כתב: יורם חן

פק''ל קפה      עונה: כל השנה שעה: מוקדם בבוקר מומלץ
מחלף הראל - הקסטל כביש מס' 1 איך מגיעים
  • נחל חלילים- נחל שורק

מחנים את הרכבים בחניון קניון הראל, בכניסה למבשרת ציון (מחלף הקסטל).
  • רוכבים צפונה ברחוב הראל 500 מטר עד לכיכר חלילים ועולים לרחבת העפר המוגבהת מצפון מזרח לכיכר(חצי ימינה).
  • נכנסים לנחל חלילים העובר מצפון לבתי מבשרת ושומרים על הסימון הירוק בתוך הואדי בסינגל מצוין ולא טכני מדי.
  • יורדים עד לנחל שורק, פתחה רחבה שם חוברים לשביל כורכר המסומן ירוק ועמו רוכבים דרומה מתחת לכביש מס' 1 , בנחל שורק אשר חוצה מתחת לבית זית את אזור המאגרים (קצת "מריח").
  • חוצים את כביש עין כרם וממשיכים בנחל שורק בשביל ההופך לשביל ישראל ועד לנקודה שהוא מטפס לסטף בדרך הולכי רגל.
  • ממשיכים עוד כ 500 מטר עד לשביל 4X4 המטפס ימינה ועולים עמו בטיפוס קשה עד למעיין הסטף ומשם לכיכר אשר בכניסה לחניון (חלק מהטיפוס הינו על כביש ).
  • כאן מתאים לבצע חניה בין העצים למנוחת קפה .
  • חוצים את הכיכר צפונה ונכנסים לסימון ירוק עמו רוכבים עד לכביש הפנימי של קיבוץ צובה בין המטעים (כביש סוג ב' היוצא מזרחה מהמשק).
  • ע"פ השילוט ניתן לבקר במעיין צובה ואח"כ להמשיך מזרחה על הכביש דרך מחצבת מעוז ציון, אל מעוז ציון , בהמשך על הכביש דרך שכונת מעוז ציון אל מחלף הראל ולרכבים.

מסלול באורך כ-20 ק"מ מהיר מאוד המשלב רכיבה טכנית, דהירה במישור וטיפוס קשה.

אלטרנטיבות לעליה:

אלטרנטיבה 1:

למי שלא מעוניין בכלל בעליות קיימת אופציה נוספת אך היא לא מעגלית וטומנת בחובה רכיבה בשמורת טבע נחל שורק שכרגע אסורה כביכול לכניסה אבל..

• רוכבים כאשר כביש 386 ( כביש צומת כרם בר גיורא ) משמאלכם עד לנקודת החיבור אתו (2 ק"מ אחרי חיניון סטף תחתון ) .
  • עולים על הכביש ורוכבים עד לכניסה לגשר רפאים (שילוט מימין לדרך ) יורדים חזרה לשביל ונוסעים ברכיבת שבילים מהירה במקביל לפסי הרכבת
  • רוכבים כ-8 ק"מ רכיבה מהנה בשמורת נחל שורק עד לחציתו..1 ק"מ לפני הסוף.
  • יש זרימה בנחל. המים לא מזוהמים בצורה מטורפת (עוברים דרך מכון טיהור מי שפכים..). הזרם לא חזק מדי וניתן לעבור בלי להרטב (לי לא עזר..)
  • בסוף המסלול השביל הופך לכביש שירות למחצבות ומוביל עד למגרש החניה של בית חרושת למלט..שם יחכה לנו הרכב השני.

