להתרכז בארץ דוברת אנגלית כדי שהתקשורת שלי עם הסביבה תהיה שוטפת. לאחר התלבטות בין אירלנד לסקוטלנד קבעתי את היעד לסקוטלנד.
ב. רכישת ה"לונלי פלנט" הרלוונטי, סקוטלנד - המדריך המקיף.
ש"הוא התרגום המלא לעברית של הפרקים אודות סקוטלנד מתוך מדריך לונלי פלנט Britain". שטיינהרט-קציר מוצאים לאור.
ג. רכישת מפת סקוטלנד של מישלין (501 REGIONAL MICHELIN Scotland) בקנ"מ של 1:400,000.
ד. בהמשך ניצלתי את אתר הגוגל לחיפוש יומני טיולי אופניים בסקוטלנד. העליתי בחכתי שניים:
1. של בחור הולנדי בקישור: http://www.student.tue.nl/u/j.kuchel/scotland/
2. של בחור גרמני בשם P.J. בקישור: http://www.pjmeisch.de/Scotland/.
לאחר קריאה של שני היומנים ומעקב אחרי המסלולים על גבי המפה. בחרתי להיצמד ליומן השני, בעיקר כי היה מפורט יותר לגבי מרחקי הרכיבה היומיים ואפשרויות הלינה המגוונות. בעקבות הקריאה החלטתי ורכשתי אוהל מסוג 3 עונות דגם קוברה 2 במשקל של 2.7 ק"ג. במטרה להגדיל את מרחב התמרון שלי במהלך המסלול לגבי מקומות לינה בקמפינגים. החלטה שהתבררה בדיעבד כמועילה מאוד במקומות מסוימים במסלול. יתר הציוד, הביגוד, התיקים והאופניים מסוג טורינג בייק דגם קוננדייל 800T נמצא כבר אצלי. האופניים והביגוד בשימוש שוטף, הסבלים, התיקים והמצפן בימ"ח הטיולים הפרטי. בנוסף קניתי מצלמה דיגטלית, שצילמתי איתה עשרות רבות של תמונות. לצערי בגלל חוסר מיומנות וידיעה מחקתי את כולן בטעות ברגע של חוסר תשומת לב בסוף הטיול. לכן את כל התמונות המופיעות במהלך הכתבה מצאתי בעזרתו האדיבה של אתר הגוגל מאתרים סקוטיים, במעין שחזור של תמונות אותן צילמתי ונמחקו.
כחודשיים לפני התאריך המיועד טיפלתי בקניית כרטיס הטיסה באיסתא לב המפרץ.
התברר שהאפשרות במחיר הנמוך ביותר היא לטוס לגלזגו דרך פרג עם חברת צ'ך אירליינס וכך בוצע. הפעם הקפדתי שבהזמנה ובכרטיס יצויין במפורש שהמטען שלי כולל אופניים ארוזות בארגז קרטון כדי שלא יחייבו אותי בתוספות כספיות לא צפויות. כשבועיים לפני ההמראה ולקראת השלמת כל ההכנות, התפוצץ בחצר הקיבוץ מחסן זיקוקים וגרם לנזקים אדירים. אשתי קיבלה כנראה הלם מאוחר בעקבות הפיצוץ ואושפזה למעקב רפואי, אך סוף טוב הכל טוב, לא נמצאו אצלה ממצאים רפואיים חריגים והיא שוחררה לשלום. גם הנזק לדירה היה קל יחסית ומועד התיקונים נדחה בשבועות רבים. כך התאפשר לי בכל זאת לצאת לטיול תוך דחיית הטיסה בשבוע. וכל השאר ביומן שלפניכם.
הערה לפני אחרונה, לדעתי וטעמי כתיבת היומן תוך כדי הטיול בפנקס קטן ולאחר מכן שחזורו והדפסתו הם דבר נהדר. למעשה עשיתי את הטיול פעם נוספת הפעם מהכורסה בבית בעזרת הספר, המחשב והמפות.
מידע מעשי:
א. סקוטלנד כידוע היא חלק בלתי נפרד מאנגליה (בריטניה).
ב. המטבע - לירה שטרלינג, נקראת בלשון המדוברת פאונד. 1 פאונד = 8 ₪.
ג. התנועה בצד שמאל של הכביש.
ד. המרחקים נמדדים במיילים. 1 מייל = 1.6 ק"מ.
ה. B&B = bed and brekfast = אירוח כפרי \עירוני המספק לינה וארוחת בוקר.
ו. עלות הטיול עבורי כ 11,000 ₪ מזה הטיסה קצת למעלה מרבע.

בפסקה הבאה מפת סקוטלנד עליה משורטט באופן כללי נתיב הטיול בקו כחול. ההתקדמות בכוון השעון.



 מסלול הטיול 


 יומן הטיול: 
 יום שבת 11/6/05. ישראל - פראג – סקוטלנד – גלזגו. 
המראה בשעה 06:05 מנתב"ג עם מטוס של חברת צ'ך-אייר-ליין. הנתיב: 4 שעות לפראג, המתנה בת 3 שעות בנמל התעופה המקומי, אחרי שעתיים וחצי נחיתה בנמל התעופה גלאזגו ב 15:00.
ההיחלצות מהנמל זריזה, קרטון האופניים וארבעת התיקים הגיעו מייד על המסוע, משם איתרתי את משרד הטוריסט אינפורמיישן, פקידה אדיבה מצאה עבורי מקום לינה בקלווין הוטל ליד הגנים הבוטניים של העיר (מחיר ללילה 33 פאונד). מהנמל למלון לקחתי מונית (18 פאונד). בתוך שלושת רבעי השעה שלפתי את האופניים מהקרטון והכנתי אותן לרכיבה בחצר האחורית של המלון. בעל המלון שהגיע בדיוק למקום עצר לשוחח איתי. עם התפתחות השיחה הציע שהוא ישמור עבורי על הקרטון לאריזת האופניים לחזרה הביתה, כמובן שהסכמתי בשמחה, אבל במועד המתוכנן להגעה שלי לגלזגו ביום סיום הטיול לא היה לו חדר פנוי. מאחר שבכל הרחוב יש הרבה מלונות יצאתי ומצאתי את מלון בוטניקס הוטל הסמוך והזמנתי מקום ליום האחרון של הטיול. הסתובבתי קצת בעיר כדי להתרגל לאוויר ולאווירה הסקוטית. המשכתי לגנים הבוטניים הסמוכים בהם בילו בנחת והשתזפו אנשים רבים על הדשאים הנרחבים. העייפות שלחה אותי במהרה חזרה למלון לשינה ארוכה של כ 12 שעות להתרגעות והתאוששות מהטיסה.

