הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טור אישי
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

שבע בבוקר יום שבת, קיבוץ גת (קריית גת). מחנה האימונים האחרון של קבוצת סיטי סייקלינג קלאב לקראת אליפות ישראל באופני כביש יוצא לדרכו. קסדה על הראש, שני בקבוקי שתייה קרים, חטיפים ופירות, רכב ליווי מאחור וכמובן... אופניים, הרבה זוגות אופניים.
מאת:  אלעד פלטין Power-Train לאתר של אלעד פלטין Power-Train
24/6/2004, 14:35

                

   

 רגע קצר לפני הפנייה לרמלה, משאית סמי-טרלייר חלפה ממש קרוב 

 40 הרוכבים שעומדים לצאת לאימון 3 שעות, בן 100 קילומטר בעוד יום שרבי וקשה, נוטים להזכיר לי כל פעם מחדש שאינני היחיד שסובל 'מהשריטה' הקשה. והיא אכן קשה. האימון היה יוצא דופן לא בגלל אליפות ישראל הקרבה. אלא בגלל שרק לפני שבוע ימים, ניצחה על מסלול האימון הזה, בתחרות הכנה לאליפות הארץ, רוכבת אופניים מקבוצת רוכבי ת"א, שרון בן מאיר, ורק שלושה ימים קודם לכן איבדה את חייה בתאונה מחרידה, במהלך אימון לקראת אותה אליפות ישראל.

 

ענף האופניים בישראל הוא תחום הספורט בעל הצמיחה הגבוהה ביותר בארץ בשלוש השנים האחרונות. בתוך הענף הזה נמצאים למעשה שני ענפים עיקריים, אופני כביש ואופני הרים, הרוכבים מתחלקים לתחרותיים ולחובבנים. באיגוד האופניים הישראלי רשומים כ-1,200 רוכבים תחרותיים וההערכה היא שקיימים בארץ כ-50,000 רוכבים חובבנים. הם רוכבים בחבורה קבועה בעיקר בסופי-שבוע ומטיילים יחד בארץ ובחו"ל.

 

ספורט רכיבת אופני הרים הוא אחד מענפי הספורט הקשים בעולם. כענף אולימפי, מבחינת יכולת לב-ריאה הוא נמצא במקום השני לאחר ענף הקרוס-קאנטרי-סקי (סקי-סיבולת בשילוב ירי למטרה) ומכיוון שבארצנו, שילוב ירי למטרה וסקי יכול להיעשות רק במקום מסוכן... רוכבי האופניים נמצאים במקום הראשון מבחינת יכולתם האירובית. זאת למרות שבשבוע החולף, הזכיר לנו האירוע המחריד בו נהרגה שרון בן מאיר ז"ל, שספורט רכיבת הכביש בישראל עדיין מסוכן (ולאו דווקא בגלל הסיבות הנכונות).

את שרון הכרתי לראשונה באימוני 'יום שלישי', 'באימוני המהירות' שנערכו עד לא מזמן בדרייבין הנטוש בתל אביב, שאולצו 'לעבור' לאצטדיון הכדורגל בנס-ציונה  ואזור התעשייה בקיסריה (מסלול הדרייבין נסגר לפני שנה עקב צרות עין של בעלי אינטרסים מקומיים). מעבר לכך, שאר האימונים של שנינו באמצע השבוע, הצטלבו בגלל קירבת המגורים. בחודש ינואר האחרון פגשתי את שרון במקרה במהלך רכיבת אימון בצומת גינתון, בדרכה למסלולי 'המשולש' (כינוי למסלול הכביש: נשר-לטרון-נחשון), השעה היתה שבע בבוקר והקור מקפיא עצמות – הפנים שרפו וסרבו להתחמם. בלי בושה 'הסתתרתי' מאחורי שרון וניסיתי להימנע בעזרתה מהרוח המקפיאה (גופה הצנום לא עזר במיוחד). מרבית הרוכבים מעדיפים להעלות בימים קרים את אופניהם על הטריינר (מכשיר אימון ביתי) או במקרה הפחות טוב לעשות ספינינג. אבל מי שרציני ברכיבת אופניים יודע שבלתי אפשרי למצוא תחליף אמיתי לרכיבה עצמה (מרוצים לא נערכים במזג אוויר של הזמנה).

