הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

9/18/2008 4:19:00 PM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  נעם בר-שי עם תוכן  בתור אחד שרוכב הרבה שנים על גיר 3 הילוכים פנימיים
נושא: בתור אחד שרוכב הרבה שנים על גיר 3 הילוכים פנימיים  תאריך: 9/18/2008 4:19:00 PM
מחבר/ת: נעם בר-שי

מתוצרת Sturmey Archer, אין להשוות את נוחיות השימוש של ההילוכים האלה עם מערכות חיצוניות רגילות. העברת ההילוכים היא מיידית ואינה כרוכה בהפסד מהירות וכוח. היכולת להעביר באופן מיידי להילוך נמוך כשלא צפית את זה מראש הופכת את הנסיעה להרבה יותר זריזה, במיוחד בתנאי עיר צפופים וגם בתנאי שטח משתנים.
במערכת שלי תחום יחסי ההעברה הוא נמוך יחסית - כ 1.5 ורוב האנשים ימצאו אותה נוחה לשימוש רק באזורים שאינם הרריים, אבל במערכות עם 8 הילוכים כמו שימנו Nexus/Alfine (יש גם דגם מקביל מתוצרת SRAM-Sachs) מקבלים תחום יחסי העברה נאה של כ 3.25 המספיק בהחלט לנסיעה באזור הררי.
למערכת המדהימה של Rohloff יש תחום יחסי העברה של בערך 5.25!!! יותר מכל מערכת הילוכים חיצוניים קיימת. אמנם "על הנייר" היעילות המיכאנית שלה נמוכה במידה זניחה ממערכת הילוכים חיצונית, אולם אם מביאים בחשבון את העובדה שהשרשרת נמצאת כל הזמן בעמדה אופטימלית ביחס לגלגלי השיניים, את החלפת ההילוכים המיידית שאינה כרוכה כמעט בהפסד מהירות וכח, ואת היכולת לעבור מהילוך גבוה מאד לנמוך מאד כהרף עין אפשר להניח שמתקבל שיפור משמעותי ביותר בביצועים, במיוחד ברכיבת שטח תובענית.
יתרונות נוספים של מערכת Rohloff הם הפרש קבוע של יחסי העברה בין שני הילוכים סמוכים, וכן מספר ההילוכים הגבוה: במערכת 27 הילוכים רגילה אפשר להעלות הילוך 10 פעמים מההילוך הנמוך ביותר לגבוה ביותר, ואילו במערכת Rohloff אפשר להעלות הילוך 13 פעמים, כך שמדובר ב14 הילוכים אמיתיים ולא ב9+2 הילוכים כאשר כל היתר הם הילוכים עם יחסי העברה קרובים ליחסי ההעברה של הילוכים אחרים.
על התקלה השכיחה של מעביר אחורי המסתבך בגלגל לאחר פגיעה באבן, תוך כדי גזירת האוזן ברור שאין מה לדבר... גם הבלאי של השרשרת וגלגלי השיניים נמוך בהרבה.
חסרון של המערכת הוא משקלה הקצת גבוה - כ1700 גרם, אולם יש לזכור שזה בא במקום נאבה אחורית, קסטה, מעביר הילוכים קדמי ואחורי, שיפטר שמאלי ו2 מתוך גלגלי השיניים בקראנק כך שההפרש אינו גדול מאד.
חסרונות נוספים הם רעש בחלק מההילוכים שצריך להתרגל אליו, הצורך לסובב קצת את הפדלים לאחור בהחלפה מהילוך 7 ל 8, וכמובן המחיר - מחירה של מערכת Rohloff באריזה הוא כ 1000 יורו. קיומה של מערכת Rohloff באופניים מוכנים מייקרת אותם לפעמים אף ביותר מזה בהשוואה לאופניים מקבילות עם מערכת חיצונית למרות ה"זיכוי" על חלקי המערכת החיצונית שאינם מותקנים.
צריך לזכור שנחוצות גם התאמות בשלדה המאפשרות כיוון של מתח השרשרת, כגון ציר מרכזי מתכוונן (אקסצנטרי) בדומה לאופני טנדם, או dropout אחוריים אופקיים - בדומה לאופני singlespeed. באופניים בהם יש dropouts מתחלפים ניתן להתקין כאלה התואמים למערכת. אם אף אחת מההתאמות הנ"ל אינה קיימת ניתן להוסיף מותחן שרשרת קפיצי הדומה למותחן הקיים במעביר הילוכים חיצוני אחורי (רק קטן יותר ובעל גלגל יחיד והוא מותקן במקום בפחות מועד לפגיעות). היצרן ממליץ להוסיף גם מוביל שרשרת אם המערכת מיועדת לשימוש קיצוני כגון AM וצפונה.
ע"פ דברים שקראתי באינטרנט זוהי כנראה מערכת אמינה ביותר - אפס תקלות! ע"פ דברים שצוטטו מפי היצרן הם מכירים מערכות שנסעו כבר 70000 ק"מ ללא אף תקלה (אבל לא לשכוח שזה נאמר מפי היצרן ולא בוחן אובייקטיבי). הטיפול היחיד הנחוץ הוא החלפת שמן, נדמה לי שכל 5000 ק"מ.
יצרני האופניים בעולם מציעים בשנים האחרונות מספר הולך וגדל של דגמים בעלי הילוכים פנימיים, בעיקר בתחום אופני העיר וה comfort אבל גם בתחומים האתגריים יותר. בארץ, נראה שה"בשורה" הזו קצת מתעכבת.
לסיכום - זהו שדרוג יקר אבל כנראה משמעותי ביותר לאופניים, במיוחד לאופני הרים.


חזרה לפורום