כתב: אפיק ליפשיץ
הטרמפיאדה של 'מירושלים לרחובות'

בינוני  אורך המסלול: 67  זמן: 6 רמה
מסלול לא מעגלי מאפיינים
עולים בכביש מעין כרם לכיוון שכונת קרית יובל. בתחנת הדלק שלפני הכביש הראשי מתחילים את הרכיבה (במקור, התחלתי מהבית שלי, אבל זה קרוב...)

איך מגיעים
מסלול ארוך מאוד אבל גם קל מאוד לרכיבה, שביצעתי מהבית שלי בירושלים, דרך נחל שורק, בית שמש ומזכרת בתיה לרחובות. מצד שני, הוא דורש קצת כושר התמצאות וחובה לקחת מפה, כי חלקו עובר לא בשבילים מסומנים, אבל גם אם מתברברים -לא קשה למצוא חזרה את הדרך.

חלק א' - מירושלים לשער נחל שורק. אורך: 30 ק"מ.
רוכבים מתחנת הדלק ימינה על הכביש, בעלייה לכיוון מושב אורה. בצומת אורה פונים שמאלה לכיוון המושב, וממשיכים ישר לכיוון הדרך ליד קנדי שמקיפה את המושבים אורה ועמינדב. 3 ק"מ מצומת אורה הכביש מתחיל לטפס וחצי ק"מ אחרי זה מתפצלת ממנה דרך עפר בסימון כחול. פונים איתה שמאלה, ומתחילים בירידה ארוכה ומסחררת של יותר מ-5 ק"מ אל נחל רפאים. בכל פיצול דרכים פשוט בוחרים בדרך היורדת וממשיכים עם הסימון הכחול שמתחלף לירוק בהמשך הירידה. מגיעים אל נחל רפאים ופונים ימינה עם סימון אדום שעובר בתוך אפיק הנחל. הסימון הזה ילווה אותנו עוד הרבה זמן. 15.5 ק"מ מתחילת המסלול מגיעים אל כביש 386 וחוצים אותו בזהירות. נחל רפאים נשפך לנחל שורק והדרך הופכת ליפה מאוד אבל גם מסריחה מביוב. רוכבים לאורך הפיתולים האדירים של נחל שורק בדרך רחבה וטובה. לקראת שער הנחל לשפלה הדרך חוצה את הזרם שלו, וזו חצייה שמאוד צריך להיזהר בה, מניסיון... קצת אחרי זה הופכת הדרך לכביש, שעליו רוכבים עד שמגיעים לכביש 38, שער הגיא-בית שמש.

חלק ב' - משער נחל שורק לצומת נחשון. אורך: 14 ק"מ.
פונים שמאלה ורוכבים על הכביש הראשי לכיוון בית שמש ועוברים את הכניסה לעיר. בפנייה לצרעה פונים שמאלה ורוכבים לכיוון הקיבוץ. בצרעה יש חנות בגדים, אז אם נרטבו לכם הגרביים בנחל שורק תוכלו לקנות פה חדשות... (גם זה מנסיון!) עוברים את הקיבוץ וממשיכים בטיפוס עד לכניסה למנזר דיר ראפאת. לפני הכניסה מתפצלת שמאלה מכביש דרך אספלט שהופכת מהר לדרך עפר. רוכבים עליה, בהתחלה בירידה, אח"כ בעלייה ואז במישור, לכיוון כפר אוריה. ממש לפני הכניסה לכפר אוריה פונים שמאלה בדרך לכיוון צלפון, וממש לפני המושב חוצים את נחל הראל ופונים שוב שמאלה לדרך שעוברת במקביל לו. אחד האזורים היפים... ק"מ וחצי מהפיצול האחרון - עוד פיצול, פונים ימינה לכיוון טל שחר, ואחרי עוד ק"מ וקצת של רכיבה במישור פונים שוב ימינה וכבר רואים את הכביש. עוברים ליד טל שחר, גולשים עד לכביש ומגלים שאי אפשר לעלות אליו... לא נורא, נפנה ימינה ונרכב עוד 800 מטר עד לתחנת הדלק של צומת נחשון.

חלק ג' - מצומת נחשון לרחובות. אורך: 23 ק"מ
פונים שמאלה בכביש 3, מערבה, ונוסעים על הכביש. 1.5 ק"מ אחרי צומת נחשון מגיעים לצומת חולדה ופונים שמאלה לכיוון רחובות. אבל אנחנו לא הולכים לנסוע על הכביש עד לשם! 2 ק"מ אחרי הפנייה נראה שלט שמפנה ליער חולדה, ונפנה שמאלה אל תוך היער. עוד קצת - ואנחנו יוצאים ממנו ונוסעים ישר צפונה על דרך עפר. במקום שנקרא "מצפה טל" פונים שמאלה לכיוון היישוב חולדה, ו-200 מטר לפני היישוב פונים ימינה לדרך חקלאית לצפון מערב. עוברים בין שדות ופיצולי דרכים, אבל ברור מהי הדרך המרכזית. 2 ק"מ אחרי, עוברת הדרך (פעם שנייה היום!) מתחת למסילת הרכבת ת"א-ירושלים, ואנחנו מתחברים אל שביל האופניים של כביש חוצה ישראל. נוסעים על השביל ועוברים איתו מתחת לכביש 6. השביל לוקח אל חורשה יפה שבתוכה נובעים עינות גבתון (אני לא מצאתי אותם) ואז מתעקל דרומה. אנחנו פונים עם השביל דרומה, במקביל למסילת רכבת לבאר שבע, ואחרי 2 ק"מ חוזרים לכביש לרחובות. פונים ימינה, ומעט אחרי זה שוב ימינה בכניסה למושבה הותיקה מזכרת בתיה. המושבה זה מקום נהדר ומעניין ששווה להתעכב בו. בסוף הביקור - יוצאים מהמושבה דרך היציאה המערבית, ומכאן על הכביש עד לצומת ברנר, ימינה לצומת ביל"ו, ושמאלה לרחובות. אם אין לכם סידור אחר, הייתי ממליץ על התחנה המרכזית של רחובות בתור דרך לחזור לירושלים... ולכן היא נקודת הסיום.