שרון התעניינה בזמנו במרוץ החובבים האיטלקי - Granfondo del Deserto  שנערך בפברואר בחצי האי סיני, מדהב לשארם א-שייח. היא חששה להירשם כמו רוכבים ישראלים נוספים, עקב המצב הביטחוני. רגע קצר לפני הפנייה לרמלה, משאית סמי-טרלייר חלפה ממש קרוב, תוך שימוש בצופר אוויר של רכבת כאילו היינו חתולי רחוב... אמרתי לשרון שלרכב 10000 ק"מ בכבישי סיני  הריקים ממכוניות, בטוח הרבה יותר מ 2000 ק"מ בכבישי המרכז העצבניים. וכמובן שזה לא הכל, לפעמים אבנים נזרקות, קללות, פחיות ומיני 'חיתוכים' עם הרכב במקרה הטוב והתמודדות עם מרוצי מכוניות במקרים הרעים, אי שם בכבישים שאנו חושבים אותם נטושים. בסיום אותה רכיבה בחודש ינואר, גשם זלעפות תפס אותי בדרכי חזרה, דבר שלא מנע מלצאת למחרת שוב, כמו שרון, אני יכול להניח, לאימון נוסף בן שעתיים. כמו מזג האוויר, המשאיות והאוויר המזוהם, המשכנו כולנו לרכב... משוגעים לדבר. מחויבים לעצמך ולחברי קבוצתך.


שרון בן מאיר - אלופת ישראל 2003- מקצה נשים-ספורט - צילם דויד כהן
שרון בן מאיר - אלופת ישראל 2003- מקצה נשים-ספורט - צילם דויד כהן

 שני הגלגלים הקטלניים שעטו במהירות אדירה לעבר שתי הרוכבות. 

שרון, ביום רביעי, יצאה לרכיבת אימון נוספת לקראת אליפות ישראל, יחד עם חבריה - מורן פלר ועדי דוייטש (רוכבי ת"א). ליד היישוב בית עוזיאל, לא רחוק מצומת נחשון, השתחררו שני גלגלים ממשאית מערבל בטון שנסעה בכיוון הנגדי. שני הגלגלים הקטלניים שעטו במהירות אדירה לעבר שתי הרוכבות. מהגלגל הראשון הצליחו מורן ושרון לחמוק, הגלגל השני פגע ישירות בשרון וגרם לה לפגיעת ראש קשה.

אנדרי סיקורן, פרמדיק מד"א בנ"טן לוד, ראה כבר 'מספיק בחייו' במהלך עבודתו, הוא נכח בתאונות דרכים קשות ופיגועים קשים באזור איילון. אך דווקא מתאונות דרכים של רוכבי אופניים מקצועיים, השתדל להימנע כמה שניתן. הסיבה ברורה, אנדרי, רוכב אופניים בעצמו, רוכב של 6 פעמים בשבוע בין 8 ל 12 שעות שבועיות. כאשר הגיע לשרון היא הייתה ללא דופק ונשימה. לאחר פעולת החייאה מהירה, הדופק חזר לשרון והיא הובלה במצב אנוש לבית החולים אסף הרופא, שם המשיכה להלחם על חייה עד שנכנעה מספר שעות מאוחר יותר. הפגיעה בראשה היתה קטלנית.

 פחות מ 24 שעות מאוחר יותר, שרון כבר הצילה ארבעה בני אדם, כאשר תרמה את איבריה לארבעה אנשים שניצלו בזכות איבריה החיוניים של ספורטאית-על. ליבה נתרם לחולה לב, כך גם הכבד ושתי כליות. במהלך ההספד בהלווייתה, ציינו ששרון, העדיפה שבמידה 'והדבר יגיע' יום אחד, היא מעדיפה שהדבר יקרה לה במהלך רכיבה על אופניים, נורא קל להבינה, הרי זה הדבר שאהבה יותר מכל.

