הרים - אתר האופניים הגדול בישראל

כתבות > מדור מאונטיין ביק אקשן ישראל
עד כמה החום משפיע על הרכיבה שלך?

   לא רוכב/ת ביולי אוגוסט!
   רוכב/ת בשעות הערב המאוחרות
   רק עם זריחת החמה
   החום לא עוצר אותי
 
 

מדריך רכיבה מאולתר
קרדיט: מאת מערכת MBA, קליפורניה
הועלה על-ידי: 
דרור סופר לאתר של דרור סופר
14/4/2007, 15:18

                

   

המהדורה הישראלית של מגזין MBAction היוקרתי.
לחצו כאן להזמנת מנוי.


רוב הרוכבים מתייחסים לסטם של אופניהם כאל אמצעי לכיוונון עדין של תנוחת הישיבה והאחיזה בכידון. אולם, המוט הקטן הזה, שמחבר בין הכידון והסטירר, עושה הרבה יותר מלדאוג שתשב כמו שצריך; הוא גם משפיע על תחושת האופניים בסיבובים, עליות וירידות.
 
בסיס הבדיקות
כדי לגלות את מידת השפעתו של הסטם על מאפייני הרכיבה של אופני-הרים, גייסנו לשירותנו את צוות הבוחנים של MBA. על ארבעת אופני ה- Santa Cruz Blur הזהים שלנו (פרט לצבע) הותאמו סטמים Deus XC של חברת Race Face באורכים שונים (70, 100, 120 ו-130 מ"מ). למען השפיות והלוגיסטיקה דבקנו בזווית הגבהה (Rise) של 6 מעלות (והיות והסטמים של Race Face ניתנים להפיכה, אפשר להתייחס לזווית גם כזווית 6 מעלות שלילית). השתמשנו בכידון זהה על כל האופניים, Race Face Deus XC, ושמרנו על לחץ זהה (אחיד בכל האופניים) בכל הבולמים, מזלגות וצמיגים.
 
היות ומטרת התרגיל הייתה לבחון את השפעת אורך הסטם על היגוי האופניים (בניגוד לשימוש בסטם כדי להתאים את האופניים לרוכב), תיכננו לשמור את קצה האוכף במרחק כ-53 סנטימטרים ממרכז תפס הכידון של כל סטם. אמנם לא נהוג להזיז את האוכף קדימה אחורה כדי לשנות את המרחק מהכידון (מסילת-כיוון זו נועדה להשיג מיקום אופטימלי של הברך מעל הציר המרכזי), אך בניסוי שלנו היה היגיון בדבר. שוב, לא ניסינו למצוא את תנוחת הרכיבה האידיאלית.
 
בעיית ההתקנה היחידה בה נתקלנו הייתה שמירת המרחק של כ-53  ס"מ בין האוכף לקצה הסטם, דבר שלא הצלחנו להשיג עם הסטם הארוך ביותר (130 מ"מ). האוכף לא החליק מספיק קדימה על מוט-האוכף, אפילו כאשר הפכנו את כיוון המוט. הסתבר שהמרחק הקצר ביותר שנשיג יהיה 54.6 סנטימטרים.
 
המסלול
המסלול הורכב מהקפה קצרה שכללה עלייה תלולה, ירידה תלולה אף יותר, פנייה רחבה וישורת עם קונוסים במקומות אסטרטגיים. הקפדנו על מסלול קצר (ועל האופניים הרכבנו פדלים שטוחים), על-מנת שהרוכבים יוכלו לקפוץ במהירות מזוג Blur אחד לבא אחריו.
 
הרכיבה
ארוך מאוד (130 מ"מ): הסטם הארוך ביותר נתן ל- Santa Crua Blur הזריזים תחושה כבדה. ההרגשה הייתה שמשקל הרוכב ממורכז מעל הגלגל הקדמי, וכמה מהרוכבים הרגישו כאילו הם רוכבים לפני הגלגל. היה קשה לבצע שינויים קטנים בכיוון הגלגל הקדמי, היות ואפילו ההיגוי הקל ביותר בכידון תורגם לשינויים גדולים. לגלגל הקדמי היתה נטייה לשקוע בפתאומיות בסיבובים. בדיווש מחוץ לאוכף, נתן הסטם הארוך ביותר תחושה דומה להדסט הדוק מדי. התפקוד בעליות היה סביר, כל עוד התרכזנו בלשמור על כידון ישר ונשארנו ישובים. הירידה במדרון הייתה מפחידה. משקל הרוכב הועבר קדימה הרבה יותר מדי, ולא איפשר לנו לנו ליהנות כלל מהירידה. עם הסטם הזה, הכידון היה בגובה 107 סנטימטרים מעל פני השטח.
 
ארוך (120 מ"מ): האופניים התחילו להרגיש כמו Blur שוב. הם איבדו 4.5 קילוגרמים של משקל סמוי, הרגישו יותר זריזים בפניות והצלחנו לשמור על קו בלי צורך במגע של מנתחים. אולם, הרמת הגלגל הקדמי מעל מכשולים עדיין היתה מטלה, למרות שלא מעיקה כמו עם הסטם הארוך ביותר. מדרון הדאונהיל הרגיש מעט יותר מזמין, אך כל רוכב התקרב אליו בזהירות. עם הסטם הזה, הכידון היה בגובה 105 סנטימטרים מעל פני השטח.
 
