הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

6/13/2007 4:09:00 PM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  צחי בר סלע עם תוכן  קשיחות: חומרים, גיאומטריה ומבנה
נושא: קשיחות: חומרים, גיאומטריה ומבנה תאריך: 6/13/2007 4:09:00 PM
מחבר/ת: צחי בר סלע

קשיחות של רכב (אני אדבר על דו גלגלי, לפי הדוגמאות שאביא) היא בעצם השם ההפוך לכוונה האמיתית: גמישות. לפי השימוש בדו"ג, נבחר בקשיחות (או:גמישות) מסויימת. יש לנו בולמים, צמיגים, חישורים בגלגל, כסא רך (אולי קפיץ מוט-כסא?) והיכן הם משתלבים בקשיחות? אז הם לא משתתפים. כפי שאיתן כתב בדוגמה שלו, בדיקת גמישות הבולם לא נעשית לאורך הפעולה אלא בניצב. הקשיחות/גמישות מדברת על החלקים שאמורים להיות קשיחים כמו שלדה, ועל חלקים נעים או צירים - שלא בכיוון התנועה המיועדת (שוב דוגמתו של איתן.)

גורמים משפיעים:
גיאומטריה: כל אספקט של גיאומטריה משפיע על קשיחות: צורת חתך של כל צינור, זוויות החיבור של כל צינור והריתוכים. הוספת צינור במקום זה או אחר משפיע על הקשיחות.
מפרקים רבים גורמים לחופשים רבים יותר - בגלל זה בד"כ אופני SP יותר קשיחים מאופניים בעלי מתלה אחורי בעל מפרקים רבים.
חומרים: חומרים זו תורה שלמה המשלבת הרבה פרמטרים ולא ניכנס לזה אבל רק בנגיעה על קצה המזלג: (בד"כ, כמובן.) אופני פלדה גמישים יותר מאופני אלומיניום. הא? באמת? בהחלט כן. דוגמה ממונעת היא כשעברו באופנועים לשלדות אלומיניום כל המתחרים התלוננו על קשיחות רבה מידי (בדיוק כמו בולם קשיח, שלא סולח על טעויות, כך גם השלדה.)
וזה למה? פלדה מסוגלת להתארך (כמו קפיץ) עד כוח שהוא בערך פי-4 מאלומיניום, לפני שהעיוות במתכת נשאר קבוע. בגלל זה שלדות אלומיניום יותר עבות, לפצות על החולשה של האלומיניום. יש עוד המון המון מה לכתוב על זה אבל מבחינת ההגדרה, הפסקה הראשונה תספיק.


חזרה לפורום