טיפים והבהרות:
אם בכוונתך להחליף מגבונים לאלו של ENDURO WIPERS, הכנס את המגבונים לפריזר לפני תחילת העבודה. את רצועת המתיחה נצטרך רק בפעם הראשונה אם נפעל כפי שמיד אסביר: למרות התחכום שבבולמי פוקס, על פרט קטן לא חשבו מהנדסי החברה (או שמא חשבו ולכן השמיטו אותו), בכל מקרה, אנו צריכים את הרצועה בכדי לכווץ את הבולם. פעולה זו מונעת ממנגנון דחיסת השמן להסתובב כשננסה לפתוח את אום הנעילה שלו בתחתית הרגל, משום שאין בקצהו התתתון אופציה לקבעו בעזרת מפתח/מברג כלשהם ולכן לא ניתן לקבעו כנגד פתיחת האום. את הבעיה הזו נפתור מיד ע"י יצירת חריץ למברג לפעמים הבאות. |
רצועת המתיחה
|
שים לב!!!
כיוון שרק תחילת הבוכנה אטומה (כ2.5 מ"מ~) ואח"כ הוא הופך לצינור, עלינו להיות מאוד זהירים בשלב הניסור שכן חריץ עמוק מדי יחדור לחלל שבו יש שמן ויהרוס את הבוכנה!!! לכן ניצור את החריץ למברג בניסור עדין עד לעומק של 1 מ"מ, זה ישאיר 1.5 מ"מ של מוט לפני שהבוכנה נהיית צינור וזה די והותר. |
חריץ למברג שיצרנו
|
כך נעבוד בפעמים הבאות
ללא צורך ברצועה, במידה במזלג שלך כבר קיים חריץ כזה תוכל לדלג על שלבים 1-4, 6 ו41 במדריך הזה. |
תמונה לטיפול הבא ללא הרצועה
|
1. קבע את המזלג למתקן כאשר הוא פונה הצידה וחבר את הרצועה כמו בתמונה (שים לב: יתכן שסטירר קצר מדי ו/או מיקום השושנה בו יקשו על השימוש בוו האחיזה, במקרה כזה תאלתר לפי הנסיבות, כל עוד תכווץ את הבולם בלי לפגוע בו אתה בכיוון הנכון). את הצד של הראצ'ט כרוך סביב לראש המתקן כמו בתמונה כך שהמנגנון שלו מעל הידית ושלא יפריע למתיחה. |
כריכת הרצועה על ראש המתקן
|
2. מקם גם את הוו השני בתוך הסטירר (במידה ולא ניתן תאלתר ע"מ לקבל את אותה תוצאה בדרך אחרת). קח את הקצה ללא הוו של הרצועה, לפף אותו מסביב לקשת הבולם וכנס אותו לראצ'ט כמוצג בתמונה. |
הליפוף
|
3. כוון את חוגת הPRE-LOAD למקסימום קומפרשן והתחל למתוח את הרצועה עד שהמזלג מכווץ |
כיווץ הבולם ע"י הרצועה
|
4. הנח דלי מתחת למזלג והייה מוכן לנזילת שמן לאורך הפעולות הבאות. בעזרת מפתח 10מ"מ פתוח או בוקסה פתח את אומי הנעילה בשתי הרגליים, (במידה וטבעות הניילון שעל קצה הבוכנות לא יצאו לבד הוצא אותן ביד). |
אום נעילה תחתון
|
5. הברג את אום הנעילה חזרה למוט ללא טבעות הניילון כ3 פסיעות והשאר מספר פסיעות חשופות כמו בתמונה |
פסיעות חשופות
|
6. שחרר את הראצ'ט בעדינות כי המזלג ירצה לקפוץ בבת אחת עכשיו, אמור לזול עוד שמן בתהליך זה אז אל תזיז את הדלי עדיין. |
שחרור הראצ´ט
|
7. עכשיו שחרר את שני המכסים העליונים בעזרת בוקסה 26 מ"מ, את הצד השמלי של הPRE-LOAD הסר והוצא ממנו את הספייסרים אם ישנם כאלה, את המכסה הימני של תושבת הדאמפר אל תוציא בשלב זה אלא רק וודא ששחררת את ההברגה לחלוטין |
