כתב: שחר שטייף

למתחילים  אורך המסלול: 25 ק''מ  זמן: 3-4 שעות רמה
מקורות מים עתיקות נוף מדהים דבל טרקים מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: חורף ואביב מומלץ
מהמרכז והדרום: על כביש החוף (2) עד מחלף זכרון. על כביש 70 חולפים את צומת פורידיס, צומת שפיה ומגיעים לבת שלמה. ברמזור שבראש הגבעה פונים ימינה ומחנים את הרכב.
מהצפון: מיקנעם על כביש 70 לכוון צומת פורידיס. חולפים את צומת אלייקים וברמזור של בת שלמה פונים שמאלה ומחנים את הרכב.
איך מגיעים
יציאה מבת שלמה "דרום". (על כביש 70 בין יקנעם למחלף זכרון). חנייה ברחבה הגדולה מדרום למחלף (שנמצא בבנייה).
תחילת המסלול ברכיבה דרומה דרך המושבה וירידה תלולה של כ 500 מ' היישר לערוץ נחל דליה. חצייה כפולה רטובה ורכובה של הנחל (עומק המים בגשר האירי, בעקבות הגשמים האחרונים, כ 40 ס'מ) ופניה שמאלה. עוד 300 מ' ואתה מגיע לצומת שבילים ופונה שוב שמאלה מזרחה על הסימון הכחול בדרך כורכר (בוצית לעיתים) ורוכב מזרחה במקביל לנחל בערך ק'מ וחצי. במקום בו הדרך ה"כחולה" נפרדת מן הנחל אתה נפרד מהדרך וממשיך בדרך עפר לא סלולה לאורכו של הנחל (מדרום לו). הדרך מתפתלת לאורכו של הנחל כשניים וחצי ק'מ תוך מספר מעברי בוץ הרפתקניים עד שתפגוש שוב דרך עפר סלולה (לבנה) בסימון כחול. כן... זו אותה הדרך שעזבת מקודם. פניה ימינה דרומה וטיפוס של כ-800 מטר על הדרך הלבנה אל מעבר לאוכף. בדרך תמצא פניה ימינה לעבר הגבעה. אל תפנה, אבל תזכור את המקום. זו הדרך בחזרה...
אחרי אותם 800 מטר תמצא פניה שמאלה לדרך עפר בלתי סלולה בין השדות. רוכבים על הדרך מזרחה ק'מ אחד ובפניה ימינה דרומה לעבר עץ גדול ובודד בשטח. חולפים את העץ ויורדים בירידה תלולה לכוון אחד מיובליו של נחל תנינים. בהגעה לערוץ כדאי לפנות שמאלה לעבר המעיינות (עין תנינים ועין סוקר. כ 500 מ' רכיבה מזרחה) לביקור קצר ובחזרה לדרך הראשית.
אחרי הירידה התלולה מגיעה העליה התלולה דרומה ובסופה תצפית יפה ונקודת קפה (נ.ג. 153 במפה). משם ממשיכים דרומה עד להגעה לערוץ נחל תנינים. רוכבים בין השלוליות לאורך הגדה הצפונית ומחפשים מקום נוח לעבור את הנהר הגועש. מצאנו שניים כאלו קצת אחרי בריכות החמצון (שבמפה מסומנות בשם התמים "מאגר מים").
אחרי צליחת הנהר ממשיכים לאורך הגדה הדרומית מזרחה, מתחברים לדרך לבנה סלולה ועליה כשני ק'מ שיביאו אותך היישר לגבעת הרקפות (להתמצאות: מדרום נמצא קיבוץ גלעד המתכנה גם "אבן יצחק").
הדרך חזרה תחילה מערבה על הדרך הלבנה בה הגעת. אחרי ק'מ וחצי בפניה שמאלה מטפסים על השלוחה וימינה מערבה לאורך הרכס כ 3 ק'מ על הדרך הלבנה. הישוב משמאלכם הוא גבעת ניל'י והישוב בבקעה שלפניכם הוא עמיקם. הדרך הלבנה גולשת עם הרכס לצומת T בה תפנו ימינה צפונה, תעברו שוב את נחל דליה (הפעם במעביר מים נוח) ותטפסו לעבר האוכף. כק'מ וחצי אחרי מעבר הערוץ תגיעו לפניה שמאלה מערבה (כן, זו אותה פניה שהזכרתי מקודם) לדרך עם סימון כחול. טיפוס של 300 מ' ואחריו רכיבה על הרכס עד לפניה חדה ימינה (עם הסימון הכחול) וירידה תלולה ועצבנית בערוץ. אחרי בערך ק'מ מגיעים בחזרה לערוץ נחל דליה וחוזרים את ארבעת הק'מ האחרונים באותה דרך בה באתם.
בבת שלמה יש מספר מקומות בהם אפשר להחזיר לגוף את הקלוריות ששרפתם בטיול.

נקודת קפה: נ.ג. 153. למרות שאינה באמצע הדרך. גבעת הרקפות מתויירת מידי ולא מספיק אינטמית בשביל קפה, לטעמי, אבל איש איש וטעמו...

העמקים איזור
גבעת הרקפות מקום
כרמל (4) מפת ס"ש

מבת שלמה לגבעת הרקפות
חביב מאת: ליאור באראט
בתאריך: 12/9/2004   שעה: 14:34
הציון הוא שלושה הרים
טיול חביב, בהחלט למתחילים קצת קצר. מי שיכול להאריך שיעשה את זה.

ניסינו מאת: עופר פוקס
בתאריך: 3/8/2003   שעה: 21:08
הציון הוא שלושה הרים
ניסינו וניסינו ונתנו צ'אנס אבל חתכנו באמצע חזרה.
אולי זה הבוקר החם יחסית שהיה אבל המסלול פשוט לא למתחילים. ארוך מידי וקשה מידי למתחילים. מי שיש לו כושר בינוני ומעלה יהנה מאוד.

אלטרנטיבה למסלול מאת: אסא כגן
בתאריך: 23/4/2003   שעה: 18:06
הציון הוא ארבעה הרים
יש עוד דרך שמאריכה את המסלול באיזה 4 4-6 ק"מ אך מקסימה ממש נוף ציורי כמו פרובנס במקום לפנות שמאלה לעבר כבעת הרקפות מהשביל הלבן ממשיכים דרומה עד גבעת נילי ושם פונים שמאלה אחרי זמן קצר רכיבה מגיעים לצומת בה פונים ימינה לירידה כפית שמביאה אותהו לנחל עם גשר אירי לא לעבור את הגשר ולפנות שמאלה לפני הנחל עד גיבעת הרקפות שם מקנחים בגלידה