כתב: יפתח לנדאו

מתקדמים  אורך המסלול: 7  זמן: 2 רמה
מקורות מים עתיקות נוף מדהים סינגלים מסלול מעגלי מאפיינים
פק''ל קפה      עונה: כל השנה שעה: מומלץ לא בלילה מומלץ
הגעה משכונת הר חומה בירושלים דרך כביש 398 ליישוב תקוע, חונים ברחבת המכולת. איך מגיעים
שביל (סינגל) חריטון – סיפור דרך

1.רחבת מכולת תקוע.
יוצאים מרחבת המכולת לכיכר, בכיכר נוסעים כ- 300 מ' בכביש הפנים יישובי לכיוון תקוע ד'(דרומה), בפנייה השנייה ימינה פונים ימינה ומיד פונים שוב שמאלה על הכביש לכיוון תקוע ד'. ממשיכים ישר כ- 600 מ' נוספים ובמזלג הכבישים בוחרים בכביש הימני העליון (לכיוון תקוע ד'), נוסעים עוד 500 מ' ובצומת מגדל התצפית פונים ימינה ויורדים בירידה התלולה עד אשר הכביש חוצה ערוץ אשר נקרא במפה "ואדי שעב אל עין".

2.כניסה לשטח.
פונים שמאלה לשביל 4x4 ויורדים במסלול המסומן בשחור כ- 500 מ' עד אשר הוא הופך לסינגל.
לא יורדים לכיוון המסלול השחור שחוצה את הערוץ, אלא ממשיכים לרכב ישר באותו קו גובה עד אשר מבחינים במדף סלע גדול שנמצא מתחתינו.יורדים למדף הסלע ורוכבים צפונה על קצה המצוק, שם נבחין בפינה קסומה בה קיימים מגורי נזירים.

3. מגורי נזירים.
רוכבים על המצוק צפונה כ- 400 מ' עד אשר חוצים גיא קטן היורד לנחל, בקטע זה לא ניתן לרכב על האופניים, יש להרימן כ- 20 מ' ולטפס מעט עד אשר מתחברים לשביל העליון ביותר, לאחר החיבור ממשיכים לרכב על שפת המצוק כ- 600 מ' באותו קו גובה עד החיבור עם השביל המוביל ל"בור העיזים."

4.בור העיזים.
מאגורת מים מרשימה ביותר מתקופת הנזיר חריטון, מקום נהדר להפסקת קפה. ניתן לרדת ממנה לביקור רגלי או דו-גלגלי במערת חריטון המפורסמת וב"עין טיפה". יש לשים לב כי הרכיבה בירידה אמנם אפשרית אך מסוכנת ביותר. קחו בחשבון כי הטיפוס חזרה מתאפשר ברגל בלבד.

5.מערת חריטון - מערת הקארסטי הגדולה והמרשימה באורך של 4.5 ק"מ!
מיותר לציין כי חובה להיכנס לביקור ארוך/ קצר במערה, שימו לב כי ניתן ללכת לאיבוד בתוכה.

6.עין טיפה - מעין מדהים החצוב בסלע, מי המעין מתמלאים ע"י טפטוף מים ישירות מן הסלע מכאן שמו הערבי "עין א נטוף", שימו לב לעץ התאנה הצומח ליד בריכת המעין מתוך הסלע! מקום נהדר להפסקת קפה!
חובבי הציפורים שביניכם יזכו בסבירות גבוהה לתצפית מדהימה של עופות דורסים.
חובבי הפרחים שביניכם ישמחו לגלות חלמוניות צהובות נדירות בכמויות אדירות בתקופה שבין אמצע נובמבר לאמצע דצמבר (תלוי בכמות הגשמים).

חוזרים חזרה לנקודה 4 "בור העיזים". מ"בור העיזים" מומלץ להמשיך לסינגל "הסלע האדום והיער", או לרכב במעלה הכביש עד לנקודת היציאה. במידה ובחרתם להמשיך, יש לרכב דרך שרידי תחנות הקמח העתיקות באותו קו גובה על המצוק בכיוון מזרח, לעבר שרידי מנזר חריטון.

7. מנזר חריטון.
ניתן להבחין בעמוד גבוה ומרשים, שריד המגדל אשר היווה חלק ממנזר חריטון, אחד משלושה מנזרים שהוקמו ע"י הנזיר במדבר יהודה. ממשיכים לרכב צפונה על שפת המצוק כ 500 מ' עד פיצול השבילים המסומנים, ממשיכים לרכב בשביל האדום העליון עוד כ- 1 ק"מ עד אשר נמצאים מעל כתף היורדת לנחל.

8."הסלע האדום", כתר גדול ומרשים של סלעים אדומים מלאים במאובנים פרה - היסטוריים נדירים. רדו מהאופניים כדי לחזות בפלא. ממשיכים לרכב על קו הגובה עוד כ- 700 מ' עד הכניסה ליער קק"ל.

9.יער תקוע
כאן הנוף מתחלף לחלוטין, ונדמה כאילו מדובר ברכיבה ביער בן שמן, רכיבה מהירה ומהנה בסינגל יער טיפוסי באורך של 800 מ' עד צומת הכניסה ליישוב.

10.צומת הכניסה ליישוב.
מהצומת מטפסים בכביש כ- 1.5 ק"מ חזרה ליישוב עד רחבת המכולת משם התחלנו את המסלול.

אופציות נוספות לשילוב בטיול:
סיור בהרודיון- אתר ארכיאולוגי מדהים ביופיו, בימי שישי ב- 12:00 ישנו סיור עם מדריך בחינם.
בריכת תקוע - בריכה נפלאה,פתוחה כל הקיץ. טבילה צוננת בסוף הטיול.
ירושלים והסביבה איזור
יישוב תקוע מקום
צפון מדבר יהודה וים המלח (8) מפת ס"ש

סינגל חריטון
ניתן לקבל קובץ GPX מאת: דב
בתאריך: 8/7/2012   שעה: 08:43
מסלול יפה ומרשים. נמחקו הסימונים. אתר הרים אינו מאפשר איחסון קובץ GPX. ניתן לקבלו אצלי.