פתיחת מכסה עליון
|
8. כשהדלי במקומו, דפוק בעדינות עם פטיש פלסטיק על אומי הנעלה התחתונים בכדי לשלוף את מנגנוני הבוכנות מצידו העליון של הבולם. |
לפני המכה
|
9. הסימן לכך ששיחררת את המוט יהיה הפסיעות שנכנסו על תוך המזלג כמו בתמונה של המכה |
המכה עצמה
|
10. כיוון שמקודם כבר שלפנו למעלה את המכסה של רגל שמאל, נרים את הבוכנה מלמטה בעזרת דורן בכדי לאפשר לשאריות השמן לטפטף לדלי. |
הניקוז
|
11. עכשיו שלוף את הקפיץ מהרגל השמאלית. |
שליפת הקפיץ
|
12. ועכשיו שלוף את מערכת הדאמפר מרגל ימין ושים אותה בתוך הדלי בעמידה. |
מערכת הדאמפר
|
13. כיוון שמערכת הדאמפר מכילה לאט מעט שמן, לכן צריך להוציא אותו. בעזרת מפתח 12. שטוח (לנאבות) נקבע את החלק התחתון בתושבת הדאמפר כמצולם |
מיקום מפתח ה12 מ"מ שטוח
|
14. עכשיו, בעזרת הבוקסה 26 מ"מ נשחרר את את החלק העליון של התושבת כסיבוב 1, זה יאפשר כניסת אוויר לדאמפר לקראת הניקוז בשלב הבא. |
הבוקסה כנגד המפתח השטוח
|
15. עכשיו הכנס אלן קטן או דוקרן כלשהו לאחד מחמשת השסתומים בתחתית התושבת כאשר הוא מעל הדלי, זה יאפשר לשמן לנזול אל הדלי, פמפם את הבוכנה כנגד התושבת מספר פעמים לוודא שכל השמן יצא. |
5 השסתומים בתחתית התושבת
|
16. לאחר הניקוז, הדק בחזרה את המכסה העליון בעזרת הבוקסה והממפתח הפתוח בהם השתמשת מקודם בעוצמה של 75 אינצ'/ליברה (תתרגמו לבד לניוטון מטר:-P). למי שאין מד מומנט בנמצא, הידוק חזק מדי ישבור את התושבת ויחרב לכם את היום, תפעילו ר ג ש!!! |
הידוק המכסה העליון חזרה
|
17. הפרד את הרגליים הפנימיות מהחיצוניות |
הפרדת הרגליים
|
18. מוט הבוכנה ישאר תלוי מתחתית הרגל השמאלית התחתונה |
מוט הבוכנה תלוי
|
19. הפוך את המזלג ותהיה מוכן לתפוס את הבוכנה שתיפול אל ידך מצדו העליון של הבולם |
שליפת מוט הבוכנה
|
20. להסרת האטם הישן, קח מברג שטוח קטן (טסטר הולך) ולפף כמה סיבובים של איזולירבנד על המוט שלו ע"מ שלא לפגוע בחלק העליון של הרגל החיצונה (ניתן גם לצוץ בין המברג לרגל עם פיסת בד אשר אינה מופיע בתמונה ע"מ שתהיה ברורה). החדר את ראש המברג מתחת לאטם ובעדינות ע"י דחיפת הידית שלו כלפי מטה (לא בסיבוב!) שלוף את האטם החוצה. |
שליפת האטם
|
21. יש להזהר לא לשרוט את בית האטם, ברגל החיצונה, בזמן שהוא קופץ ממקומו בפתאומיות, עדינות זה שם המשחק פה. |
האטפ קופץ ממקומו
|
22. מתחת לאטם יושבת טבעת ספוגית, יש להוציא גם אותה (אגב, במידה ואתה מחליף את האטם הישן באטם של ENDURO FORKS SEALS, לא תצטרך אותה) חזור על סעיפים 20-22 גם ברגל השניה |
