הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

11/22/2010 1:11:00 PM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  צחי בר סלע עם תוכן  מתלים זה בלגאן גדול
נושא: מתלים זה בלגאן גדול תאריך: 11/22/2010 1:11:00 PM
מחבר/ת: צחי בר סלע

וזה בהחלט לא רק תלוי במיקום הציר. (אלא בעוד פרמטרים)

ועוד - מביקורים מרובים בחנויות לדעתי כמעט ורק ב-SP "קלאסי" מיקום הציר מאחורי חלקה הקדמי של הפלטה האמצעית.
SP קלאסי הוא מתלה בעל ציר יחיד, סביבו מסתובב ציר הגלגל האחורי בעזרת משולש קשיח. ה"משולש" הוא שלושת הנקודות: ציר הסיבוב, ציר הגלגל האחורי, והנקודה בה מחובר הבולם למשולש.(פיזיקה תיכונית אומרת, בצדק כמובן כי לא משנה מה צורתו האמיתית של ה"משולש" )

אגב, איתן התייחס למתלה של האוטרו כ-SP. זהו SP בגלל שציר הגלגל האחורי מסתובב סביב נקודה אחת, אך איננו SP "קלאסי". (בגלל הלינקים)

ב-SP קלאסי, חייבים למקם את הציר בנקודה מאחורי הפלטה האמצעית בשביל יעילות הדיווש.

בכל המקרים האחרים (כולל SP לא קלאסי, כמו האוטרו) , מיקום הציר תלוי בשני פרמטרים (ושילובם בצורה אופטימלית לפי ייעוד האופניים, יצירתיות היצרן וכדומה) :
1. שילוב של כל מרכיבי הבולם (לינקים, תת-שלדה אחורית והבולם עצמו) "חייבים" לבטל במידת האפשר את כיווץ הבולם.
2. גרף תנועת הציר האחורי (ביחס לשלדת האופניים) צריך להיות נוח לשימוש לייעוד האופניים. זהו הרווח הגדול בבחירת שיטה שאיננה SP קלאסי.

בכל המקרים האחרים (כאמור) קשה לומר במבט מהי ההשפעה.
בעיקרון, לינקים משמשים ל"עיוות" (לטובה... ) של גרף התקדמות של בולם סטנדרטי, למשהו אחר. יותר קל ויותר זול לתכנן שלושה משולשים שונים ולייצר איתם אופניים ל-3 ייעודים שונים (קל לראות את זה באופני KONA, לדוגמה) מאשר לבקש מפוקס לייצר שלושה דגמי בולם בלתי סטנדרטיים.

ומה הכי גרוע? שבגלל שאי אפשר לראות את השפעות הגיאומטריה בראש, בהרבה מקרים מוכרים לנו שלדות מיוחדות ומתוחכמות (במעבר שנת דגם כמובן) עם עשרה לינקים ובולם המורכב על ראשו דרך השלדה בשמונה מקומות, כאשר בעצם היה אפשר רק לשחק בגיאומטרית המשולש ונקודת עיגון הבולם. (אבל זה לא היה נראה מיוחד ולא היה מוכר אותו הדבר... )


חזרה לפורום