כתב: יותם ברניס

נוף מדהים סינגלים מסלול לא מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: אביב וקיץ שעה: מוקדם בבוקר מומלץ

קרדיט למסלול המקורי: יואב בהט

איך מגיעים: קימות לפחות שתי נקודות מהן ניתן להתחיל את המסלול (ולפחות שלוש נקודות סיום...). אתייחס כאן לשתי נקודות התחלה ולנקודת סיום אחת בלבד. בכל מקום בו נתחיל את המסלול, יש צורך להגיע תחילה לסופו, שכן המסלול אינו מעגלי.

הגעה לאלמוג: בכביש מס' 1 עד ירושלים, בכניסה לירושלים יורדים בדרך בגין דרום (שמאלה ברמזור הראשון שאפשר...), יוצאים מבגין לכיוון ים המלח ומעלה אדומים. בצומת הגבעה הצרפתית ממשיכים ישר ומתחילים לרדת לכיוון ים המלח. בתחנת הדלק של ים המלח פונים ימינה לכיוון אלמוג. כאן נשאיר כמה שיותר כלי רכב ונעלה חזרה לנקודת ההתחלה.

הגעה לנקודת ההתחלה:
א. התחלה ממצפה יריחו: חוזרים בעליה לכיוון ירושלים. כקילומטר לאחר אבן הגובה "פני הים" (אפשר לעצור ולהצטלם עם הגמל...) מגיעים לצומת מצפה יריחו. משאירים כאן את כלי הרכב וחוזרים מעט מטה לתחילת הסמ"ש הירוק.
ב. התחלה מכפר אדומים: ממשיכים לאחר מצפה יריחו ובתחנת הדלק שבצומת הפנייה לכפר אדומים חונים ומתחילים ברכיבה.

איך מגיעים

דגשים למסלול:
א. המסלול לא ממש מיועד לחורף, בעיקר בחלקיו הגשומים – מחשש לשטפונות.
ב. בעונת הקיץ (ובכלל) מומלץ להתחיל לרכב מוקדם ככל האפשר (כן, עם הזריחה...), בכדי להימנע מכניסה לשעות החמות.
ג. לא לבד. מומלץ גם שיהיה נשק בקבוצה וערכת ע"ר בסיסית.
ד. להביא מים. אני בדר"כ גומר חצי ליטר בשעתיים טיול, גמרתי שניים כאן.
ה. השארת כלי הרכב באלמוג היא מחוץ לגדר הישוב – השומרת בשער לא נתנה לנו לחנות בישוב עצמו. חנינו על כביש הגישה. ניתן לסיים את המסלול בקלי"ה.
ו. אני ממליץ, בדרך למטה, להשאיר את כל האופניים בנקודת ההתחלה ולרדת למטה רק נהגים – ולחזור לנקודת ההתחלה עם רכב אחד. כך בסוף, כשעייפים (אך מרוצים), יש פחות העברות לעשות בדרך הבייתה.
ז. יצאתי מנקודת הנחה שאתם יודעים לקרוא מפה...

תיאור המסלול:

טוב, אז ישנן שתי אופציות לנקודת ההתחלה. אנחנו התחלנו מצומת כפר אדומים, אך אתייחס לשתי האופציות.
התחלה ממצפה יריחו – תחילת המסלול היא על הסמ"ש הירוק. הסמ"ש הופך ממסלול 4X4 לשביל יחיד במפגש עם הסמ"ש הכחול (פעם ראשונה). ממשיכים עם הכחול עד המפגש עם הסמ"ש הירוק שוב (פעם שנייה). כאן אחזור למסלול אותו ביצענו, ונחזור עימו לנקודה זו.
התחלה מצומת כפר אדומים – יוצאים מן התחנה לכיוון צפון ועולים מזרחה בכביש נטוש עד למפגש שביל עם הכביש (מול הפנייה לאלון). חוצים את הכביש ועולים על השביל בכיוון דרום. הבעייה המרכזית בחלק זה היא שהמפה לא ממש מדוייקת, ופספוס של שתי הפניות צפון מזרחה (אחרי 2 ק"מ או 2.5 ק"מ) ישאיר אותנו בערוץ נחל אוג. אז כמה דברים:
1. גבול הטעות – "ברך" הנחת, לאחר כ 3 ק"מ. היא מאוד ברורה בשטח, ומשמעה – עברנו את הפניות. מייד לאחריה יוצא ערוץ בכיוון מזרח וניתן להשתמש בו בכדי לחזור למסלול, אך זה ידרוש טיפוס רגלי של מפל אחד.
2. במדבר, כמו במדבר, מתברברים מדי פעם, בעיקר כשהשבילים בשטח ובמפה לא ממש תואמים. זה חלק מהעסק ולא צריך להיבהל. המטרה, בסופו של דבר, היא לחבור לסמ"ש הכחול, 8126.
3. החלק הזה של המסלול פשוט מוסיף כמה קילומטרים של רכיבת שטח מהנה למסלול שבלעדי התוספת היה קצת קצר, זה הכול...