אלטרנטיבה 2:

• את נחל חלילים מסיימים לאחר כ- 2.5 ק"מ למרגלות כביש מס'1 (ת"א - י"ם).
  • יש לעבור סוללת עפר בדרכנו למפגש עם נחל שורק- לעלות על הכביש ולעבור מתחת לגשר בדרכנו לכיוון בית זית ורק בשביל העפר מצד ימין לדרך ניתן להתחיל לגלוש במורדות נחל שורק לעבור את מאגר המים (אגם) של בית זית (אגב יש מחסום ושלט המזהיר מסכנת טביעה- יש לחצות ולהמשיך בזהירות מאחר ובשני קטעים המים מגיעים לשביל).
  • ממשיכים במגמת ירידה עד למקום בו השביל ניגמר ועולים לכביש 395 (מימין לכיוון סטף ומשמאל לכיוון עין כרם).
  • מכל מקום, אנו חוצים לצידו הדרומי של הכביש ועולים על שביל כורכר הממשיך במגמת הירידה כאשר משמאלנו משיק כביש 386 ומעלינו ניתן להבחין במינזר המדהים הניקרא "יוחנן במדבר".
  • ככלל אנו ממשיכים לגלוש במורד עד אשר השביל נגמר.
  • עולים לכביש 386 , חוצים אותו לכיוון החניון בצידו השני למנוחה ואגירת כוחות לפני העליות חזרה דרך נחל צובה כפי שיתואר להלן:
    • מהחניון שבים לכביש וממשיכים לכיוון גשר רפאים (עוד לפני כן נזהה מימיננו תחנת שאיבה).
    • אנו ממשיכים בכביש (כ- 2.5 ק"מ מהחניון) עד לגשר רפאים בו ניתן לפנות ימינה לשביל הירוק לכיוון עין טייסים וצובה ממשיכים בשביל הירוק במגמת עלי עד לצובה ומשם לכיוון הרכבים במבשרת.

סה"כ כ- 32 ק"מ.

עליה נוספת לסטף:

• להלן עלייה נוספת לסטף, חביבה יותר מהשתיים שהוזכרו לעיל.
    לאחר חציית כביש עין כרם נכנסים לשביל נחל שורק (הידוע בכינויו "שביל הביובים").
  • לאחר כ-2 ק"מ מגיעים למפגש נחל שורק עם נחל חנדק, הרבה לפני הפנייה לשביל המדרגות.
  • במפגש פונים ימינה לשביל מקביל לשביל הביובים.
  • לאחר כ-500מ' פוגשים בשלט המצביע על שני כיווני השביל.
  • מול השלט - פנייה ימינה (השלט אינו מצביע אליה).
  • פונים לשביל זה ומטפסים בו מעלה עד לאתר הסטף.
  • בדרך פונים שמאלה במזלג שבילים (ולא ימינה כפי שנדמה), וכן עוברים מספר מדרגות סלע בטיפוס רגלי.
  • כל הסיפור אורך כ-15-10 דקות, ולוקח אותנו היישר לבריכות הסטף.
  • בכניסה לאתר הסטף יש להמנע מרכיבה על מנת לא לפגוע בהולכי רגל

עליה מנחל שורק לסטף

ירושלים והסביבה איזור
מבואות ירושליים (9) מפת ס"ש

נחל חלילים
הירידה בנחל חלילים לא הכי מתאימה לרוכבי XC מאת: אמיר
בתאריך: 9/9/2007   שעה: 18:36
הציון הוא שלושה הרים
הירידה די תלולה גם להליכה עם דרופים של חצי מטר עם מדרגות בירידה. הירידה מאוד טכנית וקשה מאוד לרוכבי XC. רוכבי DOWNHILL יהנו מאוד בירידה הזאת (אופניים מתאימות).

מסלול מעולה - רצוי להתחיל מלמטה מאת: עדי סורוקה
בתאריך: 27/10/2006   שעה: 16:42
קיבלנו את ההצעה של שמואל חןלהחנות את הרכב למרגלות הסטף ולהתחיל בעליה.
מסלול מצוין.