 יום ראשון 12/6/05 יום מס. 1 לרכיבה. מגלזגו לאברפויל. 
צמוד עדיין לשגרת יומי בעבודה ובבית התעוררתי בבוקר בשעה 06:00, אך כשהסתכלתי במקלט הטלביזיה התברר לי שבעצם השעה 05:00, כלומר הייתי צריך להזיז את השעון בעוד שעה אחורה. מעביר הזמן בעוד קצת שינה, מארגן את חמשת תיקי האופניים ויוצא לארוחת בייקונס אנד אגז (כתלי חזיר מטוגנים וחביתה) סקוטית מסורתית ראשונה בסדרה ארוכה של ארוחות בוקר דשנות. מרכיב התיקים על האופניים שניים על הסבל הקדמי, שלושה על הסבל האחורי ותיק כידון למפות והמסמכים. נפרד לשלום מהמלון ויוצא לדרך. כדי להתחיל להתמצא בעיר משכתי לכוון מערב מערב צפון אחרי רכיבה של מספר ק"מ והתייעצות קצרה ויעילה עם זוג הולכי רגל עליתי על הכביש הראשי A82 המוליך מגלזגו ללוך למונד. בתחנת דלק כבר מחוץ לעיר רכשתי מפה בקנ"מ של 1:150,000 של אזור לוך למונד. מ A82 משכתי צפונה לכביש 813A לכוון הישוב בלוך וצפונה ממנו התחברתי לכביש 81A עד לאברפויול, אליה הגעתי בדיוק לתצוגת ביצועי כלבים שנערכה על כר דשא גדול ליד מוזיאון לתולדות הצמר. חיפוש מקום לינה במשרד הטוריסט אינפורמיישן המקומי העלה שאין חדרים פנויים בישוב, לכן יעצו לי לפנות לקמפינג הסמוך. בינתיים ישבתי לנוח במרכז העיירה עם חבורת רוכבי אופניים מבוגרים שסיימו רכיבה וכיבדו אותי בכוס תה. איתרתי את הקמפינג במפה, חזרתי ברכיבה 5 ק"מ דרומה והתמקמתי באוהל (פעם ראשונה) על כר דשא צמוד לנחל זורם (עלות 5.8 פאונדס). הקמפינג נמצא בגבול המזרחי של פארק היער קווין אליזבת.
בסקוטלנד ביוני אור יום מלא מ 05:00 עד 23:00 כך שאין שום צורך בפנס בלינה באהל. מזג האוויר במשך היום מעונן עם מטחי גשם קצרים מידי פעם. הרכיבה מגלזגו לאברפויל עברה בצורה נהדרת, פני השטח גלי מתון במגמת עליה קלה.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 65.8 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 4 שעות ו 21 דקות.
מהירות ממוצעת 15.1 קמ"ש.

 יום שני 13/6/05 יום מס. 2 לרכיבה. מאברפויל ללדכררי (כפר קטן ליד A85) 
ההתארגנות באוהל בקמפינג היתה בסדר גמור, חסר סוג כל שהוא של מזרון, אנסה להשלים בהקדם. לאחר השכמה קיפול וארגון הציוד יציאה לדרך ב 07:15. כוון כללי צפונה. עד אברפויל רכבתי חזרה על נתיב אופניים סלול מקביל לכביש, ממנה משכתי בטעות מערבה לכביש צר ומפותל A829 לאורך אגם לוך ארד עד שהגעתי למרכז כפר קינלוארד עצרתי למנוחה, ניסיתי להתמצא במפה ולא הצלחתי, התיעצות עם בחורה מהכפר שעברה במקום, הבהירה לי את הטעות. זו נבעה משתי סיבות:
א. התעצלתי לעצור בצומת המתאימה ולוודא שאני באמת מושך לכביש הנכון.
ב. התעלמתי מכך שהמצפן הראה שאני רוכב לכוון מערב בעוד שהייתי צריך לרכב בכוון צפון צפון מערב. אין ברירה אחורה פנה מזרחה לאברפויל חזרה. טעות לעולם חוזרת (לא חובה) שמחירה 14 ק"מ הלוך ושוב. בעיירה ניצלתי את ההזדמנות לקנות סנדביצ'ים ותפוחים לדרך ויצאתי הפעם בכוון הנכון צפונה. מייד על ההתחלה טיפוס בעליה תלולה של 10% (לפי שלט הכוונה) בלב אזור הטרוסקס, בהמשך מעבר ורכיבה לאורך שלשה אגמים: לוך אקרי, לוך וונאצר ולוך לובינג. הצטיידות נוספת בחנות הכפר קינגשוז, במזון בסיסי ולחרום: נקניק, גבנ"צ, סרדינים וקרקרים. ממשיך צפונה בכביש A85, טיפוס ארוך של כ 5 ק"מ לאורך עמק גלן אוגל לגובה של כ 700 מ'. מד המרחק מתקרב ל 70 ק"מ רכיבה. הכוונה להגיע לקמפינג המסומן על המפה, אך על בית בודד ליד הכביש מתנוסס שלט(bed and breakfast) B&B . עוצר, מברר ומתקבל לאירוח (25 פאונד), העדפתי אותו כי בשעה האחרונה החל לזרזף גשם וכמובן עדיף להישאר יבש. הבית נמצא בכפר קטן בשם לדכאררי וממנו נשקף מראה יפה של עמק הנהר דוכארט (גלן דוכארט). מזג האוויר כל היום מעונן, אפור וקר עד כדי כך שבשלב מסוים נאלצתי ללבוש את מעיל הפליז על כל שכבות בגדי האופניים. בעלי הבית משפחת חוואים שמכרה את עדר הבקר לבשר שלה לפני שבוע ומחפשים את דרכם בחיים הלאה, בינתיים החלו להשכיר את השטח שלהם, למעלה מ 300 אקרים (כ 1,200 דונם), לבוקרים אחרים למרעה. הם מגדלים גם יער עצי אשוח לחג המולד.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 70.08 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 5 שעות ו 15 דקות.
מהירות ממוצעת 13.4 קמ"ש – אזור הררי.

