הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור טיולים בארץ
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

רכיבה בשביל מדהים מעל המצוקים האדירים של נחל צאלים, אחד מהקניונים המרשימים במדבר יהודה. תצפיות נוף יפות ממצוק ההעתקים אל ים המלח.
מאת:  אופן אחר לאתר של אופן אחר
9/5/2002
גמלים במדבר - פברואר 2000
                

מאפייני הרכיבה: פיזי בינוני,טכני בינוני,מסלול לא מעגלי,ירידות תלולות.
אזור: אילת והערבה
עונה מומלצת: חורף
אורך המסלול: 33
אורך המסלול בשעות: שמונה שעות
   

 נקודות... 
התחלה: מרכז מבקרים ערד.

סיום: חניון מצדה - מזרח. יש לדאוג לאיסוף.

 המסלול 
מדבר יהודה להבדיל מהנגב השייך לרצועת המדבריות העולמית, הוא מדבר מקומי "בצל הגשם". מדבר יהודה נמצא "בצל" של הרי יהודה והרי חברון וענני הגשם מתחממים ביורדם אל בקע ים המלח ומורידים משקעים שוב בהרי אדום ומואב הגבוהים שבעבר הירדן המזרחי. עובדה זו מודגמת יפה בחיזיון האור-קולי במרכז המבקרים בערד שם נתחיל את טיולינו. נרכב 5.8 ק"מ בכביש המוליך אל מצדה-מערב ונפנה בשביל המסומן בירוק היורד אל נחל צללית. השביל אינו מסומן היטב ויש לנוע צפונה ולרדת אל הואדי. נמשיך במורד הואדי עד מפגש עם דרך עפר שמטפסת ימינה ואחר ממשיכה וחוצה את רמת המדבר, המאופיינת על ידי רמה שטוחה ובה הרי גבעות בצורת טרפז הבולטות בנוף המתון. הדרך עולה לנקודה גבוהה שממנה תצפית יפה אל הרי חברון וכן ניתן לזהות את המצוקים של נחל צאלים. מתצפית זו הדרך מסומנת באדום ויורדת לדרך העפר עד התחברותה עם הדרך שמובילה אל בריכת צפירה מכפר הנוקדים.

נחל צללית - גשר טבעי שנוצר מאירוזיה של המים.
נחל צללית - גשר טבעי שנוצר מאירוזיה של המים.
נפנה ימינה ולאחר כ-200 מטר נפנה שמאלה אל השביל המסומן גם הוא באדום הנמשך מעל הגדה הדרומית של נחל צאלים. שביל זה הוא שביל קדום אחד מני רבים שקשרו את רמת המדבר ובקעת ערד עם בקעת ים המלח והוא מתגבר על המדרגה של מצוק ההעתקים במעלה ענבה. אנו פגשנו כאן בדואי זקן משבט אבו-רביע שהוביל אורחת גמלים והוכיח ששביל זה עדיין בשימוש גם בימינו. השביל נוח לרכיבה והוא מזמן תצפיות נפלאות אל קניון נחל צאלים. לפני ראש מעלה ענבה כדאי לעצור ולהביט אל מפגש נחל הרדוף עם נחל צאלים. ממול ניתן לזהות את מעלה נמר המטפס אל רמת המדבר שמצפון לנחל צאלים. מתחתינו הקניון העמוק של נחל צאלים ועין נמר. עוצמה אדירה של מצוקים ומדבר שעדיין שומר על נוף בראשיתי.את הקטע העליון של מעלה ענבה ניתן לרכב ואחר הוא נעשה תלול ויורד בסדרה של פיתולים שקירות תמך עתיקות נראים בבירור ומעידים על חשיבותו של המעלה בעבר. נחלוף על פני מפל גבוה שהשביל עוקף אותו משמאל. את הקטע התחתון ניתן שוב לרכב ( בזהירות!) עד למפגש עם השביל המוליך לעין נמר ומסומן בירוק. אנו נשמור אמונים לשביל האדום שמוביל אל עין ענבה. מעיין קטן שמספר דקלים גדלים בסמוך לו- מים לא מצאנו. ממול נשקף ים המלח הכחול והרי אדום הנישאים. נחל צאלים פוער פתח רחב בחומה של מצוק ההעתקים. הקטע האחרון כ-5 ק"מ רכיבה עד למצדה הוא קטע קשה לרכיבה על שביל החוצה ערוצים היורדים ממצוק ההעתקים וזרוע כולו באבנים המקשים על הרכיבה. ממול נשקפת מצדה במלוא הדרה וניתן לזהות בבירור את הארמון הצפוני של הורדוס. שביל זה שמש את הרומאים שצרו על מצדה להספקת מים ממעיינות נחל צאלים (מנחם מרכוס קורה לו "שביל המים"). כדאי לסיים בכוס מיץ תפוזים קר וטרי במזנון שבחניון ולתת מרגוע לעצמות הדואבות.

קניון נחל צאלים - תצפית מראש מעלה ענבה. ברקע ניתן לראות את הרי מואב
קניון נחל צאלים - תצפית מראש מעלה ענבה. ברקע ניתן לראות את הרי מואב
המסלול באדיבות "אופן אחר" מדרשת שדה בוקר.
 
 מערד לים המלח דרך נחל מורג ומעלה יאיר...
מערד לים המלח דרך נחל מורג ומעלה יאיר גירסה נהדרת למסלול השגרתי היורד מערד לאורך דרך העפר היורדת לחוף ים המלח במעלה יאיר. מסלול הכולל רכיבה בשביל מדהים במורד נחל מורג ותצפית מדהימה לים המלח. להמשך
 מערד לשפך זוהר דרך רכס זוהר ומצד זוהר...
מערד לשפך זוהר דרך רכס זוהר ומצד זוהר מ''דרך הגז'' לתצפית יפה אל מדבר יהודה, לשביל גמלים מתחת להר כיפון - גן עדן קטן הממתין לרוכב האופניים שיגלה את צפונותיו להמשך


לפורום טיולים
לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של אופן אחר...
 לתצוגת פורום
מערד למצדה דרך מעלה ענבה
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
 1/4/2004 :17:27 משתמש אנונימי  עמרי עם תוכן  נשמע לי קצת מפחיד...


[ ]
לפרסום זה יש: 1 הודעות

לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 45    דרוג כללי: 3.11

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות