הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

4/16/2007 11:38:00 AM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אנונימוס עם תוכן  לגבי פנסי הלוגן--שימו לב
נושא: לגבי פנסי הלוגן--שימו לב תאריך: 4/16/2007 11:38:00 AM
מחבר/ת: אנונימוס

כל הכבוד לשיפורים וההצעות. רציתי רק להפנות את תשומת לבכם למספר פרטים הקשורים בנורות ליבון בכלל ובנורות הלוגן בפרט.

יתכן והדברים ידועים לכם כך שאין בדברי כל חידוש, אך אם אין כך אולי תגובה זו תאיר את עיניכם.

לנורות ליבון יש מקדם התנגדות שלילי. כלומר, כשחוט הלהט קר ההתנגדות נמוכה מאוד וכשחוט הלהט מתחמם (הנורה דולקת) ההתנגדות עולה. משמעות הדבר שברגע הדלקת הנורה (כשהיא קרה) יזרום זרם גבוה באופן רגעי מהסוללה אל הנורה. זרם זה ידוע בשמו המקצועי כ-Inrush Current. למרות פרק הזמן הקצר שהזרם זורם, הוא מקצר את זמן ההארה שכן הוא פורק את הסוללה. במעגלים מתקדמים נוהגים להוסיף מעגל אלקטרוני אשר מקטין את הזרם הזה ושולט בו כך שהנורה תדלק בהדרגה. אני מניח שזו הכוונה בתכונה 6 "נירמול הזרם הראשוני וניצול רב יותר של הסוללה" שבמפרט, וטוב שכך.

אורך חיי נורת להט הוא יחסי בקירוב לחזקה השלישית של מתח ההפעלה של הנורה. כלומר, הורדת מתח העבודה של הנורה מ-6V ל-5V למשל מאריכה את חיי הנורה בכ-73%. כך שלהקטנת מתח העבודה של נורת להט יש יתרון נוסף על הארכת זמן פעולת הסוללה.

בנורות הלוגן מתקיים תהליך הלוגן שבו אטומים המתנדפים מחוט הלהט כתוצאה מהטמפרטורה הגבוהה שלו עוברים אינטראקציה עם הגז הממלא את הנורה ומוחזרים אל חוט הלהט. דבר זה מסייע להאריך את אורך חיי הנורה ולהגביר את עצמת התאורה שלה. אך אליה וקוץ בה. על מנת לקיים את תהליך ההלוגן על חוט הלהט והחלל הפנימי של הנורה להיות בטמפרטורה גבוהה מאוד. טמפרטורת חוט הלהט תלויה במתח הנורה. ישנו תחום מסוים בלבד של מתחי נורה, סביב ערכו הנומינלי, שבו עדין מתקים תהליך ההלוגן. במתח נמוך מדי--וככל שידיעתי מגעת 50% מהמתח הנומינלי זה נמוך מדי--תהליך ההלוגן לא מתקים. כתוצאה מכך מתחילה כפת הזכוכית של הנורה להתכסות באטומים שהתנדפו מחוט הלהט. הדבר נראה כצפוי שחור על פני הזכוכית.

מצב זה אינו בריא משני טעמים; אובדן האטומים מחוט הלהט מקטינים את החוזק המכני והטרמי שלו, דבר שעשוי להוביל לקריעתו ולסיום חיי הנורה; ירידה בעצמת התאורה של הנורה בשל חסימת קרני האור על ידי אותו צפוי שחור המצטבר על פני הזכוכית. החדשות הטובות הן, שהנזק הוא הפיך. כלומר, הפעלת הנורה למשך פרק זמן מסוים במתח העבודה הנומינלי מחדש את תהליך ההלוגן ו"מנקה" את הזכוכית ומחדש את חוט הלהט.

יתכן והפרטים הללו חסרי משמעות לרוכב אופנים המשתמש בפנס כדי להאיר את דרכו בלילה. מכיוון שאיני מכיר את המעגל האלקטרוני שבניתם, יתכן ואין כל בעיה, שכן תכנון המעגל לוקח את כל המרכיבים האלה בחשבון ומטפל בהם כראוי. כל כוונתי כאן היא להפנות את תשומת לבכם לפרטים הללו מתוך רצון לשפר ולעזור.

אני מניח שהתכנון האלקטרוני של המעגל מבוסס על מתוג מתח הנורה (switching) כאשר מפעילים אותה בעצמה של 50% ולא על ידי שליטה אנלוגית במתח על פניה (שהוא בזבזני יותר בהספק, כלומר אורך חיי סוללה קצר יותר). מכיון שנורה מהוה עומס אוהמי למעגל, זמני העליה והירידה של המתוג הם מהירים מאוד--אלא אם כן הדבר טופל על ידי האלקטרוניקה--דבר שמיצר רעש אלקטרו מגנטי המשודר על יד האלקטרוניקה לסביבה. אני מצין עובדה זו מכיוון שהרעש האלקטרומגנטי הזה עשוי לשבש פעולתם של מכשירים אלקטרונים הנמצאים בסביבה כמו, מדי מהירות אלחוטיים, מדי דופק לא מקודדים, מכשירי קשר ואפילו מכשירי נווט לוויני (GPS).

עוד הערה אחרונה לסיום לגבי פנסים מבוססי נורות להט. מכיון שגודל חוט הלהט אינו אפסי לעתים מוקרנת דמותו על המשטח המואר. הדבר מתבטא בפלוג תאורה לא אחיד ובאיזור תאורה הנראה כצל של חוט הלהט. כל מי שהשתמש בפנס פשוט מכיר את התופעה שבה תאורת הפנס נראית כאילו יש בה צללים ואיזורים שבהם אין אור. על מנת לשפר ולהתגבר על התופעה ניתן לעשות מספר צעדים. ישנן נורות שבהן חוט הלהט מקביל להדקי הנורה וישנן נורות שבהן חוט הלהט ניצב (צירי) להדקי הנורה. בנורות מהסוג השני ה"צל" או הדמות של חוט הלהט בכוון ההארה הראשי של הנורה הוא מינימלי ואחידות ההארה שלהן טובה יותר.

דרך נוספת שנועדה לשפר את אחידות ההארה היא שמוש במפזרי אור (diffuser) במוצא האור מהפנס. החסרון של שיטה זו הוא בכך שעצמת האור מונחתת ועשויה להיות נמוכה מדי לצרכים של הרוכבים.

למידע וקריאה נוספת על נורות הלוגן ודרך פעולתן ניתן להשתמש בקישור המצוי הבא של חברת OSRAM:

http://www.osram.com/osram_com/Tools_%26_Services/Training_%26_Knowledge/Webbased_Training/Product_Training_Programme.html

באם הקישור אינו עובד העתיקו אותו לשדה הכתובת של הדפדפן.

מקווה שהועלתי ולו במעט.


חזרה לפורום