כתב: רמי לשם

מקורות מים עתיקות נוף מדהים טיפוס קשה מסלול לא מעגלי מאפיינים
     עונה: חורף ואביב מומלץ
למנחמיה פונים מכביש 90 מול נהריים,כ 7 ק"מ דרומית לצמח. איך מגיעים
מחנים את הרכבים ליד מגרש הכדורגל, ממלאים מים (כמו שאלי סט ממליץ) עולים על האופניים ורוכבים דרומה על הכביש ממנו באתם. אחרי קילומטר בערך פניה ימינה בכביש וכאן מתחילה העליה, שממשיכה עוד 4 קילומטר (ו 400 מטר בגובה). העליה קשה אך בהחלט אפשרית. בערך ב 2/3 גובה, אחרי לולים, פניה ימינה עם סימון כחול, פונים בה. בסוף העליה נחים, מסתכלים למטה ונהנים מהנוף.

פונים ימינה על דרך בסימון שחור ורוכבים איתה כמה קילומטרים במגמת עליה מתונה. כשרואים אנטנה ולידה טריפוד עוצרים לעוד תצפית הפעם לעבר בקעת יבניאל ורכס פוריה. ממשיכים עוד ככקילומטר ופניה הראשונה ימינה פונים לשביל ישראל. ירידה נוחה וארוכה על לאלה היחידה של שמורת מצפה אילות. עולים עד לאלה מתרשמים מהנוף עוצרים לקפה וחוזרים עד להתפצלות הראשונה, פונים ימינה (צפונה) ומתחילים לרדת בירידה חזקה עם קטעים טכניים לא פשוטים (אבל עבירים) עד לרמת יבניאל.

פונים ימינה (צפונה) על השביל האדום עד להתפצלות ימינה, פונים ימינה עד לחורשה של שיזף מצוי הנקראת חורשת יעלה ובה על פי המסורת ישבה יעל אשת חבר הקייני והרגה את סיסרא אחרי שהשקתה אותו חלב (עאלק..). מחפשים את הסימון השחור ויורדים איתו לנחל. בנחל פונים ימינה עם הסימון הירוק וממשיכים איתו עד ליציאה מהנחל. כקילומטר אחרי סוף הקניון פוגשים שביל ברור ופונים בו דרומה. רוכבים עד מנחמיה.

מפת המסלול:

העמקים איזור
מנחמיה מקום
גליל תחתון, העמקים והגלבוע (3) מפת ס"ש

לרמת סירין ונחל יבניאל
שווה גם שווה לנסות !!! מאת: אלון ה.
בתאריך: 15/1/2005   שעה: 20:33
הציון הוא ארבעה הרים
דבר ראשון כפתיחה-מענה לדוד שכותב שלא שווה לנסות: אז מסלול כזה מי שכותב כך ,או שלא רכב אותו או שהסטנדרטים שלו מיוחדים במינם. בכל אופן מסלול מהנה ביותר עם קטע אתגרי בעליה קשה ונופים מהממים.
בכל אופן הצעה שלי לאותו מסלול,עם תוספת קלה שהופכת את המסלול לרכיבה של כ 35 ק"מ.
התחלה בקיבוץ בית זרע כשבגדול הכוונה להגיע לכביש הכניסה למנחמיה בשלוש אופציות שונות.הראשונה,פשוטה ומשעממת-חזרה לכביש הראשי פניה ימינה לכיוון מנחמיה ורכיבה עד לצומת מנחמיה דרך שדרת הזיתים. אופציה שניה-יציאה משער הקיבוץ פניה שמאלה (צפונה)לשביל העוקף את הקיבוץ וגלישה בצומת ימינה לכיוון השביל היורד לירדן. חצייה של הירדן בגשר בית זרע ולאחר 200 מטר שביל סימון ירוק מקבל את פנינו.מושכים עם השביל מערבה כק"מ אחד,עד למפגש עם שביל סימון שחור הבא מימין. פונים שמאלה (דרומה) ואחרי ק"מ וחצי לערך (לאחר חציית קו מתח)גולשים מזרחה לכיוון הירדן ומתחברים לכביש.מכאן הדרך לאורך הירדן עד לכביש הכניסה למנחמיה.
אופציה שלישית,קצרה יותר מהשניה היא לרוץ על הגדר ההקיפית של הקיבוץ מצד דרום מזרח (מאיזור מפעל הפלסטיק "ארקל") לחפש שער יציאה ירוק שמוציא אותנו למטעי התמרים של הקיבוץ ומוריד אותנו לדרך שרצה עם הירדן דרומה לכיוון מנחמיה אך מצידו המזרחי של הנחל.רכיבה קסומה ומענגת על שפת הירדן עם המון עופות מים ופסטורליה שפשוט גורמת להעצר כל כמה מטרים.לאחר כחמישה ק"מ של רכיבה עולים בשביל מזרחה לכיוון בריכות הדגים של קיבוץ אפיקים.קשה להסביר בדיוק היכן נמצא השביל אך בשלב מסוים, השביל שבו אנו רוכבים לאורך הירדן פשוט נגמר לו בקיר של קני סוף ללא מוצא.זה אומר שמיצינו את השביל עד תומו. יש לחזור כ 200 מטר בערך בחזרה עד לשביל שעולה מזרחה ביינות למטעי הזיתים ויוצא לבריכות הדגים.רכיבה באיזור הבריכות מזרחה ויציאה לכביש הראשי חוויה בפני עצמה עם כל עופות המים. (לשים לב - בסוף העלייה לבריכות הדגים יש למשוך מעט צפונה ולחפש את השביל הראשי המוביל ליציאה-ולכביש הראשי. מכאן פניה ימינה בכביש הראשי עם שדרת הזיתים. ירידה לכביש הראשי ורכיבה עד לצומת מנחמיה ופניה ימינה.
מכאן-המשך המסלול על הכביש המוביל מערבה למעלה (לא פונים כמובן ימינה למנחמיה).עליה קשה מאוד,ההחלט אתגר רציני.אפילו עצירה לתצפית על אתר הפסולת "חגל" לאחר 3 ק"מ של טיפוס הינה חוויה מעניינת עם עשרות אלפי הציפורים.ממשיכים עם הכביש ימינה (מערבה) ולאחר טיפוס של קילומטר נוסף מתחברים עם שביל סימון כחול שהוא אנחת הרווחה שלנו לסיומה של העליה. בסוף העליה גבעה עם מיכלי פלסטיק ענקיים-מקום סביר להפסקה והתאוששות.
בגדול-ממשיכים עם הכחול.לאחר 5 ק"מ מפגש עם שביל ישראל. ממשיכים עם הכחול עוד כ 2 ק"מ עד למפגש שביל סימון אדום מימין.
פונים ימינה (מזרחה) עם האדום ולאחר קצת פחות מקילומטר מגיעים לנקודת הצלילה ליבנאל,ירידה מטורפת למטה שדורשת יכולת טכנית. רצוי לוודא לא לגלוש למטה באחד השבילים שלפני האדום - ולודא שהצלילה היא אכן ליבנאל עצמה ולא לשביל האדום של השמורה למטה).
כשנכנסים לתוך היישוב בסוף הירידה, ממשיכים ישר עד הסוף (לא להתפתות לקחת ימינה עם האדום שפוגשים בכביש) ונשפכים לתוך הנחל תוך חצייה במים לעברו המזרחי של הנחל. עולים על שביל סימון ירוק ומכאן רצים עליו בנחל עד הסוף. בימים שלאחר גשם הרבה מעברי מים ושלוליות בוץ ענקיות (להשתדל להתלכלך בהתחלה ע"מ להנות בהמשך). השביל הירוק מושך עד הסיום בחזרה לבית זרע ולרכבים.
איני כותב כמעט בכלל. הגירוי היחיד לכתוב היה לראות הערה אחת ויחידה של רוכב שכותב על איזור כזה - משעמם.