הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

11/22/2010 2:38:00 PM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  צחי בר סלע עם תוכן  אנסה לחדד
נושא: אנסה לחדד תאריך: 11/22/2010 2:38:00 PM
מחבר/ת: צחי בר סלע

הקשר הוא אינו המרחק הין הציר של הבולם לציר המרכזי, כי אם בין ציר הבולם לשרשרת.

SP קלאסי (בלבד) מאוד נוח להסברים.

הגדרה יותר פיזיקלית למיקום של הציר תהיה שילוב של שני הפרמטרים:
1. החשוב ביותר: מומנט הוא כוח מוכפל במרחק מהציר. כאשר הכוח המופעל ע"י השרשרת עובר דרך הציר - אין מומנט בציר.
ממקמים את הציר מאחורי השרשרת על הפלטה האמצעית וכך (בקירוב טוב) המומנט סביב הציר הוא אפס - ואין כלל השפעה על הבולם.
כאשר השרשרת על הפלטה הקטנה המומנט מופעל בצורה שהוא שואף לפתוח את הבולם. כל דיווש נותן כוח שרוצה להרים אותנו ותוך כדי כך מדביק את הגלגל לאדמה - זה בזבוז אנרגיה בכלל לא רע בגלל הרווח שבאחיזה!
2. הרחקה של ציר הבולם מציר הגלגל האחורי יתן מהלך גדול יותר (וגם יקטין הרגישות להשפעה של ההילוך מאחור) - בגלל זה ב-SP קלאסי הציר ליד חלקה הקדמי של הפלטה האמצעית.

כל סוגי הבולמים האחרים קשים עד בלתי אפשריים להסבר (כולל SP לא קלאסי). ולמה? כי מיקום של ציר כ"כ רחוק מהכח הפעיל (השרשרת) יוצר מומנט גדול מאוד אשר ~חייבים~ לתקן אותו - חלקית ע"י המתלה עצמו וחלקית ע"י הבולם.
מה שאיתן אמר הוא שבמתלה האוטרו החלק של המתלה עושה עבודה יחסית גרועה, ולכן צריך להשלים אותו עם בולם איכותי (ולא קפיץ שמן בסיסי). יש מתלים שעושים עבודה טובה יותר, ויסתפקו בבולם פשוט.
כאן בא לידי ביטוי המשפט שלך: "כל סוגי המתלים יכולים להיות יעילים או לא יעילים, תלוי איך תכננו ובנו אותם"

האם אפשר באמת להסתכל על בולם האוטרו (SP לא קלאסי) ולומר... אהההה ברור שהציר הוא שם ולכן ידרש בולם איכותי?

ועוד הערת אגב בנוגע ל-SP קלאסי.
הארו סדרת R ו-X.
אחד XC ואחד AM.
אחד מחבר את הבולם לשלדה במוט התחתון ואחד על המוט העליון.

למה?

כי זווית ההתחלה והסיום בין המשיק למעגל הנוצר ע"י המתלה בנקודת חיבור הבולם והבולם עצמו מאוד קריטית לאופי המתלה/בולם.
(אפשר להרחיב עוד אך יגעתי קצת :p )



חזרה לפורום