אנדרי המשיך באותו יום רביעי את משמרתו במד"א לוד עד תום. רק ביום שבת הקודם לתאונה, הוא עוד התחרה ביחד עם שרון באותו מקצה (קטגוריה שונה) בתחרות ההכנה לאליפות הארץ בבית ג'וברין. שניהם זינקו יחד ל 75 קילומטר, שרון עצרה את השעון על שעתיים עשרים ואחד ושלושים וארבע שניות ועלתה למקום הראשון בפודיום. כאלופת ישראל 2003 במקצה נשים–ספורט, היא נמצאה בשיא כושרה, לכן, בניצחונה האחרון, היא היתה אחת המועמדות הבטוחות לזכייה באליפות ישראל.

"באת עם האופניים היום ?" שאלתי בסלולרי את אנדרי, בדרכו חזרה מביה"ח אסף הרופא.

 "... כן" הוא ענה מעט מבולבל, בצורה מאוד לא אופיינית לו.

 "טוב... אז אני אבוא לקחת אותך הביתה !" החלטתי בשבילו.

 "לא- לא... הם בתוך האוטו...האופניים, באתי עם האוטו...זה בסדר... אני בטח אעשה היום אופני-הרים במקום..."


שרון במהלך אימון - צילם דויד כהן
שרון במהלך אימון - צילם דויד כהן

 "לא משנה איזה מצב רוח יש לך, או על איזה צד רע קמת הבוקר, אתה עושה שעה- שעתיים רכיבה וזהו, זה מנקה אותך לחלוטין לכל היום, כמו תראפיה".  

בסופו של דבר, באותו יום רביעי ארור, אנדרי יצא באופני הכביש לאימון הפוגות באזור יער הראל (אימון עלייה של 200 מטר כפול חמש פעמים), שם גם ראיתי את שרון באימון שלה ביום שני יומיים קודם, פחות מעשרה קילומטר ממקום התאונה שם קיפחה את חייה. נראה שבמידה ושרון היתה במקומו של אנדרי אותו יום, היא היתה גם, עושה את אותו הדבר כמו רוכבים אחרים. לא בגלל הניסיון להתגבר על הפחד (אולי קצת) ולא בגלל הסיכון שבדבר ובטח שלא ההתגרות בגורל. אלא קודם כל ובעיקר בגלל 'האהבה לרכיבה', בגלל שזה מה שאנחנו רגילים לעשות יום-יום.

אנשים נורמלים קמים בקושי משנתם ונוסעים לעבודה. רוכבי אופנים נוהגים לקום לפחות שעתיים קודם לכן, לפני האנשים הנורמלים, לעוד רכיבה מאומצת.

לא מזמן שמעתי את ניל אובראיין (אלוף ישראל לשעבר באופני הרים) שתמצת את הדברים בצורה הטובה ביותר : "לא משנה איזה מצב רוח יש לך, או על איזה צד רע קמת הבוקר, אתה עושה שעה- שעתיים רכיבה וזהו, זה מנקה אותך לחלוטין לכל היום, כמו תראפיה".

 בהלוויה של שרון נכחו מאות אנשים, נראה כאילו כל רוכבי האופניים התחרותיים בארץ, באו לחלוק לה כבוד אחרון. המדליה האחרונה שזכתה בה, רק ביום שבת האחרון, הבריקה ונצצה בין שלל זרי הפרחים.


