הרים - אתר האופניים הגדול בישראל


טקסט הודעת פורום

11/1/2007 10:22:00 AM חפש הודעות של משתמש זה לחץ\י לפרטי משתמש  אנונימוס עם תוכן  ש"מ
נושא: ש"מ תאריך: 11/1/2007 10:22:00 AM
מחבר/ת: אנונימוס

אתה צודק בכך שש"מ משפר את עקיבת הקרקע של הגלגל האחורי. עקיבה זו מתבטאת בכך שהגלגל לא מתנתק מהקרקע כאשר הוא חולף על פני מהמורות, בורות, אבנים, שורשי עצים, וכו´. יכולת העקיבה הזו מוכתבת על ידי תכונות המתלה, הבולם הצמוד אליו, מהירות הרכיבה, היחס בין קוטר הגלגל למימדי המכשול ועוד (אפשר להרחיב על הנושא בשרשור אחר).

אבל, אין כל קשר בין שפור העקיבה של הגלגל אחרי פני הקרקע לבין החלקת הגלגל האחורי. החלקת הגלגל האחורי אפשרית וקימת הן באופני ש"מ והן באופני ז"ק. היא יכולה להתקים בעליות ובמישור, במסלולי הרים ובמסלולי כביש סלול.

הסיבה להחלקת הגלגל האחורי נעוצה בהפרש בין הכוח המועבר לגלגל על ידי הרוכב לבין כוח החכוך שהקרקע מפעילה על הגלגל בכוון ההפוך. כוח החכוך תלוי אך ורק (חוקי ניוטון) במקדם החכוך ובכוח הנורמלי (הניצב) שגלגל האופנים מפעיל על המשטח (קרקע). הכוח הנורמלי שגלגל האופנים מפעיל על המשטח הנו פונקציה של סבום חלק משקל האופנים המונח על הגלגל וחלק משקל הרוכב המונח על הגלגל (זו הסיבה שהצעתי להעביר חלק ממשקל הגוף אחורה--על מנת להגדיל את רכיב הכוח הנורמלי של הגלגל האחורי וכך את כוח החכוך דבר שיפסיק את ההחלקה).

החלקה מתרחשת כאשר מקדם החכוך קטן, או כאשר הכוח הנורמלי קטן או שניהם ביחד, כך שכוח החכוך קטן ביחס לכוח שמועבר מהדוושות אל הגלגל. הבולם האחורי אינו יכול לתרום רכיב כוח נורמלי נוסף ולשפר את המצב. ההפך, בשל יכולת התנועה של המתלה האחורי עשוי הגלגל האחורי להתרומם כתוצאה מכוח השרשרת המופעל עליו (זו התנועה מעלה כאשר יש בובינג) ואז להקטין את החכוך עם הקרקע ולתרום להחלקה ביתר שאת.

זו הסיבה שבולמים אחוריים רבים מצוידים באפשרות לנעילת הבולם. נעילת הבולם מבוצעת על ידי הרוכב כאשר ברצונו לשפר את נצילות האנרגיה של האופנים ולהקטין הפסדים על מנת שיוכל להתגבר על מכשולים קשים ולטפס טוב יותר בעליות או כאשר רוצים להגיע למהירויות גבוהות במישור או בכביש. לנעילת הבולם יש כמובן מחיר המתבטא בהעברת רעידות גדולה יותר אל השילדה ואל גוף הרוכב תופעה ה"מקלקלת" את חווית ונוחות הרכיבה.

רוכבים תחרותיים מכירים היטב את הנושא שנדון פה, בין אם מתוך נסיון ובין אם מתןך הבנת הצד התאורטי. רוכבים תחרותיים מנצלים את הכושר הגופני הגבוה שלהם והיכולת הטכנית הגבוהה שלהם על מנת להתגבר על מכשולים ועליות, שרוכבים חובבנים עשויים להתקשות בהם. רוכבים מקצועיים רוכבים על אופנים שמכלולי השכוך, שבהם, מתקדמים ביותר ומתוכננים לאבד מינימום אנרגיה בזמן הרכיבה ולכן מחירם עשרות אלפי שקלים. וכן, גם רוכבים תחרותיים נועלים את הבולם האחורי (ואפילו הקדמי) במצבים מסוימים על מנת לנצל את האנרגיה, שהם מפיקים, בצורה טובה יותר על מנת להשיג יתרון תחרותי על חשבון הנוחות. הערת אגב, האופנים בעלי נצילות האנרגיה הטובה ביותר הם אופני חד-אופן שבו הפדלים מחוברים ישירות לגלגל כנו בתלת אופן של ילדים.

ולסיום, רוכבים תחרותיים אינם רוכבים על אופני ש"מ בגלל אבודי האנרגיה שבהם אלא מפני שהם נוחים להם יותר. אני ניסיתי להסביר מדוע יתכן ותופעת ההחלקה עשויה להיות קטנה יותר באופני ש"מ לעומת אופני ז"ק. הסיבה היא אבודי האנרגיה ולא העקיבה של הגלגל האחורי אחרי הקרקע.

אני מתנצל על אורך התגובה; אך לא ניתן לענות על נושא כזה בשלושה משפטים וגם לא הכל נאמר עדין אפילו בהודעה זו.



חזרה לפורום