כתב: אופיר גבירצר

בינוני  אורך המסלול: 34  זמן: 2.5 - 3 רמה
מקורות מים מסלול מעגלי מאפיינים
     עונה: אביב וקיץ שעה: לא משנה מומלץ
מתחנה מרכזית רחובות - נוסעים דרומה ברחוב דובנבויים, ממשיכים ישר לחזית הדרום עד שמגיעים לכיכר שהכביש מתעקל בה חזק שמאלה. אפשר לחנות בדרך העפר שיוצאת מהכיכר אל בית הקברות של מרמורק. איך מגיעים
מסלול ארוך יחסית שיוצא וחוזר לרחובות. עובר בשמורת הטבע המיוחדת עינות גבתון ובגן הלאומי גבעות מרר. להתרחק בעונת הגשמים - יש המון בוץ והנחלים לא עבירים.

מהכיכר יוצאים בדרך עפר מזרחה. אחרי קבוצת עצים מגודרת (בית הקברות של שילר? אל דאגה - אין עוד בתי קברות), פונים שמאלה ומגיעים למחסום לכלי רכב. פונים אחריו ימינה. מגיעים למחסום נוסף, פונים שמאלה, עוקפים את הרפת של שילר מימין, ומגיעים למחסום נוסף (למזלנו האחרון). פונים ימינה לשביל רחב, אחרי חמש מאות מטר השביל מתעקל דרומה (שמאלה). אחרי 700 מטר השביל מתעקל בחדות ימינה ואחרי 50 מטר נוספים פונים שמאלה (דרומה). כאן מתגלה לפנינו המרחב הפתוח שבין גבעות-מרר, גדרה ויבנה. ממשיכים דרומה כ 2.5 ק"מ, ואחרי סככת אסבסט פונים שמאלה לכיוון גבעות מרר. נפגשים בשביל מסומן כחול המקביל לגדר הבסיס הצבאי ופונים בו ימינה. אחרי קילומטר פונים שמאלה לשביל תלול אך קצר שמטפס על הגבעה. בסופו פונים ימינה. כאן מומלץ לעשות סטייה קטנה לשמאל כדי לנוח מהעליה ולהתבונן בתצפית המרשימה לצפון ולמזרח.

אחרי התצפית, ממשיכים ישר ויורדים מהגבעה בירידה די טכנית. ממשיכים ישר ומטפסים על גבעה, אחרי השיא פונים ימינה ומגיעים לשביל שעובר על הגדה הצפונית של נחל עקרון. פונים בו ימינה ואחרי כמה עשרות מטרים מגיעים למעבר בטון על הנחל וחוצים אותו (אתגר נחמד - לצלוח את הנחל בלי לעצור). פונים שמאלה, מטפסים על גבעה שבראשה קבר שיך, ויורדים ממנה אל כביש 40. חוצים אותו וממשיכים דרומה בכביש שירות שצמוד לכביש 40, עד שמבחינים בדרך שמסומנת בסמ"ש אדום. ממשיכים איתה דרומה, היא מתעקלת מזרחה וממשיכה לאורך הגדה הצפונית של השורק.אחרי כ-4 ק"מ הדרך האדומה חוצה את הנחל, אנחנו ממשיכים בגדה הצפונית ומגיעים למפעל וחממות. ממשיכים ישר אחרי החממות, בפניה הראשונה שמאלה ואז ימינה לאורך מטע אפרסמונים, עד שמגיעים לכביש שש. פונים צפונה בדרך עפר, וממשיכים איתה לאורך כביש 6 ואח"כ ממערב לפסי הרכבת.
חוצים את כביש 411 ואת פסי הרכבת, וממשיכים בשביל שצמוד למסילה ממזרח לה. (כרגע מכפילים את המסילה והבלאגן רב וגם הכיעור). ממשיכים עד שמגיעים לגבעה בולטת - תל מלוט - שם פונים ימינה דרך פרצה בגדר לכיוון עיינות גבתון. אחרי300 מגיעים לשלט שמסמן את הכניסה לשמורה.

הטיול (הרגלי!) בשמורה מאוד מומלץ, למרות שאין שבילים והעבירות נמוכה. זאת אחת הביצות היחידות שנותרו במישור החוף. בסוף 2009 ביצעה ראשות השמורות והגנים עבודות לעקירת השיטה הכחלחלה שהתפשטה בשמורה (ניהל את העבודות חבר טוב שלי, דר' עודד כהן). עכשיו ניתן לראות שם התאוששות של מינים צמחים נדירים, וגם ברווזים.

ממשיכים בשביל שהגענו איתו לשמורה, ומבחינים משמאל במעבר נמוך מאוד מתחת למסילת הרכבת. חוצים אותו, ואז בפניה הראשונה שמאלה. עוברים שורת קקטוסים משמאלנו ומבנה ישן מימיננו, אחרי כקילומטר פונים שמאלה לעבר פסי הרכבת וחוצים אותם באופן פיראטי (אפשר גם להמשיך 2 ק"מ ולחצות במעבר מסודר בנען). אחרי הפסים פונים ימינה ומיד שמאלה ונכנסים למושב יציץ. באיזור הזה אני מעדיף לרכוב בכביש כיוון שהשבילים חוליים. בקצה המושב פונים ימינה לכביש 4233 שלוקח אותנו עד לכביש 40 ומכאן חזרה לרחובות.