לוך לובינג
לוך לובינג

 יום שלישי 14/6/05 יום מס. 3 לרכיבה. מלדכאררי לאובן. 
אחרי ארוחת בייקונס אנד אגז נדיבה הכנתי את האופניים והתיקים ליציאה, נחילי ברחש עקצו והציקו כך שאי אפשר היה לעמוד במקום אחד יותר מ 5 שניות. אחרי נפנופי ידיים נמרצים יצאתי לדרך על כביש A85 הכוון מערבה היעד העיירה אובן.
הכביש עובר בעמקים: גלן דוכארט, סטרט' פילן, גלן לוכי, החלק הצפוני של לוך וואה והחלק הדרומי של לוך אתי. באחת העליות עקף אותי רוכב אופניים סימן לשלום וחיכה לי בקצה העליה, שוחחנו קצת, על השאלה מאיפה ולאן הוא שלף מפה קטנה של בריטניה והראה לי את המסלול שלו מהקצה הדרום מערבי של אנגליה לקצה הצפון מזרחי של סקוטלנד, לפי המדידה על מפה בזמן הדפסת היומן כ 1,100 ק"מ בקו אויר בקצב הרכיבה של כ 100 מייל ליום (כ 160 ק"מ), לינה באכסניות נוער בד"כ, הציוד שעליו לא רב, רק שני תיקים אחוריים. נפרדנו לשלום הוא המשיך צפונה ואני מערבה. באחת המנוחות נכנסתי לחנות הכפר ורכשתי ספרי נגד הברחש. כ 50 ק"מ אחרי היציאה החל לזרזף גשם שהלך והתחזק כל הדרך עד לאובן כך שעתיים רצוף של רכיבת גשם. במשרד הטוריסט אינפורמיישן של אובן לא הצליחו לאתר עבורי צימר צנוע כמו שביקשתי, כך שלבסוף התפשרתי על לינה בחדר משותף לשישה אנשים באכסניית הנוער המקומית השוכנת על שפת הים. מזג האוויר בערב המשיך להיות סוער לכן לא הצלחתי ליהנות מהנוף של חוף הים והנמל. ארוחת ערב במסעדת פיש אנד ציפס בעיר סיימה את הערב. הרכיבה היום הייתה יותר נוחה, מפנים הארץ במגמת ירידה לחוף הים, כלומר יותר ירידות מעליות.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 85.33 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 5 שעות ו 16 דקות.
מהירות ממוצעת 16.2 קמ"ש.

מפרץ אובן במזג אויר נאה (בניגוד למזג האוויר שתפס אותי שם)
מפרץ אובן במזג אויר נאה (בניגוד למזג האוויר שתפס אותי שם)

 יום רביעי 15/6/05 (יום מנוחה) מס. 4 לרכיבה. מאובן לקינלוך. 
בבוקר נראה שהשמיים מתבהרים, אך מייד עם הכנת האופניים והתיקים לרכיבה התחדש הגשם. החלטתי בכל זאת לצאת. הרכיבה צפונה עד הישוב קינלוך הבהירה לי שהגשם לא יפסיק היום. ניסיתי למצוא צימר צנוע אך בשניים שבדקתי המקום היה מוזמן ומוכנים היו לקבל לאירוח רק בערב, והפנו אותי למלון הסמוך. במלון התקבלתי ללא בעיה תמורת תשלום יקר יחסית (39.5 פאונד). האופניים אוחסנו במחסן ליד המטבח ולי לא נותר אלא להכנס למנוחה ארוכה ושינה עד למחרת בבוקר.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 11.6 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 56 דקות.
מהירות ממוצעת 12.2 קמ"ש.

 יום חמישי 16/6/05 יום מס. 5 לרכיבה. מקינלוך לפורט וויליאם. 
ארוחת ביקון אנד אגז דשנה במלון החלה את היום. עם היציאה מתחדש זירזוף הגשם אך היום לא ויתרתי, עוד אתמול ארזתי בקפדנות את כל הביגוד, הציוד והמפות בשקיות נילון כהגנה בפני הגשם (כמאמר המקומיים water proof -), ולבשתי את שני מעילי הגשם. מתחיל למשוך צפונה לכוון פורט ויליאם. הרכיבה נינוחה, זירזוף הגשם ממשיך לסירוגין עד 12:00 לערך, לאחר מכן הולך ונחלש, לאט לאט מתבהר ואפשר לראות אפילו קצת תכלת בשמיים. כשמפסיק הגשם יוצאים ענני ברחשים שתוקפים עד שגעון. בכל הזדמנות בעצירות המנוחה אני מתיז על עצמי את הספריי שרכשתי נגדם שלשום. הדרך מתחילה בכביש A828 המתחבר בהמשך לכביש A82 כל הזמן בצד המזרחי של לשון ים ענקית – לוך ליני. בפורט וויליאם אני מקבל החלטה סופית לאור התבהרות מזג האוויר והתייעצות במשרד הטוריסט אינפורמיישן למשוך מערבה על כביש A830 במטרה להגיע מחר למאליג ולעבור בספינת המעבורת לאי סקאי. חניה באתר קמפינג וקראוונים כ 4 ק"מ מזרחית לפורט וויליאם מסיימת את היום (11 פאונד לחלקת אוהל) מתמקם באוהל על שפת לוך איל שהוא המשך של לוך ליני בנוף אירופאי שלו ורגוע. בדרך רכשתי מזרון דק לאוהל לשיפור השינה. ארוחת ערב צנועה אכלתי על יד האוהל ממצרכים שקניתי בחנות האתר.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 80 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 5 שעות ו 10 דקות.
מהירות ממוצעת 15.4 קמ"ש.

 יום שישי 17/6/05 יום מס. 6 לרכיבה. מפורט וויליאם לברודפורד (על האי סקאי). 

יציאה "מוקדם בבוקר" 07:50 עדיין קר ולח, ללא ביקונס אנד אגז. הכוון הכללי מערבה על כביש A830. 60 ק"מ למאליג, 15 ק"מ מהם מפרכים במעבר הרים תלול וכביש צר מאוד המספיק בקושי למעבר שתי מכוניות צרות אחת ליד השניה. שלוש מנוחות בדרך: הראשונה ליד בית סירות בודד על שפת אגם רוגע ושלו. השלישית בקצה המערבי של מעבר ההרים, הגעתי די מותש לסוף העליה, התיישבתי לנוח. ראיתי אישה צעירה עומדת וצופה במשקפת, התעניינתי אם היא צופה בציפורים, אך היא ענתה לי שהיא צופה במסילת הרכבת ומחכה לראות את הרכבת שאמורה לעבור במקום. תוך זמן קצר שמעתי באמת שקשוק נמרץ של רכבת עוברת. כשהגעתי למאליג ראיתי בזווית העין את הרכבת עומדת בתחנה ומעלה ענני עשן וקיטור. בעיון מאוחר יותר בלונלי פלנט  קראתי שעל קו הרכבת בין פורט וויליאם למאליג נוסעת אחת מרכבות הקיטור הבודדות הפעילות בבריטניה בימים ב' – ו' מאמצע יוני עד ספטמבר (עונת התיירות). עם ההגעה למאליג פניתי ישר לרציף המעבורת ובתוך 10 דקות כבר קשרתי היטב את האופניים בחבל המיועד לכך למעקה סיפון המכוניות של המעבורת, עליתי לסיפון הנוסעים וחצי שעה של ההפלגה עברה בנעימים.  
בנמל של האי סקאי קידם את פנינו סקוטי בלבוש מסורתי כולל חצאית ,חגורה מסורתית , חמת חלילים וקערה לאיסוף כסף. בהמשך פגשתי עוד כמה כמותו באתרים תיירותיים, יוזמה פרטית לסחיטת המיץ מתפוז התיירות עד תום. רכיבה של 30 ק"מ  על כביש החוף המזרחי A851 של האי  מביאה אותי לישוב ברודפורד , על המפה היה מסומן אתר קמפינג במקום, אך כשהגעתי אליו התברר לי שהוא סגור. לפיכך פתחתי בחיפוש ומצאתי מקום לינה, לאחר כמה פניות לצימרים שונים,חדר לבודד ב B&B 18 פאונד. מזג האוויר מתחיל לסעור עם גשם מלווה ברוח. בפאב סמוך אכלתי ארוחת ערב בחברת אורח נוסף מה B&B. תוך כדי שיחה התברר לי שהוא עובד כמזריע במרכז אנגליה וניהלנו שיחה מקצועית על ענף רפת החלב. קניית מצרכים לדרך למחר ושיחת טלפון הביתה סיימו את היום. 
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 93.47 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 6 שעות ו33 דקות.
מהירות ממוצעת 14.3 קמ"ש.