בחבירה לסמ"ש הכחול פונים ימינה (דרומה) וממשיכים עד המפגש עם הסמ"ש הירוק (פעם שנייה) – מכאן שני המסלולים מתאחדים.

הנקודה בה יורד הסמ"ש הירוק את המצוק לא ממש ברורה. היא נמצאת 100 מטר מזרחית למקום בו נמצא הסימון עצמו – אחרי בונקר ישן. חלקה הראשון של הירידה חייב להיות ברגל, החלק השני – לחובבי אקסטרים. השליש האחרון של הירידה – רכיב ומהנה מאוד. ממשיכים עם הסמ"ש הירוק עד גבול השמורה, שם עוזבים אותו ופונים שוב מזרחה על שביל הנע על גבול השמורה. הנקודה בה פונים פשוטה לאיתור: בנקודה בה הירוק חוצה את הערוץ. פשוט נשארים על אותה גדה שהיינו, עולים איתה מעט למעלה, מקיפים את השלוחה ומתחילים את אחד השבילים הטובים ביותר בהם רכבתי – הנוף, השביל, אפילו השמש שהחלה להיות חמה...

בשלב מסויים השביל הופך לדרך 4X4 וגולש לו לעבר נבי מוסא. אפשר להצטלם שם עם עדרי העיזים ולהמשיך לרכב. חולפים על פני נבי מוסא מימין (ממערב), השביל ממשיך לאורך בית קברות מוסלמי. עכשיו צריך למצוא את הפנייה ל"דרכ אל רג'ב". החיפוש ארך לנו כ 10 דקות שלמות, אנסה לחסוך לכם אותו – בשלב מסויים הדרך בירידה ומתעקלת ימינה – באמצע העיקול יש 'לחתוך' לכיוון המצוק ובערוץ יש דרך שיורדת כלפי מטה. שוב, החלק הראשון הוא בהליכה – אבל השביל למטה פשוט שווה כל מטר.

כשיוצאים מעט מן הערוץ כבר רואים את אלמוג בעין והשביל מוליך ישירות אל הישוב. קצת לפני הישוב יש שטח חווארי, עם שבילים רבים שניתן להשתולל בהם קצת...

עלו מספר שאלות בפורומים לגבי המסלול, איכותו ואופיו, בעיקר לגבי כמות ההליכה. אז חישבתי (השעון שלי חישב – יותר נכון...): במרחק – פחות משני אחוזי הליכה (400 מטר הלכנו...) – מתוך 20.5 ק"מ מסלול (ביחס זמן, זה יוצא קצת יותר, אבל את זה לא מדדתי...).

ניתן לעלות כאן על הסמ"ש האדום ולהמשיך עד קלי"ה, זה דורש להמשיך בנסיעה עד לשם גם בבוקר. אשמח אם מישהו שהמשיך יביע את דעתו לגבי האם התוספת שווה את המאמץ.

שני דברים נוספים:

1. הפרשי הגבהים נעים בין 317 מ' ל -230 מ'. שווה!
2. בסוף המסלול היו 30 מעלות בחוץ, התחלנו ב 0700. בקיץ תתחילו מוקדם. מאוד מוקדם.

