הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

7/25/2011 10:50:00 PM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  איתן ברמן עם תוכן  משימה אפשרית? כן. כדאית? אולי...
נושא: משימה אפשרית? כן. כדאית? אולי... תאריך: 7/25/2011 10:50:00 PM
מחבר/ת: איתן ברמן

אני מתעלם בתשובתי מתגובות אחרות שקיבלת, ואולי אחזור על דברי מישהו. לא נורא...

לנושא המשקל - כל ק"ג משקל שתחסוך יעלה לך אלפי שקלים. מדי פעם מישהו מציע איזשהו מדד - בכל מקרה, מדובר בכסף גדול.
"משקל מסתובב" (כלומר, גלגלים וחלקיהם) ו"משקל בלתי מוקפץ" (כלומר, כל מה שנמצא קרוב יותר לקרקע מהמתלה (למשל, גלגלים וחלקיהם...) משפיעים יותר על התנהגות האופניים ממשקל במקומות אחרים. כדי להבין את השינוי בחיסכון של ק"ג אחד בשלדת האופניים, למשל, תוכל פשוט לרוקן את בקבוק המים שלך...

משקל מסתובב משפיע יותר על תאוצות ובלימות - ואין לזלזל בזה. מרבית רוכבי האופניים, ובמיוחד אלה שאינם מחוברים לפדלים, מאיצים את אופניהם, ומאפשרים להם להאיט מעט בכל דיווש. לכן חיסכון במשקל במקומות אלה (בעיקר צמיגים, פנימיות וחישוקים, בסדר הזה) יהיה מורגש יותר מחסכון במשקל במקומות אחרים.
ועדיין, משקל צמיג DH כבד הוא בערך 1.5ק"ג. משקל צמיג XC תחרותי הוא החצי ק"ג (יש גם קלים יותר). ההפרש - ק"ג שלם. גם בהכפלת היקף הגלגל זה זניח לעומת המשקל הכולל של רוכב+אופניים.

לגבי משקל בלתי מוקפץ (או בלתי משוכך, אם תרצה) - ככל שמשקל זה נמוך יותר, כך תהיה פעולת המתלים יעילה יותר, ואחיזת השטח טובה יותר. זה גם ישפר את איבוד האנרגיה בפעולת המתלה, ואולי יקל מעט על ההתקדמות.

כעת, ברשותך, אניח למשקל האופניים, ואדבר על שיטות לשיפור ניצול האנרגיה שלך כרוכב לטובת התקדמות יעילה יותר של האופניים קדימה (ולמעלה...).
מאחר שכתבת שאין בכוונתך להחליף אופניים בינתיים, אתעלם משיטת המתלה.

שני דברים מובהקים, וכמה נגזרות:
ראשית, הצמיגים.
זהו אולי המרכיב הזול ביותר ביחס לתועלת שבו, ולשינוי שניתן להשיג. בהכללה ניתן לומר שצמיגים רחבים יותר מתנגדים יותר לגילגול, לחץ אויר נמוך יותר מפריע יותר לגילגול, ומבנה קוביות אגרסיבי יותר מפריע יותר.
סייגים לעניין זה:
לחץ אויר גבוה מאוד, גורם לגלגל לקפוץ מעל מהמורות, ולאבד אחיזה. לחץ גבוה נכון בכביש, אבל בשטח יש גבול לעניין הזה. לרוב הרוכבים (במיוחד אלה שלא סובלים מעודף משקל ;) ) הגבול הזה נמוך מ60psi - הלחץ המירבי המותר למרבית צמיגי השטח. שווה לנסות קצת יותר וקצת פחות בכל פעם, ולמצוא את הלחץ המתאים לסגנונך ולקרקע שבה אתה רוכב.
צמיג בעל אחיזה טובה יותר יכול לעזור בעליות טכניות, בכך שימנע השקעת אנרגיה מיותרת בהתגברות על המהמורות. לכן לא כדאי לבחור בצמיג הצר ביותר או בעל המבנה המתגלגל ביותר, אלא (כמו תמיד) למצוא את הפשרה המתאימה ביותר לך.
עוד דבר שיכול לעזור לגילגול הוא טיובלס. החיסכון במשקל זניח, אבל היעדר הפנימית מבטל את החיכוך הקיים בין הצמיג לפנימית, וחוסך אנרגיה ברמה מורגשת ממש.

הדבר השני - התחברות לפדלים.
אם עדיין אינך מחובר, יקשה עליך להבין את גודל היתרון. מדובר בהקלה אמיתית גם לפני השקעה בטכניקת דיווש. כשתסגל לעצמך טכניקה של דיווש עגול, תוכל לחסוך עשרות אחוזים מן האנרגיה המושקעת, וגם לייעל את פעולת השרירים (ארחיב בנושא הזה אם תרצה).
על פי ההודעה שלך אני מאמין שאחרי שתתרגל לרכיבה מחוברת, לא תסתכל אחורה.

שני השינויים האלה אינם יקרים מאוד, ונכונים לכל זוג אופניים שתרכב עליו.
יצא לי קצת ארוך, ויש עוד לא מעט להרחיב. אם תרצה - שאל.

בהצלחה


חזרה לפורום