המעבורת לאי סקאי
המעבורת לאי סקאי

נגן חמת חלילים סקוטית
נגן חמת חלילים סקוטית

 יום שבת 18/6/05 יום מס. 7 לרכיבה. מברודפורד (על האי סקאי) לאינברמוריסטון. 
כרגיל ב B&B ארוחה סקוטית דשנה פותחת את היום. יציאה מזרחה לכוון לוך נס על כביש A87. עובר את גשר סקאי הענק המחבר את האי סקאי ל"יבשת" וממנו 37 ק"מ רגועים עד גשר שיל. משם עליה ארוכה של כ 20 ק"מ בקצב של בין 6 ל 10 קמ"ש עד קו פרשת המים של ההיילנד המערבי מול אמצע לוך קולני לגובה של כ 900 עד 1,000 מטר מעל פני הים. משם "גלישה" במהירות יחסית של כ 25 קמ"ש מזרחה תוך מעבר מכביש A87 לכביש A887 עד לישוב אינברמוריסטון השוכן על גדת הנהר מוריסטון ושפך הנהר ללוך נס. באמצע העליה הארוכה התחיל ערפל מלווה בגשם קל ומטריד. זוג הולנדים המטיילים בסקוטלנד עם מכוניתם הרתומה לקראוון עצרו לתצפית ומנוחה בצד הכביש בזמן שלבשתי את בגדי הגשם, שוחחנו קצת ואף הציעו לי הקפצה אך סירבתי בנימוס. בהמשך הגשם הפסיק ומזג האוויר חזר והתחמם יחסית כך שבסוף היום גיליתי שרוקנתי בשתייה את כל המים במנשא הגב כ 3 ליטר. לאורך כל הדרך אין כמעט ישובים או חוות בגלל האופי ההררי של האזור, רק בחלק המזרחי לכוון מרכז הארץ מופיעות יותר חוות והנוף נעשה מתון יותר. על הבית הקיצוני מערבי של אינברמוריסטון מופיע שלט .B&B אני מברר לגבי מקום פנוי ומתקבל בברכה (25 פאונד). הבית יושב על גדת הנהר השוצף ממש במיקום נפלא – הייתי מאחל בחום לכל אוהביי. ארוחת ערב של פשטידה סקוטית מסורתית ובקבוק סיידר (5% אלכוהול) במסעדת "אף החזיר" (pig nose) הסמוכה סיימו את היום.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 96 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 6 שעות ו15 דקות.
מהירות ממוצעת 15.3 קמ"ש.

הכביש על גשר סקאי המרחקים במיילים (הכפילו ב 1.6 וקבלו את הק"מ)
הכביש על גשר סקאי המרחקים במיילים (הכפילו ב 1.6 וקבלו את הק"מ)

נהר מוריסטון השוצף
נהר מוריסטון השוצף

 יום ראשון 19/6/05 יום מס. 8 לרכיבה. מאינברמוריסטון לאינברנס. 
אחרי ארוחת הבוקר המכובדת הרגילה, רכיבה צפונה לכיוון אינברנס " בירת ההילנדס. הקידומת "אינבר" משמעותה שפך הנהר. מכאן שכמו שאינברמוריסטון יושבת על שפך הנהר מוריסטון ללוך נס אינברנס יושבת על שפך הנהר נס לים במפרץ מוריי. אחרי הרכיבה הארוכה אתמול החלטתי לרכב רגוע את המרחק של
כ 45 ק"מ לעיר. רוכב להנאתי לאורך האגם לוך נס המפורסם. את המפלצת מלוך נס לא ראיתי כמובן, וכנראה שאף אחד לא ראה. אבל לפחות נחתי בחברת הפסל הקטן שלה. מזג האוויר כרגיל הפכפך ומשתנה, בבוקר גשם קל לאט מתבהר לכוון הצהריים אבל ערפילים מכסים את ההרים סביב. עצרתי לתצפית על מצודת אורקרט על שפת האגם בחברת קבוצת יפאנים ססגונית ועליזה. נחתי ליד הכפר דראמנדרוכט שבו המרכז התיירותי לתצפית וחיפוש המפלצת.
אחה"צ המוקדמים הגעתי לאינברנס "בירת ההילנדס" (כפי שרשום על שלט גדול בכניסה לעיר). התמקמתי באכסניית הנוער המודרנית למשך יומיים. הגיע גם זמן הכביסה במכונות של האכסניה. ארוחת פיש אנד ציפס בדוכן במרכז העיר סיימה את היום.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 49.41 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 3 שעות ו21 דקות.
מהירות ממוצעת 14.8 קמ"ש.

פסל של המפלצת מלוך נס
פסל של המפלצת מלוך נס

טירת אורקרט על שפת לוך נס
טירת אורקרט על שפת לוך נס

 יום שני 20/6/05 יום מס. 9 לרכיבה. יום מנוחה באינברנס. 
יום מנוחה. בבוקר טיול קצר במרכז העיר וביקור בספריה העירונית. בספריה יש אפשרות להיכנס לאינטרנט ללא כסף, אבל אין מתנות חינם, משך הגלישה 15 דקות פעמיים. עד שתפסתי את העניינים לקח זמן כך שבסך הכל הספקתי להעביר דוא"ל אחד לרענן ולקרוא קצת חדשות בוואלה. בצהריים לקחתי שייט לחיפוש דולפינים במפרץ מוריי, דולפינים לא מצאנו אבל התצפית מהסירה לעיר ולאי השחור הייתה יפה מאוד. המדריך בחור סקוטי ג'ינג'י נמרץ ודברן עשה את השייט מאוד מעניין. אגב שיחה איתו הוא סיפר לי שיש לו קשרים עם חברות תיירות ישראליות לארגון טיולים בסקוטלנד. את אחה"צ הקדשתי לביקור במוזיאון ובמבצר אינברנס.

העיר אינברנס על גדות הנהר נס.
העיר אינברנס על גדות הנהר נס.