מסלול מעולה - כמה הערות קטנות מאת: יותם ברניס
בתאריך: 23/9/2006   שעה: 10:44
1. הירידה בנחל חלילים טובה - רק להיזהר על הולכי רגל ורוכבים בעלייה (כן - פגשנו שניים).
2. המעבר של הסכר הוא מצד שמאל - צריך להיכנס מאחורי הגדר 500 מטר לפניו - מי שימשיך עד הסכר יצטרך לחזור קצת אחורה.
3. העלייה לסטף מומלצת שלא דרך המדרגות, אלא בדרך שמתחילה 500 מטר אחרי החניון - מייד אחרי גשרון בטון, מצד ימין. העלייה קשה, אבל אפשרית - לכל אורכה.
4. אני ממליץ להשאיר את הרכב בחניון למטה ולהתחיל בעלייה, אחרת מגיעים אליה בשעות החמות וזה סיוט.

זהו - לרכב ולהנות.

קטע לא ברור במסלול מאת: תומר
בתאריך: 18/4/2006   שעה: 20:08
אחרי שעוברים מתחת לכביש מס' 1, פונים ימינה עוברים את הצומת ממשיכים עוד מאה מטרים לערך ופונים ימינה. ויורדים בשביל עפר.ממשיכים לאורך המאגר (המאגר נמצא מימינכם) ממשיכים לאורכו. בתקופה בה טיילנו אפריל 2006 היו עבודות בניה צמוד למאגר. ממשיכים לאורך המאגר עד לסכר עוברים את הגדר ויורדים בירידה. עד לכביש חוצים את הכביש (יש לעבור גדר הפרדה )משם הטיול ממשיך לפי המתואר

מסלול לתקופת הפריחה מאת: tal
בתאריך: 22/3/2005   שעה: 09:20
כדאי לבצע באביב, כשהנחלים פורחים - נחל צובה והמעיין, נחל חלילים, מאגר ביר זית המלא ואפילו נחל שורק פורח. אין צורך ביכולת פיזית או טכנית גבוהה, למעט מספר דרופים בחלילים והעליה בשביל 4X4 לסטף (אגב, קל למצוא אותו, מימין קצת לפני מפגש השביל עם הכביש העובר בנחל)

לבעלי לב חלש במיוחד מאת: עומרי בוסון
בתאריך: 19/3/2005   שעה: 20:00
הציון הוא שני הרים
כשאני ועוד כמה גינדאוים (חברים)התחלנו לרכב תמיד אמרו לנו עוד שנה כשתהיו מיומנים תסעו לנחל חלילים...
היום כעבור ארבעה חודשים של רכיבה חובבנית אך אימתנית למדי הסכמנו להשתתף בניסוי ...
אומנם זה ירידה (אני מתבייש לקרוא לזה סינגל) נחמדה מאד אך קצרה לא מאתגרת של שווה את הסבל של העלייה
בקיצור אם אתם רוכבים מתחילים שווה להתאמן שם על טכניקות.
ותזהרו מהמטיילים המעצבנים האלו שחייבים לעמוד בדרכנו. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

אחלה מסלול מאת: ניר
בתאריך: 7/12/2004   שעה: 22:57
המסלול טוב ומאתגר

אפשר גם אחרת... מאת: זיו
בתאריך: 13/7/2004   שעה: 01:04
הציון הוא ארבעה הרים
רוכבים כאשר כביש 386 ( כביש צומת כרם בר גיורה ) משמאלכם עד לנקודת החיבור אתו (2 ק"מ אחרי חיניון סטף תחתון ) .
עולים על הכביש ורוכבים עד לכניסה לגשר רפאים (שילוט מימין לדרך ) יורדים חזרה לשביל ונוסעים ברכיבת שבילים מהירה במקביל לפסי הרכבת (ניתן לראות עבודות שיפוץ..זו הסיבה ששמו שלטים לא להכנס אך אין משום פגיעה בצומח ובטבע..). רוכבים כ-8 ק"מ רכיבה מהנה בשמורת נחל שורק עד לחציתו..1 ק"מ לפני הסוף.
הערות : המסלול (מלבד הסינגל של חלילים) הופף לקליל ומהיר וניתן לעשותו בשעתיים עד שלוש שעות בסבבה.
ניתן להתחבר למסלולים אחרים כגון משלטים ודומיו בכיוון כללי חזרה לבירה.
תהנו

