נושא: משמעות רוחב הצמיג תאריך: 3/24/2008 11:12:00 AM
מחבר/ת: איתן ברמן
1. יותר שטח מגע עם השטח. שתי השלכות לעניין הזה: א) אחיזה טובה יותר בקרקע רכה/לא יציבה (חול, דרדרת וכיו"ב). ב) התנגדות גדולה יותר לגילגול. בכביש אין יתרון לאחיזה, ולכן מעדיפים צמיגים צרים מאוד. בשטח מהודק משתמשים בצמיגים צרים יחסית. ככל שהשטח רך יותר ופחות אחיד, כך תעדיף צמיג רחב יותר.
2. מאפשר רכיבה בלחץ נמוך יותר. גם לעניין זה שתי ההשלכות ממלעלה תופסות: א) לחץ נמוך יותר - אחיזה טובה יותר בקרקע רכה/לא יציבה. ב) התנגדות גדולה יותר לגילגול. שוב - רוכבי כביש מעדיפים גילגול חופשי יותר, ולחץ נמוך משפיע פחות על האחיזה - ולכן בוחרים בלחצי ניפוח גבוהים בהרבה. על קרקע מהודקת לחץ של 40 ומעלה יתן תוצאות מצויינות. בדרדרות עדיף לחץ נמוך ככל האפשר, וצמיגים ברוחב 2.3 ומעלה מאפשרים זאת.
גם סגנון הרכיבה משפיע - מי שמרבה בעליות יעדיף לחץ גבוה יותר = גילגול על חשבון אחיזה. מתחרי מדרונות יעדיפו לחץ נמוך ככל האפשר = אחיזה על חשבון גילגול.
לגבי משקל הגוף - בצמיג נתון תצטרך לחץ גבוה יותר ככל שאתה כבד יותר, כדי לקבל את אותה התנהגות מהצמיג. למעט מצבים קיצוניים, המספר עצמו חשוב פחות, ומידת המעיכה של הצמיג משמעותית יותר.
יש חשיבות גם למבנה הצמיג, אבל לא אכנס לנושא.
ובשורה התחתונה - אין תתחליף לנסיון. כמו כל מרכיב אחר באופניים, ההשפעה וההרגשה משתנה מרוכב לרוכב, וכל דעה שתשמע היא נכונה לחלוטין - לזה שאמר אותה. במקרה הזה - צמיגים הם רכיב מתכלה, ולא יקר. גם אם תיקח צמיג במחיר 150ש"ח, ולאחר שלושה חודשים תחליף אותו, אין להשוות זאת למחיר מערכת בלמים או בולם זעזועים שהתגלה כלא מתאים לך...
מקוה שעזרתי קצת...
|