מבצר אינברנס
מבצר אינברנס

 יום שלישי 21/6/05 יום מס. 10 לרכיבה. מאינברנס לחווה 10 ק"מ מזרחית לאלגין. 
הכוון הכללי מזרחה על כביש A96. הדרך גלית מתונה בנוף חקלאי. בבוקר גשם קל, כשפסק התחילה רוח מערבית קלה עד בינונית שדחפה אותי קדימה. מנוחה ראשונה בנמל של העיירה נאירן. המנוחה הבאה ליד אגמון בפארק של העיר אלגין. אחה"צ המוקדמים ממשיך מזרחה אך "עייפות בלתי מוסברת" תופסת אותי, לכן החלטתי לחפש חניית לילה, אותה, מצאתי בחווה המציעה B&B (18 פאונד) כ 10 ק"מ אחרי אלגין. בחווה עדר קטן של אימהות של בקר לבשר עם הוולדות שלהן ומפטמה לעגלים גדולים. בשדה סביב לבית קצרו ירק עשב ששכב בוואלים לפני איסוף לבור תחמיץ.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 75.78 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 4 שעות ו36 דקות.
מהירות ממוצעת 16.5 קמ"ש.

עדר בקר אופייני במרעה
עדר בקר אופייני במרעה

 יום רביעי 22/6/05 יום מס. 11 לרכיבה. מהחווה 10 ק"מ מזרחית לאלגין לקמפינג 5 ק"מ מזרחית למקדאף על כביש B9031. 
הבוקר החל כרגיל עם ארוחה סקוטית מפוארת של בייקונס אנד אגז בחברת זוג סקוטים מבוגרים וחביבים מאוד וזוג גרמני צעיר די נחמדים שגם יודעים אנגלית. הגשם זירזף גם הוא כרגיל. אחרי הארוחה עזרה לי בעלת הבית לתקן את אחד הרוכסנים של מערכת התיקים האחורית. החלטתי לרכב רגוע כדי לא להתיש את עצמי. הצטיידתי במזון להמשך היום בחנות בישוב מוסטודלוך הסמוך והמשכתי מזרחה על כביש A98. חניה ראשונה בנמל הדיג הגדול של העיירה בוקיי שם צפיתי בצי מרשים של ספינות הצלה שמגבות בעיקר את דייגי הים הצפוני. בנמל נפגשתי ושוחחתי עם דייגי לובסטרים על שללם.
חניית מנוחה שניה עשיתי על מרומי גבעה מדושאת המשקיפה על העיירה קולן. תוך כדי, עצרה מכונית לידי ממנה יצא אדם חייכני שהודיע לי שהוא מכריסצ'רץ נ"ז. שוחחנו קצת על הטיול והמצב ונפרדנו לשלום. חניית מנוחה שלישית ליד הנמל של מקדאף, משם משכתי לכביש החוף הצפוני B9031. כ 4 ק"מ מהצומת גיליתי אתר קמפינג וקראוונים בחווה המגדלת עגלות לעדר חלב. המקום משקיף על הים צפוני ממרחק של כ 2 ק"מ. השעה 16:00, ממש מתאים לחניית לילה. שכרתי חלקת אוהל
ב 5 פאונד והתמקמתי. מזג האוויר היום סביר בהחלט, נשאר מעונן אבל בהיר ובלי גשם אני מקווה שכך ימשיך כל הלילה. בערב שוחחתי ושתיתי קפה עם זוג אנגלים שהקימו אוהל לידי. הם היו מורים בבית ספר לילדי אנשי צבא הקבע הבריטי בקפריסין במשך 18 שנה. עתה הם עורכים סיור במטרה למצוא ולקנות בית בסקוטלנד ולהתיישב בו. בלילה בכל זאת ירד גשם. הטיפות דפקו בחוזקה על האוהל הציקו, הרעישו ולא נתנו לישון, בנוסף כאב עמום החל להזדחל לנקודה מסוימת בכף רגל ימין וגם הוא גרם לי לנדודי שינה.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 57.92 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 3 שעות ו55 דקות.
מהירות ממוצעת 14.7 קמ"ש.

ספינת הצלה בנמל בוקיי
ספינת הצלה בנמל בוקיי

 יום חמישי 23/6/05 יום מס. 12 לרכיבה. מהקמפינג 5 ק"מ מזרחית למקדאף על כביש B9031 לפרייזרברה. 
לאחר קשיי השינה של הלילה הצלחתי להירדם בבוקר לעוד כ 3 שעות כך שיצאתי מאוחר רק ב 10:30. הכאב בבסיס האגודל של רגל ימין מציק ומתיש, לפיכך החלטתי לרכב לפרייזרברה ושם לקבל טיפול רפואי. הרכיבה דרך כביש החוף B9031 (שאמור להיות שטוח) קשה בהרבה ממה שחשבתי. הכביש תופר ללא רחמים גבעות וגאיות לפעמים בשיפועים חדים ביותר, פעם עליה של 17% (לפי הרשום על התמרורים), שהצלחתי לטפס עם האופניים ועם עליה של 20% שבה פשוט נאלצתי לרדת מהאופניים ולדחוף אותם ביד כחצי ק"מ באיטיות כזאת שאפילו הספידומטר של האופניים לא הגיב.
הנוף גבעות ירוקות, חוות רבות לאורך הכביש, כל אחת בבדידות מזהרת, ובאחו עדר כבשים ופרות בד"כ עגלות לגידול ועגלים לפיטום. בחצר בית בודד ליד הכביש גיליתי פארק מניאטורי מופלא כולל אגמון בו שטים ברווזים, לחופו עומדות ביצניות וחופמים, תחנת קמח קטנה ליד הנחל, פסל של רוכבת ליד סוס בגובה אמיתי, גמדים משחקים על הדשא ועוד כהנה וכהנה, אין מה לומר מקום אידאלי למנוחה. כאמור קצב ההתקדמות איטי כך שלפרייזרברה הגעתי בסביבות 12:30 אחרי רכיבה של כ 30 ק"מ. העיר ממוקמת בקצה הקצה המזרחי צפוני של סקוטלנד, פשוטה עם רחובות ישרים ורחבים. הנמל שוקק חיים בולט לעין מרחוק. בקלות מצאתי את בית החולים המקומי, קיבלו אותי באדיבות רשמו פרטים אך מאחר שלא נכח שם רופא באותו זמן, שלחו אותי למרפאה במרכז העיר לבדיקת רופא. הרופאה במרפאה בדקה ורשמה לי 90 כדורים ל 30 יום נגד כאבי דלקת פנימית, בהנחה שאם אני סובל ממשהו יותר רציני אני אטופל כבר בבית בעוד כשבועיים. לפי הסבר הרופאה מצאתי בקלות את בית המרקחת ברחוב ליד הנמל וקניתי את התרופה (6.5 פאונד). התמקמתי באוהל באתר קמפינג צמוד לנמל ממש על שפת הים, "הרבצתי" שנת אחה"צ חזקה מאחר והכאב ממש התיש אותי. ב 21:00 קפצתי עם האופניים לחנות הפיש אנד ציפס הקרובה בעיר לארוחת סיום היום. עכשיו 22:25 ועדיין אור יום כמעט מלא. באתר הקמפינג יש לי רק שכנים בודדים באוהלים או במוטור הומס. אני מרגיש שהתרופה התחילה לעזור כך שעוצמת הכאב ירדה מאוד, מקווה שמחר יהיה יותר טוב.
סיכום הרכיבה היומי כולל הסיבובים בעיר:
מרחק 37.15 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 2 שעות ו55 דקות.
מהירות ממוצעת 12.8 קמ"ש.