צילם - דויד כהן
צילם - דויד כהן

 רכיבת אופני ההרים התחרותית משלבת בתוכה את האימון על אופני הכביש. 
כמו שהוזכר כבר, ספורט הרכיבה אינו ענף קל. משטר האימונים ספרטני יותר מכל ענף ספורט אחר. לא קשה כל כך להסביר זאת בדוגמאות של מרוצי אופניים: חוקי UCI (חוקי איגוד האופניים העולמי) מתנא קיומה של תחרות אופני הרים לרוכבי-עלית, בכך שהראשון לסיים ירכב לפחות שעתיים של מרוץ ! (במרוץ מעין זה, שיעור הדופק הממוצע הוא בין 85-90% מדופק המקסימום). מרוצי כביש באירופה נמשכים מעל 6 שעות ומסתיימים לאחר 250 ק"מ. אליפות ישראל האחרונה באופני כביש (2003) מקצה גברים, הוזנק ל 125 קילומטר, כאשר דור דבירי (וולו חולון) עצר את השעון על 3 שעות ו 22 דקות. טווחי זמן של מרוצים אלה, מחייבים רוכבי-עלית לבצע 6 עד 9 אימונים בשבוע שהם בין 15 ל 30 שעות רכיבה שבועיות (קרוב ל 900 ק"מ בשבוע). רוכבי אופניים בארץ שמתאמנים בצורה 'חצי מקצועית' כמו שרון, נאלצים לשלב את ספורט הרכיבה עם עבודה ומשפחה, משקיעים בדרך כלל בין 5 ל 12 שעות רכיבה שבועיות. ראוי לציין, רכיבת אופני ההרים התחרותית משלבת בתוכה את האימון על אופני הכביש. (רוכבי עלית ברכיבת הרים נוהגים לרכב יותר ממחצית האימונים על אופני כביש, בעיקר עקב יעילותו הסלקטיבית של אימון הכביש).


 אז למה להפסיק לרכב על אופני כביש ?  
רבים מנהגי המכוניות בארץ אינם רואים ברוכבי אופני הכביש דמות לגיטימית (בלשון המעטה) למרות שמבחינת חוקית, רשאים אלה לנוע באזורי השוליים במרבית כבישי הארץ, מלבד כבישים מהירים. שאלה זו מזכירה את קושיות הכפירה לאחר פיגועים. שנפסיק ללכת למסעדות? שנפסיק לנסוע באוטובוסים ? שנפסיק לצאת מהבית ? או אולי בכלל עדיף לרדת לשוויץ ? או אוסטרליה ?...

 אז למה לא להפסיק לרכב על אופני כביש ? 
מתי בפעם האחרונה ראיתם זיק של התלהבות מרכיבת אופניים ? במידה ואתם אינכם רוכבים, קרוב לוודאי שבקרב ילדיכם. אני לאחרונה מצליח לראות זאת, פעמיים בשבוע באופן קבוע, בקרב ילדים בני 10 עד 14 שנפל בקרבי הכבוד לאמנם, רוכבים צעירים אלה חולמים להיות, לאו דווקא חיים רביבו, או אייל ברקוביץ ודיויד בקהאם. הם חולמים דווקא להיות רולנד גרין הקנדי (אלוף העולם 2002 באופני הרים), או לאנס ארמסטרונג האמריקני (זוכה חמש פעמים האחרונות בטור דה-פרנס). החיוך המטופש שמרוח על פרצופם, בסיומו של כל סינגל-טראק (כינוי לשביל צר ואתגרי שמיועד לרכיבה באופני הרים) מזכיר לי חיוך מטופש של כל אחד ואחת מאיתנו, רוכבים בוגרים. אלעד פלטין, רוכב ומאמן בקבוצת City Cycling Club
 
 אתונה לא מחכה לי...
אתונה לא מחכה לי לורי קופנס מספרת על העונה שחלפה ועל הסיבות שהביאו לפרישתה בתום העונה הקדם אולימפית להמשך
 מה או למה זה עדין עושה לכם את זה?...
מה או למה זה עדין עושה לכם את זה? למה אנחנו רוכבי הפרי רייד אוהבים להסתכל לפחד בעיניים? למה אנחנו אוהבים להסתכן בדרופים? ולמה זה קורה?- כאן תמצאו תשובה מדעית! להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אלעד פלטין Power-Train...
 לתצוגת פורום
על שני גלגלים נגד כל הסיכויים-לזכרה של שרון בן מאיר (1973-2004)
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 4/7/2004 :11:09 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  moshe mor עם תוכן  את שרון לא הכרתי אבל כרוכב לא תחרותי על אופניי
 3/7/2004 :12:27 משתמש אנונימי  חנוך רדליך עם תוכן  אלעד... זו הכתבה הטובה ביותר שלך. תותח
 25/6/2004 :10:34 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אביב להט עם תוכן  יפה מאו
 24/6/2004 :20:45 חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  menny matan עם תוכן  איך לגרום לכאב שיהפוך שקוף כדי שלא יראו


[ ]
לפרסום זה יש: 4 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 69    דרוג כללי: 4.49

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2021