כתב: יוסי הלמן

בינוני  אורך המסלול: 60 ק''מ  זמן: 4-5 שעות רמה
טיפוס קשה מסלול לא מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: אביב מומלץ
אנו יצאנו כקבוצה מרחובות. ניתן לצאת מכל נקודת מפגש בדרך, כמו למשל מחלף כביש ישראל - כביש מסמיה נחשון, או אפילו מכפר מנחם (מומלץ) עצמו הנמצא למרגלות תל צפית ויער חרובית, או מיער חרובית שם ניתן להחנות את הרכבים (לא מומלץ-המקום מבודד). איך מגיעים
אנו יצאנו מרחובות עם שחר. רכבנו אל קיבוץ נען על הכביש ומשם מיד לאחר שהכביש פונה בחדות ימינה,לצד גדר הקיבוץ יש פניה שמאלה בכביש המובילה אל כניסה אחורית לקיבוץ ולבית הקברות של הקיבוץ. המשך בדרך משובשת ההופכת לדרך עפר לאורך כ 1-2 ק"מ ומובילה אל כביש ישראל. חוצים מסילת ברזל (זהירות) וכ 700 מ' אח"כ תגלו את חוצה ישראל וגשר לכלים חקלאיים ולרוכבי אופנים כמונו החוצה אותו.
לאחר הגשר, פניה ימינה ונסיעה בשביל שירות המרובד בכורכר או באספלט מגורד המקביל לכביש חוצה ישראל. הדרך כוללת גבעות קלות, עליות קלות וירידות. השביל מסתיים לקראת המפגש של חוצה ישראל עם כביש מזכרת בתיה חולדה ופונה שמאלה בדרך כורכר במקביל למסילה העוברת בחפיר עמוק מתחתינו. נמשיך עוד כ 500 מ' ונגלה מימין גשר רכבת, נעבור מתחתיו ונפנה מיד שמאלה לשביל עם עליה קלה המובילה לכביש חולדה ליד מפגשו עם מסילת הרכבת לירושלים/בית שמש. נרכב ימינה כ 300 מ' במקביל לכביש נחצה אותו בזהירות ונפנה שמאלה לדרך כורכר בעליה. בקצה העליה נראה מימין ומשמאל מתקני שאיבה של מקורות ונמשיך עם השביל שיוביל אותנו לכיוון ואחר כך במקביל למסילה המערבית יותר לב"ש. השביל מתפתל מעט בין המטעים אבל ככלל הוא עוקב אחר המסילה עד נחל שורק. כיום ניתן לחצות את הנחל על גבי משטחי אבנים שהונחו בערץ ע"י בוני חוצה ישראל. נושאים את האופניים על הגב וחוצים. ממשיכים בשביל ולצד המחלף הנבנה עד כביש מסמיה -נחשון וחוצים אותו תוך נסיעה לצידו אל מפגש הרכבת-כביש שלידו.
בגדול המשך הנסיעה הוא על שביל עפר המקביל למסילה לבאר שבע ממזרח לה. השביל יוביל אותנו בסופו של דבר עד הכביש לכפר מנחם. יש לקחת בחשבון עבודות של חוצה ישראל במסלול ושדרוג המסילה לבאר שבע הגורמים מדי פעם למעקפים המתרחקים קמעה מהמסילה.
מגיעים לגשר הרכבת-כביש כפר מנחם. עד כה רכבנו כ 25 ק"מ. פונים עם השביל שמאלה במקביל לכביש ורוכבים עימו עד לכניסה לקיבוץ. חוצים את הכביש בזהירות רבה, ונכנסים לכביש המוביל לכפר מנחם. כ 500-800 מ' אחרי הכניסה, תראו משאל קבוצת עצים ומבנים ולידה שביל שיוביל שמאלה דרך השדות אל יער חרובית. סעו מזרחה אל היער מולכם עד שתגיעו לכביש החוצה אותו. המשיכו בבכביש זה ימינה ורכבו לכיוון התל שמולכם. תגיעו למזלג דרכים, כשמימיו תחנת מיתוג של חברת החשמל, המשיכו בשביל הממשיך חזק שמאלה וימינה לרגלי התל. הרעיון הוא לטפס על התל ממערב, שם העליה הכי מתונה 'יחסית'. המשיכו בשביל עד שתגיעו בערך לאחורי תחנת המיתוג שם תגלו את השביל העולה ומטפס שמאלה לתל.
העליה קשה, עם לא מעט דרדרת והשביל הולך והופך לתלול ככל שמתקדמים, לכן התכוננו, הקטינו מהלך בולמים, הורידו הילוכים ככל האפשר, הטו גוף קדימה וטפסו כל עוד הגלגלים והפדלים מסתובבים!!!
בשלב מסויים לא תוכלו יותר לטפס ויש לעלות את הנותר ברגל. בפסגה הראשונה יש קבוצת עצים עם צל לחניית קפה -חובה !! ואח"כ מי שירצה שיטפס רגלית ל'פסגה' הגבוהה ביותר. השביל תלול מדי לרכיבה.
הנוף נהדר. ממערב שפלת יהודה והחוף עם אשדוד ואשקלון ברקע. ממזרח הרי חברון ומצפה משואה בולט ממרחק. ולרגלי התל כפר מנחם ויער חרובית.
הירידה מהתל כיפית כמו העליה. רדו בזהירות והזהרו מהדרדרת.
קיימת גם עליה ממזרח אלא שלדעת גדולים וחכמים ממני שניסו אותה היא כמעט בלתי עבירה לרכיבה לכל גובהה.
ניתן לחזור במקביל לתחנת המיתוג של חברת החשמל בשביל המוביל משמאלה ומוביל אותנו היישר אל קיבוץ כפר מנחם ליד ביה"ס האזורי. משם הדרך חזרה דומה לזו שהגענו בה.