נחל חלילים מאת: אורי גודס
בתאריך: 3/7/2004   שעה: 15:10
הציון הוא ארבעה הרים
המסלול מתחיל בסינגל מדהים ומהיר, חלקו האחרון בעלייה לסטף קצת תלול אך העצירה בעין סטף שווה את המאמץ.....
תהנו אורי

אפשרות נוספת (קלה יותר) לעלינ לסטף מאת: Shmuel Chen
בתאריך: 30/11/2003   שעה: 14:24
הציון הוא ארבעה הרים
מסלול מעולה, רצוי להחנות למרגלות הסטף וכך להתחיל בחימום בעליה ולא להתחיל ישר בסינגל כאשר הגוף עדין קר. המסלול לא קשה למעט העליה לסטף בדרך המתוארת - ניתן לעלות לסטף גם בדרך מתונה יותר, ממדרגות הסטף (חניה מתחת למנזר) ממשיכים במגמת ירידה עד למקום בו השביל ניגמר עולים לכביש ועוקפים את מתקן הטיהור, נכנסים בשביל הראשון ימינה רוכבים עד הסוף ואז שוב רוכבים ימינה במגמת עליה (לא כל כך קשה) עד הסטף. המסלול ארוך יותר אך העליה סבירה.
** בצידו הצפוני של המזנון בסטף יש שביל להולכי רגל (סינגל של 100 מטר) שיורד כמעט עד לכיכר הגדולה שם ממשיך המסלול הירוק.

מסלול נהדר! מאת: גלעד
בתאריך: 26/10/2003   שעה: 20:57
מסלול נהדר , הירידה בנחל חלילים לנחל שורק כיפית מאוד ומומלץ לנסוע בשביל האמצעי שבנחל ללא הסימון מאשר השביל המסומן.
אני ממליץ לעלות לסטף במדרגות זה לא כל כך
קשה עם האופניים על הגב וזה שווה את כל הירידה בנחל חלילים ושורק!

היה מאווווד כיף מאת: לא משנה
בתאריך: 20/9/2003   שעה: 14:49
אחלה מסלול שבעולם שווה לכולם לנסות (לרמה בינוני)

הערות להערות של ליאור לעיל, ולמסלול בכלל מאת: ralph pw
בתאריך: 7/5/2003   שעה: 19:23
הציון הוא שלושה הרים
את "מספר מדרגות הסלע" לוקח לטפס כשעה עם האופניים על הגב... לפחות לקבוצה שלי שנמצאת בכושר בינוני מינוס.
חוץ מזה ניתן להתחיל למטה (למשל ליד המפגש בין נחל שורק לכביש לעין כרם) וכך להתחיל המסלול בעליה כשעוד לא חם, ולסיימו בירידה אאארוכה...

נחל חלילים-נחל שורק-נחל צובה מאת: יובל כפרי
בתאריך: 19/4/2003   שעה: 21:52
את נחל חלילים מסיימים לאחר כ- 2.5 ק"מ למרגלות כביש מס'1 (ת"א - י"ם).
ממשיכים במגמת ירידה עד למקום בו השביל ניגמר ועולים לכביש 395 (מימין לכיוון סטף ומשמאל לכיוון עין כרם). מכל מקום, אנו חוצים לצידו הדרומי של הכביש ועולים על שביל כורכר הממשיך במגמת הירידה כאשר משמאלנו משיק כביש 386 ומעלינו ניתן להבחין במינזר המדהים הניקרא "יוחנן במדבר". ככלל אנו ממשיכים לגלוש במורד עד אשר השביל נגמר. עולים לכביש 386 , חוצים אותו לכיוון החניון בצידו השני למנוחה ואגירת כוחות לפני העליות חזרה דרך נחל צובה כפי שיתואר להלן:
מהחניון שבים לכביש וממשיכים לכיוון גשר רפאים (עוד לפני כן נזהה מימיננו תחנת שאיבה). אנו ממשיכים בכביש (כ- 2.5 ק"מ מהחניון) עד לגשר רפאים בו ניתן לפנות ימינה לשביל הירוק לכיוון עין טייסים וצובה ממשיכים בשביל הירוק במגמת עלי עד לצובה ומשם לכיוון הרכבים במבשרת.