הסרת הטבעת הספוגית
|
23. גרז את אחד מאטמי השמן הפנימיים (המחליפים את הטבעת הספוגית) בSUPER SLICK GREASE (שים לב שהצד עם הכיתוב פונה כלפי מעלה) |
גירוז האטם
|
24. גרז גם את בית האטם ברגל החיצונית. שים לב:לא כל בית האטם עובד, (בתמונה רואים בברור רצועה שחורה מעל הבושינג שאינה מעובדת וניכר כי היא חלק מהיציקה המקורית), רצועה זו היא בדיוק המרווח שאמור להיות בינו לבין אטם השמן הפנימי. למעשה, ברגע שהנחת את האטם בפתח ביתו אתה יכול לדחוף אותו בעזרת המגבון (הטבעת הכחולה), ברגע שהוא יכנס למקומו כך יעשה גם אטם השמן ובא לציון גואל. |
גירוז בית המיסב והרצועה השחורה הלא מעובדת
|
25. מקם את האטם החדש בפתח "ביתו" שברגל החיצונה. חשוב מאוד שאטם ימוקם באופן שווה לפני שתדחוף אותו למקומו הסופי. זכור, אטם השםן לא אמור לעבור את גבול הרצועה הלא מעובדת אלא רק עד סוף הקטע החלק. |
מירום אטם השמן בפתח
|
26. כך נראה אטם שמן שיושב במקומו, שים לב לרווח הינו לבין הבושינג. |
האטם במקומו הסופי
|
חזור על שלבים 23-26 גם ברגל השניה.
27. הוצא מגבון אחד מהפריזר וגרז אותו בקטע שנכנס לתוך הרגל כמצולם |
גירוז המגבון
|
28. הנח את המגבון במקומו מעל האטם (לצורך הכנסת המגבון למקומו יתכן ותצטרך להפעיל הרבה כח, בהצלחה) |
המגבון במקומו לפני הקיבוע
|
29.ניתן להשתמש בצינור PVC קשיח לקיבוע המגבון במקרה הצורך |
קיבוע המגבון בעדרת צינור
|
30. כך נראה המגבון מקובע במקומו כראוי |
המגבון מקובע במקומו
|
חזור על צעדים 27-30 גם בצד השני
31. אם ברצונך לשנות משהו בפורמט אורך מהלך הבולם, עכשיו זה הזמן... בתמונה למטה רואים את הקונפיגורציות השונות לספייסרים למהלך 125 מ"מ. בצד שמאל נראית תושבת הריבאונד עם ספייסרים 25 מ"מ ו-20 מ"מ עליה. במרכז, במקבץ הקפיץ רואים את הספייסרים 20 מ"מ ו-25 מ"מ שישבו מעל הקפיץ עצמו. מימין מופיעה בוכנת הPRE-LOAD עליה אין ספייסרים בפורמט 125 מ"מ. |
פורמט 125 מ"מ
|
32. בתמונה למטה קונפיגורצית ספייסרים בפורמט 100 מ"מ מהלך. משמאל, על מנגנון הריבאונד יש ספייסר אחד של 20 מ"מ. במרכז על הקפיץ נמצא ספייסר אחד של 20 מ"מ אשר יותקן מעליו. מימין נראה מוט הPRE-LOAD ועליו ספייסר אחד של 25 מ"מ. זה הסידור לפורמט 100 מ"מ מהלך |
בתמונה למטה קונפיגורציית ספייסרים לפורמט 80 מ"מ מהלך. משמאל מנגנון הריבאונד ללא ספייסרים. במרכז על הקפיץ גם אין ספייסרים כלל. מימין על מוט הPRE-LOAD ישנם שני ספייסרים, אחד 25 מ"מ והשני 20 מ"מ אופן זה יוצר פורמט של 80 מ"מ. |
פורמט 80 מ"מ
|
34. הכנס את מוט הפלאנג'ר (PRE-LOAD) בחזרה למקומו ברגל השמאלית פנימית. |
החזרת מוט הPRE-LOAD
|
