נושא: לא מדוייק.... תאריך: 7/5/2011 11:22:00 AM
מחבר/ת: איתן ברמן
השמן לא גורם לבולם להיות רך בתחילת המהלך וקשה בסופו. הוא משנה את התנהגות הבולם ביחס למהירות ולכיוון הפעולה. מהלך רך בתחילתו וקשה בסופו משיגים על ידי איפיון הקפיץ - אויר או סליל.
בשימוש נכון בקומפרשן אפשר לקבל בולם רך יחסית, שנעשה קשה יותר תחת אימפקט מהיר, אבל זה לא קשור למיקום ביחס למהלך. נכון שניתן לגרום לקומפרשן להתחזק בהתאם למיקום הבולם בתוך המהלך (למשל, SPV), אבל זו תוצאה של התחכמות ומורכבות של שסתומים, וספציפית במנגנון הנזכר מה שקובע את הקומפרשן הוא, שוב, הלחץ בקפיץ האויר.
ההערה האחרונה שלך נכונה בערבות מוגבל - האויר מתחמם ומשנה את תכונותיו בעת עבודה אינטנסיבית, ובבולמים שבהם הוא בא במגע עם השמן, הוא גם יוצר איתו ריאקציה שמורידה מאיכות השיכוך של השמן. מסיבה זו ישנם יצרנים (ומכונאים) המשתמשים בחנקן בתוך תאים משותפים לשמן ולאויר (טוב, נו, זה כבר לא אויר...). סליל מתכת מתחמם פחות, ויעילותו מושפעת פחות משינויי טמפרטורה. כמה פעמים ראית קפיץ שבור בבולם של אופניים?
הסיבה שבולמי אויר נחשבים לטובים יותר היא המשקל בלבד. מוסכם על דעת הרוב שקפיצי סליל סופגים טוב יותר מקפיצי בוכנת גז, ורגישים יותר לקטנות. לרוב הרוכבים הקטנות האלה לא מאוד חשובות, ומתוך בורות הפך המשקל להיות פרמטר ראשי באיפיון אופניים - מה שמעלה את בולמי האויר למדרגת "טובים יותר". מחירם הגבוה יותר (בהכללה, כמובן) גורם לאלה שמבלבלים איכות עם מחיר להקצין את התופעה. עוד יתרון מובהק של בולמים בעלי קפיץ אויר עבור מרבית הרוכבים הוא ורסטיליות - אין צורך להחליף חלקים בעת החלפת רוכב, החלפת אופניים או שינוי קיצוני בסגנון הרכיבה....
כל זה לא אומר שאני נגד קפיצי אויר באופניים. על הזוג היותר קל שלי יש לי בהחלט בולמי אויר, והם עושים עבודה מצויינת. אבל לא חלקה כמו של קפיצי סליל :rolleyes:
|