מפרץ פרייזרברה
מפרץ פרייזרברה

 יום שישי 24/6/05 יום מס. 13 לרכיבה. מפרייזרברה לאברדין. 
התרופה פועלת כראוי והכאב ברגל פסק. כוון הרכיבה היום דרומה לכוון אברדין. יוצא מהעיר על כביש .A90 בפיצול לכביש A952 עצרתי למנוחת קפה ועוגה במרכז קניות לגינון, בהתייעצות עם המוכר במקום החלטתי להמשיך על A952 כך שזה יקצר לי את הדרך. אחרי כ 25 ק"מ שני הכבישים נפגשים עוד פעם. המשכתי על A90 עד לעיירה אלון (Ellon) לחניית מנוחה נוספת, ומשם ישירות לאברדין. העיר גדולה ורחבה, איתרתי את מרכז הטוריסט אינפורמשיין, שם הנחו אותי להגיע לאכסניית הנוער. התמקמתי בחדר ל 4, כששכניי הם בחור סקוטי וצעיר הונגרי. בסך הכל רכיבה נינוחה באזור חקלאי גבעי מתון מאוד.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 75.47 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 4 שעות ו51 דקות.

בנין אכסניית הנוער באברדין
בנין אכסניית הנוער באברדין

 יום שבת 25/6/05 יום מס. 14 לרכיבה. מאברדין לבאלאטר. 
הכוון הכללי מערבה לרכסי ההרים קירנגורם וגרמפיאן. ההחלצות מאברדין ברורה ומהירה. עולה על כביש A93 וזורם מערבה במעלה עמק הנהר די (Dee) הרכיבה מהנה וחלקה, מזג האוויר מאיר פנים (יחסית כמובן) מעונן חלקית בין קריר לנעים. עצירה למנוחה ראשונה בבית קפה בתוך טירה לצד הדרך, עצירה לארוחת צהריים עצמית באתר הקמפינג והקראוונים של לוך אביון. סביב לשולחן הקמפינג מהדסת להקת ברווזי ברכיה עם אפרוחים מלקטים אוכל מהדשא, נכנסים ויוצאים מהאגם מעת לעת. מולי זוג ברבורים מהודר העסוק בניקוי נוצותיו והתבוננות מהורהרת על האגם. בהמשך הדרך מגלה סוף סוף שני עדרים של גזע הבקר של ההיילנד: נמוך, קרניים ארוכות ובעל שער חום או שחור ארוך מאוד המגן עליו מהקור העז של הרמות בחורף.
בהמשך הדרך אני מתחיל לשמוע מטחי ירי המומים ההולכים ומתגברים, מאחר שאני לא רוכב היום בין שלומי לראש הנקרה אלא בסקוטלנד, התברר לי שהגעתי לתחרות ירי בצלחות חרס (או יוני חרס כפי שאומרים באנגלית) השקפתי בעניין על המשתתפים והמשתתפות, כמה מהם הציגו ביצועי ירי מהיר בהחלט יפים.
לאחר כ 70 ק"מ הגעתי לעיירה באלאטר. אתר הקמפינג המקומי היה מלא לגמרי. מפעילי האתר אמרו לי שהם משכירים לי את חלקת האוהל האחרונה להיום. האתר ממש עיר אוהלים וקראוונים. מצאתי חלקת דשא פנויה לאוהל שלי ליד "שכון זוגות צעירים" כלומר קבוצת אוהלים של משפחות צעירות עם הרבה ילדים, מהומה רעש ועליצות. את היום סיימתי בקניית מצרכים למחר בסופרמרקט המקומי וארוחת ערב במסעדה פשוטה וטובה, פשטידת בשר וקולה (8.5 פאונד).
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 71.66ק"מ.
זמן רכיבה נטו 4 שעות ו 30 דקות.
מהירות ממוצעת 15.9 קמ"ש.

בקר היילנד סקוטי.
בקר היילנד סקוטי.

ירי בצלחות חרס
ירי בצלחות חרס

 יום ראשון 26/6/05 יום מס. 15 לרכיבה. מבאלאטר דרך ברימאר לברידג´ אוף קליי. 
מזג האויר בהיר. 20 ק"מ ראשונים עברו ברכיבה נינוחה בעליה מתונה מבאלאטר לכוון מזרח במעלה עמק הנהר Dee. למנוחת הבוקר מצאתי מקום שקט עם דשא על שפת המשם החלה הדרך להיות תלולה יותר ויותר, ה 7 ק"מ עד ברמיאר היו נינוחים עדיין. בברימאיר מנוחה קלה נוספת במרכז הכפר. מייד עם היציאה זיהיתי קבוצת איילים רועה במרחק מה מהכביש ונעמדתי לצפייה בהם בחברת כמה זוגות מקומיים. מברימאר הכביש פונה לדרום ומושך בעליה חדה שנהיתה תלולה יותר ויותר לאורך של כ 15 ק"מ שאתם רכבתי בקצב ממוצע של כ 6 קמ"ש עצרתי למנוחה אחת אחרי כ 9 ק"מ. בהמשך ראיתי מרחוק גג של בית, החלטתי שאני מושך אליו בקצב קבוע ושם אנוח בצורה רצינית. כשהגעתי התברר לי אותו גג מרוחק כמרכז הסקי של גלן שי הנמצא במקום שנקרא מרפק השטן ((Devil's Elbow בגובה של כ 950 מטר מעל פני הים.נהר ממש. ההנאה מהמנוחה הייתה מושלמת פשוט היה חבל לעזוב.
ממרכז הסקי ירידה תלולה של עד 12% לכ 3 ק"מ ובהמשך רכיבה גלית במורד עמק הנהר גלן שי. פנסיון בודד התעופף לפתע ליד הכביש, נחת ונבלע בעשב הגבוה. הפסיון הוא עוף הציד המפורסם של האיים הבריטיים, אלה (מאתמול) שיורים בצלחות החרס בעצם מתכוונים לצוד פסיונים. המטרה לסוף היום לעצור ללינה בישוב ברידג' אוף קלי, שיש בו לפי המפה אתר קמפינג. בקמפינג עצמו התברר לי שיש רק קראוונים ללא חלקות דשא להקמת אוהל. במלון הסמוך עזרו לי למצוא מקום ב B&B אחר בישוב. בעל ה B&B הציע לי גם ארוחת ערב ונעניתי ברצון (ס"ה המחיר 23ללינה + 11לארוחה = 34 פאונד) ארוחת הערב היתה בחברת שתי אחיות סקוטיות גם הן אורחות המקום, אחת מהן היגרה לניו זילנד לפני 42 שנה ועכשיו היא בביקור מולדת וטיול עם אחותה שעברה לחיות במרכז אנגליה. משפחת האחות הניו זילנדית היא בעלת עדר פרות לחלב ליד המילטון בצפון האי הצפוני וכך היה לנו עוד נושא משותף ומעניין לשיחה מקצועית.
בסך הכל יום תלול כלפי מעלה ומטה מפרך ומעניין.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 75.79 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 5 שעות ו 38 דקות.
מהירות ממוצעת 13.4 קמ"ש.



