הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טכני
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מכיון שרוב השדרוגים הם לבולם ארוך יותר, הכתבה כתובה בכיוון הזה - אבל כל העקרונות נכונים גם בכיוון ההפוך.
מאת:  איתן ברמן לאתר של איתן ברמן
24/7/2009, 17:09

                

   

 מרחק ציר-כתר (A2C) 
המשמעות הראשונה והישירה של הארכת מהלך המזלג היא הארכת המרחק בין ציר הגלגל לבין הכתר התחתון, שמבטא את גובה צינור הראש של השלדה מעל הקרקע.
המרחק ציר-כתר נקרא באנגלית Axle to Crown, או בראשי תבות: A2C.

אבל הקשר בין מהלך הבולם לבין A2C איננו חד משמעי. ישנם בולמים "גבוהים" יותר מאחרים. במיוחד בין הבולמים הארוכים ניתן למצוא בולמי "8 שנתון A2C שלהם מקביל לבולמי "7 מסויימים, ואפילו פחות. אם רוצים להבין במדוייק את השפעת החלפת הבולם כדאי לבדוק את מידת הציר-כתר של הבולם הקיים ואת זו של המיועד, ולערוך את החישובים בהתאם.


 זוית הראש (HTA) 
אם נדמיין משולש ישר זוית שקודקודו האחד בציר הגלגל האחורי, השני בציר הגלגל הקדמי, והשלישי (שליד הזוית הישרה) באיזור צינור הראש של השלדה, נקבל ליד הקודקוד השני זוית שנקראת זוית הראש של האופניים, ובאנגלית Head Tube Angle או בראשי תבות: HTA.

לזוית זו יש השפעה מכרעת על תחושת ההיגוי של האופניים. באופני כביש או אופניי XC תחרותיים הזוית הזו גבוהה מ-70 מעלות, מה שמאפשר היגוי חד ומדויק לטובת שליטה טובה באופניים. במהירויות גבוהות בשטח ההיגוי הזה עשוי להיות חד מדי, וכל שינוי קטן של הרוכב יוביל לתגובה חזקה של האופניים. לכן באופני DH המיועדים לרכיבה מהירה מאוד, מקובלות זויות נמוכות בהרבה - 64/65 מעלות, וגם פחות.

בשנים האחרונות כולנו עדים להיווצרות תחום ביניים של אופניים - שיכולים גם לדווש ומאפשרים שליטה סבירה במהירות איטית בעליה, אבל נעימים יותר מאופני XC קלאסיים בירידות ובמהירויות גבוהות. אופני AM מאופיינים בזוית ראש שבין 69 מעלות, ועד 67. מתחת לזה השליטה כבר באמת לא נוחה במהירות איטית, ולמרות שניתן להסתגל לכך אין כמעט רוכבים שישישו לטפס עליות ארוכות עם זויות נמוכות יותר.


 גובה הציר המרכזי (BBH) 
כמובן שהגדלת A2C מרימה את הצד הקדמי של האופניים, ועקב כך מרימה גם את מרכז האופניים ביחס דומה. מכיון שהציר המרכזי (BB) נמצא קרוב יותר אל הגלגל האחורי, ההשפעה לא תהיה של מחצית ההפרש, אלא מעט פחות.
שינוי זה ישפיע על מרווח הגחון, על גובה האוכף מעל הקרקע במצב של דיווש בישיבה, וגם על גובה מרכז הכובד הכללי.


 אורך בסיס הגלגלים (WB) 
הארכת הבולם (או A2C) תגרום להסטת הציר הקדמי קדימה, מה שיאריך את בסיס הגלגלים. מכיון שמרכז הכובד מוסט דוקא לאחור (כפי שאסביר להלן), השינוי הזה הופך את האופניים לנוחים הרבה יותר דוקא בירידות.
מן הצד השני - בסיס הגלגלים הארוך מקשה מעט על ההיגוי, ותורם לתחושת ה"היגוי העצל" שרוכבים מרגישים לאחר הארכת הבולם.


 תנוחת הרכיבה 

נוכל לדמיין את השינוי בגיאומטריה של האופניים בעקבות הארכת A2C של המזלג כהארכת היתר הקדמי של אותו משולש ישר זוית, סביב ציר הגלגל האחורי. אם נדמיין לנו קו ישר שהולך בין הציר האחורי לבין האוכף, נקבל תנועה של האוכף לאחור. באופניים שלי חישבתי שהסטת האוכף לאחור בהארכת A2C ב50מ"מ, תהיה קרובה מאוד ל30מ"מ.
מכיון שמיקום הקראנק איננו משתנה כמעט לאורך האופניים, יהיה מיקום האוכף שונה ביחס לקראנק.
כמו כן, גובה הכידון ביחס לאוכף יהיה גבוה מעט יותר, מעט פחות ממידת הארכת הבולם.