35. מקם את הרגליים החיצוניות בכניסה לחיצוניות, רגל אחת כל פעם, לאט ובזהירות וודא ששפתי המגבונים לא מתקפלות פנימה. כההכל במקומו החלק את הרגליים החיצוניות למעלה למצב נורמלי של הבולם (בערך). |
הכנסת רגליים פנימיות לחיצוניות
|
37. השתמש בטסטר ע"מ להנחות את קצה המוט אל החור בתחתית הרגל החיצונה |
כיוון המוט בעזרת טסטר
|
37. הכנס את הקפיץ ואת הספייסרים בקונפיגורציה שבחרת (במידה ויש צורך בכך ותלוי במהלך) אל תוך הרגל השמאלית. |
הנכסת הקפיץ
|
38. הדק את המכסה העליון של הPRE-LOAD ביד בלבד |
מחזירים את פקק הPRE-LOAD
|
הכנס את מנגנון הדאמפר לרגל הימנית כאשר מוט הבוכנה פונה כלפיי מטה והשחל אותו בחור שבתחתית הרגל |
התקנת מוט הדאמפר
|
40. הדק ביד את מכסה הדאמפר (תושבת פקק הריבאונד) |
התקנת תושבת הריבאונד
|
41. כווץ חזרה את הבולם למצב סגור בעזרת רצועת המתיחה (או שיטה אחרת שמצאת לנכון), במידה ובחרת ליצור חריצים למברג בתחתית המוט והבוכנה תוכל להשתמש בטסטר ולחסוך את הקטע של רצועת המתיחה. |
כיווץ בעזרת הרצועה אם צריך
|
42. במידה ובחרת להשתמש בטבעות הגומי, זה הזמן לשים אותן במקומן, לפני אומי הנעילה. אם קשה לך לאחוז אותן, השתמש במטלית כלשהי |
הכנסת טבעות הגומי למקומן
|
43. הדק את אומי הנעילה ביד |
הברגת אומי הנעילה
|
44. בעזרת מד מומנט סגור את האומים ל50 אינצ'/ליברה |
הידוק עם מד מומנט
|
45. אם אתה משתמש ברצועת המתיחה פעל במשנה זהירות: פתח את פקק הריבאונד (צד ימין) ולחצ את המזלג עד שקצה הקפיצ יבלוט מעל הקראון (כמצולם). הזרק בעדינות 155 סמ"ק של נוזל בולמים 7.5WT לתוך רגל ימין כשתוך כדי סובב את הדאמפר להחדרת השמן. בתום ההזרקה פתח וכווץ את הבולם מספר פעמים והדק את הפקק חזרה כתסיים. |
מילוי שמן ברגל ימין
|
46. עכשיו הסר את פקק הPRE-LOAD ואם יש אז גם את הספייסרים שמתחתיו (צד שמאל). הוסף 30-50 סמ"ק של נוזל בולמים 7.5WT, החזר את הספייסרים למקומם לפי הסדר והדק את הפקק למקומו. |
מילוי שמן ברגל שמאל
|
וזהו, סיימנו (אפילו אני הופתעתי...), רשאי לצאת למסלול הבית לרכיבת מבחן וזה בדיוק מה שבכוונתי לעשות עכשיו!!! צפו לפרק הבא בפינתנו "עושים ביד ולבד", יהיה מעניין |
לפרטים ודגמים נוספים אפשר לפנות לאתר היצרן. הכתבה מוגשת בסיוע enduroforkseals ותורגמה באדיבותו של אריאל דקל.  טיפול באופניים באופן עצמאי יכול להיות חסכוני ומעניין, אולם הטיפול באופניים ובולמים מצריך יכולת מקצועית. הכתבה אינה מהווה המלצה לביצוע טיפולים או שדרוגים. היצרן ואתר הרים אינם אחראיים לנזק היכולים להגרם מביצוע של טיפול כזה או אחר על ידי אנשים שלא הוסמכו לכך. לרכישת המוצרים של EnduroForkSeals הקלק כאן |
|