River Dee
River Dee

מרכז הסקי של גלן שי
מרכז הסקי של גלן שי

פסיון באחו
פסיון באחו

 יום שני 27/6/05 יום מס. 16 לרכיבה. מברידג´ אוף קליי לקריף. 
הטיול מגיע לשלבים הסופיים וצריך לתכנן את המסלול חזרה לגלזגו. אין לי שום עניין להכנס לערים הגדולות הסמוכות פרת ואדינבורו לכן אני מתכוון להגיע לסטירלינג וממנה לגלזגו. המרחק לסטירלינג ארוך מידי ליום אחד לפיכך הכוון לעיירה קריף.
אחרי ארוחת האגז אנד בייקון הסקוטית הדשנה בחברת שתי האחיות יצאתי לדרך בסביבות 10:00. הכוון דרומה על המשך כביש A93 עד בליירגורי במגמת ירידה נוחה במשך כ 10 ק"מ. ממנה מושך מזרחה על כביש A923 לדאנקלד ומשם דרומה על כביש A822 לקריף. אופי הדרך עליה ארוכה ומתונה של כ 40 ק"מ בקצב רכיבה של בין 8 ל 12 קמ"ש ולאחריה ירידה מתונה של כ 16 ק"מ עד היעד בקריף. גם פה מתברר לי שהקמפינג המסומן במפה נסגר לפני שנה. במשרד הטרוריסט איפורמשיין ארגנו עבורי B&B בחדר ליחיד (22 פאונד + 3 פאונד עמלה למשרד).
בדרך כ 3 ק"מ לפני דאנקלד נכנסתי למרכז קטן לתצפית ושימור חיי הבר על גדות לוך לוואס (Loch of Lowes) יש תצפית יפה מאוד מהחלון על מגוון של ציפורי שיר הניגשות לתחנות האכלה: ירגזים, פרושים, אדומי החזה ועוד. כמו כן יש תצפית קבועה במצלמת טלביזיה על קינון של שלך – נקבה שומרת על 4 גוזלים מתבגרים בני 6 שבועות.
שיטוט קצר ברחובות השוממים יחסית של העיירה וארוחת ערב במסעדה עממית סיימה את היום.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 67.27 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 4 שעות ו 53 דקות.
מהירות ממוצעת 13.7 קמ"ש.

ירגזי בתחנת האכלה
ירגזי בתחנת האכלה

 יום שלישי 28/6/05 יום מס. 17 לרכיבה. מקריף לסטירלינג. 
אחרי האגז + ביקון הדשנים הרגילים ממשיך דרומה על כביש A822 בכוון כללי לסטירלינג. כדי להימנע מנסיעה בכביש הראשי A9 (בין סטירלינג לפרת) המשכתי בכביש צדדי מקביל B8033. בזמן מנוחה בצומת כניסה לחווה עצרה לידי מכונית והנהגת שאלה אותי מודאגת אם הכל בסדר והאם אני צריך עזרה, אמרתי לה שהכל תקין, סיפרתי על הטיול שלי והתפתחה שיחה מעניינת על אופניים, סקוטלנד וישראל. לאחר כ 30 ק"מ עובר בחדות מרכיבה הררית שלווה לרכיבה עירונית עצבנית עד מרכז סטירלינג. החלטתי להשאר בעיר. מצאתי את אכסניית הנוער המקומית הממוקמת מתחת לטירת סטירילינג. השארתי את התיקים בחדר באכסניה ועליתי עם האופניים לוואלס מונומנט – האנדרטה לזכר הגיבור הלאומי הסקוטי ויליאם וואלס "שבעקבות הסגרתו נתלה, עונה ובסופו של דבר בותר לגזרים ע"י האנגלים בשנת 1305."
האנדרטה המאוד מרשימה ניצבת על גבעה גבוהה המשקיפה על העיר וסביבותיה. הטיפוס אליה בכביש \ שביל תלול מאוד, משכתי ברכיבה על האופניים כמעט את כולו. בתצפית שוחח איתי זוג סקוטים שהיגרו לקנדה ובאו לביקור מולדת, התעניינו בטיול שלי וסיפרו קצת על עצמם. הלוך חזור לאנדרטה 10 ק"מ עם אופניים ערומות מציוד.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 47.17 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 3 שעות ו 49 דקות.
מהירות ממוצעת 12.3 קמ"ש.

המגדל של וואלס מונומנט
המגדל של וואלס מונומנט

 וואלס מונומנט ניצב מעל העיר סטירלינג.
וואלס מונומנט ניצב מעל העיר סטירלינג.

 יום רביעי 29/6/05 יום מס. 18 לרכיבה. מסטירלינג לבלוך. 
השכמה והתארגנות מוקדמת מהרגיל. עליה למבצר סטירילינג לתצפית. טלפון לבת שלי יערה לאיחולי מזל טוב ליום הולדתה. אחרי התלבטות רבה החלטתי להגיע לגלאזגו מכוון צפון מערב לכן בחרתי לצאת מסטירלינג על כביש A811. כדי למצוא את הכביש עשיתי סיבוב של כ 3 ק"מ תוך כדי מעקב אחרי השילוט בתוך העיר ואז התברר לי שיכולתי בעצם לרדת ישר מהטירה והאכסניה לכביש. הכביש מושך מערבה במישור בתוך עמק חקלאי גדול. הרוח גבית ואני "משייט" בקצב של 22 קמ"ש. בדרך איתרתי חוות בקר לחלב. נכנסתי לביקור ושיחה עם מנהל החווה. בחווה 300 פרות מגזע ג'רסי, את רובן לא ראיתי מכיוון שהן רועות בשדות מסביב. מכון החליבה של אלפא לוואל 8 עמדות כפול 2. תנובה שנתית ממוצעת לפרה 3,500 ליטר עם 5.3% שומן ו4% חלבון. שתי חליבות ביום: 04:00 ו 14:30. כמו כן מפטמים בקר מגזע לימוזין. על אחד הקירות מדליות גדולות של זכייה במקומות הראשונים בתערוכות של האגודה לטיפוח הלימוזין. בתוך הרפת תאי רביצה ללא אבוסים כנראה רק ללילה. בינתיים מזג האוויר השתנה משמיים כחולים ועננות קלה לאפרוריות הולכת וגוברת עד גשם מזרזף לפרקים. בהמשך היום נכנסתי לחווה נוספת שבה עסקו בהכנת תחמיץ ירק בתוך סככה. בנוסף ראיתי מהכביש עדר של בקר חום היילנדי ארוך שיער. כשהגעתי לפאתי בלוך פניתי לכביש לטירת בלוך וממנה בשביל היורד לאגם לוך למונד שהוא הגדול באגמי סקוטלנד. על שפת האגם המשכתי לבלוך מצאתי B&B צנוע, התארגנות מנוחה וארוחת פיש אנד ציפס מסיימים את היום.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 58.99 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 4 שעות ו 16 דקות.
מהירות ממוצעת 13.8 קמ"ש.