כל הדברים האלה אינם משמעותיים לרכיבה במצב עמידה, אבל על דיווש בישיבה ההשפעה תורגש.

במידת הצורך ניתן להתגבר על ההשפעות האלה בעזרת שינוי מיקום האוכף ביחס למוט, ובעזרת החלפת הסטם בהתאמה - אבל שינויים שכאלה יהיו בעלי השפעה משלהם על תנוחת הרכיבה, למשל הסטת האוכף תשנה את ריחוקו מן הכידון.


 מיקום הרוכב מעל האופניים 
כפי שהראיתי למעלה, האוכף יוסט לאחור במידה יחסית למידת הארכת הA2C.
במצב ישיבה זה יסיט את מרכז הכובד של הרוכב לאחור בהתאמה. בירידות זהו יתרון, אך בעליות - ובמיוחד בתלולות שבהן - זה עלול לגרום להזדקרות האופניים מוקדם מכפי שאנו רגילים.

אם רוצים למזער את ההשפעות האלה ניתן:
* להסיט את האוכף קדימה.
* להנמיך את הכידון על ידי:
- החלפת הכידון באחד עם רייז יותר נמוך.
- החלפת גזע הכידון (סטם) באחד בעל זוית נמוכה יותר.
- הפיכת הסטם.
- שינוי מספר הטבעות שמתחת לגזע הכידון (אם אפשר).
בכל מקרה, עקב השינוי המזערי במיקום הציר המרכזי, התנוחה תשתנה מעט.

הסטת האוכף קדימה תיצור קיצור של הצינור העליון (Effective Top Tube - ETT). זה יגרום לתנוחת ישיבה צפופה יותר, ואולי פחות נוחה לדיווש ממושך - אם כי, אולי, נוחה יותר לשליטה. ניתן להאריך את הסטם בהתאמה - אבל אז תורגש האטה נוספת בהיגוי, שמואט ממילא בעקבות הארכת A2C.


 עומסים ואחריות 
קל מאוד להבין שהארכת המנוף שבין צינור הראש לבין ציר הגלגל הקדמי יגדיל את העומסים שעל צינור הראש. הארכה גדולה של A2C תגרום ללא ספק ללחצים שאליהם אולי לא התכוון מתכנן האופניים.
מרבית יצרני האופניים מגבילים את האחריות לפי מהלך הבולם, ולא לפי A2C, משתי סיבות:
1. A2C הוא נתון שפחות נוטים להשתמש בו בדיבור יומיומי, ולא רבים הרוכבים שיודעים באמת מהו הנתון הזה בבולם שלהם.
2. הארכת מהלך הבולם נגזרת ברוב המקרים מאופי הרכיבה הרצוי של הרוכב. בתכנון האופניים תוכננו בין השאר זויות שמתאימות לאופי רכיבה מסויים, ובהתאם למהלך בולם מסויים. רוב המאריכים את המהלך יעשו זאת לטובת סגנון רכיבה אגרסיבי יותר, שממילא יגרום לעומסים מוגדלים על השלדה.

בשורה התחתונה - אם השלדה באחריות כדאי לזרום עם הגדרות היצרן. מחיר שלדה חדשה יקר בהרבה מזה של משומשת, ואחריות היא הסיבה העיקרית לכך. כשהשלדה איננה באחריות - ניתן לעשות מה שרוצים, אבל כדאי לחשוב על ייעודה המקורי של השלדה, ולא לדחוף אותה בכוח למקומות שלא נועדה להיות בהם. לא הייתי רוצה שצינור הראש יקרוס לי בזמן רכיבה, ולא משנה באיזו מהירות...
 
 למה לא רוכבים בפארק אופניים סגור...
למה לא רוכבים בפארק אופניים סגור בטיחות מתחילה במקצועיות. אני חשבתי שלא חייבים לבדוק שהמתקנים במצב טוב. גמרתי ממש על הפנים. להמשך
 רכיבה על אופניים עם ילדים קטנים...
רכיבה על אופניים עם ילדים קטנים האמצעי היעיל ביותר מבחינה אנרגטית להעברת אדם ממקום למקום היא אופניים. חלקנו משתמשים לפעמים באופניים כרכב, רובנו מטיילים להנאתנו באופניים. עם הולדת הילדים, נפגעת היכולת שלנו לעשות זאת. אם בנסיעה למכולת ואם בטיו להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של איתן ברמן...
 לתצוגת פורום
השלכות בשינוי אורך בולם קדמי
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 70    דרוג כללי: 4.44

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש
אומניבייס בע"מ 2001 - 2021