בינוני (100 מ"מ): קשה להאמין איזה הבדל משמעותי יכול להיות ל-20 מילימטרים באורך הסטם על היגוי האופניים. הסטם הבינוני גרם ל-Blur להתעורר. התפרעויות מחוץ לאוכף הפכו למהנות, היות והאופניים שמרו טוב יותר על הקווים שרצינו. הסטם העביר את משקל הרוכב לאחור, כך שהיה קל יותר להרים את הגלגל הקדמי ולתקוף את הירידה במקום לרכוב אותה בסתמיות. הסטם הבינוני שיפר את הקשר בין הרוכב לצמיג הקדמי, דבר שבא לידי ביטוי משמעותי בסוויצ'בקים (בעיקר אם הקרקע לא הייתה מהודקת). עם הסטם הזה, הכידון היה בגובה 103.50 סנטימטרים מעל פני השטח.
 
קצר (70 מ"מ): הסטם הקצר נראה לא-נכון (וסביר להניח שזה באמת המצב עבור רוב רוכבי השבילים), אולם ביצועיו היו טובים בהרבה מכפי שציפינו. הסטם הזה מעביר את משקל הרוכב לאחור הרבה יותר מהשאר, דבר שעוזר כשרוכבים במורד קטעים תלולים. באופן מפתיע, צוות המבחן העדיף את הסטם הבינוני על-פני הקצר מבחינת היכולת להרים את הגלגל. ייתכן והדבר קשור לכך שגובה הכידון עם הסטם הקצר הוא הנמוך בקבוצה. לסטם הקצר לא הייתה בעיה עם רכיבה מחוץ לאוכף. עם הסטם הזה, הכידון היה בגובה 101 סנטימטרים מעל פני השטח.
 
סיכום סטם
המסקנה המדהימה ביותר מההשוואה שערכנו היא ההבדל המשמעותי שיכולים לעשות עשרה מילימטרים. עדיין, זה לא אומר שעליכם למהר ולקנות ארבעה סטמים באורך 90 עד 120 מ"מ.
 
להתנסות עם אורך הסטם זה דבר פשוט יחסית לביצוע. קשה לנסות מזלגות ובולמים שונים, אך כשמדובר בסטמים - לכל חנות אופניים נורמלית יש קופסה מלאה בסטמים שהם יסכימו לתת לך לבחון. אין צורך ברכיבה של שלוש שעות כדי לבחור את הסטם הנכון; מספיקה רכיבה במגרש החנייה, ורכיבה במורד מדרגות תמחיש לך את חלוקת המשקל.
 
אל תתעלם מחשיבותו של הסטם כשתתאים את אופניך לרכיבת השבילים המושלמת.
 
מבחן ביצועים
נותנים לו חמישה כוכבים
 
צוות הבוחנים של MBA התרשם מביצועי סטם ה- Race Face Deus XC לאורך המבחן. תפס הכידון, בעל ארבעת הברגים, הוכיח את עצמו כהדוק ונטול חופש. הוא גם מקל מאוד על החלפת הכידון. הסטמים של Race Face משתמשים בלוחית משתלבת בצורת U הסוגרת על הכידון. לוחית זו מפחיתה או מונעת את הסיכוי לגרום לשקע בכידון כתוצאה מלחץ (לרוב, תוצאה של קצוות חדים או הידוק-יתר).
אנו מניחים שבמבחן מעבדה, ניתן היה לזהות הבדל בקשיחות הצידית בין הסטמים הארוכים לקצרים יותר. אולם מהאוכף, בכל מקרה, אף אחד מהבוחנים לא הרגיש שום גמישות באף אחד מהסטמים. ייתכן ומדענים יוכלו למצוא גמישות כלשהי - לא רוכבים, בכל אופן.
 
הסטם הקצר, באורך 70 מ"מ, שקל 144.58 גרם; הסטם 100 מ"מ שקל 153.1 גרם; הסטם 120 מ"מ שקל 153.1 גרם (כן, זהה לסטם 100 מ"מ), והסטם 130 מ"מ שקל 164.43 גרם.

קרדיט: מאת מערכת MBA, קליפורניה
 
 Santa Cruz Nomad...
Santa Cruz Nomad משחררים את הרצועה להמשך
 המרדף אחרי כל גרם...
המרדף אחרי כל גרם ''יבבן משקל'' - לא שם של חיה להמשך


לכתיבת כתבה במדור זה...
לרשימת הכתבות של דרור סופר...
 לתצוגת פורום
השפעת אורך הסטם על הרכיבה שלך
אימייל יישלח באופן אוטומטי למחבר
לדרוג הכתבה יש לבחור בין הר אחד לחמישה הרים
פצצה 5 4 3 2 1 חלש 
מספר מדרגים: 60    דרוג כללי: 3.61

––––– אודות הרים  –––  יצירת קשר  ––––  רשימת הדיוור  ––––  תנאי שימוש


אתר הרים הוקם על ידי דרור סופר כפרוייקט קהילתי ללא מטרות רווח
בשנת 2010 האתר עבר למצב "טייס אוטומטי" וככזה הוא אינו מתוחזק באופן עקבי
הוצאות תחזוקת האתר באדיבות אומניבייס בע"מ 2001 - 2024

הצהרת נגישות