נקודות לציון:
1. אין מים בדרך. יש להצטייד בהתאם.
2. סלילת כביש חוצה ישראל והמסילה לב"ש עשויה לגרום לשינויים ולמעקפים בדרך.
3. כאמור למעלה, ניתן להגיע עם האופנים על הרכב ולחנות בקיבוץ ולטייל יום שלם רק בסביבת התל וביער חרובית המכילים סינגלים ומסלולים יפים ואתגריים. ולשלב גם טיפוס על התל. טיול כזה יהיה בהכרח נוטה יותר לפרירייד או לרכיבת שבילים אגרסיבית.
מישור החוף והשפלה איזור
תל צפית מקום
דרום השפלה ושולי הר יהודה (12) מפת ס"ש

מרחובות לתל צפית ויער חרובית
רוכבים מתקדמים יכולים לעלות עד לראש תל צפית מאת: א
בתאריך: 17/12/2005   שעה: 17:07
גלגל אחורי עבה בעל אחיזה טובה, להטות משקל קדימה ולשמור על כידון ישר.
קשה אבל אפשרי, הרבה סיפוק

למנוע התלבטות מאת: רוכב מזדמן
בתאריך: 7/11/2004   שעה: 10:38
בשיפצור המסלול לעיל, מגיעים לפילבוקס, ושם מציע הכותב לבחור שביל כלשהו על מנת להגיע לכוון כללי שדרת הדקלים. אפשר לפשט את הענין, אך במחיר של שביל קצת פחות מענין, וזה אומר לפנות בצומת השבילים ליד הפילבוקס, לכוון שמאל ולהמשיך כל הזמן ישר. השביל יכניס אתכם למושב (פדיה? פתחיה? לא זוכר) דרך כביש קצר (כ 50 מ') המשתלב כרגל של T, עם כביש פנימי מעט יותר ראשי (במונחים של מושב כמובן) שם נפנה ימינה לעוד 50 מ', הכביש מסתיים וממשיך (ימינה) בשביל המגיע ישירות לאותו שביל עם עץ העולה לשדרת הדקלים. חוץ מזה זו תוספת נחמדה למסלול הארוך שבהודעה המקורית. את 60 הק"מ המקוריים בהודעה הראשונה אפשר לחלק גם לקטעים של מסלולים קצרים יותר.

שיפצור המסלול מאת: sachi chatsubi
בתאריך: 27/2/2004   שעה: 14:34
אפשר לשפצר קצת את המסלול הזה.
לאחר שחציתם את כביש 6 בגשר לכלים חקלאיים ליד נען, ופניתם ימינה על השביל המלווה את הכביש ממזרחו, המשיכו עד לגבעה משמאל עם המבנה דמוי פילבוקס. טפסו על הגבעה עד לפילבוקס וצפו על העמק שמדרום. העמק נטוע בכרמים בעיקר, ואם העונה היא עונת ליבלוב הגפן או עונת או-טו-טו בציר, אז הנוף מדהים. עכשיו צריך לבחור שביל זה או אחר בין הכרמים כדי להגיע ליער חולדה. לא חשוב איזה שבילים בוחרים, ממילא מתברברים פה ושם, העיקר לשמור על כוון נכון, והכוון הכללי שלנו ממרומי גבעת הפילבוקס ניתן לזהוי בקלות. על קו האופק מדרום, בקצהו השמאלי (מזרח) נראה קבוצת דקלים גדולה (למעשה זו שדרה, אבל בזוית מכאן זו נראית סתם קבוצת דקלים). ניישיר מבט לעבר הדקלים וזה הכוון שלנו. לאחר שטחי הכרמים והגידולים האחרים נמשיך על השביל העולה (ובאמצעו עץ בודד רחב נוף) לכוון שדרת הדקלים. ממש לפני הדקלים מימין לשביל - משטח דשא גדול עם נוף יפה לכוון חולדה, מזכרת בתיה, רחובות הנמצאים מתחת ליד. המדשאה והרחבה הם יד זכרון לסגן טל צמח שנפל בבקעה באינטיפדה. נמשיך לאורך שדרת הדקלים עד ליער חולדה (הפסקת קפה ליד בית הרצל, ואפשר להצטיד במים ביער), שם נפנה שמאלה על הכביש הפנימי המקיף את היער, נגלוש לוואדי מתחת לקיבוץ משמר דוד עד לכביש מזכרת בתיה-חולדה. בכביש נפנה ימינה ונרכב בזהירות לארכו עד אחרי הכניסה לקיבוץ חולדה ("ירוק על המים") שם נבחין משמאל לכביש (לפני שנעבור מעל כביש 6) באותם מתקני שאיבה שיוסי תאר בהמשך המסלול ונמשיך עם התאור שלו. הוספנו כמה ק"מ עם נוף יפה.
ועוד תיקון - רוב המסלול נמצא במפת ס"ש של מבואות ירושלים (9), ולא דרום השפלה כפי שכתב יוסי.