נושא: תוספת קטנה תאריך: 12/14/2008 4:35:00 PM
מחבר/ת: ערן מנשה
בבלמי דיסק מכאניים השימוש בכבל פלדה גורם לכך שבשימוש ממושך (כמו בירידה ארוכה או בסינגל ארוך) הרפידות מתחממות וגורמות לכבל להתחמם גם כן. כשהכבל מתחמם הוא מתארך (אומנם מעט מאוד אבל עדיין מורגש) וככל שהטמפרטורה עולה, בלחיצה קבועה על ידית הבלם, הלחץ שמפעילות הרפידות על הדיסק קטן. כלומר ככל שהטמפרטורה תעלה נצטרך ללחוץ יותר חזק על ידית הבלם כדי לבלום. אם נקצין את העניין, יכול להיות שיתחמם כל כך עד שידית הבלם תיגע ותעצר על הגריפים (מה שלא קורה בדר"כ) לפני שבלמנו את האופניים בירידה.
בבלמים הידראוליים כשטמפרטורת הרפידות עולה מתחמם גם גוזל הבלמים, אבל במקרה זה האפקט הוא בין לא קיים להפוך מאשר במכאני, ונובע מהתפשטות נוזל הבלם (שזה בכל מקרה משמעותית יותר נמוך מהתארכות הכבל במקרה של מכאני) וגורם לכך שצריך להשקיע פחות מאמץ בבלימה.
|