הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

4/18/2007 12:17:00 PM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  o*o אמנון . עם תוכן  אוקיי, נעניתי לאתגר...
נושא: אוקיי, נעניתי לאתגר... תאריך: 4/18/2007 12:17:00 PM
מחבר/ת: o*o אמנון .

הנה מאמר מעניין בנושא שמצאתי ברשת. נראה אמין למדי:
http://members.misty.com/don/bulb1.html

שים לב לפסקאות בנושא נורות הלוגן ולנאמר לגבי הורדת ההספק:
"
Reduced Power
Reducing the voltage applied to a light bulb will reduce the filament temperature, resulting in a dramatic increase in life expectancy.
One device sold to do this is an ordinary silicon diode built into a cap that is made to stick to the base of a light bulb. A diode lets current through in only one direction, causing the bulb to get power only 50 percent of the time if it is operated on AC. This effectively reduces the applied voltage by about 30 percent. (Reducing the voltage to its original value times the square root of .5 results in the same power consumption as applying full voltage half the time.) The life expectancy is increased very dramatically. However, the power consumption is reduced by about 40 percent (not 50 since the cooler filament has less resistance) and light output is reduced by reduced by about 70 percent (cooler filaments are less efficient at radiating visible light)."

כך שנראה שאכן ירידת ההספק היא לא לינארית ביחס לירידת המתח, אבל מה שבאמת מעניין אותנו הוא גרף ירידת ההספק כפונקצייה של עוצמת התאורה (שהיא עצמה פונקצייה מורכבת של מתח וזרם שמשתנים לפי חזקות גבוהות של השינוי, ראה במאמר...
power consumption is roughly proportional to voltage to the 1.4 to 1.55 power, and that light output is roughly proportional to the 3.1 to 3.4 power of applied voltage

שזה משהו שיותר קשה למדוד.
מקוצר זמן לא מצאתי מאמר בנושא, אבל אני בטוח שבחיפוש נוסף ימצא המידע.
אבל אתייחס ספציפית לנקודות שהעלית:
1. גם אני הופתעתי לטובה מאורך החיים של נורות ההלוגן בתנאי התנודות של רכיבת שטח. לא זכור לי שנשרפה לי אי פעם נורה בשטח.
2. שים לב שהקטנת עוצמת התאורה תגרום גם לשינוי צבע לכיוון הצהוב, שהוא פחות טוב לראיית לילה לטעמי מלבן.
3. לגבי תוספת זמן, אין לי ספק שהשיטה שלי (של 5,10,15 ווט) יותר יעילה כי הנורות פועלות ביעילות מקסימלית וגם אינן משחירות עקב המתח הנמוך. תוספת הסיבוכיות זניחה (עוד מפסק, אין אלקטרוניקה מסובכת ואין MTBF...). ובאמת מעניין ניסויית כמה זמן המעגל שפיתחתם מוסיף לזמן התאורה.
4. כפי שציינתי, המעגל שלכם יכול להיות שימושי גם לצרכי בגלל היתרונות הנוספים (התראת מצב סוללה, SOFT START) כאשר מצב הגנת הסוללה מפריקת יתר קצת בעייתי כי הוא משתק את הסוללה לגמרי ואין אפשרות לסחוט עוד קצת אור במצב חרום במחיר פגיעה מסויימת באורך חיי המצבר.
5. חחח...רק עכשיו העליתי את הלינק שהעלית בתשובה שלך וקלטתי שזה אותו הלינק שאני מצאתי וציינתי בתחילת התשובה שלי... :laugh: (אין לי זמן וכוח לתקן את התשובה :-P).
6. מבחינה מספרית, כעולה מדף הנתונים של נייט ריידר שציינת, הקטנה של עוצמת התאורה מ-15 ווט ל-6 (די דומה למה שאני עושה, מ-15 ל-5) מגדילה את הזמן פי שתיים. בשיטה שלי היא מגדילה פי שלוש.
7. לגבי נצילות בפריקה איטית של הסוללה אתה צודק, אלא שזה מורכב הרבה יותר כי בפריקה מהירה מותר להגיע למתחים נמוכים יותר (= לסחוט עוד קצת), והקיבולות של המצברים נתונים בד"כ בזמני פריקה של 20 שעות, רחוק מהקצב שאנחנו משתמשים בהם.
8. לגבי פנס עם שתי נורות, דווקא מציאותי מאד אצלי :-) וכל הנקודות שציינת אולי נכונות ליצרן גדול אבל לא אצלי. השיקול שלי היה דווקא הפשטות והאמינות. כבר קרה לי שבשל תקלה בשטח פתחתי את הפנס עם אולר הכלים ואילתרתי פתרון או אילתרתי חיבור למצבר לאחר שאחד הקונקטורים ("נעל כבל") נתלש, בו בזמן שאם היה לי פנס מיצרן כלשהו (עם קונקטורים יחודיים, מעגלים אלקטרוניים שפתאום חדלים לעבוד וכו´) לא היה עוזר לי כלום, ואת התיקון המלא עשיתי בקלילות בבית בו בזמן שעם מוצר קנוי הייתי נאלץ לשלוח אותו לתיקון אצל היצרן...
הפנס שלי בנוי מאד רובאסטי ממתכת (ולכן לא נמס כמו הביוביות מפי.וי.סי, שגם לא מוציאות את החום החוצה בצורה יעילה) ועם מתגים איכותיים, חוטים עבים והלחמות של טנק...אבל כל זה נכון רק לי ולשכמותי, שמוכנים קצת לאלתר בתמורה ליתרונות שזה נותן.
לשאר עמך אני מסכים שאכן מוצר כמו שפיתחתם ממש יכול להועיל (וכמו שציינתי, גם לי, אם פונקציית הגנת הסוללה תהיה ניתנת לנטרול) ואכן יצרנים רבים עושים שימוש בטכנולוגיה זו. אבל כזכור ציינתי בתשובתי הקודמת שהטכנולוגיה הזו יעילה יותר ללדים ו-HID (שהאחרון מצידו רגיש מאד לתנודות - אין ארוחות חינם, וגם יקר מאד).

בקיצור, ישר כוח על הפרוייקט והמדד העיקרי יהיו התוצאות בשטח (בעיקר האמינות של המעגל האלקטרוני) והמחיר הסופי. מצא חן בעיני שהחיבור למעגל שלכם הוא עם ברגים, מה שיאפשר חיבור קל ללא צורך בהלחמות לכל דיכפין :rating: כולל תיקונים בשטח, כי כידוע, הרבה תקלות נובעות מקרע בתוך הכבלים ליד הקונקטור או הכניסה למכשיר עקב הכיפופים החוזרים (למשל באוזניות, תקעים לחשמל וכו´). גם במערכת שלי, אין כבלים שנכנסים לתוך גוף הפנס (כמו בפנסי מותג רבים) אלא רק קונקטורים אמינים ולרוב יש לי כבל רזרבי. והכבל הוא כבל טפלון מסוכך בתקן צבאי "שמרותך" לקונקטורים ולכן לא נתלש...:-)

אופסס, רק עכשיו אני קולט איך נסחפתי בנושא החביב עלי, תאורות לילה...יאללה, חייב לזוז. אז בהצלחה.



חזרה לפורום