אני מצרף גם מקרא למפה – נקודות חשובות:

1. נקודת התחלה במצפה יריחו.
2. נקודת התחלה בכפר אדומים.
3. "ברך" נחל אוג.
4. מפל בערוץ לאחר ה"ברך".
5. "קטע שביל שחסר" בחבירה לסמ"ש הכחול – דורש רכיבת שטח נטו.
6. קטע הליכה בירידה בסמ"ש ירוק.
7. סמ"ש ירוק חוצה ערוץ, נצמדים לשמאל.
8. דרכ אל רג'ב – הירידה בערוץ, עוד הליכה.
9. נקודת הסיום – אלמוג.

תהנו...

ביקורות של רוכבים שרכבו את המסלול:

יגאל (smigal):

מסלול קצר יחסית ובמגמת ירידה. פתרון מעולה למי שרוצה לטעום מדבר ולא לחרוג מטיול של חצי יום כולל מקומות אכילה חביבים בדרך חזור (צ'אנס האחרון). בונוס נוסף הוא המרחק, כשעה מהמרכז (או פחות לחובבי שלילת רשיון ).
קל לניווט, פחות או יותר צריך לזכור שלאחר 6.5 ק"מ עולים מהערוץ (גם אם זה לא ממש ברור) ואכן, כפי שצויין, יש גבול טעות ברור (הברך בנחל).
משלב XC בריא כולל שתי עליות חביבות, אחת בריאה והשניה בינונית. כל השאר FUN נטו: קטעים טכניים קצרים אלתורי קפיצות למכביר ועוד.

בטיחות: המסלול לקראת סופו חוצה אזורים חקלאיים של "מקומיים". כמו כן לעולם אין לדעת את מי נפגוש במדבר. אי לכך ההמלצה שלי היא לפחות 5 רוכבים ואקדח אחד. וכל המרבה הרי זה משובח...

מזג אויר: בגלל היותו סמוך לירושלים, יחסית לטיולי מדבר ניתן לבצעו גם בשלהי העונה או טיפה לפניה ללא בעיה. האורך ואופי המסלול לא ידחקו את הרוכבים למגבלות היכולת.

גונטוב:

ההמשך לקלי"ה הוא נחמד, משהו כמו נסיעה בספארי - כל אחד בוחר לו קו, ורוכב עליו, לאורך הנחל.
כל השאר - טיול מדבר קלאסי, לא ארוך מדי.
מומלץ להצטייד בנשק. יש בדואים בסביבה, מסוגים שונים, חלקם ידידותי למשתמש, וחלקם פחות (ואלי גם לא בדואים).
אם מטיילים בקבוצה קטנה, אולי גם כדאי ליידע את הצבא, ליתר ביטחון.

ליאור נורקין:

אנחנו מתחנת הדלק של מצפה אדומים נכנסנו ישר לנחל עוג. כך שתיאור ההתחלה לי לפחות לא מוכר.
מסכים עם יגאל בעניין הביטחון אבל חלוקת הדגשים בעניין הביטחון שונה.
1. הקטע הבעייתי הוא דוקא הראשון מתחילת נחל עוג עד אחרי נבי מוסא. שם התושבים לא בדיוק חסידי אומות עולם וגם לא תרמו יפה לשירותרום.
2. בסוף המסלול השטחים החקלאים שייכים לקיבוצי הסביבה. זה נכון שכמות בני דודינו שם גבוה אבל מהם אני פחות חושש.
3. צריך להיות דגש חמור וברור למאלתרים ולמתברברים  שהגלישה דרומה בקטע העליון של נחל עוג מסוכנת מאוד !!!! זה הוא שטח אש עצבני !!
4. חובה לשאת נשק וכמה שיותר יהיה יותר טוב.

ירושלים והסביבה איזור
אלמוג מקום
צפון מדבר יהודה וים המלח (8) מפת ס"ש

מדבר יהודה - מכפר אדומים לאלמוג
בעיקר בחורף מאת: אלי לוי
בתאריך: 28/10/2012   שעה: 10:57
אנחנו רוכבים שם רק בחורף כשבירושלים יורד גשם חזק או קר מאד. המדבר ללא גשם ואפילו השמש נעימה ברוב המסלול.
הערה לסיום, המסלול מנבי מושה קיימות שתי אופציות:
1. אחת דרך הנחל מתחת למיסגד משמאלו.
2. השניה להמשיך בשביל מימין למיסגד עד לקצה הצוק מעל אלמוג ושם יש את הדובדבן ירידה מהמצוק שווה את כל הדרך.