לוך למונד
לוך למונד

 יום חמישי 30/6/05 יום מס. 19 לרכיבה. מבלוך לגלזאגו. 
ביקון אנד אגז כרגיל על הבוקר ב B&B. סיבוב נוסף לחופי לוך למונד הפעם מהצד הדרום מערבי. אזור החוף מאורגן טוב טוב לתיירות פנים וחוץ. מרכז קניות ענק עם שורה של מסעדות, מזח לשיט על האגם מרכז להשכרת קייאקים ואופנים ועוד. משם לדרום מזרח על כביש A82 לגלזאגו. בתוך שעתיים ו 30 ק"מ הגעתי לעיר כשגשם שוטף החל לרדת בפאתי העיר. איתרתי בקלות רבה את המלון שבו הזמנתי לינה לשני הלילות האחרונים. אחה"צ עבר בהתארגנות לסיום הרכיבה. הבאתי את ארגז הקרטון של האופניים מהמלון שבו התאכסנתי ביום הראשון ארזתי את האופניים וקצת מהציוד בארגז, מסרתי את כל ביגוד האופניים לכביסה במכבסה סמוכה. לקראת הערב יצאתי לסיור רגלי בעיר. הגשם התחיל לזרזף עוד פעם. מצאתי בספריה העירונית אינטרנט חופשי וקצת התעדכנתי בחדשות. בדרך חזרה למלון ניסיתי לנווט לפי מפת העיר בלונלי פלנט וטעיתי בגדול. כנראה משכתי הרבה יותר מידי צפונה. כשהבנתי שאני לא יודע איפה אני נמצא עצרתי ושאלתי בחור סקוטי שטייל עם כלבו ברחוב איך להגיע ליעד שלי הגנים הבוטניים, הוא הסתכל עלי בתימהון.... אתה מאוד רחוק והראה לי את הכוון. אחרי שתי דקות הליכה הוא דלק אחרי והציע לי לקחת אותי ליד ברכבו, שמחתי להצעה וכך עשה, בדרך אמר לי לאחר שהודיתי לו מאוד, שהוא רוצה שאזכור ש"ויס איז גלאזגו הוספיטלטי" (שזה האירוח של גלאזגו). דרך אגב זו היתה הנסיעה הראשונה שלי ברכב אחרי 19 יום שבהם נסעתי\ רכבתי רק על אופניים. ארוחת פיצה גדולה סיימה אלי את היום.
סיכום הרכיבה היומי:
מרחק 30.19 ק"מ.
זמן רכיבה נטו 2 שעות ו 11 דקות.
מהירות ממוצעת 13.7 קמ"ש.
ס"ה סיכום הרכיבה של כל הטיול 1,149 ק"מ.

 יום שישי 1/7/05 יום מס. 20. גלזאגו. 
בבוקר נסיעה באוטובוס למרכז העיר, צפוף רועש ורק בעזרת פקח עירוני שהתנדב בשמחה לעזור לי מצאתי את הטוריסט אינפורמשיין של העיר. שם רכשתי חלק ממתנות תשומת הלב למשפחה. חזרה למלון ברכבת התחתית. מתחת למלון מצאתי חנות "מזרחית משהו" בה קניתי עדיים שמצאו חן בעיניי לבנות המשפחה.
אחה"צ איתרתי בעזרת עובד המלון קפה אינטרנט ברחוב של המלון ואחריו מצאתי חנות אופניים של "טרק" בעיקר, אין מה לומר, לחנויות בארץ אין במה להתבייש. ארוחת מאכלי ים see food במסעדה תאילנדית סיימה את היום ואת הטיול.

 יום שבת 2/7/05 יום מס. 21. מגלזאגו – פראג – נתב"ג ישראל. 
הטיסה חזרה הביתה עברה בסדר גמור. בצהריים המראה מגלזגו לפראג. בפרג המתנה עד שעות הערב המאוחרות, טיסת לילה לנתב"ג ונחיתה ב 06:00 בבוקר יום ראשון 3/7/05.

 לסיכום 
תודה רבה גדולה לנהגי סקוטלנד שהתייחסו אלי בשיא האדיבות לאורך כל 1,150 הק"מ בכבישים הצרים, שכמעט כולם ללא שוליים, עליהם רכבתי. לא חתכו אותי בסיבובים, ונסעו אחריי בסבלנות ובאיטיות בקטעים שלא ניתן היה לעקוף.
ככלל מצאתי את הסקוטים כעם סימפטי מאוד, חייכן, לבבי ומלא תשומת לב. בסך הכל עם יפה בארץ יפה.
הצבתי לעצמי אתגר רכיבת אופניים באזור הררי לא קל ולשמחתי עמדתי בו בהנאה רבה ובהצלחה.
 
 הרי הרוקי וניו-יורק...
הרי הרוקי וניו-יורק טיול אופניים בקנדה: הרי הרוקי ודרום אלברטה. לסיום גיחה קצרה לניו-יורק להמשך
 20/09/04 - 6543 ק``מ, אתונה: חצי עולם כבר שר יוון...
20/09/04 - 6543 ק``מ, אתונה: חצי עולם כבר שר יוון אחרי עיקול בכביש פתאום מתגלה לי ה-Parthenon המדהים, מתנשא מראש גבעה מעל העיר, בוהק זהב בשמש אחר הצהרים הנמוכה. אני עוצר רגע בצד, בוהה בו ומחייך חיוך ענק, אמיתי, מאושר, של השלמה. להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של משה כ"ץ...
 לתצוגת פורום
סובב סקוטלנד - באופניים
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 30/4/2006 :17:39 משתמש אנונימי  דרור פרנג´י עם תוכן  משה , פשוט מדהים ומאוד עוזר !!
 22/2/2006 :22:52 משתמש אנונימי  יעקב חיפה עם תוכן  משה תודה רבה
 23/2/2006 :19:14 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  תשובה ליעקב בעיניני כביסה בטיול ארוך.
 19/2/2006 :22:56 משתמש אנונימי  יעקב חיפה עם תוכן  קראתי את כל המסעות ומאוד נהניתי יש לי שאלות
 20/2/2006 :19:38 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  תשובה ליעקב
 19/2/2006 :14:12 משתמש אנונימי  יהודית ש עם תוכן  תיאור מסע מרתק! הלוואי שאשתמש בו בעתיד!
 19/2/2006 :20:09 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  משה כ עם תוכן  תשובה ליהודית
 19/2/2006 :11:41 משתמש אנונימי  רמי עם תוכן  כל הכבוד פעמיים
 19/2/2006 :10:43 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  oded sudri עם תוכן  כל הכבוד


[ ]
לפרסום זה יש: 9 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 42    דרוג כללי: 4.40

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2017