כתב: עזרא ברנע

עונה: חורף ואביב שעה: מוקדם בבוקר מומלץ
מתחילים בערד העיר איך מגיעים
טיול מעלה עניבה - תאריך: 15 מרץ, 2005
תחילתו של טיול זה, בהזמנה של אידוב לטיול באזור. לאחר שנודעו לי הפרטים ואני כבר הייתי סגור על הטיול, החלטתי ללכת על מעלה עניבה.
מסלול זה, צד את עיני כבר לפני מספר חדשים, כאשר דפדפתי באתר של חזי יצחק "באופן אחר" בכתובת http://biking.boker.org.il/
חזי מתמקד בטיולי מדבר, והסגנון והדגשים שלו מאד מתחברים אלי. אז אם רוצים לערוך טיול בן יום במדבר יהודה, מה טוב יותר מאשר לתכנן ירידה של 1000 מטר מערד לבקעת ים המלח ולהנות מרכיבה מדברית נפלאה. יתר על כן, אמצע מרץ, באחת השנים הגשומות ביותר מהווה הבטחה.
אז חברנו, אודי קרני ועבדכם לנסיעה ביחד.
תחילת המסלול בערד, בשעה 6:45. אמצע חודש מרץ, והטמפרטורה בחוץ כ 16 מעלות. אידיאלי לרכיבה. בעצם, לפני שהגענו לערד, לא הפסקנו להנות משפעת הירק המכסה את המדבר בכרים ככל אשר העין מביטה. מספר קילומטרים לפני ערד, לצד הדרך, זכינו לראות את אירוס הארגמן במלוא הדר פריחתו.
תחילת המסלול מערד על כביש #3199 למצדה. יורדים מן הכביש לשביל ירוק, #11143. זכינו, וכל השטח מכוסה בירוק כהה. השביל מסומן די טוב, אבל כשביל הוא לא בולט במיוחד. לאחר הכניסה לנחל צללית, השביל אינו ברור, והנתיב המיטבי, נבחר תוך כדי תנועה קלה.
שביל העפר, בנקודה צפון:1079548, מזרח:171720, הוא המקום בו אנו פונים לכיוון צפון מזרח, מתחת לנקודת טריג 494. דרך עפר מצוינת אשר עדין מראה סימני רטיבות מן הגשם.
לאחר רכיבה של כ 4 ק"מ, הדרך מקבלת סימון אדום ומספור מפה #11144. השטח נעשה די גבעי, הצמחיה מצטמצמת. אנחנו מגיעים לדרך עפר כבושה היורדת בואכה באר צפירה.
במקום חניון לילה, ואנחנו פוגשים קבוצה גדולה של נוער מן הגולן שעושה את דרכו לנחל צאלים.
הרכיבה כאן כפית, סינגל נהדר שניתן לרכב את כולו עם עליות וירידות. מימיננו מצפור ומאזור זה ניתן להבחין בקניון המדהים של הצאלים. עצירה בנקודת טריג 345, עם מבט מדהים לכיוון מערב. המבט כאן הוא על בריכת צפירה ומזלג הנחלים עם נחל שפן.
אנחנו ממשיכים בדרך המדהימה הזו, יש לך הרגשה של טיס בתא אבל עם רגלים על הקרקע (על הפדלים) ונסיעה כפית, חלקה, טכנית, שדורשת תשומת לב ונותנת את כל מה שרכיבת הרים צריכה לתת. אפילו האופנים של אודי ושלי, מצדיקים את המיקום.
בשלב מסוים, מצפון להר ענוב, הדרך מתחילה לרדת בתלילות רבה, עדין ניתן לרכב. אנו מגיעים למה שמזכיר שמורת טבע עם פריחות מן הצפון. כלניות, רותם, מורכבים, ועוד, ספרנו מעל 12 פרחים שונים שאת חלקם קלטה העדשה.
אנחנו יורדים לקו המצוקים, ושם עוצרים לארוחת בקר ומנוחה, מעל מדרגה של כמה מאות מטרים מעל הקניון

מכאן, השביל נכנס לואדי צר שניתן את חלקו לרכב
לאחר כמה מאות מטרים, מגיעם למפל עניבה שהוא תחילתו של המעלה
מכאן הירידה תלולה למדי. גם בקטעים שבהם ניתן לרכב, הדופן בצד מאד תלולה ומייצרת תחושה לא נוחה לרכיבה. לאחר כשלשת רבעי שעה של ירידה ברגל !!
הגענו לעין עניבה. לכל אורך הדרך, כל הנקיקים והגבים מלאים במי גשמים שירדו לאחרונה.
מכאן אנחנו יורדים לאפיק של הצאלים, סימן כחול #11134.
מאפיק הצאלים, אנחנו מסתכלים לאחור על המעלה (עניבה) במלוא הדרו ומפדלים לכביש.

התחלנו לרכב ב 6:45, ומצאנו את עצמנו על כביש ים המלח #90 (כניסה לנחל צאלים) ב 12:30. קצת פחות מ 6 שעות של רכיבה. אנחנו כונסים בנסיעה מהירה לעין בוקק (15 ק"מ) וחוזרים במונית לנקודת המוצא.
בקעת הירדן ומדבר יהודה איזור
צפון מדבר יהודה וים המלח (8) מפת ס"ש

ערד לים המלח דרך מעלה עניבה
מסלול מעולה מאת: בועז בן דוד
בתאריך: 22/10/2005   שעה: 17:57
מסלול מצויין, המגמה הכללית היא כמובן ירידה ולכן מומלץ לכל חובבי הפרירייד וכו'. המסלול בעל חלקים רבים של רכיבה טכנית מאוד בירידות מפותלות עם סלעים (מעלה ענבה) ויש לקחת זאת בחשבון כמו"כ ישנם כמה קטעים שאינם רכיבים כלל (שוב, חלק ממעלה ענבה).
המלצה שלי, לא לרדת עם השביל הכחול לכביש 90 אלא להמשיך עם השהיל האדום לכיוון מצדה, שם לסיים בחניה ולתפוס אוטובוס בחזרה לערד.

לא ככה מתארים מסלול. מאת: אלון
בתאריך: 9/10/2005   שעה: 22:14
הציון הוא שלושה הרים
ידידי הנכבד עזרא.
לא ככה מתארים מסלול. אם אתה כותב כדי לבטא את התרגשותך לא עזרת לנו להבין לאן לטייל. חבל...