סה"כ כ- 32 ק"מ.

עלייה נוספת לסטף מאת: ליאור
בתאריך: 30/9/2002   שעה: 00:16
להלן עלייה נוספת לסטף, חביבה יותר מהשתיים שהוזכרו לעיל.
לאחר חציית כביש עין כרם נכנסים לשביל נחל שורק (הידוע בכינויו "שביל הביובים"). לאחר כ-2ק"מ מגיעים למפגש נחל שורק עם נחל חנדק, הרבה לפני הפנייה לשביל המדרגות. במפגש פונים ימינה לשביל מקביל לשביל הביובים. לאחר כ-500מ' פוגשים בשלט המצביע על שני כיווני השביל. מול השלט - פנייה ימינה (השלט אינו מצביע אליה). פונים לשביל זה ומטפסים בו מעלה עד לאתר הסטף. בדרך פונים שמאלה במזלג שבילים (ולא ימינה כפי שנדמה), וכן עוברים מספר מדרגות סלע בטיפוס רגלי. כל הסיפור אורך כ-15-10 דקות, ולוקח אותנו היישר לבריכות הסטף. בכניסה לאתר הסטף יש להמנע מרכיבה על מנת לא לפגוע בהולכי רגל, וכן בכדי לא להסתבך עם כותב התגובה הקודמת.
חוץ מזה המסלול נחמד, ומי שגולש את חלילים בלי להוריד רגל זכאי לטפיחה על השכם.

עליה מנחל שורק לסטף מאת: גידי בשן
בתאריך: 21/9/2002   שעה: 16:48
אני משמש כמנהל אתר סטף, וכן, גם רוכב אופנים. אכן קיימת עליה(דבל)תלולה כ-600 מ' אחרי שביל המדרגות (מערבה). נא להשתמש בה ולא במדרגות בכדי לא לסכן הולכי רגל. אבקש לצרף הערה זו למסלולים נוספים הכוללים את העליה מנחל שורק לסטף.

הערות/תיקונים מאת: אריה
בתאריך: 14/7/2002   שעה: 11:59
הציון הוא ארבעה הרים
המסלול יותר באורך 20 ק"מ מאשר 25ק"מ (מופיע נכון בסעיף רמה למעלה ושגוי בסיפור דרך עצמו). הסיפור המופיע כאן קצת מבלבל בכמה נקודות.
לא הצלחנו למצא את העליה המתוארת לסטף. המשכנו אחרי העליה להולכי רגל גם יותר מ500 מטר בנחל שורק ואין שם שום דרך 4X4. אין אינדיקציה למשהו כזה גם במפה.
משמאל לעליה של הולכי הרגל יש איזה דרך של 200 מטר שחוזרת לשביל הולכי הרגל. בקיצור בסוף עלינו את כל המדרגות ברגל. חבל, לא נורא, אבל עדיף ברכיבה...
הכיכר המדוברת אינה הכיכר הקטנה ממש מעל החניון של מעין הסטף. אחרי המעין רוכבים כמה מאות מטרים על הכביש ומגיעים לצומת גדולה עם כיכר גדולה (מכונה צומת הר איתן לדעתי). שם חוצים צפונה וכו'.
בסה"כ אכן טיול חביב, לא קשה ומהיר. הסינגל בהתחלה בהחלט חביב ומהנה.