בהחלט מסלול טוב מאת: אלכס משולם
בתאריך: 21/3/2008   שעה: 20:22
זהו מסלול מאוד זורם ומאוד מהנה. למי שרוצה להאריך קצת אפשר להתחיל אותו מתחנת הדלק בכניסה לאזור התעשיה של מעלה אדומים.מומלץ לרדת מהשבילים המסומנים לשבילי הגמלים שעוברים באזור לא תאמינו לאיזה מקומות הם יקחו אותכם (סינגלים זורמים ומיוחדים במינם) .
חשוב לדעת: הדרך מירושלים דרך נבי מוסא לים המלח, כרי דרך זו היא חלק מ"דרך המלח" אשר היתה בשימוש כבר לפני 2500 שנה ואף יותר. הרומים שידרגו אותה קצת.
אבל הכי חשוב תזרמו, הרי כפי שנאמר "אם יוצאים מגיעים למקומות מופלאים".
תהנו

תודה ליותם על המסלול המדהים מאת: אורן ליפשיץ
בתאריך: 2/6/2007   שעה: 23:55
אני רוכב כחצי שנה וזהו ללא ספק המסלול היפה ביותר בו יצא לי לרכב עד כה!
שוב תודה ליותם שעזר לי למצא נקודה חשובה במסלול.
הערות למסלול:
א. צויין כי המסלול אורך כחמש שעות, לי לקח שעה וארבעים מכפר אדומים לאלמוג, וזרת לאחר שרכבתי בשעות הכי חמות.
ב. ישנן מספר נקודות קריטיות במסלול שבהן עלולים לטעות ואלה הן
1.כבר בתחילת המסלול כשעוברים את כביש ירושלים-יריחו ממול לדרך אלון נוסעים ישר ואז צריך לפנות עם השביל שמאלה (מזרחה).
2.מדדתי 1.8 קמ' מתחנת הדלק בכפר אדומים ועד לפניה שמאלה, בה נכנסים לשביל מעט חולי ולאחר מספר מטרים הוא הופך לשביל נח.
3.בקמ' ה- 5.0 מגיעים לצומת T ברורה, משמאל רואים את מצפה יריחו ואנו פונים ימינה ומתחברים לסמ"ש הכחול.
4.רוכבים כמה מאות מטרים עד שרואים בצד ימין סלע עליו סימון ברור של ירוק מעל לכחול, הולכים/נוסעים ישר עם כיוון הסימן הירוק עד גבול המצוק ומימין נראה את הירידה אותה יש לרדת ברגל.
5. לאחר סינגל מדהים נראה סמ"ש ירוק דהוי הפונה ימינה. בנקודה זו אנו לא פונים ימינה לכוון הואדי, אלה ממשיכים ישר בשביל עיזים (סינגל) העוקף את הנחל מימין. השביל מתחיל לא ברור, אך לאחר כמה מטרים מתבהר.
6. בדרך לנבי -מוסא השביל הנו סינגל מדהים, ישנו קטע בו מגיעים לשפת מצוק בו פונים ימינה לסינגל מעט קשה למעבר, שבהמשך מתרחב וגולש עד נבי מוסא.
7. כפי שתואר עוברים את מבנה מסגד נבי מוסא מימיןבכביש סלול המתחלף לדרך עפר החוצה את בית הקברות המוסלמי. עולים עלייה קצרה ושוב מגיעים לצומת T על שפת מצוק. יש לפנות שמאלה לכוון הירידה ואכן כפי שמתאר הכותב בקטע בו פונה השביל ימינה יש לרדת מהשביל ימינה, לרכב כמה מטרים עד לירידה לתוך הנחל, בחלק קצר נחזיק את האופניים בידיים ואז שוב ניתן לרכב. מפה כבר אין יותר אפשרויות לטעות!

אין ספק שזהו אחד המסלולים המדהימים! נופים עוצרי נשימה, סינגלים טכניים לא קצרים, ניווט מעניין בקיצור המידבר מדבר....