כתב: שחר שטייף

בינוני  אורך המסלול: 50 ק''מ  זמן: 5-7 שעות רמה
מקורות מים עתיקות נוף מדהים מסלול לא מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: חורף ואביב מומלץ
בצומת מירון פונים צפונה על כביש 89, חולפים על פני ספסופה וחונים בכניסה לג'יש (היא גוש חלב המקראית) קצת אחרי צומת הפניה ימינה לדלתון. איך מגיעים
כ 50 מ' מצפון לצומת הפונה לדלתון ישנה סימטה הגולשת ימינה במורד תלול (סימן זיהוי - קונדיטוריה בפינה הדרומית מזרחית של הפניה לסימטה.
גולשים ימינה בסימטה ומזהים סימון שבילים ירוק. הכביש הסלול הופך במהרה לדרך כורכר שנמתחת על הצלע המערבית של הנחל. אחרי כ-800 מ' נאתר מימין לדרך את בית הכנסת העתיק של גוש חלב. שווה ביקור וצילום. ממשיכים בירידה תלולה על הצלע המערבית של נחל גוש חלב עד שמגיעים לתחתית הערוץ. מכאן ניתן להמשיך עוד קילומטר על הדרך עד המפגש עם נחל דישון אבל מי שמחפש הרפתקה כדאי שיפנה שמאלה וימשיך בתוך הערוץ עצמו בסינגל שעובר בין שיחי הפטל שמתחתם זורמים מימי הנחל. הסינגל (סימון ירוק) רכיב בחלקו אבל בקטעים נבחרים צריך לרדת מהאופניים וללכת ברגל. בדרך נפגוש כמה טחנות קמח חרבות.
במפגש עם נחל דישון נפנה ימינה ונמשיך על שביל ישראל תוך מעברי מים רבים.
לאחר כשני ק'מ הדרך מתמזגת עם כביש 6567 לאורכו נמשיך כ-4 ק'מ עד שהכביש פונה שמאלה בטיפוס לכוון יראון. בנקודה זו נפנה ימינה ונמשיך בדרך העפר לאורך ערוץ נחל דישון עד סופו.
את תיאורו של נחל דישון אפשר למצוא בתיאורי מסלול אחרים. אציין רק שהמסלול משופע מעברי מים ובחורפים גשומים המים זורמים על קטעים ארוכים של הדרך עצמה - מראה יפהפה של מים, קירות סלע גבוהים, פרחים ועצים. נקודה מומלצת לקפה - עיקול חד בנחל כקילומטר לפני המפגש עם כביש עלמה-דישון במקום בו הדרך מטפסת מעט על צלע הנחל הדרומית. אחרי חציית כביש עלמה-דישון ממשיכים כ-5 ק'מ במורד הנחל על הסימון האדום ומול יער שדה אליעזר נפרדים מערוץ הנחל ופונים ימינה דרומה על הסימון האדום לכוון כביש 90.
חוצים את כביש 90 בזהירות (בערך קילומטר מצפון לאיילת השחר) וממשיכים על הסימון השחור מזרחה לכוון חולתה. אם השער בכניסה למטעים סגור - אפשר להמשיך צפונה לאורך כביש 90 קצת יותר מקילומטר ולפנות ימינה מזרחה על הדרך המקבילה לנחל דישון מדרום. ממשיכים לאורך הדישון וחולפים את קיבוץ חולתה מדרום. השביל השחור חוצה את ערוץ הדישון צפונה בגשר אירי (זהירות מהחלקה), פונה שוב מזרחה ומקיף בריכת חמצון גדולה מצפון. עוד כמה מאות מטרים והנה הגענו לערוץ הירדן. הגשר מולנו נקרא "גשר החמישה". חוצים את ערוץ הירדן מזרחה ופונים ימינה דרומה על הדרך המקבילה לערוץ. כשני קילומטר דרומה מגיעים לגשר ה"פקק" שחוצה את הערוץ שוב מערבה. אבל אנחנו לא חוצים את הערוץ אלא חוצים את הכביש (כביש 918) דרומה וממשיכים על סימון שבילים שחור בדרך המקבילה לנהר הירדן ממזרח. לאחר כשלושה ק'מ של רכיבה נגיע לגשר בנות יעקב. כאן אנו חוצים את הירדן לצידו המערבי ומטפסים על הכביש את מחצית הגובה לכוון גדות. בנקודה בה מתחבר הכביש העולה מהגשר עם הכביש היורד מגדות אנו פונים שמאלה דרומה וממשיכים על הסימון האדום דרומה על דרך הירדן ההררי. הדרך מתמשכת כ-10 ק'מ תוך שמירה על קו-גובה אחיד (פחות או יותר. יש גם כמה עליות מתונות) עם תצפיות מרהיבות על הירדן השוצף ובהמשך גם על צפון הכנרת ובקעת הבטיחה.
דרך הירדן ההררי מסתיימת בכניסה לישוב הקהילתי כרכום אבל אנו פונים שמאלה מזרחה בכביש הגולש בתלילות לכוון "גשר הדודות" שעל נהר הירדן. "גשר הדודות" הוא בעצם "אין" גשר (בעבר היה במקום גשר אירי שנסחף). הכביש מסתיים על גדת הנהר וזוהי נקודת הסיום המוצעת למסלול. מי שמעוניין יכול, לחלופין, לסיים את המסלול בכרכום או להמשיך על הכביש מכרכום לאלמגור ומשם לגלוש לכינרת לחוף אמנון.
סה'כ ירידה מצטברת של 1,050 מ' מג'יש (850 מעפה'י) לכנרת (200 -).

המסלול קל פיזית אבל בינוני טכנית בגלל הירידה התלולה בנחל גוש חלב ובגלל ריבוי מעברי המים בנחל דישון.
רצוי להשאיר ברכב שאוסף אותנו בנקודת הסיום ביגוד יבש להחלפה (המהדרין יארגנו מפגש מקדים עם הרכב להחלפת הבגדים ליד גשר החמישה משום שמנקודה זו ואילך אין עוד חציות מים).

המסלול מומלץ לחודשי האביב או החורף אבל לא מומלץ לאחר גשם בגלל קטעים ארוכים על דרך שחורה ובוצית.
הגליל העליון ואצבע הגליל איזור

מצידו השני יש עליה לרמת הגולן לכיוון חד נס

מסלול משגע מאת: אסי נדלר
בתאריך: 5/2/2006   שעה: 11:01
מסלול משגע, מתאים מאוד לחורף. עשינו רק את הקטע של נחל דישון. הנחל משופע במעברי מים ובשלוליות ואין כיף גדול מזה.
הערה היחידה על המסלול היא כשמגיעים לכביש אין צורך להמשיך עליו 4 ק"מ. לאחר כמה מאות מטרים עוברים תחנת שאיבה ומיד אחריה יש פניה חזרה לנחל. הקטע מאוד יפה וחבל לפספס אותו.
בקיצור, מסלול מדהים, מומלץ מאוד.

מסלול מרתק מאת: doron
בתאריך: 17/5/2004   שעה: 08:04
בחודש אפריל המים בדישון היו בעומק עד 25 ס"מ ואין דבר מרענן יותר מאשר לחצות ברכיבה את ערוץ הנחל.(כל 100 מטר התרעננות!!!). מתחת למים ישנם חלוקי נחל בגדלים שונים והאתגר היה לעבור מבלי לצנוח למים.
המסלול מומלץ ביותר ולמרות אורכו (עד כרכום כ-56 ק"מ) אינו קשה.